Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

fikk skattemeldingen for ikke lenge siden men sliter med å forstå et par ting. ser at lønnsbeløpet er høyere enn det jeg jobbet for i 2020 og etter å ha sjekket mer så jeg at det var pga feriepener som vart plusset på. Veit ikke om jeg da skal forandre det til lønnsbeløpet jeg fikk eller om det skal være sånn det er. Og dette med feriepenger er vanskelig å forstå. Er det slik at jeg kommer til å få det igjen nå til sommeren. Sist jeg jobbet var aug 2020 så veit ikke. 

Anonymkode: 438ee...45d

AnonymBruker
Skrevet

Feriepenger er skattepliktig, og skal være med.

Anonymkode: 91e34...353

• Liker 2
Skrevet

Får du feriepengene utbetalt når du slutter, må du skatte av de og de skal være med sammen med lønna. Det vil føre til at du sannsynligvis vil få igjen litt på skatten NESTE år. Jeg har fått mine tidligere arbeidsgivere til å vente med p utbetale feriepengene til over nyttår, men mange arbeidsgivere vil ikke det når man er ferdig i ett arbeidsforhold. Og nei, du vil ikke få feriepenger til sommeren (om du ikke får noe av NAV da, vet det var snakk om det, men vet ikke hvordan den saken endte) 

AnonymBruker
Skrevet

Feriepenger er ALLTID skattepliktige. Feriepenger utbetalt i ferieåret er trekkfrie, men ikke skattefrie.

Anonymkode: 902b1...440

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Feriepenger er ALLTID skattepliktige. Feriepenger utbetalt i ferieåret er trekkfrie, men ikke skattefrie.

52 minutter siden, Skyblue7 said:

Får du feriepengene utbetalt når du slutter, må du skatte av de og de skal være med sammen med lønna. Det vil føre til at du sannsynligvis vil få igjen litt på skatten NESTE år. Jeg har fått mine tidligere arbeidsgivere til å vente med p utbetale feriepengene til over nyttår, men mange arbeidsgivere vil ikke det når man er ferdig i ett arbeidsforhold. Og nei, du vil ikke få feriepenger til sommeren (om du ikke får noe av NAV da, vet det var snakk om det, men vet ikke hvordan den saken endte) 

Så da tenker jeg at jeg skal la beløpet være som det er da?  Sluttet som sagt i august ved skolestart. Har ikke fått noe feriepenger utbetalt men ser at jeg får tilbake skatt som ble trukket ifjor sommer i år.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Så da tenker jeg at jeg skal la beløpet være som det er da?  Sluttet som sagt i august ved skolestart. Har ikke fått noe feriepenger utbetalt men ser at jeg får tilbake skatt som ble trukket ifjor sommer i år.

Ja, ut fra det du skrev i HI skal du la beløpet være som det er.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja, feriepengene er en del av inntektsgrunnlaget ditt uansett når de blir utbetalt. 

Anonymkode: 1c84d...f19

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...