AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #81 Del Skrevet 26. mars 2021 En kan ikke sammenligne hvor vanskelig et studie er opp mot opp mot inntaksgrensen. At det har et høyt snitt for å komme inn er kun fordi det er populært. Fysikk feks vil nok mange andre si er mye vanskeligere, men der kommer alle inn. Når det er sagt er medisin et middels krevende studie, litt som sykepleie. Det er mye å lese og kunne, men overkommelig med egeninnsats. Anonymkode: 8b53e...1b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #82 Del Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): En kan ikke sammenligne hvor vanskelig et studie er opp mot opp mot inntaksgrensen. At det har et høyt snitt for å komme inn er kun fordi det er populært. Det har du helt rett i. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fysikk feks vil nok mange andre si er mye vanskeligere, men der kommer alle inn. Når det er sagt er medisin et middels krevende studie, litt som sykepleie. Det er mye å lese og kunne, men overkommelig med egeninnsats. Anonymkode: 8b53e...1b4 Bare tull. Medisin er blant de vanskeligste utdanningene også, kombinert med all praksisen. Hvis medisin er "middels", hva er da vanskelig for deg? Anonymkode: 5c27d...e9f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #83 Del Skrevet 26. mars 2021 kaleidoskop skrev (1 time siden): Nei, jeg skrev nesten like vanskelig. Rett og slett fordi det er et populært studie og mange som ønsker plass. (særlig nå I korona, da flere eldre også søker studiet) Da går det jo på best karakter. = vanskeligere å komme inn. Det er ikke nesten like vanskelig heller. En rekke studiesteder hadde grense på lavt 40-tall, ett var under 40 (i ordinær kvote, ikke førstegangsvitnemål). Det kan overhode ikke sammenlignes med medisin. Det er to ulike planeter. https://utdanning.no/studiebeskrivelse/sykepleie https://sykepleien.no/2020/07/hoyest-opptakskrav-i-tromso La oss si at du har 45 konkurransepoeng (mange sykepleierutdanninger ligger som sagt godt under dette). Hvis du har full pott på alderspoeng, og ingen andre tilleggspoeng av noe slag, vil det si at du har 3,7 i snitt, noe som ikke akkurat er imponerende. Jeg tror det har blitt litt overdrevet hvor vanskelig det er å komme inn på sykepleien. Det er vanskelig på noen populære studiesteder, men det finnes mange studiesteder hvor det faktisk ikke er vanskelig. Anonymkode: efb36...866 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 26. mars 2021 #84 Del Skrevet 26. mars 2021 Logikk og mattekarakterer henger ikke nødvendigvis sammen. Har du jobbet lite eller blitt utredet for konsentrasjonsvansker eller lærevansker? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #85 Del Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Man lærer ikke så mye nytt på universitetet? Jeg er spent på å høre hva du studerer/har studert, siden du kommer med en slik påstand? Jeg er ikke lege selv, men jeg tviler på at de fleste leger mener de ikke lærte så mye nytt på studiet? Jeg håper i alle fall det... Anonymkode: efb36...866 Jeg har (litt kjipt for de som skriver med kniv her men) studert innenfor medisin, så jeg må skuffe deg. Man lærer noe, men ikke slik som det fremstilles her, og antagelig ikke på den måten mange har sett for seg. Det er et helt vanlig studie, som overlapper mange andre likeverdige studier, somalle krever forberedende kunnskaper, som alt annet. Det er ikke noe spesielt med fagene som gjør det uoverkommelig. 🙂👍 Legg merke til at jeg utelukker ikke forkunnskaper. Samtidig sier jeg at det er overkommelig.. Ikke det samme som å si at man ikke lærer noe i det heletatt på uni. Det meste jeg lærte, bygget jeg på gammel lærdom fra barne og vgs. Men ikke voldsomme kompliserte saker, nei. Skuffende.. Jeg vet... Anonymkode: 8b801...b20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #86 Del Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kunne ikke sagt det bedre selv. Altfor mange tror at vgs er så himla vanskelig, og at så lenge man kommer inn, går det bra. Men universitetet går jo kanskje 4x så fort opp i tempo og læringskurven er bratt. Å komme inn er bare første delen. Synes mange her bagatelliserer hvor vanskelig medisinstudiet er, og for øvrig høyere utdanning. Anonymkode: 5c27d...e9f Det bagatelliseres ikke. Det som nevnes er bl. Annet at det kreves forkunnskaper. Det er mange faktorer å ta hensyn til, før man peker på ts som evneveik eller hva det måtte være. Jeg syns ts formulerer seg flott . I tillegg har hn tatt innersvingen på mange her. Jeg syns ingen på forumet skal fortelle ts at hn ikke kan. Selvfølgelig skal hn få teste ut seg selv, som alle andre. Men jeg tipper at TS skrev ikke dette innlegget for å bli fortalt at hn aldri vil klare seg. Så jeg velger å støtte ts faktisk. Så får andre stå for at de velger annerledes. Anonymkode: 8b801...b20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #87 Del Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Rimelig sikker på at jeg har skjønt det mer enn dere som bagatelliserer hvor vanskelig medisinstudiet er. Nei. Jeg har studert medisin. Hva så? Hun trenger å samle ca. 70 skolepoeng i ordinær kvote for å komme inn, det vil i praksis si nesten 6 i alle fag inkludert ekstrapoeng. Hn kan velge utlandet. (nest øverste punkt) Det er ikke noe galt i å ikke være skoleflink, men målet hennes ser mørkt ut bare så det er sagt. Skoleprestasjoner har som regel sammenheng med intelligens. Min mening er at de som virkelig prøver hardt, men aldri får det til, ikke har så høy intelligens/anlegg for faget (f.eks. å ta opp matten flere ganger og likevel stryke). Selvsagt er andre faktorer som hva slags lærer man har en viktig faktor, men har man høy intelligens klarer man å lære mye på egenhånd. Og JA, man klekker koden ikke med en gang, og stoff må modnes, men når ts har prøvd så mange ganger, er det lite som tyder på at alt dette noen gang vil gå. Nei, det kan hende ta sitter mutters aleine med dette, det har ingenting med intelligens å gjøre. Jeg har nettopp linket deg til dette. Men intelligens spiller vel ikke så stor rolle når det gjelder å komme inn på medisin, mener du? Skoleprestasjoner spiller en stor rolle. Men faktumet er at ts ikke har gode skoleprestasjoner. Jeg har et annet synspunkt enn deg på intelligens. Vi må gjerne diskutere det en annen gang. Men det at forskningen er motstridende er et tegn i seg selv, på at det ikke er gyldig som argument. Intelligens kan trenes opp. (Kilde: Signatur3, helt i starten av boka. Men også andre kilder på Internett) 22. plass er ikke så dårlig i verden. Men ja, skulle gjerne sett det være lenger oppe på lista. Jeg mener vi ikke kan skrote skolesystemet for at mange tar dårlige valg i livet. Totalt sett er skolesystemet vårt velfungerende, og de fleste kan klare det så lenge dem står på og gjør riktige og gode valg tidlig. Her fikk du litt lesestoff i forrige innlegg.. Oppfatningen her kan altså, være annerledes. Ja? Fattigdom er et reelt problem, men hvor er konteksten her... Konteksten er at de mangler resurser til å hente seg inn, der mange andre med økonomi kan, eller med akademiske foreldre. Altså de har noen å spørre og å lære fra, i tillegg til offentlig skole. Det gir fordeler, og det ser ut til at disse barna" lærer raskere". (kilde, f. Eks denne.. Men også fler.. https://www.dn.no/utdannelse/elever/norge/kunnskapsdepartementet/yrket-ditt-kan-pavirke-hvor-godt-barna-gjor-det-pa-skolen/2-1-35682) Vet ikke hva du har skrevet tidligere i tråden, har ikke sjekket AB kodene, men poenget mitt med det er vel at hvis det er håp om at ts kan klare å bli lege, er jo første steg at hun skal klare å få toppkarakterer i nesten alle fag.(ikke nødvendigvis, (sjekk *nest øverste punkt)) Og hun klarer knapt å bestå i matte. Poenget mitt er at spranget til toppkarakter er så høyt. Det vet jeg selv, da jeg med femmer i noen fag syntes det var så vanskelig å få sekser pga. hvor perfekt det måtte være. For de fleste som stryker er det et mirakel å i det hele tatt bestå eller å få en treer. Det kan oppfattes slik ja. Men det kan også oppfattes annerledes. Det var bare en "joke", som du tydeligvis ikke tok. Poenget mitt er at ts vil ha en lang vei. Ja, det er lov å omskolere seg som 40-åring, men svært mye tyder på at hun velger legeyrket pga. prestisje eller lønna i denne tråden. Er ikke så mye lønn å hente når man starter i arbeidslivet som lege så sent... Iallefall påvirkes pensjonen betraktelig. Men det må ts tenke over selv. Nei, men å bli lege er totalt urealistisk synes jeg med utgangspunktet. Det er blant de vanskeligste utdanningene å komme inn på og fullføre. Mange skoleflinke klarer ikke det heller. Å si til en som er så langt nede i skoleprestasjoner, at hun kan klare det, er å gi for mye håp, synes jeg, selv om tanken er god. Men det kan gi motsatt effekt. Om hun aldri klarer det, vil hun fremdeles leve naivt i håp om at hun fremdeles kan, pga. hvor mye støtte hun får fra tråden... Det får være din oppfatning, kanskje hn overrasker deg seinere. 🙂 Anonymkode: 5c27d...e9f Svarer inni👍 blir så mye Anonymkode: 8b801...b20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #88 Del Skrevet 26. mars 2021 *innenfor skulle det stå... Anonymkode: 8b801...b20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #89 Del Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har (litt kjipt for de som skriver med kniv her men) studert innenfor medisin, så jeg må skuffe deg. Man lærer noe, men ikke slik som det fremstilles her, og antagelig ikke på den måten mange har sett for seg. Det er et helt vanlig studie, som overlapper mange andre likeverdige studier, somalle krever forberedende kunnskaper, som alt annet. Det er ikke noe spesielt med fagene som gjør det uoverkommelig. 🙂👍 Legg merke til at jeg utelukker ikke forkunnskaper. Samtidig sier jeg at det er overkommelig.. Ikke det samme som å si at man ikke lærer noe i det heletatt på uni. Det meste jeg lærte, bygget jeg på gammel lærdom fra barne og vgs. Men ikke voldsomme kompliserte saker, nei. Skuffende.. Jeg vet... Anonymkode: 8b801...b20 Jeg sa ikke noe om at medisin er uoverkommelig eller mye mer krevende enn alle andre studier. Man trenger ikke være supermenneske for å studere medisin, og det har jeg aldri sagt heller. Her tillegger du meg meninger jeg ikke har gitt uttrykk for. Det jeg reagerte på, og svarte på, var at du skrev at man «ikke lærer så mye nytt på universitet», som en generell påstand som ikke var begrenset til medisinstudiet. Med mindre du kan fransk 1700-talls-litteratur, kirurgi, juss, kvantefysikk, makroøkonomi, pelagisk økologi, ++++ fra før? Her tok jeg bare et tilfeldig utvalg av fag fra ulike fagområder (fag jeg ikke har tatt selv, bare sånn at det er sagt). Jeg har 10+ år med høyere utdanning selv, innen mange ulike fagområder (inkludert medisin), men sannelig var det mye der (det meste!) jeg ikke kunne fra før, så ja - det var absolutt nytt. At jeg i mange tilfeller kunne henge den nye kunnskapen på eksisterende knagger fra tidligere skolegang er jo selve poenget med grunnskole og videregående skole...? Det er ikke det samme som at det jeg lærte ikke var nytt for meg. Jeg hadde på ingen måte lært universitetsfagene jeg tok i grunnskole/videregående skole (med noen få, dvs muligens ett, unntak). Anonymkode: efb36...866 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #90 Del Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Nei, er ikke det samme. Jeg vil enten bli lege eller noe helt annet utenfor helse. Anonymkode: 5689a...341 Høres ut som om du kun er ute etter status. Hva med eiendomsmegling på BI? Anonymkode: 8b551...1fd 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kastanjefrø Skrevet 26. mars 2021 #91 Del Skrevet 26. mars 2021 Det er rimelig snodig av TS å kalle tråden «ønsker å studere medisin men er for dum», før hun hopper med hodet først inn i offerrollen når folk sier seg enig. Om du bare ønsker støtte er et diskusjonsforum feil sted. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #92 Del Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Jeg sa ikke noe om at medisin er uoverkommelig eller mye mer krevende enn alle andre studier. Man trenger ikke være supermenneske for å studere medisin, og det har jeg aldri sagt heller. Her tillegger du meg meninger jeg ikke har gitt uttrykk for. Det jeg reagerte på, og svarte på, var at du skrev at man «ikke lærer så mye nytt på universitet», som en generell påstand som ikke var begrenset til medisinstudiet. Med mindre du kan fransk 1700-talls-litteratur, kirurgi, juss, kvantefysikk, makroøkonomi, pelagisk økologi, ++++ fra før? Her tok jeg bare et tilfeldig utvalg av fag fra ulike fagområder (fag jeg ikke har tatt selv, bare sånn at det er sagt). Jeg har 10+ år med høyere utdanning selv, innen mange ulike fagområder (inkludert medisin), men sannelig var det mye der (det meste!) jeg ikke kunne fra før, så ja - det var absolutt nytt. At jeg i mange tilfeller kunne henge den nye kunnskapen på eksisterende knagger fra tidligere skolegang er jo selve poenget med grunnskole og videregående skole...? Det er ikke det samme som at det jeg lærte ikke var nytt for meg. Jeg hadde på ingen måte lært universitetsfagene jeg tok i grunnskole/videregående skole (med noen få, dvs muligens ett, unntak). Anonymkode: efb36...866 Jo det blir vel litt det samme som jeg sier. Du tar det jeg sier litt for bokstavelig kanskje. Jeg hadde ingen store tanker utover dette, annet enn at det er ikke fantastisk mye nytt å lære nei🙂 Mye går også i glemmeboka.. (Bare se i disse tider. Alle og enhver har innsikt hvis dem vil i virus. Teorien er ikke ny, men viruset har et nytt og kanskje litt ny innpakning. Det var vel mer dette jeg pekte på, for man lærer slikt på VGS også, og man får det med seg hvis man er interessert nok, har ingenting å gjøre med smart nok👍) Det varierer vel hvilke knagger man får og har også, som gjør at en dose flaks kommer inn på eksamen, kanskje man ikke hadde akkurat de riktige knaggene der og da.. . Disse forskerfagene er bekreftelser og avkreftelser av det samme i hytt og pine, som et eksempel på det. Det viktigste er at man har noen knagger tenker jeg, og ikke umuliggjør/ vanskeliggjør det for andre å tro at de kan prøve oppnå det samme. Det er jo litt av motivasjonen 🙂 Det virker hyggeligste, og så er jo veien dit mye hyggeligere, dersom man slipper å være redd for å være dum. Anonymkode: 8b801...b20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #93 Del Skrevet 27. mars 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Det handler mye om vilje og motivasjon. Hvis man virkelig går inn for det, så kan man klare det. Men det kreves en iherdig innsats. Jeg hadde fritak i fra alle fag på ungdomsskolen. Gikk ut med 3,7 i snitt på vgs og 3,0 i snitt på bacheloren. Kom inn på master, men tok meg et år studiepermisjon pga helsemessige årsaker. Ingen bortsett fra meg selv, trodde jeg skulle klare det... Anonymkode: 7c7b8...2f9 Det er jo kjempebra at du har klart dette, virkelig! Men nå sammenlikner du en middelmådig bachelor med medisinstudiet. De fleste som svarer ts anbefaler jo nettopp å prøve seg på en enklere utdannelse, feks på bachelornivå eller lavere. Det kan også virke som du var syk på ungdomsskolen, det har ingenting med intelligens eller motivasjon å gjøre. Kun uflaks. Men ts har virkelig prøvd vgs, tatt matten flere ganger og strøket. Hos ts er det nok mer evnene enn motivasjonen som er problemet. Anonymkode: 11145...3be 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #94 Del Skrevet 27. mars 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): En kan ikke sammenligne hvor vanskelig et studie er opp mot opp mot inntaksgrensen. At det har et høyt snitt for å komme inn er kun fordi det er populært. Fysikk feks vil nok mange andre si er mye vanskeligere, men der kommer alle inn. Når det er sagt er medisin et middels krevende studie, litt som sykepleie. Det er mye å lese og kunne, men overkommelig med egeninnsats. Anonymkode: 8b53e...1b4 Oj her bommer du virkelig. Min bestevenninne tok sykepleien samtidig som samboeren min studerte medisin. Det er et hav av forskjell. Den ene anatomiboken han hadde på første semester var den fullstendige anatomiundervisningen til sykepleierne for hele sitt løp. Medisinregning, som mange sykepleiestudenter trekker fram som vanskelig, var som en dråpe å sammenlikne med all farmakologi og statistikk han måtte lære. Mye av sykepleieutdannelsen handlet om fagets historie og etikk, noe min venninne sa var svært lettfattelig og enkel teori. Samtidig er vel 50% av sykepleiestudiet å være utplassert i praksis? Dvs 1,5år teori. Sykepleier er et meget viktig yrke, men å sammenlikne studiet med medisinstudiet er litt pinlig. Anonymkode: 11145...3be 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #95 Del Skrevet 27. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Oj her bommer du virkelig. Min bestevenninne tok sykepleien samtidig som samboeren min studerte medisin. Det er et hav av forskjell. Den ene anatomiboken han hadde på første semester var den fullstendige anatomiundervisningen til sykepleierne for hele sitt løp. Medisinregning, som mange sykepleiestudenter trekker fram som vanskelig, var som en dråpe å sammenlikne med all farmakologi og statistikk han måtte lære. Mye av sykepleieutdannelsen handlet om fagets historie og etikk, noe min venninne sa var svært lettfattelig og enkel teori. Samtidig er vel 50% av sykepleiestudiet å være utplassert i praksis? Dvs 1,5år teori. Sykepleier er et meget viktig yrke, men å sammenlikne studiet med medisinstudiet er litt pinlig. Anonymkode: 11145...3be Ikke helt. Det er bare det at medisinstudiet har andre krav til forkunnskaper, som sykepleien ikke har. Du begynner altså på legestudiet med et forsprang innenfor anatomi.. Eller kjemi... Matematikk. Medisinstudiet er faktisk ikke så ille som folk tror det er 😂👍 Virkelig ikke, men både interessant og morro å se at folk tenker det🙄 Anonymkode: 8b801...b20 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #96 Del Skrevet 27. mars 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Du får ikke jobb om pleieassistent på sykehus uten å ha en fagbakgrunn, uansett hvor mange år du har jobbet på sykehjem. For medisinerstudenter krever de fleste sykehus (men ikke alle) et visst timetall i pleien før de kan søke jobb, men det betyr ikke at hvermansen uten bakgrunnskompetanse har samme kravet. TS, det er i seg selv ikke et problem å gå ut med dårlige karakterer fra vgs, ta opp igjen fag og så komme inn på drømmestudiet. Imidlertid krever høyere utdanning at du skal klare å tilegne deg en hel del kunnskap på egenhånd, strukturere dagene selv, og selv kunne søke nødvendig læring. Med 2,6 i snitt fra vgs har du ikke med deg den kunnskapen fra tidligere, og vil slite stort med å få dette til på et høyere nivå. Når du i tillegg ikke klarer å stå basal matte etter 4-5 forsøk så viser du egentlig at matte ikke ligger for deg, og det holder ikke med bestått for å komme inn på medisin, du må ha toppkarakter. (I tillegg til fysikk og kjemi, som også krever forståelse for tall og sammenhenger). Du skriver at det bare handler om å finne en bedre lærer, men det handler ikke bare om hvem som skal lære deg stoffet, men hvorvidt du har evnen til å forstå det og ta det inn. Mange tror at det verste er å komme inn på studiet, da skal liksom alt komme av seg selv og bli så enkelt, men sånn er det slett ikke. Uten god studieteknikk, gode basalkunnskaper og store evne til egenlæring vil du får utfordringer med å bestå krevende akademiske studium, som f.eks medisin. Alle "kjenner noen" som har klart å jobbe seg opp fra dårlige karakterer til å bestå medisinstudiet, men det er med god grunn ikke slik det går for mange. Jeg vet om flere som har reist utenlands for å studere medisin fordi de ikke orket å ta om igjen fag flere ganger for å komme inn i Norge, de mente det holde med et snitt på 4-ish for å komme gjennom. Faktum er at ingen av de med lavt snitt har kommet seg gjennom studiet, de som bestod i f.eks Polen, Slovakia, og Ungarn er de som ligger på et høyt snitt men mangler noen få poeng for å komme inn her. Det vanskeligste med medisin er ikke å komme inn men å gjennomføre studiet. Slik du porteretterer deg selv i denne tråden så tror jeg du går i gang med et håpløst prosjekt, men det er jo lov å prøve seg. bare vær klar over at det statistisk sett er vanskeligere å få jobb som nyutdannet eldre du blir, og at det kan være greit å ha en backup plan. Anonymkode: 527b6...b54 Joda, du kan få ekstravakter som pleieassistent på sykehus uten helsefaglig bakgrunn. Oslo universitetssykehus krever 600 timer dokumentert pleieerfaring fra sykehjem for å jobbe som pleieassistent via Personalformidlingen. Anonymkode: 81ec8...189 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #97 Del Skrevet 27. mars 2021 Ts her. Slutt å spam meg, gidder ikke å høre mer om hva jeg klarer og ikke klarer. Bruk tiden deres på noe annet nå, dette har gått for langt. Ha en fortreffelig påske og helg! Anonymkode: 5689a...341 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SuperVandreren Skrevet 27. mars 2021 #98 Del Skrevet 27. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 25.3.2021 den 22.57): Gikk ut med 2,6 i snitt fra vgs, og ikke bestått matte. Først nå har jeg fått interesse for å studere medisin, og jeg er 24 år. Jeg vet jeg aldri kommer til å klare dette siden det krever mye logisk tenking, og ikke minst mye matte. Det er noe jeg sliter enormt med. Strøket i matte 4-5 ganger nå. hva tenker dere? Gi slipp på drømmen om å bli lege, og satse på noe lettere? Anonymkode: 5689a...341 Ta VGS på nytt som privatist. Det er enklere enn noen gang å studere på grunn online undervisning. Hvis du vil hardt nok er du villig til å jobbe hardere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 27. mars 2021 #99 Del Skrevet 27. mars 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ts her. Slutt å spam meg, gidder ikke å høre mer om hva jeg klarer og ikke klarer. Bruk tiden deres på noe annet nå, dette har gått for langt. Ha en fortreffelig påske og helg! Anonymkode: 5689a...341 Men kan du ikke forklare hvorfor du har lyst til å bli lege? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #100 Del Skrevet 27. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 25.3.2021 den 22.57): Gikk ut med 2,6 i snitt fra vgs, og ikke bestått matte. Først nå har jeg fått interesse for å studere medisin, og jeg er 24 år. Jeg vet jeg aldri kommer til å klare dette siden det krever mye logisk tenking, og ikke minst mye matte. Det er noe jeg sliter enormt med. Strøket i matte 4-5 ganger nå. hva tenker dere? Gi slipp på drømmen om å bli lege, og satse på noe lettere? Anonymkode: 5689a...341 Jeg synes du skal gi det et forsøk, få opp karaktersnittet ditt. Hvis du klarer det, så er du like kvalifisert som de andre søkerne. Det finnes jo folk som «jukser» seg opp i karaktersnitt, eller bruker flere år på å ta opp fag, for eksempel hvis man bruker 10 år på å få opp snittet til rundt 6.. Så er man så godt drillet, men kanskje likevel ikke skarp nok til å være lege. Men når disse folkene kommer inn på medisinstudiet, da vil det jo likevel være en ny og enda tøffere runde, å bestå fag på universitetsnivå. De som er «dum» eller har «jukset seg til gode karakter på videregående» vil jo her ikke klare det. Derfor er det forsvarlig å kunne fortelle deg at ja! Du kan gi medisinstudiet et forsøk! Er du skarp nok så blir du kvalifisert på en redelig måte. Hadde det derimot vært meg, så hadde jeg kanskje ikke orket å studert så lenge, for meg holder det med bachelor (men så har jeg heller ingen motivasjon for å bli lege, hadde jeg virkelig ønsket så hadde jeg prøvd). Dårlige leger vil også få vansker med å få seg jobb, på den måten blir de «dummeste» uansett silt ut i løpet av prosessen fra videregående til ferdig utdannet. Anonymkode: cfbd6...562 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå