Gå til innhold

Garn til varm kofte

Belima

Anbefalte innlegg

Datteren min ønsker seg en kofte og vil ha en tykk varm. Ikke av de "moderne" tynne koftene. Ser mange kofter nå ofte er strikket i tynt garn, eks tynn alpakka.
Noen som har forslag til garn som er varmt og godt å strikke av?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kittyfox skrev (Akkurat nå):

Sandnes Peer Gynt ❤️ Min favoritt på tykke kofter 😍 

Eksisterer det fremdeles? Det strikket jeg kofter av da jeg var ung og det er lenge siden nå.
Takk for hjelpen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belima skrev (Akkurat nå):

Eksisterer det fremdeles? Det strikket jeg kofter av da jeg var ung og det er lenge siden nå.
Takk for hjelpen. 

Det eksisterer ja 😄 å det er kommet så vanvittig mange fine farger 😍

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hillesvåg er mye fint garn i flotte farger. 

Anonymkode: 15330...186

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har strikket en genser med en tråd Rauma puno og en tråd Rauma plum, den ble i allefall skikkelig god, varm og mjuk :) 

Ellers synes jeg Rauma finull gir varme plagg, selv om plaggene ikke blir så tykke. Jeg har både kofter og gensere strikket i finull, er frossen av meg så har bodd i hjemmestrikk i hele vinter😄

Hillesvåg har også mye godt garn 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvor tykk er tykt? :)

Rauma finull er tynt, men varmt. Rauma vamsegarn er skikkelig tykt og virkelig varmt. Sandnes Peer Gynt er mellomtykt og varmt.

Anonymkode: 27430...c7a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den varmeste strikkejakken min er i Lett-Lopi. Den er lett og luftig, og varmer veldig godt under en jakke.

Ellers støtter jeg Peer Gynt.

Anonymkode: 4f58f...b19

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat strikket en kofte i vams, den er skikkelig deilig😍 Den jeg har strikket heter overvintringskofte no 2, men jeg har teststrikket så oppskriften kommer i ut i april en gang tror jeg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Diamant20 skrev (1 time siden):

Jeg har akkurat strikket en kofte i vams, den er skikkelig deilig😍 Den jeg har strikket heter overvintringskofte no 2, men jeg har teststrikket så oppskriften kommer i ut i april en gang tror jeg.

#snikreklame ? 🙊 

Anonymkode: 33d96...719

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

#snikreklame ? 🙊 

Nope! Første gangen jeg har strikket i fra henne, men synes mønsteret er veldig fint😍 Grunnen til at jeg kunne tippe når det kommer ut er at det er en frist på teststrikken selvfølgelig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakket litt mer med min datter og hun ønsker en kofte ala de som ble strikket i gamle dager som hun sa. Da mener hun kofte som ytterplagg, ikke en jakke til å ha under yttertøyet.
Da blir må det bli en helt annen type garn enn noen av forslagene som dere har gitt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Peer Gynt kan godt falle i den kategorien. Drops Nepal er også et godt alternativ.

Anonymkode: 4f58f...b19

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Belima skrev (1 time siden):

Har snakket litt mer med min datter og hun ønsker en kofte ala de som ble strikket i gamle dager som hun sa. Da mener hun kofte som ytterplagg, ikke en jakke til å ha under yttertøyet.
Da blir må det bli en helt annen type garn enn noen av forslagene som dere har gitt.

Tenker du på noe slikt som fanakofte, eller skal den være tykkere?

https://www.sandnesgarn.no/fana-kofte-1

Anonymkode: c92d4...0a6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Belima skrev (1 time siden):

Kanskje du finner rett type garn i denne boken. 

Om 42 norske kofter
Årets koftebok! Norge er et land med mange tradisjoner. Kofter med stedsnavn er en, og de fleste av disse går tilbake til 1960- tallet. Nå har Sandnes Garn plukket ut og revitalisert 42 kofter fra 27 steder. Fra Lindesnes til Nordkapp, fra Fana til Eidsvoll. Disse koftene er blitt modernisert i farge og fasong. Resultatet er et vakkert møte mellom tradisjon og fashion - tidløse plagg med et norsk særpreg. Boken .42 norske kofter - fra Lindesnes til Nordkapp» er skapt gjennom et samarbeid mellom Sandnes Garn og Jæren Forlag. I boken finner du oppskrifter på alle disse koftene.

https://www.ark.no/boker/Janne-Haland-42-norske-kofter-9788293351221

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

@Belima En på Epla skrev: 

ISLENDER ULLJAKKE STRIKKA i ASK to trådet Norsk ullgarn
fra Hillesvåg.
Det eit naturlig strikkegarn utan kjemisk behandling.
Produkte er strikka i kardegarn, det gir eit godt isolerende produkt på grunn av luften mellom fibrene.
https://www.epla.no/handlaget/produkter/1011187/

Link til Hillesvåg Ullvarefabrikk: https://ull.no/

Jeg leste at alpakka isolerer bedre enn ull mot kulde, pga at alpakka-hårene er hule med et luftlag inni. Slik er det ikke med ull. Strikkemekka har halv pris på Dale alpakka ut denne uken.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Kanskje du finner rett type garn i denne boken. 

Om 42 norske kofter
Årets koftebok! Norge er et land med mange tradisjoner. Kofter med stedsnavn er en, og de fleste av disse går tilbake til 1960- tallet. Nå har Sandnes Garn plukket ut og revitalisert 42 kofter fra 27 steder. Fra Lindesnes til Nordkapp, fra Fana til Eidsvoll. Disse koftene er blitt modernisert i farge og fasong. Resultatet er et vakkert møte mellom tradisjon og fashion - tidløse plagg med et norsk særpreg. Boken .42 norske kofter - fra Lindesnes til Nordkapp» er skapt gjennom et samarbeid mellom Sandnes Garn og Jæren Forlag. I boken finner du oppskrifter på alle disse koftene.

https://www.ark.no/boker/Janne-Haland-42-norske-kofter-9788293351221

Jeg har denne boka, men hun fant ingen som hun likte. (Vanskelig datter 🤔) Så etter å ha "avhørt" henne, så forstår hun ikke forskjellen på kofte og jakke. Det hun ønsker seg er noe ala denne: https://www.strikk.no/produkt/dear-to-my-heart-jakke-strikkepakke/?gclid=CjwKCAjwr_uCBhAFEiwAX8YJgRz3q60t-T_BZ0M3rHP9YSSVSN73voGwvq4MrVbJ_fOwUAvTDDlA7hoCIDsQAvD_BwE&fbclid=IwAR3CiaRfajAEcYra1hkZ3bBx43fvcT11mK9wqlbMWzM55v_4c0DYb1-gxBI 
Så tusen takk alle som har brukt tid på å hjelpe meg, jeg får avvente til hun finner noe hun vil ha og så har jeg fått mange gode garnforlag fra dere. 🌹

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Belima skrev (16 minutter siden):

Jeg har denne boka, men hun fant ingen som hun likte. (Vanskelig datter 🤔) Så etter å ha "avhørt" henne, så forstår hun ikke forskjellen på kofte og jakke. Det hun ønsker seg er noe ala denne: https://www.strikk.no/produkt/dear-to-my-heart-jakke-strikkepakke/?gclid=CjwKCAjwr_uCBhAFEiwAX8YJgRz3q60t-T_BZ0M3rHP9YSSVSN73voGwvq4MrVbJ_fOwUAvTDDlA7hoCIDsQAvD_BwE&fbclid=IwAR3CiaRfajAEcYra1hkZ3bBx43fvcT11mK9wqlbMWzM55v_4c0DYb1-gxBI 
Så tusen takk alle som har brukt tid på å hjelpe meg, jeg får avvente til hun finner noe hun vil ha og så har jeg fått mange gode garnforlag fra dere. 🌹

Be henne ta en titt i koftebøkene på biblioteket feks 😅 eller ta en titt på koftegruppa 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Be henne ta en titt i koftebøkene på biblioteket feks 😅 eller ta en titt på koftegruppa 

Wops anonym gitt. Det var meg 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...