Gå til innhold

På tide å starte med å bruke AstraZenica igjen i Norge.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg syns det er på tide å bruke AstraZenica igjen i Norge.

Sverige, Finland og Island har bestemt seg for å vaksinere de over 65 med AstraZeneca . Mange andre land i Europa holder jo på å bruke alle AstraZenica dosene de har. Dessuten er det frivillig å ta vaksinen.

EMA (det europeiske legemiddelkontoret) sier at fordelene med vaksinen oppveier risikoen, men at det ikke kan utelukkes at noen sjeldne alvorlige bivirkninger kan være forbundet med vaksinen.Imidlertid har disse mistenkte tilfellene så langt bare blitt rapportert blant yngre mennesker, ikke hos noen over 65 år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig må de fortsette å bruke den. Er frivillig og de som ønsker den må få ta den risken selv. Nå må de speede opp vaksineringen istedenfor å somle rundt

• Liker 2
Skrevet (endret)
Spicymami skrev (5 minutter siden):

Selvfølgelig må de fortsette å bruke den. Er frivillig og de som ønsker den må få ta den risken selv. Nå må de speede opp vaksineringen istedenfor å somle rundt

Det forundrer meg ikke om de setter den på pause enda lenger frem i tid eller stopper helt å bruke den i Norge.. 

Endret av NorthernLight
Skrevet

Jeg er helt uenig og synes at vi burde skrote denne vaksinen for godt.

• Liker 9
Gjest Rocka69
Skrevet

Enig, jeg er vaksinert med første dose. Ingen reaksjon whatsoever. Og er ikke mer enn 52. Og jeg vil gjerne ha dose to. Og ut ifra det jeg har lest, så bivirkninger etter dose 2 mindre. Kom med sprøyta, Bent Høie og Erna!!!

Skrevet
Pterinochilus skrev (2 minutter siden):

Jeg er helt uenig og synes at vi burde skrote denne vaksinen for godt.

Hvorfor? Større sannsynwligwt for blodpropp m p piller en den

Skrevet
Spicymami skrev (Akkurat nå):

Det er ikke vanlige blodpropper det er snakk om med AstraZeneca, men en kombinasjon av blodpropper, lave nivåer av blodplater og blødninger. Det er mye mer alvorlig.

• Liker 10
Skrevet
Spicymami skrev (1 minutt siden):

Nå er jeg enig i at vaksinen bør fortsette å settes, men man kan ikke sammenligne blodproppene som kan oppstå pga pilla og vaksina. I hvert fall ikke av de tilfellene vi har sett de siste ukene. 

• Liker 6
Skrevet

Jeg synes ikke Norge skal bruke denne vaksinen mer, med mindre folk kan velge selv hvilken vaksine de vil ta. Når folk blir oppringt og tilbudt vaksine, og får høre at den de skal få er AstraZeneca, tror jeg langt flere vil takke nei. Uansett hvor sjeldne de alvorlige bivirkningene er.

Jeg synes det ideelle hadde vært om AstraZeneca ble tilbudt som vaksine til de av oss som tør å ta den, ikke «påtvingt» de som er engstelige.

• Liker 10
Gjest Rocka69
Skrevet
MyMichelle skrev (2 timer siden):

Jeg synes ikke Norge skal bruke denne vaksinen mer, med mindre folk kan velge selv hvilken vaksine de vil ta. Når folk blir oppringt og tilbudt vaksine, og får høre at den de skal få er AstraZeneca, tror jeg langt flere vil takke nei. Uansett hvor sjeldne de alvorlige bivirkningene er.

Jeg synes det ideelle hadde vært om AstraZeneca ble tilbudt som vaksine til de av oss som tør å ta den, ikke «påtvingt» de som er engstelige.

I hvertfall for oss som har tatt allerede første dose, og som ikke hadde bivirkninger eller relativt milde bivirkninger. Nå får vi fanden ikke vite hva som skjer, og trolig så kan vi ikke vaksineres før kanskje i 2023-2024 etter hva noen vaksinefolk har sagt. Om jeg ikke blir fullvaksinert nå med AZ, så blir jeg mildt sagt forbannet på Regjeringen, HelseDir, FHI og Legemiddelverket (for så det veldig veldig diplomatisk).

Skrevet

Jeg vil ikke ta den vaksinen. Er i utgangspunktet positiv til vaksinene, og skjønner at det uansett er en viss (liten) risiko når man tar en vaksine. Men hvis jeg blir nødt til å ta AstraZeneca står jeg over, til tross for at jeg er i risikogruppa for covid.  Ingen skal med viten ofres for en vaksine, ikke når vi har andre alternativer.

Jeg tenker folk skal få velge. Blir sikkert kortere ventedtid med AstraZeneca i forhold til de andre, så kanskje vil det ikke bli så veldig stor forskjell i det lange løp, og i tillegg blir forhåpentligvis de vaksinene vi har brukt opp.

• Liker 2
Skrevet

hvis de starter opp med AstraZeneca uten noe mer informasjon enn det som foreligger idag, så kommer fastlegene og legevaktene til å nedrent av redde nyvaksinerte som har hodepine eller har oppdaget et nytt blåmerke. Og det er ikke en overdrivelse - det er en reell risiko.

• Liker 4
  • Opprett ny...