Sikkerhetskopierin Skrevet 25. mars 2021 #1 Skrevet 25. mars 2021 Er det noe poeng å teste seg når man har hatt corona for 5 måneder siden? Har like symptomer nå og vet ikke helt om jeg stoler på immunitet... Kan man få falsk positiv fordi man har hatt det?
opinion Skrevet 25. mars 2021 #2 Skrevet 25. mars 2021 I følge FHI kan man anta at immunitet etter infeksjon varer i over 6 mnd, men det finnes ikke nok studier for å fastslå dette. Det er i tillegg sett positiv PCR-test flere mnd etter gjennomgått infeksjon, siden PCR-test påviser arvemateriale til viruset og ikke kun levende virus.
Blekkulfina Skrevet 25. mars 2021 #3 Skrevet 25. mars 2021 Sikkerhetskopierin skrev (18 minutter siden): Er det noe poeng å teste seg når man har hatt corona for 5 måneder siden? Har like symptomer nå og vet ikke helt om jeg stoler på immunitet... Kan man få falsk positiv fordi man har hatt det? Jeg ville ringt Koronatelefonen i kommunen og hørt for sikkerhets skyld, siden dette viruset er så nytt og oppfører seg ulikt fra person til person.
DanielDuppsko Skrevet 25. mars 2021 #4 Skrevet 25. mars 2021 Sikkerhetskopierin skrev (29 minutter siden): Er det noe poeng å teste seg når man har hatt corona for 5 måneder siden? Har like symptomer nå og vet ikke helt om jeg stoler på immunitet... Kan man få falsk positiv fordi man har hatt det? Bedre å teste seg enn å gå og lure. Reinfeksjon etter fem måneder ser absolutt ut til å være mulig, jf. tidlige resultater fra The SIREN study, publisert for eksempel her: https://www.bmj.com/content/372/bmj.n124 Ikke minst kan man muligens være asymptomatisk smittebærende selv om man tidligere har hatt sykdommen.
Anbefalte innlegg