AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #21 Skrevet 26. mars 2021 Det kommer nok litt an på hva du flytter fra. Hvis du til nå har bodd i supermoderne leilighet med gulvvarme i stue og kjøkken, balansert ventilasjon og air condition blir det en stor overgang. Men hvis du f.eks. flytter fra et vanlig rekkehus fra 1965 blir det nok ikke så stor overgang. Er det kaldt på gulvene bruker man tøfler, det gjør man jo i de aller fleste boliger og ikke kun i hus fra 1917. Og sleng på en ekstra genser, eller bruk pledd når du ligger på sofaen det er jo koselig. Anonymkode: f5bff...073 4
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #22 Skrevet 26. mars 2021 Det kan bli iskaldt. Kommer helt annpå hva de isolerte med. Var vel vanlig å bruke avis papir på den tiden. Har hus fra 1950 ca og er kun avis i veggene. Vi er avhengig av vedovn og varmepumpe i begge etasjene. Anonymkode: 87ba3...530
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #23 Skrevet 26. mars 2021 Jeg bodde tidligere i et hus fra 1905 der kun veggene var etterisolert og det var et veldig lunt og varmt hus. Det var fortsatt sagflis som isolasjon i gulvene og leire i taket. Det var en gigantisk bærende pipe midt i huset, så lenge det var lunk i denne store steinen var det varmt i huset. Den holdt på varmen så godt at murveggene i første og andre etasje var lunkne selv morgenen etter en kveld med hard fyring i stua. Det er ikke alle gamle hus som er iskalde og trekkfulle (selv om de fleste er det) Anonymkode: e5094...b9c 3
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #24 Skrevet 26. mars 2021 Vi bor i et hus som er over 100 år gammelt, men vi har etterisolert. Nå er det lunt og varmt inne. Vi fyrer med ved og det er rikelig nok til å varme en etasje, det blir ofte for varmt (over 25 grader). Anonymkode: 952d0...fb4 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #25 Skrevet 31. mars 2021 har bodd i 100 år gammel hus. Iskaldt ja. brusen stod lagra i gangen og den fröys. Når det var vind var det enda verre. Veldig gulvkaldt. Jeg flyttet inn i et 8 år gammelt hus, leier en sokkel. For en forskjell ! nå fryser jeg aldri mer, varmekabler i gang er luksus også ! er på hytta innimellom og da gleder jeg med til å komme hjem ! typen bor i et iskaldt hus, og han sier jeg må flytte dit. Men jeg flytter ikke fra min nye leilighet og inn i et iskaldt hus altså ! Anonymkode: d3027...4e3 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #26 Skrevet 1. april 2021 Laftet? God isolasjon i tømmer, i utgangspunktet bedre enn mer "moderne" hus fra 50 og 60-tallet. Med så gamle hus så har det en del å si hvordan de står plassert. Står det et sted det blåser mye, eller har de klart å plassere det et litt lunt sted der solen varmer? Kvaliteten på håndverket har også litt å si. Anonymkode: 0fb57...a4e 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #27 Skrevet 1. april 2021 Vi tok over hus fra 1934 uten isolasjon i veggene. Bare det å åpne kjøkkenskapene var som å åpne kjøleskapet og til og led fryseren... Det var ikke lagt inn nok strøm til å varme opp 2 etasje, så det var helt jævlig. Vi rev huset, bygget nytt og det er noe helt annet altså. Regn med at du må etterisolere gulv, kjeller og tak og så må du bytte både dører og vinduer. Hvis det er fukt i kjelleren må du i tillegg drenere. Så sørg for å ha en minst en million til overs når du kjøper til disse tingene. Skal du renovere et helt hus ville jeg regnet samme som pris for å bygge, dvs 25000 per kvm (det er i den lave ende for nybygg). Anonymkode: 862ba...8bd
