Gå til innhold

Erfaringer med deling av innbo og eiendeler?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvordan gikk dere frem ved deling av eiendeler ved separasjon? Mannen kjøper meg ut av huset og jeg skal flytte i leilighet ikke så langt unna her. Vi har to barn og har kjøpt absolutt alt i huset sammen.

Jeg tenkte å gå rom for rom og lage en liste i Excel og verdisette alt basert på dagens bruktverdi, så kan vi da sammen bestemme om det er noe vi ønsker å ha selv eller kjøpe ut den andre, eventuelt selge og dele fortjenesten.

Eksen reagerte f.eks på at jeg skrev opp trampolinen, som var en gave til ett av barna og sykler osv. Men det er jo ting som kostet mange tusen nye så er det ikke fair at han betaler meg halve bruktprisen hvis det skal stå igjen? Jeg må jo kjøpe sparkesykler og sykler osv til å ha hos meg så de slipper å drasse alt frem og tilbake. Vil helst at de skal ha det meste begge steder så de ikke føler at de bor i en bag når de skal bo annenhver uke, og det er uke fair at jeg bare lar han få alt når jeg må kjøpe alt.

Og hva med f.eks vaskemaskin og tørketrommel, i dag følger ikke hvitevarer med ved salg iht nye loven, men det gjorde det da så han mener det ikke er fair å sette opp det som fulgte med da vi kjøpte når han skal betale halv markedspris på huset til meg nå.

Hva tenker dere?

Anonymkode: 62c47...820

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvordan gikk dere frem ved deling av eiendeler ved separasjon? Mannen kjøper meg ut av huset og jeg skal flytte i leilighet ikke så langt unna her. Vi har to barn og har kjøpt absolutt alt i huset sammen.

Jeg tenkte å gå rom for rom og lage en liste i Excel og verdisette alt basert på dagens bruktverdi, så kan vi da sammen bestemme om det er noe vi ønsker å ha selv eller kjøpe ut den andre, eventuelt selge og dele fortjenesten.

Eksen reagerte f.eks på at jeg skrev opp trampolinen, som var en gave til ett av barna og sykler osv. Men det er jo ting som kostet mange tusen nye så er det ikke fair at han betaler meg halve bruktprisen hvis det skal stå igjen? Jeg må jo kjøpe sparkesykler og sykler osv til å ha hos meg så de slipper å drasse alt frem og tilbake. Vil helst at de skal ha det meste begge steder så de ikke føler at de bor i en bag når de skal bo annenhver uke, og det er uke fair at jeg bare lar han få alt når jeg må kjøpe alt.

Og hva med f.eks vaskemaskin og tørketrommel, i dag følger ikke hvitevarer med ved salg iht nye loven, men det gjorde det da så han mener det ikke er fair å sette opp det som fulgte med da vi kjøpte når han skal betale halv markedspris på huset til meg nå.

Hva tenker dere?

Bruk sunn fornuft og hold konfliktnivået nede! Brukte ting har ikke verdi som nye ting. Du kan lett halvere verdien på det så lenge det er brukt. Er det brukt over lengre tid har det omtrent null salgsverdi, vi snakker om hundrelapper pr ting.

Det er ikke dette som avgjør hvordan dere kommer ut av det økonomisk. Få felles bolig, bil, hytte altså dyre ting rettferdig fordelt. Det er dette som avgjør alt. krangle om alt det andre er bare tull, gi og ta på dette og unngå konflikt. Har du sterke følelser for en sofagruppe? Jenke deg på tørketrommel og vaskemaskin. Slik unngår dere vondt blod.

• Liker 9

Enig med antiviruset her. Vær fleksibel og finn gode løsninger sammen. Dersom dere ikke er enige om tilnærmingen og du insisterer på din måte, så kan du potensielt lage utfordringer for deg selv i det videre samarbeidet rundt barna. 

