Gå til innhold

Har så lyst til å bli lege, men er for dum

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gikk ut med 2,6 i snitt fra vgs, og ikke bestått matte. Først nå har jeg fått interesse for å studere medisin, og jeg er 24 år. Jeg vet jeg aldri kommer til å klare dette siden det krever mye logisk tenking, og ikke minst mye matte. Det er noe jeg sliter enormt med. Strøket i matte 4-5 ganger nå.

hva tenker dere? Gi slipp på drømmen om å bli lege, og satse på noe lettere? 

Anonymkode: 5689a...341

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

finn deg noe annet å gjøre. finn lykke og mening med noe i livet som du kan mestre og lykkes i 

Anonymkode: 07756...e82

• Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva med sykepleier?

Anonymkode: b93ca...ea9

Nei, er ikke det samme. Jeg vil enten bli lege eller noe helt annet utenfor helse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke bli lege slik du beskriver dine akademiske prestasjoner. Minst 90 % kan ikke bli lege, uansett hvor hardt vi jobber. 

Let it go. Finn på noe annet. 

Anonymkode: 55bdc...512

• Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sats på noe enklere. Tror det er slitsomt å være lege.

Anonymkode: 2ec64...327

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mye i legeyrket som er tyngre enn det å bestå matte med god karakter, og da mener jeg MYE. Du er ikke ‘’for dum’’, men kanskje for tiltaksløs? Du KAN hvis du virkelig vil!!

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

du må faktisk se realiteten i øyna. hvis du ønsker å komme inn på medisinstudiet vil det ta mange år før du får tatt opp alle fagene for å øke karakterer, samt gå fra stryk til toppkarakter i matte. dette kommer til å koste deg mange penger før du i det hele tatt kommer inn på studiet og deretter må ta opp lån i mange år fra lånekassen mens du studerer i 6 år. 

selvfølgelig alt er mulig. men dette er en forferdelig lang og dyr vei å gå. kanskje er det bedre å tenke i andre baner?

Anonymkode: 07756...e82

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å finne ut hvilke deler av legeyrket/utdannelsen du finner særlig interessant og prøve å finne et annet studie som retter seg mot det? 

Anonymkode: 30238...b31

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Gikk ut med 2,6 i snitt fra vgs, og ikke bestått matte. Først nå har jeg fått interesse for å studere medisin, og jeg er 24 år. Jeg vet jeg aldri kommer til å klare dette siden det krever mye logisk tenking, og ikke minst mye matte. Det er noe jeg sliter enormt med. Strøket i matte 4-5 ganger nå.

Tuller du? Hvis du virkelig har lyst til å satse på dette, så er det noe du kommer til å angre på at du ikke gjorde om 10 år. Når du er 34 og føler deg omtrent like ung som da du var 24 og tenkte, shit 34 er gammelt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hva med sykepleier?

Anonymkode: b93ca...ea9

Du må ha minst 3 i både matte og norsk. Dessuten har kravet til å komme inn på sykepleien steget enormt etter finanskrisen og Corona.  Enkelte populære  steder ( større byer etc..) har 5 i snitt. Ikke sjans til å komme inn på sykepleien med 2,7 i snitt

Anonymkode: e3ff6...b3c

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Denne drømmen virker det nesten som om du må oppgi ja...Bare kravene for å komme inn er høyere enn du klarer å prestere.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har to valg: jobbe beinhardt og målrettet og kanskje kanskje klare komme inn.

Eller gå for noe annet. Jeg ville nok det om det var meg da jeg ikke har disiplin nok og ikke ville satset  at og så mye jobb på ett så usikkert kort. Og ville ønsket meg et mer avslappet liv. 

Men så tror jeg ikke det er så gjevt å være lege heller. Virker stressende og psykisk belastende. Fastlege ville jeg absolutt ikke vært. Bare stress. Jeg syns faget er veldig interressant. Men...

Anonymkode: 5e1c4...d99

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Du kan jo fantasere om at du er lege, slik folk flest fantaserer om forskjellige ting og tang. Bare ikke la det gå utover uskyldige.

Anonymkode: 6d5e5...bfc

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nattugle87

Hvorfor vil du bli lege? For å hjelpe andre?

Jeg ville satset på noe som var enklere,men som du likevel føler du kan få innfridd behovet du ønsker.

Jeg f eks er barnehagelærer student, men tittelen min på jobben er MILJØARBEIDER. Jeg har ikke godt nok snitt for å bli sosionom f eks, men føler likevel jeg får brukt meg selv og har en like meningsfylt jobb som de som er miljøTERAPEUTER på jobben min i institusjon.

Hva med f eks å bli legesekretær? De gjør også en viktig jobb, og jobber tett på pasienter. Jeg føler iallefall jeg ser opp til dem som viktige 🙂

Endret av Nattugle87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig så har du et fryktelig dårlig utgangspunkt. Hvis du allerede har strøket 4-5 ganger på den enkleste matten, hvordan ser du for deg at du skal klare å få sekser i R1, fysikk og kjemi? 🤷🏻‍♀️ I tillegg til at du må ta opp absolutt alle 23/5-fagene, og få sekser i omtrent samtlige. Jeg tror jeg ville lagt den drømmen på hylla og funnet på noe annet og mer realistisk. Trøst deg med at hverdagen som lege er hektisk, med stort arbeidspress, mye vaktjobbing, mye ansvar, vanskelig å få fast stilling, vanskelig å få LIS1, stadig CV-jag. Sannsynligvis har du en romantisert forestilling om yrket som er svært langt fra virkeligheten. 

Anonymkode: efb36...866

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvordan har du tenkt å komme inn på medisinstudiet om du ikke greier å få bra nok karakterer fra videregående?

Hvordan har du tenkt å klare å bestå medisinstudiet dersom du ikke har grunnleggende kunnskaper fra videregående?

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tror ikke du helt vet hva du drømmer om. Om du har 2,6 i snitt fra vgs og har strøket 4-5 ganger i matte så ser det ikke ut som du har interesse for akademisk kunnskap. Å bli lege handler om å gjøre det samme som på VGS bare på et vanskeligere nivå. Du må lese flere bøker, med tyngre språk på enda kortere tid.  

Du skriver også at du ikke har lyst til å bli sykepleier siden du ikke er spesielt interessert i helse. Når du hverken har interesse for skole eller helse og likevel drømmer om å bli lege så tror jeg ikke du helt forstår hva legeyrket handler om. Man bør ha interesse både for skole og helse for å komme gjennom legestudiet og å trives som lege. 

Synes du bør snakke med en karriereveileder. Det finnes offentlige karriereveiledere, disse er gratis. De har neppe fasiten på hva du bør jobbe med, men de kan kanskje hjelpe deg med å se hva du bør tenke over ved valg av utdanning og yrke. 

Anonymkode: 4f2ab...190

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Du må ha minst 3 i både matte og norsk. Dessuten har kravet til å komme inn på sykepleien steget enormt etter finanskrisen og Corona.  Enkelte populære  steder ( større byer etc..) har 5 i snitt. Ikke sjans til å komme inn på sykepleien med 2,7 i snitt

Anonymkode: e3ff6...b3c

Dette stemmer. Om ikke høyere snitt. 

Til og med sosionom har meget høyt snitt.

Ts, sett bort fra prestisjeyrker, hva er det du liker å jobbe med? 

Anonymkode: f1ef1...dc8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får man 2,6 i snitt? Hva ved skole er det du syns er vanskelig?

Anonymkode: 31228...492

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...