Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei dere! Opplever at lille gutten min har fått et litt betent øyet idag. Kommer litt grønt puss ut av det og tenkte og ta noen dråpe morsmelk og evt. Sprute morsmelk på kompressor for og rense øyet hans. Hvor mange dråper er anbefalt???? 

Takk for svar dere 🌷

Anonymkode: 10192...0dc

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi lever i 2021, og trenger ikke belage oss på gamle kjerringråd. Saltvann er det som må til. 

Anonymkode: ef847...216

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp sterilt saltvann.

Melk skal ikke i øyet!

Anonymkode: e8721...805

• Liker 4
Gjest Nattugle87
Skrevet

Tror ikke det er så nøye,det renner jo uansett vekk og du tørker bort det overflødige. Bare påse at det kommer noe inn.

AnonymBruker
Skrevet

Ingen. 

Anonymkode: 7cd9a...a8a

• Liker 1
Gjest Nattugle87
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ingen. 

Anonymkode: 7cd9a...a8a

Er ikke så mange år siden jeg fikk det anbefalt. 

AnonymBruker
Skrevet

Kok 1 liter vann, ha 1 spiseskje salt. Kjøl ned og rens øyet med det. 

Anonymkode: 463b5...ce9

AnonymBruker
Skrevet

Det er fortsatt anbefalt. Forstår ikke hvorfor folk anbefaler saltvann. Nabo her var i bilkollisjon og baby fikk glass i øynene. Legen sa ta i morsmelk. Siden hun ikke annet, spurte hun meg (vi har gjevngamle). De fikk med 1 ml i sprøytepumpe og vipps var baby fin i øynene. 

Dette er ikke kjerringråd eller myter. 

Anonymkode: 8c5c1...47e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kok 1 liter vann, ha 1 spiseskje salt. Kjøl ned og rens øyet med det. 

Anonymkode: 463b5...ce9

Nå må dere slutte å anbefale saltvann når mor har morsmelk. Hilsen mor og sykepleier. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kjøp sterilt saltvann.

Melk skal ikke i øyet!

Anonymkode: e8721...805

Kutt ut a 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tok bare puppen og tok en liten stråle i øyet på han, det funket kjempebra. Morsmelk funker på mye rart. En venninne hadde noe eksemlignende greier på magen og hun skulle absolutt ha noe morsmelk for å prøve så jeg ga henne en liten flaske. Etter et par dager var det vekk. 😄 Brukte morsmelk på mye rart vi. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hsr også bare spruta melk i øynene på mine barn om det har vært noe rett fra puppen. Da har sånne ting blitt bra fort 😊

Anonymkode: 94da6...250

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Nå må dere slutte å anbefale saltvann når mor har morsmelk. Hilsen mor og sykepleier. 

Det er ikke lov å utgi seg for å være helsepersonell. 

Ts, jeg ville ringt legen eller helsestasjonen, så du er helt sikker på at du får riktig tips for ditt barn sitt tilfelle. 

Anonymkode: 6a7f9...425

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (25 minutter siden):

Jeg tok bare puppen og tok en liten stråle i øyet på han, det funket kjempebra. Morsmelk funker på mye rart. En venninne hadde noe eksemlignende greier på magen og hun skulle absolutt ha noe morsmelk for å prøve så jeg ga henne en liten flaske. Etter et par dager var det vekk. 😄 Brukte morsmelk på mye rart vi. 

Det gjorde jeg også 😂 

Funka gullegodt! 😃

Anonymkode: d968a...c0a

AnonymBruker
Skrevet

Moesmelk har antibiotisk virkning. Fikk skrevet ut antibiotisk salve til førstemann. Verken kom bare tilbake. Fikk råd om morsmelk av helsesøster, verken forsant etter få dager og kom ikke tilbake. Samme med barn nummer to. Jeg kjøpte en matesprøyte på apoteket. Steriliserte den i kokende vann. Klemte ut noen dråper i en kopp og dro opp i matesprøyten. Vasket bort verken fra øynene med steril gas og steril saltvann, og dryppet et par dråper morsmelk i hvert øye. Smurte også såre brystvorter med morsmelk og lot lufttørke. Vidundermiddel mot sårhet og infeksjon.

Anonymkode: b79d2...b8d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

«Hvor mange dråper» altså det er jo bare melk, ikke en reseptbelagt medisin liksom 😅 om du tar en dråpe eller 5 har da ingenting å si 😂

Anonymkode: f14cc...dab

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bare dæsj på ordentlig,  det renner ut det som er for mye. 

Anonymkode: 24769...0ff

Skrevet

Fikk beskjed av både jordmor og barnelege at man kunne bruke morsmelk eller saltvann :) 

AnonymBruker
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (6 timer siden):

Artig 😆

Anonymkode: 3af22...49a

AnonymBruker
Skrevet

Husk å tørk øyet utenfra og inn mot øyekroken, og ikke den andre veien. Det er mest bakterier i øyekroken, og de vil du helst ikke gni utover hele øyet.

Jeg brukte milde våtservietter de få gangene barna hadde øyekatarr. Ble kvitt det ganske raskt etter at vi begynte å tørke rett vei.

Anonymkode: 52f39...07c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...