Gå til innhold

Jeg får ikke til å lære gutten å sykle

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Snabeltann skrev (Akkurat nå):

Tenker at kanskje far skal overta jobben med å lære han - du høres ut som du er i ferd med å miste tålmodigheten😂 La gutta øve i fred.

Jeg er litt irritert nå ja, fordi vi nettopp er kommet inn fra det som skulle være årets første sykkeltur. Så ja, jeg er litt sur akkurat nå. 😝

Far gidder ikke. Han greier ikke løpe bak sykkelen. 

Anonymkode: 3a563...be2

AnonymBruker
Skrevet

Du får nok ikke tvingt han til å lære å sykle. Det må han finne ut av selv. Nok fart er i hvert fall viktig. Og at han sitter rett så klart. Dere må nok bare fortsette å øve. 

Anonymkode: 06077...b82

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det høres ut som du presser ham noe veldig. Det kan umulig være noe motiverende. Jeg ville latt det ligge en stund til han tar initiativ til å prøve selv. Så får han heller gjøre noe annet når vennene sykler. 

Anonymkode: a4275...d3f

I dag var vi ute, fordi han ønsket å sykle. Jeg lot være å presse i hele fjor sommer, fordi jeg håpet at det ville løsne av seg selv. 

Vi drar ut på hans initiativ. Det starter med et smil og pågangsmot, og ender med at han tramper hjem og jeg drasser på hjelm og sykkel. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er litt irritert nå ja, fordi vi nettopp er kommet inn fra det som skulle være årets første sykkeltur. Så ja, jeg er litt sur akkurat nå. 😝

Far gidder ikke. Han greier ikke løpe bak sykkelen. 

I see :) men et tips kan være en litt slak bakke, med bare så vidt helling, gjerne gress/grus som ender på flatmark, og først bare la gutten prøve selv å sitte på ned,  først med beina utover,  og etterhvert sette de på pedalene. Det virker mindre skummelt å falle om det ukke er asfalt. 

La han øve alene på dette uten dere voksne. Så etterhvert når han begynner å finne balansen og greie å styre litt, prøve å trø rundt. 

Ikke bli overrasket om han kommer løpende en dag, og har fått det til selv. Ofte er de litt mer hjelpeløse rundt foreldrene, og når de finner motivasjonen og 'jeg skal fan meg greie det, og vise dem-innstillinga' så klarer han det. 

Endret av Snabeltann
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tror min også var seks-sju år før det satt. Litt umoden motorisk, men øving hjalp. Lillesøster fikset det mye kjappere. Ta litt pauser innimellom slagene 😊

Anonymkode: 3564f...108

AnonymBruker
Skrevet

Mange gode tips her: 

De sier f.eks at det er bedre å holde ungen under armene og la de lære å balansere selv, når du holder sykkelen med sånn stang lærer de ikke ordentlig hvordan sykkelen oppfører seg. Har ei datter som også slet med å lære å sykle, men med denne metoden lærte hun ganske fort! 🙂

Anonymkode: 86222...457

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jaha? Hvorfor? Jeg ser at det ropes troll i mange tråder, men her har jeg altså en seksåring som ikke kan sykle, og som nekter å følge råd for å lære det. Er det en lite plausibel problemstilling, synes du? 

Min blir sju nå og klarer heller ikke, her er problemet rett og slett st han er en vanvittig pyse...😂 får det til når han bestemmer seg tenker jeg

Anonymkode: f09fe...27d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg kjøper da ikke støttehjul til en funksjonsfrisk sjuåring. Ungen skal lære å sykle!! 

Hvorfor ikke? Støttehjulene kan jo være det han trenger for å knekke koden! De kan jo settes på slik at sykkelen kan vippe mye før hjulene støtter! Eventuelt kan de være nære bakken i begynnelsen og etterhvert øke graden på hjulene slik at de gir mindre og mindre støtte😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker said:

Han hadde sykkel uten pedaler, og det gikk supert. Så kom bestemor og ga han sykkel med støttehjul, og etter det har alt gått skeis. I fjor sommer fikk han ny sykkel og ny hjelm, og jeg kjøpte en slik støttestang som jeg kan holde i. Alt for å motivere han til å lære å sykle. 

Det han gjør, er å sette seg på sykkelen og ta opp begge beina på pedalene. Han bikker over på den ene siden mens han tråkker, sånn at jeg må tviholde på stanga. Jeg håpet i det lengste at noe skulle endre seg til i år, men på årets første sykkeltur gjorde han nøyaktig det samme. 

Hvis sykkelen gjør den minste antydning til å falle, stopper han og nekter å sykle mer. Det hele blir ikke særlig lystbetont. Å sykle er noe han SKAL lære seg, alle kompisene hans har kastet støttehjulene og suser rundt på sykkel. Han er den eneste, og han sitter i vinduet og ser på når de sykler. Alt fordi han nekter å prøve og feile. 

Hjelp meg!!! 

Dropp støttehulene, og bruk en sykkel som har setet så lavt at han rekker ned til bakken.

Anonymkode: a0494...9e7

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Min yngste var også treg til å sykle, men han orket omtrent ikke å prøve. Sommeren før han startet på skolen fikk han beskjed om at favorittleken ble fjernet til han prøvde å lære seg å sykle. Gutten gikk ut, tok sykkelen og syklet rundt kvartalet, gikk inn igjen og ville ha tilbake leken sin. 😂

Hos han var det kun riktig motivasjon som var avgjørende.

