Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge kan man være sykmeldt før det blir vanskelig å få nye jobber?

Undrer på dette, det kan være greit å vite.

Anonymkode: ec9f2...970

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo lite fristende å ansette noen som har hatt stort sykefravær. Når noen. Er langtidssykemeldte er jo ofte det pga plager som kommer og går også. Ryggen, skuldrene, psyken osv

Anonymkode: 6d7c8...27a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er jo lite fristende å ansette noen som har hatt stort sykefravær. Når noen. Er langtidssykemeldte er jo ofte det pga plager som kommer og går også. Ryggen, skuldrene, psyken osv

Kommer og går igjentatte ganger skulle det stå

AnonymBruker
Skrevet

Man har ikke lov til å spørre om sykefravær eller helse på intervju, men det kommer som oftest fram via referansene likevel. 

Anonymkode: af790...dbe

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Man har ikke lov til å spørre om sykefravær eller helse på intervju, men det kommer som oftest fram via referansene likevel. 

Anonymkode: af790...dbe

Det er det jeg mener. Det spørres alltid om på referansene. Glad jeg har lite fravær, men kjenner folk som er langtidssykmeldte. Selv ønsker jeg å bygge opp en solid karriere. 

Anonymkode: ec9f2...970

Skrevet

Er bare å si at man har lite fravær. Ingwn måte de kan finne ut av dette på, de har ikke lov å spørre og referanser har ikke lov å svare på det heller

Gjest Nattugle87
Skrevet

Om du kan dokumentere og forklare hvorfor,så vil vel det hjelpe?

AnonymBruker
Skrevet
Spicymami skrev (56 minutter siden):

Er bare å si at man har lite fravær. Ingwn måte de kan finne ut av dette på, de har ikke lov å spørre og referanser har ikke lov å svare på det heller

En kollega fikk denne referansen: «Hvordan er samhandling mellom NN og kollegaene i avdelingen? Referansen: Vanskelig å si, på to år har vi ikke klart å bli så godt kjent med NN» (NN jobbet 100% og hadde myyyye fravær)

Så jo, det er mange måter referansen kan ordlegge seg på for å hinte om fravær. 

Anonymkode: 6de80...4a5

• Liker 4
Skrevet
Spicymami skrev (12 timer siden):

Selvfølgelig har de det.  De kan bare ikke si hva fraværet skyldes.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var sykemeldt nesten 4 år, og begynte søke jobber i starten av korona... Søkte nesten 200 jobber før jeg fikk intervju, men fikk første jobben jeg fikk intervju på. 

Jeg valgte være åpen og ærlig, både i søknaden og på intervju. Jeg ble utbrent, og gjorde endringer i karriereveien, og skrev dette i søknaden, og forklarte nærmere på intervjuet. Så lenge jeg er bevist på meg selv, så vil ikke jeg ha mer sykefravær på grunn av utbrenthet, så jeg forklarte både årsaken og hvordan jeg selv hadde tatt tak og endret min egen situasjon for å være klar for jobb igjen. 

Anonymkode: 4c632...3f9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var på intervju en gang, og de skulle bare snakke med referansen før jobben var min.

Ble kalt inn igjen, da tidligere sjef hadde sagt at jeghadde høyt fravær. I og for seg riktig, dårlig tilrettelagt arbeidsmiljø gav meg en belastningsskade som måtte opereres. Operasjonen var vellykket og jeg ville derfor bytte jobb for å unngå akkurat den belastningen.

Jeg fikk ikke jobben likevel.

Anonymkode: 2bfa9...298

AnonymBruker
Skrevet

Det kan bety en del, men grunnen til fraværet er viktig. Har unnlatt å ansette folk pga referanser nevnte fravær. Og har ansatt noen med litt fravær, men der fraværet var godt begrunnet. Jeg spør alltid referansene om fravær!

Anonymkode: 807ed...b3c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...