Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 
Jeg har en leilighet jeg har tenkt å leie ut, som jeg eier. Jeg har prøvd å lese meg litt opp på dette. Men synes det er litt vanskelig. Låneutgiftene på leiligheten er 7.500 i måneden, fellesutgifter 1.100.

Det står at jeg må skatte 22% av leieinntektene om de er over 20.000. Leieinntekter - Vil det si hele leiesummen? Feks hvis jeg leier den ut for 8.600 i måneden. Så er inntekten 8600 i måneden? Da går jeg i 0 egentlig. Så må jeg likevel skatte 22%? Eller vil det si inntekter i form av det jeg eventuelt får utover de utgiftene jeg har (boliglån og fellesutgifter)? Feks hvis jeg leier den ut for 9000,- så må jeg skatte av overskuddet på 400,- per mnd?

Anonymkode: d5c94...2b3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lån og renteutgifter tas ikke med i beregningen, de kommer på egne poster i skattemeldingen (NB. Det er bare rentene som er fradragsberettigede, ikke avdrag).

Det du skatter for er leieinntekter - felleskostnader og evt. andre kostnader du har på leiligheten.

Dvs. hvis du leier ut for 8 600,- og fradrag fellesutgifter 1 100,- må du skatte for 7 500,- hver mnd.

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/utleie/hele-egen-bolig/fradrag/

Anonymkode: 6846b...41e

Skrevet

Du kan ikke få fradrag for lån og utgifter til å betjene det. 

Fellesutgifter kan trekkes fra. Så i tilfellet ditt vil 8600 - 1100 = 7500 være det skattbare beløpet. Med 22 % vil du ha igjen 7500 * 0,88 = 6600. Ikke nok til å betjene lånet. 

For å ha nok må du ha 7500/0,88 = 8523. Deretter 8523 + 1100 = 9623. Hvis du tar 9623 så går det akkurat opp. 

I tillegg bør du vurdere hvor stor buffer du må ha. Hvor mange måneder uten utleie tåler du økonomisk? Min erfaring er 10 måneder i året er realistisk. 

Se her for hva som kan føres som fradrag :

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/utleie/utleie-av-annen-bolig-fritidseiendom-i-norge/fradrag/

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

"Går i 0" ? De betaler jo da egentlig på DITT lån!? Så ser du det da som en gode de får, eller går det ikke egentlig til deg? 

Så da går du ikke i 0. Ekstremt dårlig måte å se det på. Regner med at det du EGENTLIG vil er å ha mer penger rett i din lomme, ikke noe du bare eier som er ditt, slik som en bolig som vil bli betalt ned av andre. 

Anonymkode: a19e5...472

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
stan skrev (2 minutter siden):

Du kan ikke få fradrag for lån og utgifter til å betjene det. 

Fellesutgifter kan trekkes fra. Så i tilfellet ditt vil 8600 - 1100 = 7500 være det skattbare beløpet. Med 22 % vil du ha igjen 7500 * 0,88 = 6600. Ikke nok til å betjene lånet. 

For å ha nok må du ha 7500/0,88 = 8523. Deretter 8523 + 1100 = 9623. Hvis du tar 9623 så går det akkurat opp. 

I tillegg bør du vurdere hvor stor buffer du må ha. Hvor mange måneder uten utleie tåler du økonomisk? Min erfaring er 10 måneder i året er realistisk. 

Se her for hva som kan føres som fradrag :

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/utleie/utleie-av-annen-bolig-fritidseiendom-i-norge/fradrag/

Du mener vel 0,78?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

"Går i 0" ? De betaler jo da egentlig på DITT lån!? Så ser du det da som en gode de får, eller går det ikke egentlig til deg? 

Så da går du ikke i 0. Ekstremt dårlig måte å se det på. Regner med at det du EGENTLIG vil er å ha mer penger rett i din lomme, ikke noe du bare eier som er ditt, slik som en bolig som vil bli betalt ned av andre. 

Slitasje og vedlikehold har du ikke hørt om?

En leilighet som leies ut må tas vare på og da må eier få inn nok penger til å dekke dette i tillegg til alt det andre som også skal betales for.

Anonymkode: a5ed8...80a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du mener vel 0,78?

Ja! Det har du rett i. Skummelt med hoderegning. 

Da blir tallene 

5850 igjen etter skatt. 

Husleien må være 10716 for å gå i null. 

Med forbehold om eventuelle (nye) feil 🙂

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du har jo rett. Men dette er verdier som kommer en gang i fremtiden. Så fremt TS ikke har veldig god råd er det fornuftig at utleien her ikke belaster den månedlige økonomien for mye. 

Det er lite trøst i penger om et par år om man sulter nå. 

Gjest potetxx
Skrevet
1 hour ago, stan said:

Du har jo rett. Men dette er verdier som kommer en gang i fremtiden. Så fremt TS ikke har veldig god råd er det fornuftig at utleien her ikke belaster den månedlige økonomien for mye. 

Det er lite trøst i penger om et par år om man sulter nå. 

Det er veldig sant, men bare syntes det blir direkte frekt å si "jeg går i null" - det er ikke alle som har noen til å betale på lånet sitt! 

AnonymBruker
Skrevet
potetxx skrev (5 minutter siden):

Det er veldig sant, men bare syntes det blir direkte frekt å si "jeg går i null" - det er ikke alle som har noen til å betale på lånet sitt! 

Det er ikke TS sin feil. 

• Liker 2
Skrevet

Du får fradrag for gjeldsrentene også, på samme måte som du bor der selv.

AnonymBruker
Skrevet
vinterdekor skrev (16 minutter siden):

Du får fradrag for gjeldsrentene også, på samme måte som du bor der selv.

De kommer på egen post i skattemeldingen (på samme måte som for alle andre) og skal ikke inn i overskuddsberegningen på utleie av bolig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

De kommer på egen post i skattemeldingen (på samme måte som for alle andre) og skal ikke inn i overskuddsberegningen på utleie av bolig.

Klart det skal inn i helhetsvurderingen. Man kan ikke regne på det uten. 

AnonymBruker
Skrevet
vinterdekor skrev (8 minutter siden):

Klart det skal inn i helhetsvurderingen. Man kan ikke regne på det uten. 

Jeg leste HI som et spørsmål om skatteregler, ikke som et spørsmål om det lønner seg å leie ut.

Og renteutgifter skal ikke inn i overskuddsberegningen siden renteutgifter er forhåndsutfylt på egen post i skattemeldingen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg leste HI som et spørsmål om skatteregler, ikke som et spørsmål om det lønner seg å leie ut.

Og renteutgifter skal ikke inn i overskuddsberegningen siden renteutgifter er forhåndsutfylt på egen post i skattemeldingen.

Det var jo merkelig, siden hun skriver at hun muligens kan gå i "0". Klart en utleier er redd for at de skal gå i 0 og i verste fall minus. Alle fakta om tall må på bordet. Du kan lese mer her og så kan du svare og rådgi TS bedre når du har lest: https://www.smartepenger.no/sparing/762-beregning-av-lonnsomhet-for-utleieleilighet

AnonymBruker
Skrevet
vinterdekor skrev (4 minutter siden):

Det var jo merkelig, siden hun skriver at hun muligens kan gå i "0". Klart en utleier er redd for at de skal gå i 0 og i verste fall minus. Alle fakta om tall må på bordet. Du kan lese mer her og så kan du svare og rådgi TS bedre når du har lest: https://www.smartepenger.no/sparing/762-beregning-av-lonnsomhet-for-utleieleilighet

Og der var den nedlatende tonen som du har hatt i flere tråder her, ja.

Jeg har svart TS på skatteregler og så kan du kysse deg selv der sola aldri skinner.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og der var den nedlatende tonen som du har hatt i flere tråder her, ja.

Jeg har svart TS på skatteregler og så kan du kysse deg selv der sola aldri skinner.

Men du kan jo ikke skattereglene. Og så skriver du blant annet dette:

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

AnonymBruker
Skrevet
vinterdekor skrev (3 minutter siden):

Men du kan jo ikke skattereglene. Og så skriver du blant annet dette:

Og hva er feil med dette? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Og hva er feil med dette? 

Dette blir for dumt 🙇‍♀️

AnonymBruker
Skrevet
vinterdekor skrev (2 minutter siden):

Dette blir for dumt 🙇‍♀️

Du er helt på bærtur. Det er den du kverulerer mot som har rett.

Anonymkode: 10a97...66d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...