AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #1 Skrevet 25. mars 2021 Har nettopp kjøpt hus, og selger har tilbudt meg å kjøpe noen hyller brukt som nattbord og en string-vegghylle i tillegg til diverse andre møbler. I følge avhendingsloven medfølger «fastmontert utstyr», men det står ikke spesifisert hva slags utstyr det er. Jeg lurer på om disse hyllene, altså både string-hyllen og de to nattbordshyllene egentlig skal følge huset? I salget av leiligheten jeg nå bor i har jeg noen lignende hyller på to av veggene, og megler påpekte at disse hyllene skal bli igjen. Noen med erfaring eller kan fortelle meg hva som er riktig? Anonymkode: a6ae7...e0a 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #2 Skrevet 25. mars 2021 Tror absolutt ikke det er vanlig at den type hyller føler handelen, men har det ikke svart på hvitt. Da vi solgte for noen år siden spesifiserte vi i prospektet at noen (ganske dyre) lamper ikke fulgte med leiligheten for å unngå diskusjon. Anonymkode: dd5d6...6df 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #3 Skrevet 25. mars 2021 Jeg tror de skal bli med med mindre det spesifiseres i salgsoppgaven at de ikke følger med. Men jeg har opplevd at fastmonterte ting på veggen er tatt av på overtakelsesdatoen og når jeg spør hvor er de blitt av, så får jeg svar at selger trodde jeg ikke ville ha dem. Hør med megler, men jeg vil tro at de følger med huset hvis det ikke står at de ikke gjør det. Da trenger du ikke betale for dem. Anonymkode: 077f2...812
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #4 Skrevet 25. mars 2021 Egentlig, TS, kan du argumentere at du regnet med at de følger med siden det ikke sto at de ikke gjør det. Det er ikke aktuelt for deg å betale for dem, så selger kan bare ta de med og fikse veggen så det ikke er hull igjen. Send skriftlig henvendelse både til megler og selger. Anonymkode: 077f2...812 3
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #5 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Egentlig, TS, kan du argumentere at du regnet med at de følger med siden det ikke sto at de ikke gjør det. Det er ikke aktuelt for deg å betale for dem, så selger kan bare ta de med og fikse veggen så det ikke er hull igjen. Send skriftlig henvendelse både til megler og selger. Anonymkode: 077f2...812 Samt fikse veggen? Ærlig talt, det er noe kjøper selv tar å gjør. Anonymkode: 8339c...318 7
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #6 Skrevet 26. mars 2021 Altså hæ, forventer dere at dyre String-hyller følger med bokigkjøpet? Slike hyller følger ikke med av loven, nei (heldigvis, hadde vært utrolig plagsomt å selv stå for å kvitte seg med tidligere eiers fastmonterte hyller av diverse slag). Anonymkode: 4f372...ca7 9
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #7 Skrevet 26. mars 2021 Fastmonterte hyller følger vel med kjøpet, med mindre det er spesifisert i prospektet at de ikke gjør det ? TS: Forhør deg meg megler, så får du nok svar. Anonymkode: cb10c...67c
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #8 Skrevet 26. mars 2021 Teknisk sett så er det kun knektene som er fastmontert på en Stringhylle, platene er løse 🤪 Så det kan bli en diskusjon. Hvordan man ser på kravet er avhengig av om man er pragmatisk eller prinsipiell. Jeg har faktisk vært vitne til en tvist om Stringhyller. De var over en hel vegg, verdt 25 000 kr ny. Eier fikk de med seg til slutt. Verdien var avgjørende. Anonymkode: c533d...b71 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #9 Skrevet 26. mars 2021 Mine stringhyller måtte følge med da jeg solgte leiligheten. Jeg tenkte ikke over det da vi skulle selge, men da jeg sjekket med megler var hun tydelig på at det måtte spesifiseres i salgsoppgaven hvis de ikke skulle følge med. Nartbordene på soverommet hang på skinne og disse trengte ikke følge med. Mitt råd til alle som kjøper og selger er å spørre megler om det, og det ville jeg også gjort hvis jeg var usikker slik som du er nå ts. Anonymkode: fe20a...51b 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #10 Skrevet 26. mars 2021 Den bestemmelsen gjelder panelovner - ikke stringhyller og andre designermøbler. Det er jo ganske lett å forstå egentlig.... Anonymkode: c1bb0...2be 5