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #28 Skrevet 1. april 2021 Kaldt. minusgrader i alle rom og fyrte bare opp kjøkken og bad på de kaldeste dagene. Gikk mye ved, 4-5 favner over vinteren. Bodde bare en vinter her før det ble renovert. Har etterisolere, byttet alle vinduer og bygd nytt tak. nå er det et normalt hus å bo i. Etterisolering av tømmer bør planlegges av noen som kan det så det ikke blir for tett og tømmeret blir fuktig. Anonymkode: eb3f3...7c9 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #29 Skrevet 1. april 2021 Du kan ikke regne med at barfot og t-skjorte er greit vinterdrakt inne, temp blir maks 22 grader her om vinter med full fyring. Men det er mye bedre enn en nymotens tett leilighet med tørr luft. Strømvarme er ikke så dugandes som å fyre med ved. Og det har sin sjarme, så sant det ikke blir 6 uker sprengkulde som i vinter. Da var det jakke og votter inne her . Anonymkode: f4dc8...d52 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #30 Skrevet 1. april 2021 Ser de fleste har poengtert at det er kaldt på vinterstid. Jeg kan legge til noe positivt, dersom dere går for huset. Mye av materialer som blir benyttet i nye boliger i dag er helseskadelig. Lim i spon, skum rundt dører/ vinduer, teip osv osv avgir gasser, spesielt på sommeren når solen står på veggen. Nye hus er hermetisk lukket og avhenger av balansert ventilasjon for å opprettholde et godt inneklima. Det er ingen hemmelighet at astma og allergi har skutt i været de siste årene. Mye tyder på at dette relaterer til hvordan vi bor og bygger. Gamle hus har veldig lite til ingen petroleum produkter og avgir derfor ingen gasser. Det er ingen dampsperre og huset puster derfor mye bedre. Råte, mugg og andre fuktrelaterte skader er i mye mindre grad et problem som følge av dette. Inneklimaet er garantert mye bedre enn i nye hus. Brannsikkerheten er også bedre, det tar lengre tid før huset blir overtent og det oppstår mindre farlige gasser. I dag har vi ca 3-4 minutter på å komme oss ut fra brannalarmen går i nye hus. I eldre hus med eldre møblementet har man opp mot 20 minutter. Poenget er at det er veldig mange fordeler ved gamle hus. Ikke bare negative. Det ble også bygget for å vare før, håndverkerne hadde yrkesstolthet. I dag er det utelukkende profitt som regjerer, ikke kvalitet. - Tømrer med utdanning innen øko bygg. Anonymkode: bce12...4a2 5
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #31 Skrevet 1. april 2021 Har bodd i er hus fra 1928 hvor det frøs is på gang-gulvene når jeg vasket. Du sier du gjerne bruker noen tusen på strømregning pr mnd, men bruk heller disse pengene i et lån for å etterisolere og skifte vinduer og bordkledning. Etter få år er dette tjent inn i sparte strømutgifter. Det gjorde vi. Anonymkode: 4271f...b76 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #32 Skrevet 1. april 2021 Har bodd i et hus som var over hundre år, leide. Vi fyrte med ved og gikk tom. Fyrte med melkekartonger. Det var kaldt, var student og tålte kulde bedre da enn nå. Dette var ikke på innlandet eller i nord. Vi "lånte" av og til par vedkubber av naboen. Har bodd i et etterkrigshus, isolert med sand. Det var kaldt selv med ved, strøm og oljefyring, kunne kjenne vinden komme under sofaen, begge steder. En jeg kjenner leide et eldre, gammelt hus i voksen alder. Minus 30 ute og 11 grader inne. Personen er et friluftsmenneske som står for en støyt, men valgte å flytte. Har også vært gjest i et hus fra 1400-tallet bygget i malmfuru. Kaldt, men ikke helt ille. Fyrte godt med ved pluss strøm. De som eide huset hadde råd til ekstra utgifter. Anonymkode: 48eba...0a1
Sirah Skrevet 1. april 2021 #33 Skrevet 1. april 2021 Hvor langt er et tau? Jeg har bodd i et steingammelt hus som var godt etterisolert og der var det helt greit selv på vinteren. Har også bodd i et halvgammelt hus (50-60år kanskje?), det er jeg overbevist om at var isolert med avispapir. Huset jeg bodde i for noen år siden var av "nyere" dato, men dårlig vedlikeholdt og der følte du vinden i nakken når du satt i sofaen om det blåste fra riktig vinkel. Nå bor jeg i et hus som er rundt 50 år gammelt men godt vedlikehold og her er det skikkelig lunt og varmt Det kommer helt ann på hva som er gjort med huset i løpet av de hundre årene.