• Liker 4
AnonymBruker

Om dere skal bo nær hverandre, hvorfor skal barna ha dobbelt opp av sykler og sparkesykler ol?
Da kan de ha med seg sykkelen sin eller hente den om de trenger det.
De vokser fra sykler og må få større uansett etter en tid så det er bortkastede penger å kjøpe nytt.

Jeg skjønner deg, jeg skjønner han.
Det virker veldig nøye og pirkete å skrive ned alt, samtidig så vil jo du ikke være økonomisk skadelidende når det er du som skal flytte. 

Jeg ville tenkt over hva jeg absolutt ville ønsket å få med meg, hva som er viktig for meg og forsøkt å fokusere på det, samt tenkt over hva som er viktig for han og forsøkt å komme han i møte og være raus med å tilby han det om du får noe tilsvarende i verdi. La oss si at han er veldig glad i sengen deres, mens du ikke egentlig vil ha den, men spisestuen syns du er fantastisk, da kommer du med forslaget om at han kan ta sengen om du får spisestuen om det er greit for han.  Og slik forsøkt at han skulle få det han ønsket og du få det du ønsket. 
Arvegods, fra begge sider, skal holdes utenom. Kisten fra oldemor Olga er din for den har personlig verdi for deg. 
Om du forsøker å være vanskelig med han, får du det garantert tilbake med samme mynt. 
Deling av innbo er tøft og vanskelig, men om man forsøker å gi og ta, og være raus med hverandre, så går det bedre.

Jeg feks elsket dynene vi hadde, som han hadde fått i gave fra sin familie, mens han elsket et bilde jeg hadde som jeg hadde kjøpt selv. Jeg spurte om han ville ha bilde og om det var ok at jeg da tok dynene istedet, noe han ble veldig glad for siden bildet var med fra meg før vi flyttet sammen, men han hadde lagt sin elsk på det og det betydde mer for han enn for meg.
Han fikk noe han var veldig glad i og jeg fikk noe jeg var veldig glad i, slik startet vi vår oppdeling og pga en god start klarte vi å fortsette å være rause med hverandre.

Anonymkode: 34ca8...3b1

• Liker 6
AnonymBruker
37 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg mener du ikke kan kreve å få halve bruktprisen for barnas ting. Da må dere i så fall selge dem for å få den reelle prisen. Det er barnas ting, ikke dine. Dersom du mener de skal ha dobbelt opp må du nesten betale for det selv. Trampoline, vaskemaskiner, etc hører til huset synes jeg. Bruktprisen på slikt er uansett bortimot null. Si f.eks dere har en diger TV som er fem år gammel, slike går på loppemarked for en femtilapp eller rett på dynga. En "Gamer PC" fra noen år tilbake er verdt ti prosent av innkjøpsverdi. 

Tenk på de store tingene, ikke vær smålig. Bak vesentlige forskjeller inn i prisen du kjøper han ut av huset for. Kanskje bør han også betale halve dokumentavgiften for deg siden han slipper å betale dokumentavgift for å kjøpe deg ut. 

Som noen sier over her, hold konfliktnivået nede. Ingen er tjent med å telle femtiøringer i et slikt oppgjør, det skaper bare dårlig stemning som til sist går ut over barna. 

Når det er sagt skjønner jeg deg og jeg skjønner ham. Det svir å skilles både for store og små. Jeg er der selv. M45.

Anonymkode: a703c...fd7

• Liker 6
AnonymBruker
6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg mener du ikke kan kreve å få halve bruktprisen for barnas ting. Da må dere i så fall selge dem for å få den reelle prisen. Det er barnas ting, ikke dine. Dersom du mener de skal ha dobbelt opp må du nesten betale for det selv. Trampoline, vaskemaskiner, etc hører til huset synes jeg. Bruktprisen på slikt er uansett bortimot null. Si f.eks dere har en diger TV som er fem år gammel, slike går på loppemarked for en femtilapp eller rett på dynga. En "Gamer PC" fra noen år tilbake er verdt ti prosent av innkjøpsverdi. 

Tenk på de store tingene, ikke vær smålig. Bak vesentlige forskjeller inn i prisen du kjøper han ut av huset for. Kanskje bør han også betale halve dokumentavgiften for deg siden han slipper å betale dokumentavgift for å kjøpe deg ut. 

Som noen sier over her, hold konfliktnivået nede. Ingen er tjent med å telle femtiøringer i et slikt oppgjør, det skaper bare dårlig stemning som til sist går ut over barna. 

Når det er sagt skjønner jeg deg og jeg skjønner ham. Det svir å skilles både for store og små. Jeg er der selv. M45.

TS her. Takk for innspill. Det er veldig lite ting som er viktig for noen av oss å beholde her eller ta med. Han vil gjerne beholde det meste for å slippe å styre med å kjøpe nytt og jeg vil gjerne at han skal få beholde det meste her slik at huset skal være det samme for barna.

Jeg er selvfølgelig klar over at bruktverdien er meget lav, men 10-20% av verdien er fremdeles mye penger når du legger sammen 200 ting. Hvis jeg bare lar alt stå igjen må jo jeg kjøpe alt på det nye stedet uansett.

Jeg kan garantere at jeg ikke får han med på å dekke halve dokumentavgiften, siden det er jeg som til slutt ikke orket mer etter årevis med krangling og par terapi forsøk. Halve dokavgiften er nesten 100.000 🙈

Men vi er to som har gjort at vi er her vi er nå, selv om det var jeg som til slutt dro ut proppen. Jeg kan fint innrede det nye stedet mitt med ting fra FINN, men synes ikke det er fair at han skal få alt gratis uansett.

• Liker 2

Annonse

AnonymBruker

Vi satte opp i kategorier med ca lik "må kjøpe nytt nå-verdi". Dvs ikke bruktverdi, men hva det kostet å få tak i tilsvarende nå. 

Feks. Sofa, seng, spisegruppe og det store side by side-kjøleskapet ble i samme gruppe. 

Sofabord, bokhylle, tv-benk, skrivepult i samme gruppe. 

Alltid partall i hver gruppe, og så tok vi annenhver på hvilken gruppe vi fikk starte med, og valgte ting annenhver gang. Vi hadde mulighet til å tilby bytter til slutt om det var noe annet vi ønsket. Feks. byttet han bort veldig mange ting han anså som unødvendig (pynteting, vegghyller osv) mot mer tekniske greier. Da kanskje han tilbydde tre av de tingene som var "hans" etter første fordeling i bytte mot en radio. 

Anonymkode: 167b3...cd0

• Liker 2
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hva tenker dere?

Angående trampoliner og sykler så velger dere annenhver gang der også, om hvor tingene skal stå. Ikke sikkert dere trenger å ha dobbelt opp, men å betale ut den andre på en trampoline var da svært smålig. Du får sikkert noe annet av tilsvarende verdi. Hva om du ber om syklene da? Tenk praktisk, å flytte en sykkel er veldig mye enklere enn å flytte en trampoline! 

Gjest Dævendøtte

Vi valgte annenhver gang, den som ikke fikk førstevalget, fikk velge to ganger etter hverandre.

Og ikke lag konflikter, prøv heller å løs dette. Er han vanskelig, ja da prøver du å ikke være vanskelig. Hjelper ikke å fyre oppunder på noen som ikke oppfører seg som folk. Bare bli ferdig med alt og gå videre.

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vi satte opp i kategorier med ca lik "må kjøpe nytt nå-verdi". Dvs ikke bruktverdi, men hva det kostet å få tak i tilsvarende nå. 

Feks. Sofa, seng, spisegruppe og det store side by side-kjøleskapet ble i samme gruppe. 

Sofabord, bokhylle, tv-benk, skrivepult i samme gruppe. 

Alltid partall i hver gruppe, og så tok vi annenhver på hvilken gruppe vi fikk starte med, og valgte ting annenhver gang. Vi hadde mulighet til å tilby bytter til slutt om det var noe annet vi ønsket. Feks. byttet han bort veldig mange ting han anså som unødvendig (pynteting, vegghyller osv) mot mer tekniske greier. Da kanskje han tilbydde tre av de tingene som var "hans" etter første fordeling i bytte mot en radio. 

Dette. 

Fordi det handler om at dere begge har bruk for det innboet dere har og det er dyrt å måtte skaffe alt på nytt. Selv om man får/kjøper brukt. Og det er ikke rimelig at en må bruke masse penger på slikt, mens den andre ikke må bruke noe. 

En variant her er også å dele ting dere har mye likt av (håndklær, sengetøy, helt sikkert endel kjøkkenting) i to, altså 8 tressleiver = 4 til hver, 10 store håndklær = 5 til hver etc. 

Det er også ganske vanlig at gaver fra egen familie tilfaller den enkelte, men har man fått felles ting ville jeg tenkt mer som skissert over, begrenset hvor stor affeksjonsverdi «vanlige» bruksting har. 

Når det gjelder barnas ting så er de barnas og bør holdes utenfor. Her må dere bli enige om hva som skal stå hvor, feks trampolinen der den allerede står, mens syklene blir med til ny bolig. Innredning av barnerom må vel du gjøre på nytt og da må også det verdivurderes, det er fortsatt ikke rimelig at du skal ta alle kostnadene med det. 

Du bør jo spørre mannen hvordan han mener dere skal gå fram, og argumentet om at han må kjøpe deg ut av huset har ingenting med noe å gjøre - selvsagt må han det når dere eier huset sammen. Men det samme gjelder altså for eiendelene, altså at de må deles. Men han kan ha andre tanker om hvordan dere praktisk skal gjnnomføre det og det kan være like lurt/ikke lurt som det du mener. 

Hvis han går fullstendig i vranglås får du si at dere får ta utgangspunkt i innboforsikringen og dele verdien av den på to og den summen må han betale til deg. 

• Liker 3
AnonymBruker

Barnas ting tilhører barna, så selvsagt skal han ikke betale deg halve bruktprisen for de. Dersom det er plass til trampoline ved begge boligene så kan barna få bestemme hvor trampolina skal stå. Syklene kan de sykle frem og tilbake dersom dere skal bo i nærheten av hverandre. Det er ingen poeng i å ha dobbelt opp med sykler som barna vokser raskt fra. 

Anonymkode: a7cf4...4a9

• Liker 1
AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

TS her. Takk for innspill. Det er veldig lite ting som er viktig for noen av oss å beholde her eller ta med. Han vil gjerne beholde det meste for å slippe å styre med å kjøpe nytt og jeg vil gjerne at han skal få beholde det meste her slik at huset skal være det samme for barna.

Jeg er selvfølgelig klar over at bruktverdien er meget lav, men 10-20% av verdien er fremdeles mye penger når du legger sammen 200 ting. Hvis jeg bare lar alt stå igjen må jo jeg kjøpe alt på det nye stedet uansett.

Jeg kan garantere at jeg ikke får han med på å dekke halve dokumentavgiften, siden det er jeg som til slutt ikke orket mer etter årevis med krangling og par terapi forsøk. Halve dokavgiften er nesten 100.000 🙈

Men vi er to som har gjort at vi er her vi er nå, selv om det var jeg som til slutt dro ut proppen. Jeg kan fint innrede det nye stedet mitt med ting fra FINN, men synes ikke det er fair at han skal få alt gratis uansett.

Jeg er enig i at de mange små tingene blir av betydning når du slår det sammen. Det er vanskelig. Flere gode forslag oppover her. I vår situasjon skal mye av det som hører til huset stå igjen til gjenboer for å bevare mest mulig av barnas opprinnelige hjem, mens den som flytter må finne seg i å kjøpe en del nytt. Vi skal dele barna 50/50 og ønsker at overgangen skal bli så myk for dem som mulig, da bl.a. ved å bevare barndomshjemmet. Hvordan det blir i praksis vet vi ikke ennå.

Samtidig er vi enige om å dele dokumentavgiften, da den ene slipper denne. Du kan kanskje kreve huset solgt vet du, og da må begge betale dokumentavgift for nytt bosted. Det blir dobbelt så dyrt for ham. Vi har også en del verdipapirer og lignende som må deles, felles sparepenger om du vil, og det er ikke noe moro å se halvparten av alt man har spart forsvinne. Når det er sagt sparte vi til familien og barna, og nå som familien splittes må også de oppsparte midlene splittes.

• Liker 1
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette er de store tingene. Hvem som gjorde hva i en skilsmisse har ikke noe å si for hvordan ting skal deles. Slik jeg husker det ved deling av boet så slipper man å betale dokumentavgiften ved skilsmisse ved salg av felles bolig. Du slipper ikke unna dokumentavgiften ved kjøp av ny bolig om du er den som skal kjøpe ny. Det kan du ikke kreve at han skal betale. Det er din bolig da, og du får i fremtiden alle fordeler ved prisstigning for din bolig. Så her må du skille mellom epler og pærer.

I verste fall får dere kontakte advokat som setter opp alle verdiene deres og deler dette slik loven sier at det skal gjøres. Det gjelder de store tingene, alle små eiendeler må dere bare bli enige om.

Holder dere konfliktnivået nede og er pragmatiske kan dere dele alt uten innblanding av advokat og spare masse penger. Det krever en del arbeid spesielt på skjøter og tinglysing. 

• Liker 1

Annonse

Jeg er enig i at trampoline og sykler er barnas ting, men dersom dette blir stående hos far, så vil det jo ikke være like gøy å være hos mor dersom dette ikke er mulig å ha begge steder. Far vil da tjene på at dette har barna allerede fått, mens mor får en ekstra utgift. Det samme med alt innbo. I og med at far er heldig å kunne beholde huset, så synes jeg i alle fall han skal være med på å betale merkostnadene det er for mor å flytte.

Det å se på hvordan innboforsikringen ville dekt dette kan faktisk være en god ide. Her tar de ikke hensyn til affeksjonsverdi i alle fall. 

• Liker 1
AnonymBruker
1 hour ago, Antiviruset said:

Dette er de store tingene. Hvem som gjorde hva i en skilsmisse har ikke noe å si for hvordan ting skal deles. Slik jeg husker det ved deling av boet så slipper man å betale dokumentavgiften ved skilsmisse ved salg av felles bolig. Du slipper ikke unna dokumentavgiften ved kjøp av ny bolig om du er den som skal kjøpe ny. Det kan du ikke kreve at han skal betale. Det er din bolig da, og du får i fremtiden alle fordeler ved prisstigning for din bolig. Så her må du skille mellom epler og pærer.

I verste fall får dere kontakte advokat som setter opp alle verdiene deres og deler dette slik loven sier at det skal gjøres. Det gjelder de store tingene, alle små eiendeler må dere bare bli enige om.

Holder dere konfliktnivået nede og er pragmatiske kan dere dele alt uten innblanding av advokat og spare masse penger. Det krever en del arbeid spesielt på skjøter og tinglysing. 

Mulig jeg ikke skjønner dette helt, men dersom han tar over felles bolig (hun lar ham gjøre det, hun kan kreve det solgt) og slipper dokumentavgift, er det ikke da rimelig at han bidrar til hennes nye dokumentavgift (eller i allefall halvparten av hva den ville vært til boligen han overtar) ?

De vil jo begge tjene på verdistigningen til sine respektiver "nye" boliger ? Dersom de selger det opprinnelige huset på det åpne markedet og begge må kjøpe nytt får jo begge dokumentavgift.

Hjelp meg litt her, jeg sitter i samme situasjon selv. Hilsen Mann som ønsker å få til mest mulilg rettferdig oppgjør. 

AnonymBruker

Det ble en blanding av sunn fornuft, og hva som hadde affeksjonsverdi for den enkelte av oss.

Jeg ville ha med serviset vi fikk til bryllupet, det var en gave fra mine foreldre. Han brydde seg ikke om det, men ville ha de gode knivene og fikk dem. Totalt sett tror jeg mye ble jevnt fordelt, spesielt siden jeg ikke tok med møbler, men heller småting som i seg selv var verdifullt. 

Gadd ikke å finregne i excel på gjenstander i et helt hus, men det ble en form for øyemål, spesielt på kjøkkenet hvor det var mye smått som egentlig kostet en del å kjøpe inn. Ting som min gamingpc og kamerautstyr var det ikke snakk om å dele engang, det var mitt fra før ekteskapet, og da tok jeg det med videre. Det var også mye jeg ikke ville ha, jeg ville vekk fra det huset og de dårlige minnene, og jeg ønsket å ordne en del fra scratch igjen. Så lenge jeg fikk med de få tingene som var viktig for meg. 

Til syvende og sist er det meste bare ting, men pass på å få med deg det som er uerstattelig for deg. En sofa kan du kjøpe på nytt, men ikke hobbytingene du arvet.

Anonymkode: 9905d...11a

Annonse
AnonymBruker skrev (På 26.3.2021 den 11.53):

Mulig jeg ikke skjønner dette helt, men dersom han tar over felles bolig (hun lar ham gjøre det, hun kan kreve det solgt) og slipper dokumentavgift, er det ikke da rimelig at han bidrar til hennes nye dokumentavgift (eller i allefall halvparten av hva den ville vært til boligen han overtar) ?

De vil jo begge tjene på verdistigningen til sine respektiver "nye" boliger ? Dersom de selger det opprinnelige huset på det åpne markedet og begge må kjøpe nytt får jo begge dokumentavgift.

Hjelp meg litt her, jeg sitter i samme situasjon selv. Hilsen Mann som ønsker å få til mest mulilg rettferdig oppgjør. 

Tror ikke du kan kreve det, går partner med på det i form av en avtale er det jo greit. Den som kjøper huset må jo betale markedspris uansett, altså ut i fra verditakst satt av en uavhengig takstmann som begge går god for. Legger man huset ut til salgs og så får partner det til høyeste budet som kommer inn? Ja den som overtar felles bolig slipper uansett dokumentavgiften slik jeg forstår det. Den er på 2,5 prosent av salgsum/verditakst.

Var jeg deg ville jeg forhandlet frem verdier i boet tilsvarende det du må betale i dokumentavgift for nytt hus. Om det blir helt nøyaktig betyr ikke noe, bare få det sånn noenlunde rettferdig.

Endret av Antiviruset
AnonymBruker skrev (På 26.3.2021 den 13.18):

Til syvende og sist er det meste bare ting, men pass på å få med deg det som er uerstattelig for deg. En sofa kan du kjøpe på nytt, men ikke hobbytingene du arvet.

Alt du har arvet er unntatt deling ved skilsmisse, man må bare kunne dokumentere det rimelig greit. Ikke dele ting som er arvet det er ditt og beskyttet av lov for din del. Det samme med penger som er arvet, problemet da er å bevise det om dette er brukt til gjenstander eller annet forbruk. en million på konto som er spart fra arv er lett å bevise ved transaksjonene som er gjennomført. Det hjelper banken din til med.

• Liker 1
AnonymBruker

Trodde ikke du hadde rett på eiendeler fra huset når han har kjøpt deg utav det.  Han har jo betalt deg penger for verdien på huset ? Du skal kun ta med deg klær og «dine» ting. Eks vasen du fikk av tante Alma når du ble 30 år. 

Anonymkode: 4a972...68b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...