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #11 Skrevet 26. mars 2021 Her ser du hva som regnes som fastmontert utstyr: https://www.huseierne.no/alt-om-bolig/salg-av-bolig/losore-og-tilbehor---hva-folger-med-boligen-ved-salg/?gclid=EAIaIQobChMI0uiDrIvO7wIVcSB7Ch0mrw74EAAYASAAEgLp1_D_BwE Anonymkode: c1bb0...2be 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #12 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Den bestemmelsen gjelder panelovner - ikke stringhyller og andre designermøbler. Det er jo ganske lett å forstå egentlig.... Anonymkode: c1bb0...2be Tja.. Kan hende det tolkes ulikt, men min megler var tydelig på at stringhyller skulle følge leiligheten. Anonymkode: fe20a...51b 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #13 Skrevet 26. mars 2021 Altså, hva er logikken i at fastmonterte hyller skal medfølge når ikke andre ting gjør det? De fleste store møbler er jo skrudd til veggen på et vis, vi har for eksempel en svær arvet reol som vi har festet til veggen av sikkerhetsmessige årsaker (toåring som klatrer på ting). Bokhyller er jo ofte en investering også, vi lette lenge etter et hyllesystem som kunne dekke en vegg, da vi har mange bøker og plater. Ønsker selvsagt å ta denne med videre. Og motsatt - om en kjøper ikke er noen lesehest, har h*n nok ikke lyst til å være stuck med unødvendige hyller som okkuperer hele veggen. Jeg mener at som utgangspunkt er medfølger det ikke, med mindre kjøper og selger gjør en avtale seg imellom. Anonymkode: d0721...392 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #14 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tja.. Kan hende det tolkes ulikt, men min megler var tydelig på at stringhyller skulle følge leiligheten. Anonymkode: fe20a...51b Meglere har ikke greie på jus. Anonymkode: c1bb0...2be 3
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #15 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Altså, hva er logikken i at fastmonterte hyller skal medfølge når ikke andre ting gjør det? De fleste store møbler er jo skrudd til veggen på et vis, vi har for eksempel en svær arvet reol som vi har festet til veggen av sikkerhetsmessige årsaker (toåring som klatrer på ting). Bokhyller er jo ofte en investering også, vi lette lenge etter et hyllesystem som kunne dekke en vegg, da vi har mange bøker og plater. Ønsker selvsagt å ta denne med videre. Og motsatt - om en kjøper ikke er noen lesehest, har h*n nok ikke lyst til å være stuck med unødvendige hyller som okkuperer hele veggen. Jeg mener at som utgangspunkt er medfølger det ikke, med mindre kjøper og selger gjør en avtale seg imellom. Anonymkode: d0721...392 Det er helt åpenbart, både etter lovtekst og den inventarlisten som er lenket til lenger oppe som gir en lovtolkning, at bokhyller ikke følger med. Anonymkode: c1bb0...2be 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #16 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Mine stringhyller måtte følge med da jeg solgte leiligheten. Jeg tenkte ikke over det da vi skulle selge, men da jeg sjekket med megler var hun tydelig på at det måtte spesifiseres i salgsoppgaven hvis de ikke skulle følge med. Nartbordene på soverommet hang på skinne og disse trengte ikke følge med. Mitt råd til alle som kjøper og selger er å spørre megler om det, og det ville jeg også gjort hvis jeg var usikker slik som du er nå ts. Anonymkode: fe20a...51b Den megleren bør lese seg opp på jussen, for det der er feil. Anonymkode: c1bb0...2be 5
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #17 Skrevet 26. mars 2021 Nå skal jo mye møbler festes i veggen av sikkerhetsgrunner (f.eks skoskap) uten at de av den grunn regnes som fastmontert og medfølgende utstyr. En stringhylle går ikke under dette, det er et møbel. Anonymkode: 2bb54...b81 3
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #18 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Meglere har ikke greie på jus. Anonymkode: c1bb0...2be Nei, men det er vi heldigvis andre som har, og stringhyller følger ikke med boligen, nei. Kanskje noen er forvirret av at fastmonterte hyller i garasje følger med (med mindre annet er oppgitt)? Anonymkode: 4f372...ca7 3
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #19 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Den megleren bør lese seg opp på jussen, for det der er feil. Anonymkode: c1bb0...2be Tja.. Det kan hende. Uansett så var det megleren som solgte leiligheten og hvis hun har sagt det til potensielle kjøpere gidder ikke jeg skape dårlig stemning ved å kreve å få lov å skru ned hyller til 10.000 og etterlate store hull i en nyoppusset leilighet. Og har megler sagt det på visning, trumfer det løsørelisten juridisk uansett hvordan man vrir og vender på det. Råder alle som skal selge til å passe på at det er presisert i prospekt og avklart med megler, så blir det trivelig for alle parter. Anonymkode: fe20a...51b 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #20 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tja.. Det kan hende. Uansett så var det megleren som solgte leiligheten og hvis hun har sagt det til potensielle kjøpere gidder ikke jeg skape dårlig stemning ved å kreve å få lov å skru ned hyller til 10.000 og etterlate store hull i en nyoppusset leilighet. Og har megler sagt det på visning, trumfer det løsørelisten juridisk uansett hvordan man vrir og vender på det. Råder alle som skal selge til å passe på at det er presisert i prospekt og avklart med megler, så blir det trivelig for alle parter. Anonymkode: fe20a...51b Da får du kreve erstatning for tapet hos megleren. Anonymkode: c1bb0...2be 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå