AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #1 Skrevet 25. mars 2021 Vurderer å kjøpe et hus som er litt over hundre år gammelt, men jeg er litt redd for at det vil bli veldig kaldt på vinterstid. Det er ikke etterisolert noe i veggene, men loftet er isolert og taket i kjelleren er isolert, men hvor mye hjelper egentlig dette? Må man av med kledningen og etterisolere for at det skal være levelig for en frysepinne? 😅 Noen som bor/har bodd i et eldre uisolert hus og ønsker å dele noen erfaringer? Anonymkode: d3635...6e2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #2 Skrevet 25. mars 2021 Det blir helt sinnsykt kaldt.. Ikke bare pga isolasjonen men vinduene. Vi bor i et hus som bare er 30 år med nytt tak og det er helt grusomt. Vi selger nå. Anonymkode: 49cb3...081 5
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #3 Skrevet 25. mars 2021 Om det ikke er isolert i veggene så blir det forferdelig kaldt, ja. Da går all varmen ut. Vårt hus er omtrent 100 år, og vi har etterisolering så her er det godt og varmt på vinteren, og deilig svalt når det er varmt ute. Anonymkode: fb533...542
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #4 Skrevet 25. mars 2021 Var litt redd for det ja. Det er gode oppvarmingsmuligheter, men det hjelper jo ikke så voldsomt hvis varmen forsvinner rett ut. Vinduene er også byttet i senere år, så det i seg selv er ikke noe problem. Det optimale ville vært å rive kledningen og etterisolere, men da blir det fort veldig kostbart. Anonymkode: d3635...6e2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #5 Skrevet 25. mars 2021 Jeg bor i et sånt hus hvor minimalt er gjort. Jeg har ikke varme på soverommet, men varmeteppe i sengen. Syns jeg var litt kald på nesa en natt og målte temperatur. Ble litt sjokkert når jeg hadde minus 1 inne 😁 men med varmeteppe er det nydelig I senga. På vinteren har jeg kun varme på bad, kjøkken og stue og får allikevel regning på 2-3000 på de kaldeste måndtene. Elsker å bo i huset ellers i året, så holder ut. Om sommeren er det helt nydelig, har aldri hatt mer enn 22 grader i huset. Jeg hadde aldri kjøpt et sånt hus hvis ikke beliggenhet er topp og du har råd og energi til å pusse opp. Anonymkode: 8fe12...d52 5
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #6 Skrevet 25. mars 2021 Det å være avhengig av å fyre med ved er ihvertfall et mareritt. Veden skal skaffes, stables, betales og bæres inn, plutselig har du glemt å kjøpe tennbriketter, plutselig er veden litt våt og vil ikke ta fyr, så bruker fyringa enormt mye tid på å faktisk få varme i huset... Er det trekk i veggene i tillegg så sitter du der da. Har du barn i tillegg så kan de hverken stå opp om morgenen eller komme hjem fra skolen uten å bare sitte på rommet med varmeovn på full guffe. 10-åringen får ikke fyre i peisen alene for å si det sånn.. Anonymkode: 49cb3...081 2
Gjest Maxwell Skrevet 25. mars 2021 #7 Skrevet 25. mars 2021 Jævlig kaldt. Så kaldt at dører kan smelle igjen midt på vinteren uten at det står oppe vinduer eller andre dører.
Thepig Skrevet 25. mars 2021 #8 Skrevet 25. mars 2021 Ganske kaldt, man hadde tross alt kaldere vintre og mindre global oppvarming for 100 år siden. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #9 Skrevet 25. mars 2021 Det blir jo ikke kaldt om du varmer opp! men strømregningen blir høy. Noe som irriterte meg mer var allikevel konstant trekk. Sånn viff, uansett hvor du er i huset. Ga meg følelse av å være på hytta og ikke i et helårs hus. vi etterisolerte. Anonymkode: aa2d6...c34 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #10 Skrevet 26. mars 2021 Takk for alle svar 🙂 Jeg kan jo forsåvidt leve med høy strømregning, men det jeg er bekymret for er at jeg ikke klarer å holde en behagelig temperatur ved hjelp av kun varmepumpe og eventuelt en varmeovn. Jeg vil gjerne kunne stå opp på morgenen uten å fryse ihjel 😅 Anonymkode: d3635...6e2 1
Dillan Skrevet 26. mars 2021 #11 Skrevet 26. mars 2021 Hjelper mye å vindtette huset eventuelt, men du må jo fortsatt av med kledningen (hvis det ikke er gjort fra før).