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #34 Skrevet 1. april 2021 Jeg har bedre erfaring med et 120 år gammelt hus, enn et hus fra slutten på 60-tallet. Hvorfor vet jeg ikke, men alt i alt virket byggekvaliteten langt bedre i det eldste huset. Anonymkode: 2fa23...bee 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #35 Skrevet 1. april 2021 Barndomshuset vårt, som fortsatt bos i av familie er over 200 år på eldste del, noe nyere på tilbyggsdel. Det ble byttet vinduer isolert da jeg var liten, tidlig på 80 tallet. Kjelleren var råkjeller/stein/sement frem til det, og der var var det helt iskaldt når vi gikk på badet, bare en liten panelovn på selve badet. Men med etterisolering fungerer det godt å få opp varmen med både ved og elektrisk, alt ettersom. Har vært veldig lite behov for vedlikehold bortsett fra maling, eller på kjekt oppussing/følge trenden. Godt og solid hus med godt inneklima. Anonymkode: 0af76...3c5
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #36 Skrevet 1. april 2021 AnonymBruker skrev (På 25.3.2021 den 20.08): Vurderer å kjøpe et hus som er litt over hundre år gammelt, men jeg er litt redd for at det vil bli veldig kaldt på vinterstid. Det er ikke etterisolert noe i veggene, men loftet er isolert og taket i kjelleren er isolert, men hvor mye hjelper egentlig dette? Må man av med kledningen og etterisolere for at det skal være levelig for en frysepinne? 😅 Noen som bor/har bodd i et eldre uisolert hus og ønsker å dele noen erfaringer? Anonymkode: d3635...6e2 Dere må jo uansett bytte ut endel på et så gammelt hus fordi det er grenser på hvor lenge treverk etc varer (et tak varer normalt 40 år, så etter 100 har taket vært byttet to ganger alt. Vinduer varer omtrent like lenge, vegger noe lengre. Dreneringen rundt huset varer 30-50 alt etter hvor nøye det ble gjort, så når du kjøper et gammelt hus spiller det mindre rolle om huset, slik du kjøper det, er kaldt. Alt må uansett ut innen få år. Er du ikke både handy og liker å jobbe så bil jeg anbefale et nytt hus. Under normalt og påregnelig bytte av vegger og tak er det ikke veldig mye mer utfordrende å borre etter grunnvarme, legge inn vannbåren varme i gulvene og kle veggene med ny og fersk isolasjon. Så kan man kanskje heller tåle å beholde de originale vinduene slik at huset fremstår som 100 år gammelt. Anonymkode: 799f0...f4c
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #37 Skrevet 1. april 2021 Bor i ett 160 år gammelt hus. vi hogger og styrer med ved fra egen skog hver vår. Vi bruker 2 og en halv favn ved(en favn er 1500 liter), har varmepumpe men den står på 22 gr bare. 120 kvadrat. Kun varme på et lite bad. Kjenner det trekker fra vinduer og fra golvet over jordkjellern. Må fyre i to ovner hele dagen og kvelden om vintern også åpne dører til andre rom for å varme dem så ikke vann osv fryser. Men det går egentlig greit. Anonymkode: 59d34...464 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #38 Skrevet 1. april 2021 Jeg bor i et 100 år gammelt hus som ikke er isolert. Vinduene og dører er skiftet, og det hjalp veldig. Hvis det blåser mye så blir det kaldt. Men nå bor jeg på østlandet med lite vind, så det er ikke noe problem. Hvis det er forblåst der du bor så ville jeg vurdert å etterisolere. Jeg varmer med varmepumpe til vanlig, og vedovn på de kaldeste dagene. Det er ikke noe problem å holde varmen. Gulvet i 1.etasje er kaldt, så jeg bruker tøfler på vinterstid. Når det er sagt så er det veldig godt inneklima her. Folk med astma og allergier sier at det er så godt å komme på besøk til meg, for lufta er så god. Anonymkode: 735e3...ff7 1
Sinte-my Skrevet 2. april 2021 #39 Skrevet 2. april 2021 Vi har et nesten 100 år gammelt hus. Ble i fjor byttet kledning, og etterisolert. Rockwool, asfaltplater og vindsperre under ny kledning. Vi merket enorm forskjell! Skal også sies at vinduene i huset er relativt nye. Før vi skiftet kledning og etterisolerte var det ganske så kaldt. Vi har redusert strømregningene drastisk, og fyrte kun for å kose oss med fyr i peisen. Ikke fordi det var en nødvendighet lengre.
Trolltunge Skrevet 2. april 2021 #40 Skrevet 2. april 2021 Vi bor i over 100 år gammelt hus. Å isolere godt ble prioritert. Det er nødvendig for å ha bolig som er til å leve i etter dagens standard.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå