Gå til innhold

Kortisonsprøyter, erfaringer?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ønsker å høre fra dere som har fått kortisonsprøyter i betente ledd (aktiv leddgikt/RA).

Hvordan føltes det å få injeksjonen?Hvordan var virkningen? Ble leddet helt fint igjen en periode? Hvor lenge varte virkningen? Jeg vet det er individuelt, ønsker derfor å høre fra dere. Leser at noen har virkning 2-3 uker, noen flere måneder, og hos noen heldige kommer kanskje ikke leddbetennelsen tilbake på lenge? 

Anonymkode: 71714...dba

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det hjalp mine betente ledd (men jeg har ikke RA). Selve injeksjonen gikk Ok, men etterpå var leddet stivt i 1-2 dager. En gang fikk jeg i begge knærne og da klarte jeg ikke bøye knærne i det hele tatt, så fikk ikke gått på do men måtte tisse i dusjen (er kvinne så kan dessverre ikke tisse stående over do), og det var ganske slitsomme dager. Så min anbefaling er å bare få sprøyte ett sted om gangen.

Anonymkode: 003fd...518

Gjest Kirsebæra
Skrevet

Har fått i fingre og hofte, og det er helt okei. Også i brystbein og det er jævlig vondt. 

Virkningen i brystbein og fingre varte egentlig ganske lenge. Husker ikke tid, men lenge. 

Hofta måtte jeg flere ganger å få injeksjon. Hadde da bursitt, så ikke relatert direkte til min revmatisme. 

Nåla er jo tynn, så stikket er ikke vondt, men er jo ikke behagelig når de treffer betennelsen akkurat 🙃 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det hjalp mine betente ledd (men jeg har ikke RA). Selve injeksjonen gikk Ok, men etterpå var leddet stivt i 1-2 dager. En gang fikk jeg i begge knærne og da klarte jeg ikke bøye knærne i det hele tatt, så fikk ikke gått på do men måtte tisse i dusjen (er kvinne så kan dessverre ikke tisse stående over do), og det var ganske slitsomme dager. Så min anbefaling er å bare få sprøyte ett sted om gangen.

Anonymkode: 003fd...518

Åj, det hørtes ikke noe særlig ut😔 Når stivheten forsvant, var leddene helt fine igjen da? Og hvor lenge varte virkningen? 

AnonymBruker
Skrevet

Hjalp ingenting for meg. Det blei nesten værre (har smertesyndrom CRPS)

Anonymkode: e183a...063

AnonymBruker
Skrevet
Kirsebæra skrev (23 timer siden):

Har fått i fingre og hofte, og det er helt okei. Også i brystbein og det er jævlig vondt. 

Virkningen i brystbein og fingre varte egentlig ganske lenge. Husker ikke tid, men lenge. 

Hofta måtte jeg flere ganger å få injeksjon. Hadde da bursitt, så ikke relatert direkte til min revmatisme. 

Nåla er jo tynn, så stikket er ikke vondt, men er jo ikke behagelig når de treffer betennelsen akkurat 🙃 

Skyldtes betennelsene i brystbein og fingre leddgikt/RA? Veldig positivt å høre at virkningen varte lenge! Jeg vurderer kortisonsprøyter i flere betente ledd i håp om at det skal slå ned betennelsene over lengre tid, og at jeg dermed kanskje kan slippe andre leddgiktmedisiner🤞

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hjalp ingenting for meg. Det blei nesten værre (har smertesyndrom CRPS)

Anonymkode: e183a...063

Så leit! Jeg har ikke hørt om CRPS, skyldes smertene betennelser? Kortisonsprøyter for leddbetennelser pga leddgikt skal visst hjelpe de fleste, iallefall en periode. Med CRPS er sikkert noe helt annet.

Gjest Kirsebæra
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Skyldtes betennelsene i brystbein og fingre leddgikt/RA? Veldig positivt å høre at virkningen varte lenge! Jeg vurderer kortisonsprøyter i flere betente ledd i håp om at det skal slå ned betennelsene over lengre tid, og at jeg dermed kanskje kan slippe andre leddgiktmedisiner🤞

Ikke RA, men Bektherev/spondyloartritt. 

Skrevet

Har fått kortison med lokalbedøvelse i begge skuldrene. Synes ikke stikket er direkte vondt egentlig. Jeg opplevde umiddelbar smertefrihet som varte i noen uker. Veldig deilig.

AnonymBruker
Skrevet
Candiru skrev (5 timer siden):

Har fått kortison med lokalbedøvelse i begge skuldrene. Synes ikke stikket er direkte vondt egentlig. Jeg opplevde umiddelbar smertefrihet som varte i noen uker. Veldig deilig.

Hørtes fantastisk ut! Var det leddgikt i skuldre du fikk behandling for?

AnonymBruker
Skrevet

Til dere som har fått kortisonsprøyter I betente ledd pga leddgikt:

Kom effekten fort? Ble dere helt bra i leddet etter få dager? Eller kom bedringen gradvis over lenger tid?

Skrevet

Fikk kortison i ene kneet pga leddbetennelse (har RA). Tappet først leddvæske, og fikk kortison etterpå. Noe ubehagelig, men ikke direkte vondt. Har ikke fått tilbake væske i det aktuelle kneet. Dette er nå 12 mnd siden.

AnonymBruker
Skrevet
Tetra skrev (12 timer siden):

Fikk kortison i ene kneet pga leddbetennelse (har RA). Tappet først leddvæske, og fikk kortison etterpå. Noe ubehagelig, men ikke direkte vondt. Har ikke fått tilbake væske i det aktuelle kneet. Dette er nå 12 mnd siden.

Wow! Det er jo helt fantastisk! Husker du om kneet ble helt bra omtrent over natten, eller om bedringen kom gradvis?

Skrevet

Det er smertefritt å få satt, noen ganger har det virket, andre ganger ikke.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Wow! Det er jo helt fantastisk! Husker du om kneet ble helt bra omtrent over natten, eller om bedringen kom gradvis?

Husker ikke helt, men ganske rask effekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...