vinterdekor Skrevet 26. mars 2021 #12 Skrevet 26. mars 2021 Kommer vel også an på hvor i landet du bor. Dersom det bare er noen få kuldegrader noen dager i året, da kan det jo gå bra. 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #13 Skrevet 26. mars 2021 Man må ikke av med kledningen for å etterisolere gamle hus. Man kan etterisolere ved hjelp av innblåsing. Er egne firmaer som holder på med slikt. Anonymkode: d23a1...97a 8
Peanut Skrevet 26. mars 2021 #14 Skrevet 26. mars 2021 Har det akkurat som #5. Huset jeg bor i er fra 1917 og det er rimelig kjølig på vinterstid. Heldigvis kjøpte vi varmepumpe ^^, Har den på i stue (fyrer av og til og), har varme på kjøkken, bad og toalett. 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #15 Skrevet 26. mars 2021 Du MÅ etterisolere. Bor i ett 100 år gammelt hus, og de to første vinterne før det ble etterisolert var grusomme! Det blåste inn hvis det var vind ute, og uansett hvor mye jeg fyrte fikk jeg det aldri varmt nok. Kun det rommet hvor ovnen står var levelig, de andre var iskalde! Og selvom jeg hadde varmeovner på fullt, så var det iskaldt å stå opp. Her ble det bare etterisolert, men man burde absolutt dratt opp gulvene og lagt varmekabler eller isolert undenifra også. Gulvet er iskaldt! Anonymkode: a1165...051 4
Gjest Airman Skrevet 26. mars 2021 #17 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Vurderer å kjøpe et hus som er litt over hundre år gammelt, men jeg er litt redd for at det vil bli veldig kaldt på vinterstid. Det er ikke etterisolert noe i veggene, men loftet er isolert og taket i kjelleren er isolert, men hvor mye hjelper egentlig dette? Må man av med kledningen og etterisolere for at det skal være levelig for en frysepinne? 😅 Noen som bor/har bodd i et eldre uisolert hus og ønsker å dele noen erfaringer? Anonymkode: d3635...6e2 Like kaldt inne som det er ute, i utgangspunktet.. Og hvis du skal ha firma til å etterisolere det så kommer det til å bli et dyrt kapittel
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #18 Skrevet 26. mars 2021 De har mest sansynlig brukt avispapir, mose og det de hadde for hånden til å isolere. Skal man bo i så gamle hus i dag MÅ man ta opp veggene og isolere. Det går fint å gjøre sånne ting selv hvis man ikke har mulighet til å leie inn håndtverker. en annen ting å passe på er å ikke legge plast på kald side (da slår det seg og oppstår fukt) legge papp for trekken (gamle hus trekker noe helt jævelig) og bytte vinduer og dører. Anonymkode: f04b1...d12 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #19 Skrevet 26. mars 2021 Om ingenting er gjort på hundre år, så må det jo bli sinnsykt kaldt. Her er det etterisolert i en etasje pluss halve andre etasje (vi holder på nå), og på vinteren kan det bli kaldt. Men det største varmetapet tror jeg er fra vinduer, og dører. De er nok ikke byttet på 20 år, og er gode for en utskiftning. Anonymkode: 3b7cb...932
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #20 Skrevet 26. mars 2021 Jeg bor i et 150 år gammelt etterisolert hus. Iskaldt om vinteren utenom akkurat de rommene vi fyrer i. Fyrer både med ved og elektrisitet. I de områdene i huset som ikke er fyrt/etterisolert slik som trappegang var det så kaldt i vinter at jeg gikk ikke ut der uten skjerf, lue og votter. Anonymkode: 6c5ed...162 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå