Gå til innhold

Jeg greier ikke å kombinere jobb og familieliv

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt utslitt og kjenner jeg er i ferd med å brenne ut lyset i begge ender. Det verste er at jeg ikke gjør noe ekstraordinært heller, jeg har ett barn og er i full jobb. Jobben min er krevende og ikke godt betalt. Jeg jobber som lærer,  hvis noen lurer. 

Jeg er helt utslitt når jeg kommer hjem, har virkelig ikke mer å gi. Men bruker de siste kreftene jeg har på møter, etterarbeid og loggføring. Som regel sitter jeg i digital møte til kl.15.30, etter dette begynner retting av lekser, planlegging av undervisning og diverse annet jeg ikke får gjort i løpet av dagen. Selve skoledagen går i ett fra kl.08.30 - 14.00, jeg spiser med elevene og er ute med dem. De 20 minuttene jeg har i "pause", når de har friminutt  går ofte med til å ta uforutsette telefoner, ordne ting og svare på epost. 

Dette går aller mest utover barnet mitt, som tilbringer 8-10 timer av dagen sin i barnehagen.  Jeg får vondt inni meg når jeg sier dette, men jeg leverer kl. 07.15 og henter kl.16.45. Hver eneste dag, også på fredager, da jeg på papiret slutter kl. 12.15, men ofte blir sittende i møter til kl.14.30, er det ikke ett møte, så er det noe annet som må forberedes eller ordnes til neste uke. Fredagen er faktisk den tyngste dagen i uka. 

Enkelte av de ansatte i barnehagen ser rart på meg når jeg henter kl.1645 på fredager. Jeg har også fått kommentarer som: "sluttet ikke du på jobb for 4 timer siden?". Men tro meg, jeg slutter ikke når elevene går hjem. 

Jeg makter virkelig ikke dette lenger og vet ikke hva jeg skal gjøre. Jobbe på kvelden etter at barnet sover gjør jeg allerede. Hente barnet tidligere går ikke, for jeg sitter som sagt i digitale møter til kl.15.30. Arbeidsgiver pålegger meg å ha kamera og mikrofon på, det er ikke forenlig med å ha en 1 åring springende rundt. 

Har dere noen råd til meg? Ikke si bytt jobb, for det kan jeg ikke. Jobber henger ikke på trær, NAV sponser ikke en ny utdanning på meg, så dette må jeg fikse på egenhånd. Dere andre i krevende jobber, hvordan overlever dere? 

Anonymkode: 3e953...4c1

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gå ned i stilling?

Anonymkode: 777e1...780

• Liker 23
Skrevet

Gå ned i stilling om det er mulig. Så ville jeg holdt hard på å gå fra jobb 12.15 på fredager. Samme hva som dukker opp. Eventuelt kan du gå til fastlegen din å forklare situasjonen. Jeg tenker da det kan være greit med en sykemelding. Så du iallefall får hentet deg inn akkurat nå. 

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg er helt utslitt og kjenner jeg er i ferd med å brenne ut lyset i begge ender. Det verste er at jeg ikke gjør noe ekstraordinært heller, jeg har ett barn og er i full jobb. Jobben min er krevende og ikke godt betalt. Jeg jobber som lærer,  hvis noen lurer. 

Jeg er helt utslitt når jeg kommer hjem, har virkelig ikke mer å gi. Men bruker de siste kreftene jeg har på møter, etterarbeid og loggføring. Som regel sitter jeg i digital møte til kl.15.30, etter dette begynner retting av lekser, planlegging av undervisning og diverse annet jeg ikke får gjort i løpet av dagen. Selve skoledagen går i ett fra kl.08.30 - 14.00, jeg spiser med elevene og er ute med dem. De 20 minuttene jeg har i "pause", når de har friminutt  går ofte med til å ta uforutsette telefoner, ordne ting og svare på epost. 

Dette går aller mest utover barnet mitt, som tilbringer 8-10 timer av dagen sin i barnehagen.  Jeg får vondt inni meg når jeg sier dette, men jeg leverer kl. 07.15 og henter kl.16.45. Hver eneste dag, også på fredager, da jeg på papiret slutter kl. 12.15, men ofte blir sittende i møter til kl.14.30, er det ikke ett møte, så er det noe annet som må forberedes eller ordnes til neste uke. Fredagen er faktisk den tyngste dagen i uka. 

Enkelte av de ansatte i barnehagen ser rart på meg når jeg henter kl.1645 på fredager. Jeg har også fått kommentarer som: "sluttet ikke du på jobb for 4 timer siden?". Men tro meg, jeg slutter ikke når elevene går hjem. 

Jeg makter virkelig ikke dette lenger og vet ikke hva jeg skal gjøre. Jobbe på kvelden etter at barnet sover gjør jeg allerede. Hente barnet tidligere går ikke, for jeg sitter som sagt i digitale møter til kl.15.30. Arbeidsgiver pålegger meg å ha kamera og mikrofon på, det er ikke forenlig med å ha en 1 åring springende rundt. 

Har dere noen råd til meg? Ikke si bytt jobb, for det kan jeg ikke. Jobber henger ikke på trær, NAV sponser ikke en ny utdanning på meg, så dette må jeg fikse på egenhånd. Dere andre i krevende jobber, hvordan overlever dere? 

Jeg har det akkurat likt. Jobber som lærer og det er helt forferdelig mye jobb. Legen sykemeldte meg tilslutt. Nå ser jeg etter ny jobb. 

Anonymkode: 8cb76...f34

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Og en ting til; lær deg å si til deg selv at nå er arbeidstiden din over. Det du ikke fikk tid til, får du ta igjen senere. Prioriter forbereding til undervisning, og set det andre på vent til du får tid. Jeg har jobbet i over 20 år, og dette er noe jeg lever etter jobbmessig

Anonymkode: 8cb76...f34

• Liker 47
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge har du vært lærer? Er det ekstra mye styr nå pga coronaen, eller var det like mye å gjøre når det var ordinær undervisning? Jeg spør fordi jeg kjenner andre lærere som har såpass rutine på ting at det ikke går særlig ut over ettermiddager og familieliv. Man kjører det samme opplegget år for år, retter prøver i friminutt og fritimer (fremfor å sosialisere på lærerværelse med kolleger), og med en del slike rutiner på plass behøver man ikke bruke så mye tid og ressurser på å planlegge fra dag til dag. Men dette er "de store linjer", altså. Er fullt klar over at ikke alt løses med disse grepene.

Anonymkode: 5e608...82b

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Hvor er far? 

Anonymkode: b6e31...dce

• Liker 31
AnonymBruker
Skrevet

Barnehage ved siden av jobben! Det hadde jeg, gjorde underverker for logistikken. 

Anonymkode: 29f36...895

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hva du er lærer i, men om det funker slik, så kan du søke jobber på vgs. Hadde slitt fælt om jeg måtte tilbringe vær eneste pause sammen med elevene. 

Anonymkode: b4b9d...4bc

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Gå ned i stilling?

Anonymkode: 777e1...780

Det er lettere sagt enn gjort, på skolen der jeg jobber så vil de helst bare ha lærere i 100% stillinger. Den eneste som jobber noe redusert hos oss er en kollega i 60- årene, samt SFO ansatte.  

AnonymBruker
Skrevet

Vær flink å avslutt når du skal og skriv avvik om du ikke rekker over. Avvik er viktig. Hadde alle skrevet det, ville de som bestemmer årsverk se at «oj, det må kanskje ansettes flere, for de har ikke tid å rekke over alt selv».

Anonymkode: 82609...972

• Liker 37
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor er far? 

Vi er separert og skal skilles, jeg har hovedomsorgen. Barnefar ser barnet en helg i måneden, men da er det kun noen timer på dagtid, ikke overnatting.  

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er lettere sagt enn gjort, på skolen der jeg jobber så vil de helst bare ha lærere i 100% stillinger. Den eneste som jobber noe redusert hos oss er en kollega i 60- årene, samt SFO ansatte.  

Men du har vel rett til dette med små barn? Selv om de helst vil ha 100%.

Anonymkode: 762d5...66e

• Liker 27
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men du har vel rett til dette med små barn? Selv om de helst vil ha 100%.

Anonymkode: 762d5...66e

I følge arbeidsmiljøloven har du rett på redusert arbeidstid dersom du har barn under 10 år. 

• Liker 41
Skrevet

Signerer de over her som ber deg skrive avvik. Vær hard på når du er ferdig for dagen. Du får ingen ekstra lønn for å brenne lyset i begge ender. Det er normalt at jobben går litt på skeiva når ungene er små. Gjør det du absolutt må etter undervisningen er slutt. Ikke gjør noe ekstra. Om du ikke har kapasitet, så blir de nødt til å ansette flere eller endre struktur. Du tjener ingenting på å være snill og pliktoppfyllende, det er det kun ledelsen som gjør. 

• Liker 44
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvor lenge har du vært lærer? Er det ekstra mye styr nå pga coronaen, eller var det like mye å gjøre når det var ordinær undervisning? Jeg spør fordi jeg kjenner andre lærere som har såpass rutine på ting at det ikke går særlig ut over ettermiddager og familieliv. Man kjører det samme opplegget år for år, retter prøver i friminutt og fritimer (fremfor å sosialisere på lærerværelse med kolleger), og med en del slike rutiner på plass behøver man ikke bruke så mye tid og ressurser på å planlegge fra dag til dag. Men dette er "de store linjer", altså. Er fullt klar over at ikke alt løses med disse grepene.

Dette er mitt sjette år som lærer. Koronaen gjør hverdagen mye tyngere, uten tvil. Nå må jeg forbrede meg på å undervise i andres fag, samtidig som jeg lager lange idiotsikre opplegg tll andre lærere som har mine fag. I tillegg skal man legge ut undervisningsopplegg til de som er hjemme, dette skal også følges opp. Jeg er ute med elevene i hvert friminutt og spiser sammen med dem. Tidligere var det ikke slik. Så tar stadig omorganisering fra rødt til gult, og fra gult til rødt, veldig mye tid og krefter. 

Lurer fælt på hvem disse lærerne du snakker om er. Hos oss er friminutt aldri lange nok til å rette prøver, fritime vet jeg ikke hva er en gang. Så er læreplaner stadig i endring, så kjøre samme opplegg år etter år, går ikke. Selvon noe sikkert kan brukes igjen. Så er man pålagt møter frem til kl.15.30 minst 3 dager i uken.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Problemet ditt er strengt tatt ikke jobben din, men at du er helt alene om omsorgen for et lite barn. Og at du er ny i den situasjonen. Det må være tøft. 

Skaff hjelp til henting i barnehagen noen dager i uken. Evt gå ned i stilling i en begrenset periode.

Anonymkode: 68ff3...128

• Liker 22
Skrevet

Du har min fulle sympati. Det er ikke lett med en ettåring. Eneste jeg kan trøste deg med er at det blir lettere når barnet blir litt større. Tror ikke det er uten grunn at de minste barna har ofte lange dager i barnehagen. 

Du gjør så godt du kan og jeg som barn til en på barneskolen er evig takknemlig for den innsatsen du gjør. 

Men for ikke å brenne lyset i begge ender, så må du prøve å finne ut av hva som er dine tidstyver i hverdagen. 

Lærer til mitt barn:

Tar ikke telefonen i skoletiden

Svarer ikke på og ønsker ikke sms

Vil ha e-post om sykt barn, ikke sms.

Gir ikke beskjeder til barnet om Feks at barnet skal hentes av xx mor/far. Dette må avtales på forhånd. 

Er det noe spesielt, så må en ta kontakt med administrasjonen.

Jeg forstår at dette er fordi det er travle hverdager og det er helt greit. Spesielt fordi lærer er så tydelig. 

• Liker 31
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Dette er mitt sjette år som lærer. Koronaen gjør hverdagen mye tyngere, uten tvil. Nå må jeg forbrede meg på å undervise i andres fag, samtidig som jeg lager lange idiotsikre opplegg tll andre lærere som har mine fag. I tillegg skal man legge ut undervisningsopplegg til de som er hjemme, dette skal også følges opp. Jeg er ute med elevene i hvert friminutt og spiser sammen med dem. Tidligere var det ikke slik. Så tar stadig omorganisering fra rødt til gult, og fra gult til rødt, veldig mye tid og krefter. 

Lurer fælt på hvem disse lærerne du snakker om er. Hos oss er friminutt aldri lange nok til å rette prøver, fritime vet jeg ikke hva er en gang. Så er læreplaner stadig i endring, så kjøre samme opplegg år etter år, går ikke. Selvon noe sikkert kan brukes igjen. Så er man pålagt møter frem til kl.15.30 minst 3 dager i uken.

Felles for dem er at de setter klare grenser for seg selv og i hvilken grad de er åpen for "surr og mas" fra kravstore foreldre, bl.a. At læreryrket er blitt ekstremt mye mer utfordrende, ikke bare pga corona, men også fordi foreldre involverer seg så voldsomt mye mer, er jeg fullt klar over. Det er derfor man kan tjene på å være litt tøff og også stille noen krav i retur og sette klare grenser. 

• Liker 13
Gjest Nattugle87
Skrevet

Hva med å bygge på med spes.ped. å jlj miljøterapeut? Man kan jobbe på ulike steder som miljøterapeut med den kombinasjonen. F eks barnevernsinstitusjon. Kanskje turnus hadde vært bedre? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...