Gå til innhold

Bryr du deg om de eldre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hører litt fra tid til annen at flere egentlig ikke bryr seg noe særlig om den eldre generasjonen. Jeg er kjempe glad i mange eldre mennesker og har alltid trivdes godt i deres selskap. Gjør du? ☺️ 

Anonymkode: 5b54b...486

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber med de, så ja, jeg bryr meg om dem. Men jeg skjønner når folk sier at de eldre er den minst verdifulle gruppen i samfunnet. De blir stadig nedprioritert. Familiemedlemmer har sjeldent tid til å besøke sine eldre på sykehjem. De blir på en måte glemt bort. Det er veldig, veldig trist. 

Anonymkode: 373f8...7ad

• Liker 2
Skrevet

Jeg bryr meg om «mine» eldre, som er i min familie. Men bryr meg selvfølgelig ikke om alle eldre i hele verden

alder har egt ikke noe å si, jeg bryr meg og mine nærmeste

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg jobber med de, så ja, jeg bryr meg om dem. Men jeg skjønner når folk sier at de eldre er den minst verdifulle gruppen i samfunnet. De blir stadig nedprioritert. Familiemedlemmer har sjeldent tid til å besøke sine eldre på sykehjem. De blir på en måte glemt bort. Det er veldig, veldig trist. 

Ja det er kjempe trist 😢 Før koronaen kunne de i det minste ha besøksvenn da. Mange ensomme eldre. Og de som har så mye interessant fra før i tiden som de gjerne vil snakke om. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Spicymami skrev (1 minutt siden):

Jeg bryr meg om «mine» eldre, som er i min familie. Men bryr meg selvfølgelig ikke om alle eldre i hele verden

alder har egt ikke noe å si, jeg bryr meg og mine nærmeste

Det er jo logisk, men hvorfor ikke andre eldre? Enig i at alder ikke har noe å si. Man kan bli god venn med eldre også. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er jo logisk, men hvorfor ikke andre eldre? Enig i at alder ikke har noe å si. Man kan bli god venn med eldre også. 

Fordi jeg kjenner ingen andre eldre enn de i min familie og bryr meg ikke om ukjente

Skrevet

Ja, det gjør jeg. Jeg bryr meg om alle. Men, hvis man står i en umenneskelig situasjon hvor man blir nødt til å prioritere menneskeliv foran hverandre, så er dessverre de eldre en gruppe som ligger langt ned på listen.

• Liker 2
Skrevet
Spicymami skrev (3 minutter siden):

Fordi jeg kjenner ingen andre eldre enn de i min familie og bryr meg ikke om ukjente

Uff. Nordmann i et nøtteskall. Du skal ha for at du er ærlig. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
malifika skrev (Akkurat nå):

Ja, det gjør jeg. Jeg bryr meg om alle. Men, hvis man står i en umenneskelig situasjon hvor man blir nødt til å prioritere menneskeliv foran hverandre, så er dessverre de eldre en gruppe som ligger langt ned på listen.

Hvis det hadde handlet om liv og død hvor man måtte velge mellom et lite barn og en 90 åring, så skjønner jeg hva du mener. Det sier seg egentlig selv. Men de eldre fortjener allikevel samme rettigheter og fortjener å ha det bra ☺️

• Liker 1
Skrevet
Tatja skrev (3 minutter siden):

Er ikke nordmann jeg er søramerikansk.. hborfor mener du at jeg skal bry meg om folk jeg ikke kjenner? Ønsker ingen vondt men går ikke rundt og tenker på alle i verden

• Liker 1
Skrevet
Spicymami skrev (1 minutt siden):

Er ikke nordmann jeg er søramerikansk.. hborfor mener du at jeg skal bry meg om folk jeg ikke kjenner? Ønsker ingen vondt men går ikke rundt og tenker på alle i verden

Du er godt 'fornorska'?

Uten at du kjenner noen eldre, så kjenner du sikkert TIL noen, og kommer tidvis i kontakt med noen? Er det fullstendig likegyldig hvordan de har det? Syns det blir primitivt å sette ord på at du kun har tanke for dine egne, overhode ikke andre.

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Tatja said:

Nordmenn i et nøtteskall?

Anonymkode: c31e8...af6

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg elsker de eldre! ♥️ Å lytte til deres livserfaring og kunnskap er så undervurdert i dagens samfunn føler jeg. Hvis jeg selv er heldig og bli gammel, håper jeg at jeg blir behandlet med respekt og verdighet.

• Liker 4
Skrevet
Tatja skrev (1 minutt siden):

Du er godt 'fornorska'?

Uten at du kjenner noen eldre, så kjenner du sikkert TIL noen, og kommer tidvis i kontakt med noen? Er det fullstendig likegyldig hvordan de har det? Syns det blir primitivt å sette ord på at du kun har tanke for dine egne, overhode ikke andre.

Sa jeg ikke kjenner noen eldre utenfor min familie. Som sagt ønsker ingen vondt men går ikke rundt og tenker masse på de eldre.

men nå er jeg litt sånn som sliter med å bli glad i eller bry meg om folk som ikke betyr veldig mye for meg, så er kanskje det. Er litt kald av meg mot ukjente men veldig varm mot kjente hvis du skjlnner hva jeg mener

AnonymBruker
Skrevet
Callisto83 skrev (Akkurat nå):

Ja, jeg elsker de eldre! ♥️ Å lytte til deres livserfaring og kunnskap er så undervurdert i dagens samfunn føler jeg. Hvis jeg selv er heldig og bli gammel, håper jeg at jeg blir behandlet med respekt og verdighet.

JA! Enig ☺️♥️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Litt usikker på hva du mener med eldre da  :) Synes man er lite empatisk om man ikke gjør det for å være helt ærlig. Eldre og barn (ikke at de kan sammenlignes som barn) trigger jo noe i deg, omsorg osv. 

Anonymkode: 86fa3...8cd

AnonymBruker
Skrevet

Litt usikker på hva du mener med eldre da  :) Synes man er lite empatisk om man ikke gjør det for å være helt ærlig. Eldre og barn (ikke at de kan sammenlignes som barn) trigger jo noe i deg, omsorg osv. 

Anonymkode: 86fa3...8cd

Tenker på de fra 75-80 og oppover i alder. Kommer litt an på egentlig. En god del pensjonister i dag virker ikke gamle i det hele tatt da. Men de har ofte mye de vil snakke om fra "før i tiden". Jeg synes det er spennende og interessant å høre om ☺️

Gjest Smeltemann
Skrevet

Synes man skal ha respekt for de eldre. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Ja det er kjempe trist 😢 Før koronaen kunne de i det minste ha besøksvenn da. Mange ensomme eldre. Og de som har så mye interessant fra før i tiden som de gjerne vil snakke om. 

Helt ærlig var det like lite besøk før koronaen som under når det var restriksjoner. 

AnonymBruker
Skrevet

Helt ærlig var det like lite besøk før koronaen som under når det var restriksjoner. 

På sykehjem? Jeg har også jobbet på sykehjem, og merket at noen pårørende er veldig flinke til å besøke dem, mens noen så og si aldri hadde besøk. Besøksvenner kommer vel gjerne hjem til dem som fortsatt bor hjemme. Vurderer det selv hvis det blir noen mulighet for det igjen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...