Anonymkode: 039cc...e4d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Live88 skrev (1 minutt siden):

Hvorfor ikke? Støttehjulene kan jo være det han trenger for å knekke koden! De kan jo settes på slik at sykkelen kan vippe mye før hjulene støtter! Eventuelt kan de være nære bakken i begynnelsen og etterhvert øke graden på hjulene slik at de gir mindre og mindre støtte😊

Som sagt, dette har vi prøvd i mer enn en sesong allerede. Etter hvert som alle ungene i gata kastet støttehjulene kviet han seg mer og mer for å bruke sykkelen. I fjor sommer vokste han fra sykkelen med støttehjul, og vi kjøpte en ny uten. Jeg løp rundt og hang i den stanga i hele fjor sommer. 

I vinter har han lært seg å stå på ski, så jeg hadde håpet at han skulle ta med seg noe av balansetreningen derfra. Den gang ei gitt 😝

AnonymBruker
Skrevet

Hvis han har ny og større sykkel, kan det være litt skummelt. 

Ta støttehjulene av den lille sykkelen, som han har vokst ifra. 

Det gjorde vi og datteren vår var mye tryggere på den. Byttet til større sykkel når hun mestret den lille. 

Anonymkode: 78fb8...ea3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Mange gode tips her: 

De sier f.eks at det er bedre å holde ungen under armene og la de lære å balansere selv, når du holder sykkelen med sånn stang lærer de ikke ordentlig hvordan sykkelen oppfører seg. Har ei datter som også slet med å lære å sykle, men med denne metoden lærte hun ganske fort! 🙂

Anonymkode: 86222...457

Takk! Dette skal jeg sjekke ut! 

Og tusen takk til flere av dere andre som kommer med konkrete tips, og skjønner at jeg er litt frustrert uten å hyle troll eller beskylde meg for å presse en stakkars unge... 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis han har ny og større sykkel, kan det være litt skummelt. 

Ta støttehjulene av den lille sykkelen, som han har vokst ifra. 

Det gjorde vi og datteren vår var mye tryggere på den. Byttet til større sykkel når hun mestret den lille. 

Anonymkode: 78fb8...ea3

Vi gjorde det også, i fjor sommer. Hvis han setter seg på den nå ser han ut som en kjempe 🙈 Sykkelen han fikk da var akkurat passelig, ikke for stor. Han når nedi med begge beina uten problemer. Han kunne nok egentlig fått enda en ny i år, men han får ikke før han mestrer den han har. 

AnonymBruker
Skrevet

Få en unge på samme alder til å lære han. Da lærer han på null komma null niks.

Anonymkode: a12d3...8b1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi er i lik situasjon og det var likt med storebror som heller ikke kunne sykle på den alderen. Nå kan storebror sykle like bra som alle andre. Lillebror på straks 7år kan ikke sykle, fikser det ikke og bare masse hyling. 

Det som fungerte på storebror som vi skal forsøke nå:

-holde bak og løpe etter og slippe. Det må jo gå etterhvert. 
-ta med sykkel og gjøre pkt over et annet sted enn gaten her pga flaut

-sykle på gress. Noen sier det er lettere å lære. 

På storebror så fikset han det plutselig. Kombinasjon av vilje og motivasjon og litt øving. Jeg tror balansesykkel ødela for oss. 

Anonymkode: d0b33...27e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Som sagt, dette har vi prøvd i mer enn en sesong allerede. Etter hvert som alle ungene i gata kastet støttehjulene kviet han seg mer og mer for å bruke sykkelen. I fjor sommer vokste han fra sykkelen med støttehjul, og vi kjøpte en ny uten. Jeg løp rundt og hang i den stanga i hele fjor sommer. 

I vinter har han lært seg å stå på ski, så jeg hadde håpet at han skulle ta med seg noe av balansetreningen derfra. Den gang ei gitt 😝

Men nå er han ett år eldre. Dette klarer han før årets sommer:)

Anonymkode: d0b33...27e

• Liker 1
Gjest Nattugle87
Skrevet

Anbefaler en sånn stang man fester bak ,uten å ha på støttehjul.

Man får kjøpt den stangen på sykkelforetninger og fester den enkelt på. Da kan man holde litt og slippe litt og litt.

AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg sett videoen, og jeg ser at jeg har gjort en del feil, i god tro. Jeg skal fjerne stanga, sette opp setet, ta han med meg på en åpen plass og prøve å holde under armhulene i stedet. Han skjønner jo ingenting av hvordan sykkelen oppfører seg. 

Kanskje ikke i morgen, men han skal kunne sykle med vennene sine i sommer!!! Det er målet mitt. Motivasjonen hans er til stede, han har jo lyst til å lære å sykle, men han gir fort opp og blir veldig fort frustrert. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Nattugle87 skrev (2 minutter siden):

Anbefaler en sånn stang man fester bak ,uten å ha på støttehjul.

Man får kjøpt den stangen på sykkelforetninger og fester den enkelt på. Da kan man holde litt og slippe litt og litt.

Jeg skriver i mitt første innlegg at jeg har en sånn stang, og at han lener seg mot den ene sida og henger med all sin vekt på stanga. Så den stanga funker ikke her, ihvertfall. Det eneste den funker til, er at jeg slipper å bøye meg ned. Stanga skal bort før neste gang vi øver!! 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...