Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror jeg overreagerer kraftig, men er trist og lei meg.

Må spørre dere.

har vært i et forhold i 10 år med mye kritikk, påpeking om hvordan ting kan gjøres bedre fordi den andre parten vet best, aldri noe fysisk vold eller noe sånt. Til slutt klarte jeg ikke mere og gikk.

er i et nytt forhold med en mann.  Vi har vært i lag i fire år nå, har kjøpt oss hus og flyttet i lag for et år siden.
Føler at nå begynner samboeren å «hakke på meg» av en eller annen grunn. Plutselig så henger ikke klea til tørk på den rette plassen og han «har sagt det maaaange gang før» , han skriker ikke eller hever stemmen, han baaaaare sier i fra :(

det er blitt 3-4 episoder ila siste halvår og jeg blir såå trist : ( da går dette snart samme veien som den tidligere forhold :(

jeg må vite, hvordan en normal reaksjon på dette skal være, jeg blir bare lei :(

jeg vet jeg overreagerer kraftig, men jeg tror det skjer fordi jeg har dårlig erfaring med dette fra før. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

3-4 episoder i løpet av et halvt år er laaangt innafor, med forbehold om at han sier ifra på en allright måte. 

• Liker 27
AnonymBruker
Skrevet

Kan du være mer spesifikk, hvordan hang du opp klærne og hvilken måte mente han var bedre? 

Anonymkode: cf582...b27

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan du være mer spesifikk, hvordan hang du opp klærne og hvilken måte mente han var bedre? 

Han mente at en vått t-skirt kan ikke henges opp på en stol av tre, fordi tre trekker i seg fukt

AnonymBruker
Skrevet
ilga skrev (3 minutter siden):

Han mente at en vått t-skirt kan ikke henges opp på en stol av tre, fordi tre trekker i seg fukt

Han har jo et godt poeng der, da. Hva er andre spesifikke ting han har kritisert deg for? 

Jeg spør fordi jeg var sammen med en fyr som virkelig ikke klarte å ta til seg kritikk. Hvis jeg prøvde å gjøre som kjæresten din, vennlig si fra om en bedre måte å gjøre noe på, tok han seg svært nær av det og ble sur og lei seg. Det ble veldig slitsomt i lengden. 

Hvorfor er det så vanskelig for deg å ta imot konstruktiv kritikk? 

• Liker 27
AnonymBruker
Skrevet
ilga skrev (2 minutter siden):

Og det har han jo helt rett i? Det er sikkert forskjell på stoler (mtp. type treverk og overflatebehandling), men jeg hadde i alle fall aldri hengt noe til tørk på spisestuestolene mine av eik. Da hadde de "reist bust" og blitt stygge. 

Anonymkode: 7127f...1af

• Liker 27
AnonymBruker
Skrevet
ilga skrev (5 minutter siden):

Han har jo helt rett.

Anonymkode: f434d...04a

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor er det så vanskelig for deg å ta imot konstruktiv kritikk? 

fordi jeg har fått mye av den destruktive kritikken i tidligere forhold. 

Skrevet

Hvis du føler du blir utsatt for grunnløs kritikk så må du se på hva du kritiseres for. 
Er du usikker så spør og sjekk i omgivelsene om hva dom er normalt .

Jeg ville si at i dette tilfellet ang å henge klær til tørk så har mannen mest rett. 
Heng klær til tørk på et tørkestativ eller ei klessnor ute. Møbler er ingen god klestøykeg egentlig .

Noen klær kan du ha i tørketrommel 
Jeg gjør det aldri pga slitasjen 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Tror du er litt hårsår fra forrige runde. 

Og han hadde jo helt rett ang klesvasken.

Anonymkode: d78db...ef1

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Tror det er normalt å bli litt "skjør" på kritikk etter et sånt forhold, men samtidig så er det typisk å si til seg selv at man overreagerer, det er litt vanskelig å si :)  Men dette er jo ikke snakk om denne episoden ikveld men flere, så jeg tror dere må ha en prat om hvordan du har det og hvordan han kan komunisere bedre :) 

Anonymkode: 8b273...ac2

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror du er litt hårsår fra forrige runde. 

Og han hadde jo helt rett ang klesvasken.

Anonymkode: d78db...ef1

Takk, jeg tror du har det rett. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
ilga skrev (9 minutter siden):

Han har helt rett. 

Du kan ikke forvente å aldri noengang få kritikk - kun fordi du har en forhistorie. 

Han sa i fra at du gjorde noe som ikke var bra. Det hadde jeg også gjort hvis jeg hadde sett noen gjøre det samme. 

Anonymkode: f4461...8e5

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
ilga skrev (3 minutter siden):

Akkurat det skjønner jeg faktisk veldig godt. Man snakker gjerne om dråpen som får begeret til å renne over, men når man har levd slik så lenge er rett og slett begeret ofte permanent breddfullt, og med brutt overflatehinne. 

Du må jobbe med å lære deg å skille mellom uberettiget og berettiget kritikk. Eksempelet med stolen høres ut som det kan være berettiget, men 100 % sikkert er det ikke. Dette tror jeg kan være ganske vanskelig, og du kunne kanskje undersøke om det er mulig å få hjelp til å nøste og sortere i følelsene rundt dette? Det blir i alle fall veldig vanskelig å være i et forhold om du ikke tåler noe som likner kritikk. 

Ønsker deg uansett lykke til! ❤️ 

Anonymkode: 7127f...1af

• Liker 7
Skrevet
ilga skrev (15 minutter siden):

Det er jo helt riktig. Både stolen og t-shorten blir misfarger og ødelagt

• Liker 9
Skrevet
ilga skrev (18 minutter siden):

Han har sitt på det tørre, for å si det sånn...

• Liker 10
Skrevet

Så bra at du tenker igjennom om det er fortiden som innhenter deg eller om det faktisk er en utfordring i forholdet! Ut ifra det du skriver så er det nok fortiden som sitter igjen i reaksjonsmønsteret i kroppen din. 

• Liker 8
Gjest Nattugle87
Skrevet

Det er jo vanlig å tro man skal oppleve samme tragedier igjen om man har stått i noe sånt,men prøv å tenk at dette er en ny situasjon,og en ny mann. Snakk med han om dette,og om det ikke hjelper kontakt familievernkontoret.

AnonymBruker
Skrevet
ilga skrev (14 minutter siden):

DU må jobbe med deg selv og skille destruktiv kritikk fra konstruktiv eller bare det at han sier fra. Jeg var sammen med en fyr som hadde en gal eks som bare hakka på ham, og det tok ikke lang tid før han tok ALT fra meg som hakking og kritikk, glad han viste det med en gang, fikk meg til å fremstå som det verste svin. Så jobb med deg selv og kommunikasjon.

Anonymkode: 1f2e7...6c5

• Liker 7
Skrevet

Prøv å snu på det og let etter de gode tingene neste gang du føler deg kritisert. Tenk for eksempel:

Han hevet ikke stemmen, og det er slik voksne snakker til hverandre. 

Han ga meg en forklaring. 

Jeg får mulighet til å endre på det.

Det er ikke vanskelig å endre på. 

Jeg har en tendens til å overreagere. Nå må jeg tenke litt og se om jeg gjør det nå også. 

Kanskje det ikke er viktig for meg, men jeg kan gjøre det for å glede ham. 

Osv...

Og så er det lov å si ifra når du føler deg hakket på. Han har også dårlige dager, han kan også gå for langt. Og da skal du stå opp for deg selv og si, at du, dette kunne du sagt litt hyggeligere. Det du dyrker, det gror. Pass på at du gjødsler de riktige tingene. 🙂

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...