AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #1 Skrevet 25. mars 2021 Når det står i dødsannonser. Synes det blir så feil. At de avdøde tapte kampen. De var jo sterke. Anonymkode: 67aba...dc5 7
Gjest Råååsa Skrevet 25. mars 2021 #2 Skrevet 25. mars 2021 Jeg er enig med deg. Og det tror jeg Kreftforeninga er også.
Rosabløff Skrevet 25. mars 2021 #3 Skrevet 25. mars 2021 Enig. Man dør av det, det er ingen kamp man kan vinne eller tape. Men det høres kanskje mer fredelig ut? Man var tapper, men tapte likevel. Høres ikke så brutalt ut, som denne drittsykdommen faktisk er. 2
Smurfii Skrevet 25. mars 2021 #4 Skrevet 25. mars 2021 Enig, har tenkt over det mange ganger, er så feil å skrive det på den måten.😔 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #5 Skrevet 25. mars 2021 Det provoserer meg nå, og det provoserte meg da jeg hadde kreft. Jeg så aldri på det som en kamp. De jeg ble kjent med da jeg var syk, og som senere døde, var ikke dårligere krigere, dårligere slåsskjemper. Virkelig provoserende uttrykk. Anonymkode: 1142a...9d7 5
AnonymBruker 42 Skrevet 25. mars 2021 #6 Skrevet 25. mars 2021 Dette blir jo noen slags merkelige "Seinfeld-ish smantikkerier" kun noen veldig få kan klare å henge seg opp i... Alle vet jo nøyaktig hva som menes. Hva føler dere er bedre alternativ? "Stine-Line sørger over tapet av sin livslange partner Gert Ivar, som måtte gi etter for kreften" - Stine og Gert, altså... For noen jævla "tapere" ! ? ! 3
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #7 Skrevet 25. mars 2021 Just now, Beeblebrox said: Dette blir jo noen slags merkelige "Seinfeld-ish smantikkerier" kun noen veldig få kan klare å henge seg opp i... Alle vet jo nøyaktig hva som menes. Hva føler dere er bedre alternativ? "Stine-Line sørger over tapet av sin livslange partner Gert Ivar, som måtte gi etter for kreften" - Stine og Gert, altså... For noen jævla "tapere" ! ? ! Gert Ivar i eksemplet ditt døde. Han tapte ikke, han ga ikke etter, han døde. Og det er ikke noe kun veldig få henger seg opp i. Anonymkode: 1142a...9d7 4
AnonymBruker 42 Skrevet 25. mars 2021 #8 Skrevet 25. mars 2021 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Gert Ivar i eksemplet ditt døde. Han tapte ikke, han ga ikke etter, han døde. Og det er ikke noe kun veldig få henger seg opp i. Anonymkode: 1142a...9d7 Hvorfor skriv noe i det hele tatt? Det er jo en dødsannonse. Hvorfor ikke bare skrive navnet? Trenger ikke gang skrive fødselsdato, da noen kan synes det kanskje kan tyde på svakhet? Ganske "svakt" å dÆvve også, lizm? Endret 25. mars 2021 av Beeblebrox
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #9 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Gert Ivar i eksemplet ditt døde. Han tapte ikke, han ga ikke etter, han døde. Og det er ikke noe kun veldig få henger seg opp i. Anonymkode: 1142a...9d7 Helt riktig. Jeg gremmes hver gang jeg leser "kjemper mot kreften" eller lignende. Nei. En gjør ikke det. En ligger bare der. Anonymkode: 5b661...c8d 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #10 Skrevet 26. mars 2021 Enig. Jeg skjønner at folk ikke mener noe vondt med det, og at de ikke ser det på samme måte. Men for meg høres det liksom ut som noe man være «flink» eller «dårlig» på. Kreft er noe man ikke rår over, og det er iallfall ingen konkurranse hvor bare de som er flinkest til å kjempe vinner! Svogeren min døde av kreft, og om det skulle vært noen kamp - da vant han f*en meg den, for taprere gutt skal man lete lenge etter. Anonymkode: 83291...ee2 4
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #11 Skrevet 26. mars 2021 Det er jo en kamp. En kamp jeg kjemper sammen med legene, sykepleierne, familien min, vennene mine. Tråder som denne gjør det ikke lettere. Anonymkode: 4889e...a70 7
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #13 Skrevet 27. mars 2021 Man er ikke nødvendigvis en dårlig kriger fordi om man taper kampen. Muligens et utdatert utrykk siden ingen kjemper kriger lengre, men en tapper kriger kan tape. Har aldri sett noe negativt, jeg ser mer på det som ett utrykk for at det har vart en stund. Anonymkode: e3d0a...6a8 3
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #14 Skrevet 27. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Man er ikke nødvendigvis en dårlig kriger fordi om man taper kampen. Muligens et utdatert utrykk siden ingen kjemper kriger lengre, men en tapper kriger kan tape. Har aldri sett noe negativt, jeg ser mer på det som ett utrykk for at det har vart en stund. Anonymkode: e3d0a...6a8 Men å «tape» og «vinne» er assosiert med innsats og hvor «god» eller «dårlig» man er. Å tape en håndballkamp tyder på at man ikke var god nok. Å vinne en krig betyr at man gjorde mer riktig, og kjempet bedre enn motstanderen. Å dø av kreft har ingenting med innsats eller dyktighet å gjøre. Anonymkode: 83291...ee2 2
Gjest Chroma Skrevet 27. mars 2021 #15 Skrevet 27. mars 2021 Det er veldig vanlig å si det. Tenker ikke noe negativt om det.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #16 Skrevet 28. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men å «tape» og «vinne» er assosiert med innsats og hvor «god» eller «dårlig» man er. Å tape en håndballkamp tyder på at man ikke var god nok. Å vinne en krig betyr at man gjorde mer riktig, og kjempet bedre enn motstanderen. Å dø av kreft har ingenting med innsats eller dyktighet å gjøre. Anonymkode: 83291...ee2 Jeg tenker dette nærmer seg den evige krenkingen. Jeg finner ikke utrykket negativt på noen måte. Jeg ville aldri sammenlignet en som tapte kampen mot kreft eller noe annet med å tape en håndballkamp. Ville ikke reflektert over at samme utrykk ble brukt engang. Anonymkode: e3d0a...6a8 4
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #17 Skrevet 28. mars 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg tenker dette nærmer seg den evige krenkingen. Jeg finner ikke utrykket negativt på noen måte. Jeg ville aldri sammenlignet en som tapte kampen mot kreft eller noe annet med å tape en håndballkamp. Ville ikke reflektert over at samme utrykk ble brukt engang. Anonymkode: e3d0a...6a8 Som jeg skrev i mitt innlegg så forstår jeg at folk ikke mener noe vondt med det, ergo blir jeg ikke krenket. Men for folk som er i en sorgprosess etter å ha mistet noen til kreft, så synes jeg det blir feil å rope opp om krenking ol. Det er negativt ladet og indikerer at det de føler eller reagerer på er en overreaksjon. I sorgen er det mange såre punkter, og de er riktignok forskjellige fra menneske til menneske, men om noen reagerer på at det blir sagt at f.eks. datteren deres på 5 år tapte en kamp, så synes jeg de skal få lov til det! Anonymkode: 83291...ee2 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #18 Skrevet 28. mars 2021 Min far døde av kreft. Han ba oss innstendig om å ikke skrive «NN tapte kampen mot kreften» i dødsannonsen, han ville ikke at «det siste jeg gjør i livet mitt er å tape en kamp». Så jeg er helt enig med ts. Anonymkode: 8bcdc...380 1
Blålilla Skrevet 28. mars 2021 #19 Skrevet 28. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Min far døde av kreft. Han ba oss innstendig om å ikke skrive «NN tapte kampen mot kreften» i dødsannonsen, han ville ikke at «det siste jeg gjør i livet mitt er å tape en kamp». Så jeg er helt enig med ts. Anonymkode: 8bcdc...380 Dette er jeg helt enig i. Har diskutert det med min mann- og gitt beskjed om at DET ihvertfall ikke skal stå i min dødsanonnse når den tid kommer. Det irriterer meg veldig. 2
Brunello Skrevet 28. mars 2021 #20 Skrevet 28. mars 2021 Beeblebrox skrev (På 25.3.2021 den 23.45): Hvorfor skriv noe i det hele tatt? Det er jo en dødsannonse. Hvorfor ikke bare skrive navnet? Trenger ikke gang skrive fødselsdato, da noen kan synes det kanskje kan tyde på svakhet? Ganske "svakt" å dÆvve også, lizm? Det er bare en måte å skrive at vedkommende døde av kreft på. Alle forstår det, og ingen mener at de er dårlig til å kjempe. En dødsannonse er ment å informere venner og kjente om at noen er død. Da trenger man fødselsdato. Mulig sosiale medier overtar dødsannonsenes betydning, men så lenge de står i avisene bør de inneholde informasjon som medfører st andre enn bare de aller nærmeste skjønner hvem det er. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå