Skole02 Skrevet 25. mars 2021 #1 Skrevet 25. mars 2021 Hva syntes dere om at det kanskje skal bli innført påbud om munnbind på videregående skoler? Har dere for og morargumenter?
zemer Skrevet 25. mars 2021 #2 Skrevet 25. mars 2021 Skole02 skrev (Akkurat nå): Hva syntes dere om at det kanskje skal bli innført påbud om munnbind på videregående skoler? Har dere for og morargumenter? For munnbind hjelper begge veier. Ikke lett med avstand i skolen. 3
tussi84 Skrevet 25. mars 2021 #3 Skrevet 25. mars 2021 Kommer ikke til å fungere siden det ikke skal være på inne i klasserommet. Skulle det fungert noe så måtte både elever og lærere brukt det hele dagen, og alle hatt minst 2 m avstand mellom seg. Ved lunsj så måtte Man ha hatt enda lenger avstand. Jeg tror faktisk at det er bedre at vgs er stengt nå der smitten er størst, og at det fortsetter til tallene på smitten går nedover. Synes også at man skal forby at man møter flere enn 3 stk samtidig på offentlige steder så slipper man de svære ungdomsgruppeme som henger på kjøpesenteret/oslo s feks. 1
Skole02 Skrevet 25. mars 2021 Forfatter #4 Skrevet 25. mars 2021 tussi84 skrev (2 minutter siden): Kommer ikke til å fungere siden det ikke skal være på inne i klasserommet. Skulle det fungert noe så måtte både elever og lærere brukt det hele dagen, og alle hatt minst 2 m avstand mellom seg. Ved lunsj så måtte Man ha hatt enda lenger avstand. Jeg tror faktisk at det er bedre at vgs er stengt nå der smitten er størst, og at det fortsetter til tallene på smitten går nedover. Synes også at man skal forby at man møter flere enn 3 stk samtidig på offentlige steder så slipper man de svære ungdomsgruppeme som henger på kjøpesenteret/oslo s feks. Men på en skole med 1200 elever, vil det ikke være lurt å ha munnbind da? Når tror du at Drammen for eksempel vil åpne opp? 1
tussi84 Skrevet 25. mars 2021 #5 Skrevet 25. mars 2021 Skole02 skrev (Akkurat nå): Men på en skole med 1200 elever, vil det ikke være lurt å ha munnbind da? Når tror du at Drammen for eksempel vil åpne opp? Det er snakk om at munnbindet kun skal være på der det er trengsel på skolene. Det vil ikke fungere. Skal det ha noe som helst effekt i det hele tatt må munnbindet være på hele tiden, uansett om man er i klasserommet eller i gangene. Generelt tror jeg munnbind har liten effekt på smitte tallene. Det har vært påbudt å bruke dette på alle offentlige steder innendørs + kollektivt der smitten har vært størst lenge. Til tross for munnbind bruk har smitten bare økt. 1
Justlooking Skrevet 25. mars 2021 #6 Skrevet 25. mars 2021 tussi84 skrev (12 minutter siden): Det er snakk om at munnbindet kun skal være på der det er trengsel på skolene. Det vil ikke fungere. Skal det ha noe som helst effekt i det hele tatt må munnbindet være på hele tiden, uansett om man er i klasserommet eller i gangene. Generelt tror jeg munnbind har liten effekt på smitte tallene. Det har vært påbudt å bruke dette på alle offentlige steder innendørs + kollektivt der smitten har vært størst lenge. Til tross for munnbind bruk har smitten bare økt. Har sagt det mange ganger og er enig med deg. Smitten bare øker fordi munnbind har blitt en hvilepute og folk sluttet med avstand. Avstand er det viktigste og derfor hjelper ikke munnbind nok mot smitte.
Hatsumomo Skrevet 25. mars 2021 #7 Skrevet 25. mars 2021 Skole02 skrev (32 minutter siden): Hva syntes dere om at det kanskje skal bli innført påbud om munnbind på videregående skoler? Har dere for og morargumenter? Etter å ha lest her inne om hvordan voksne folk bruker munnbind, så nei. Ungdommer som tar etter de voksne idiotene trenger vi ikke flere av. Det holder med de voksne idiotene.
Tanuki Skrevet 25. mars 2021 #8 Skrevet 25. mars 2021 Hva slags smittevern/tiltak gjelder i norske skoler nå? Spør siden jeg ikke bor i Norge. Her vi bor, i Asia, er det redusert skole for en del trinn, utenom førsteklassinger i barneskolen. Daglig gjelder tiltak som: - vi bruker en app til å sende info om barnets temperatur og helsetilstand til skolen hver morgen - skolen sjekker temperatur på hver elev før de får gå inn i selve bygget - alle barn og voksne bruker munnbind - pultene er satt opp med 1m avstand mellom seg i klasserommet - i kantina er det en plastskillevegg montert på bordene slik at man unngår dråpesmitte når en spiser - rotering: førsteklasse har 8 parallellklasser, kun fire av dem har lunsj samtidig , slik at det blir avstand - etter skolen er over blir hver enkelt klasse fulgt ned til skoleporten for å bli hentet av foreldre, slik unngår man kaos og trengsel Jeg skjønner ikke denne motviljen mot bruk av munnbind, her har vi gjort det i mer enn 1 år, de aller aller fleste bruker det riktig, at et lite mindretall ikke gjør det betyr ikke at munnbind ikke virker som smittevern. 3
Charlie Amberson Skrevet 26. mars 2021 #9 Skrevet 26. mars 2021 (endret) Munnbind hjelper om man vet hvordan det brukes (vasker hender først, ta på riktig, bøy over nesen, dra nedre del under haken, men ikke "oppbevar" hele munnbindet under haken, kast engangsbind etter bruk). Hvis man derimot tror man kan gjøre hva som helst bare pga munnbindet, feks afterski i Østerrike, så kunne man heller la være. Endret 26. mars 2021 av Charlie Amberson 1
Gjest Rocka69 Skrevet 26. mars 2021 #10 Skrevet 26. mars 2021 Vel, har en ungdom som har brukt munnbind hele skoledagen siden før Erna stengte ned 12. mars. Og har samtidig hatt med seg en liten flaske med Antibac i lommen og sekken. Og har spritet pultene før og etter timer. I tillegg så har denne faktisk holdt seg unna andre ungdommer i hele tiden. Denne ungdommen er mye mer voksen enn hva mange "såkalt voksne" i 20, 30, 40, 50, 60, 70 og 80 årene er. Ungdommen nekter å ta av seg munnbindet, selv om lærere har bedt om dette. Da har vi tatt kontakt med kontaktlærer og rektor og inngitt klage. Ungdommen har ikke blitt smittet med Covid-19, eller hatt så mye som en forkjølelse. Men har vært ofte den eneste som har brukt munnbind. Så jeg mener at munnbind bør være påbudt på videregående (om de nekter, da mister de skoleplassen ASAP), pluss 2000 kroner i bot) og ungdomsskole (gratis utdeling utenfor skolen, og de som er over 15 år - 2000 kroner i bot)
mammaemma Skrevet 26. mars 2021 #11 Skrevet 26. mars 2021 Rocka69 skrev (6 timer siden): Vel, har en ungdom som har brukt munnbind hele skoledagen siden før Erna stengte ned 12. mars. Og har samtidig hatt med seg en liten flaske med Antibac i lommen og sekken. Og har spritet pultene før og etter timer. I tillegg så har denne faktisk holdt seg unna andre ungdommer i hele tiden. Denne ungdommen er mye mer voksen enn hva mange "såkalt voksne" i 20, 30, 40, 50, 60, 70 og 80 årene er. Ungdommen nekter å ta av seg munnbindet, selv om lærere har bedt om dette. Da har vi tatt kontakt med kontaktlærer og rektor og inngitt klage. Ungdommen har ikke blitt smittet med Covid-19, eller hatt så mye som en forkjølelse. Men har vært ofte den eneste som har brukt munnbind. Så jeg mener at munnbind bør være påbudt på videregående (om de nekter, da mister de skoleplassen ASAP), pluss 2000 kroner i bot) og ungdomsskole (gratis utdeling utenfor skolen, og de som er over 15 år - 2000 kroner i bot) Lenge leve demokratiet.. 1
GrønnNellik68 Skrevet 26. mars 2021 #12 Skrevet 26. mars 2021 Mot er ille å sitte lenge med munnbind man blir svimmel av å puste inn for lite nytt oksygen. Svette bak munnbind. Dugg på briller .. alle sånne ting vil gjøre at konsentrasjonen vil gå ned. Bedre med større avstand mellom elevene syns jeg. 1
Gjest 123 eller noe Skrevet 26. mars 2021 #13 Skrevet 26. mars 2021 Er imot det, vi må bruke det konstant på kiwi nå (i et fylke uten smitte omtrent, men for å vise solidaritet med østlandet og ikke bli omtalt i sosiale medier, som de så fint skrev det) og jeg kjente jeg blir svimmel og får hodepine av å bruke det så lenge. Er ikke bra å puste inn gammal luft så lenge! Kundene humret av meg da jeg sto der mutters alene innerst i butikken, og skjønte ikke hvorfor jeg gikk med det.
Anbefalte innlegg