AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #1 Skrevet 25. mars 2021 Jeg føler ofte at når man snakker om diverse syndromer i barn, så er det veldig vanlig å samtidig lese at mor hadde så høy alder. Men det viser seg jo at yngre kvinner står for mesteparten av produksjonen av disse barna (Og ja jeg vet det er fordi de føder flere barn, men likevel produserer også de i sin beste produksjonsalder disse barna) Jeg føler det har blitt litt sånn at et eller annet syndrom= Fra kvinner som får barn i høy alder. Men er det alltid mor det er noe "galt" med? Kan de ikke arve syndromer fra far? Jeg mener å ha lest engang at f.eks autisme muligens kan ha sammenheng med høy alder på far. Noen som vet noe om dette? Anonymkode: 6268e...df6 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #2 Skrevet 25. mars 2021 Jo eldre far er jo dårlgiere kvalitet er det på sæden også. For jo eldre man blir, jo mer hoper det seg opp med mutasjoner. Det er vel ikke like mye forsket på, men høy alder hos far er forbundet med mer psykiske problemer hos barna. Anonymkode: 3f04d...68d 6
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #3 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jo eldre far er jo dårlgiere kvalitet er det på sæden også. For jo eldre man blir, jo mer hoper det seg opp med mutasjoner. Det er vel ikke like mye forsket på, men høy alder hos far er forbundet med mer psykiske problemer hos barna. Anonymkode: 3f04d...68d Men det snakkes det nesten aldri om. Er liksom dama som skal angripes på å få barn i høy alder hele tiden. Sjelden jeg leser at gammel far også kan være et problem, synes det der er diskriminerende. Anonymkode: 6268e...df6 5
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #4 Skrevet 25. mars 2021 43 minutter siden, AnonymBruker said: Men det snakkes det nesten aldri om. Er liksom dama som skal angripes på å få barn i høy alder hele tiden. Sjelden jeg leser at gammel far også kan være et problem, synes det der er diskriminerende. Anonymkode: 6268e...df6 Det har bare ikke blitt forsket så mye på, inntil nylig. Men nå har det vært det, og det kommer stadig resultater fra studier som viser at barna fra eldre fedre er predisponerte for dit og datt, føler jeg leser det «hele tiden». Du har rett at de fleste barn med Downs blir født av unge mødre. Det er fordi eldre mødre får bedre oppfølging - i form av tidlig UL f.eks, og de finner ut om syndromet tidlig nok (til å ta abort om det er det de ønsker). Men sannheten er allikevel slik at sjansen av barn med Downs øker med alder. Og igjen, det er jo ikke slik ar sjansen er nærmest null hos unge, og plutselig skikkelig stor i det du bikker 38, neida, det er gradvis økning. Økning skjer fordi jo nærmere overgangsalder du er, jo færre egg du har, og jo dårligere kvalitet er på disse eggene. Samtidig som kroppen virker å bli mindre kresen på egg-kvalitet, og mer villig å slipe og befrukte egg av ymse kvalitet. Som f.eks. at jo eldre kvinner, jo større sjansen å få eneggede tvillinger. Tvillinger (eneggede) er også mutasjon av egget. Anonymkode: aab63...78b 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #5 Skrevet 25. mars 2021 glemte linker jo. https://www.helsebiblioteket.no/psykisk-helse/aktuelt/barn-av-eldre-fedre-har-mangedoblet-risiko-for-adhd-og-bipolar-lidelse-jama https://nhi.no/familie/barn/barn-av-eldre-fedre/ https://forskning.no/barn-og-ungdom-forebyggende-helse-svangerskap/eldre-fedre-oker-sykdomsrisiko/888430 Anonymkode: aab63...78b
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #6 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det har bare ikke blitt forsket så mye på, inntil nylig. Men nå har det vært det, og det kommer stadig resultater fra studier som viser at barna fra eldre fedre er predisponerte for dit og datt, føler jeg leser det «hele tiden». Du har rett at de fleste barn med Downs blir født av unge mødre. Det er fordi eldre mødre får bedre oppfølging - i form av tidlig UL f.eks, og de finner ut om syndromet tidlig nok (til å ta abort om det er det de ønsker). Men sannheten er allikevel slik at sjansen av barn med Downs øker med alder. Og igjen, det er jo ikke slik ar sjansen er nærmest null hos unge, og plutselig skikkelig stor i det du bikker 38, neida, det er gradvis økning. Økning skjer fordi jo nærmere overgangsalder du er, jo færre egg du har, og jo dårligere kvalitet er på disse eggene. Samtidig som kroppen virker å bli mindre kresen på egg-kvalitet, og mer villig å slipe og befrukte egg av ymse kvalitet. Som f.eks. at jo eldre kvinner, jo større sjansen å få eneggede tvillinger. Tvillinger (eneggede) er også mutasjon av egget. Anonymkode: aab63...78b Mener å huske at det ble nevnt noe i embryologidelen av studiet om at kroppen til yngre kvinner også lettere og raskere «ordner opp» dersom det er noe feil med fosteret, mens denne «evnen» til spontanabort svekkes ved økende alder. Anonymkode: 4c8dd...230 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #7 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg føler ofte at når man snakker om diverse syndromer i barn, så er det veldig vanlig å samtidig lese at mor hadde så høy alder. Men det viser seg jo at yngre kvinner står for mesteparten av produksjonen av disse barna (Og ja jeg vet det er fordi de føder flere barn, men likevel produserer også de i sin beste produksjonsalder disse barna) Jeg føler det har blitt litt sånn at et eller annet syndrom= Fra kvinner som får barn i høy alder. Men er det alltid mor det er noe "galt" med? Kan de ikke arve syndromer fra far? Jeg mener å ha lest engang at f.eks autisme muligens kan ha sammenheng med høy alder på far. Noen som vet noe om dette? Anonymkode: 6268e...df6 Hvis man får barn med en man ikke var forelsket i så betyr det at genene er for like eller for ulike, så derfor skulle man egentlig ikke fått barn i utgangspunktet fordi genene matcher ikke og da er sjansen mye større for å få et barn med syndrom eller noe deformert. oppsummert: forelskelse er hjernen sin måte å si at genene deres matcher og at dere kan lage barn. Anonymkode: a2434...acf
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #8 Skrevet 25. mars 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis man får barn med en man ikke var forelsket i så betyr det at genene er for like eller for ulike, så derfor skulle man egentlig ikke fått barn i utgangspunktet fordi genene matcher ikke og da er sjansen mye større for å få et barn med syndrom eller noe deformert. oppsummert: forelskelse er hjernen sin måte å si at genene deres matcher og at dere kan lage barn. Anonymkode: a2434...acf Dette var pseudovitenskap på høyt nivå. Anonymkode: 1179f...3ae 16
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 25. mars 2021 #9 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Det har bare ikke blitt forsket så mye på, inntil nylig. Men nå har det vært det, og det kommer stadig resultater fra studier som viser at barna fra eldre fedre er predisponerte for dit og datt, føler jeg leser det «hele tiden». Du har rett at de fleste barn med Downs blir født av unge mødre. Det er fordi eldre mødre får bedre oppfølging - i form av tidlig UL f.eks, og de finner ut om syndromet tidlig nok (til å ta abort om det er det de ønsker). Men sannheten er allikevel slik at sjansen av barn med Downs øker med alder. Og igjen, det er jo ikke slik ar sjansen er nærmest null hos unge, og plutselig skikkelig stor i det du bikker 38, neida, det er gradvis økning. Økning skjer fordi jo nærmere overgangsalder du er, jo færre egg du har, og jo dårligere kvalitet er på disse eggene. Samtidig som kroppen virker å bli mindre kresen på egg-kvalitet, og mer villig å slipe og befrukte egg av ymse kvalitet. Som f.eks. at jo eldre kvinner, jo større sjansen å få eneggede tvillinger. Tvillinger (eneggede) er også mutasjon av egget. Anonymkode: aab63...78b Det er vel toeggede tvillinger det er større sjanse for å få, fordi "eldre" kvinner oftere slipper to egg hver eggløsning (i stedet for ett, som er vanlig).
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #10 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvis man får barn med en man ikke var forelsket i så betyr det at genene er for like eller for ulike, så derfor skulle man egentlig ikke fått barn i utgangspunktet fordi genene matcher ikke og da er sjansen mye større for å få et barn med syndrom eller noe deformert. oppsummert: forelskelse er hjernen sin måte å si at genene deres matcher og at dere kan lage barn. Anonymkode: a2434...acf Sikker på at det ikke har noe med månefaser å gjøre? 😂 I følge din logikk skulle så veldig mange donorbarn være født med misdannelser eller syndromer. Anonymkode: 4c8dd...230 4
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #11 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis man får barn med en man ikke var forelsket i så betyr det at genene er for like eller for ulike, så derfor skulle man egentlig ikke fått barn i utgangspunktet fordi genene matcher ikke og da er sjansen mye større for å få et barn med syndrom eller noe deformert. oppsummert: forelskelse er hjernen sin måte å si at genene deres matcher og at dere kan lage barn. Anonymkode: a2434...acf Hæ? Anonymkode: 7c8ce...468
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå