AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #1 Skrevet 25. mars 2021 Hei. Jeg vurderer å investere noe av studielånet i Aksjer. Det er snakk om 30-40 tusen kroner. Men er veldig usikker på om det er så veldig lurt. Noen som kan komme med noen meninger om dette? Og hvordan ville du eventuelt fordelt det ? Hvor stor sum pr aksje ? Setter pris på konstruktive svar 😊 Anonymkode: 91db4...362
Marumu Skrevet 25. mars 2021 #2 Skrevet 25. mars 2021 Isåfall bør du finne akjser som har høyere avkastning enn renten. Ta også med at du må skatte av gevinst. Du bør med andre ord få ganske god avkastning for at det skal være verdt det. Da er det nesten like så greit i å "gamble" på cryptovaluta. (noe jeg i utgangspunktet ikke anbefaler), men om man vil risikere høy avkastning, så er nok det veien. (High risk, high reward/loss)
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #3 Skrevet 25. mars 2021 Er det penger du har råd til å tape? Og hvor lenge tenker du å sitte med aksjene/fondene? Anonymkode: 2e80e...caf
Gjest Smeltemann Skrevet 25. mars 2021 #4 Skrevet 25. mars 2021 Sett i fond i stede. Mye sikrere eller aksjer
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #5 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er det penger du har råd til å tape? Og hvor lenge tenker du å sitte med aksjene/fondene? Anonymkode: 2e80e...caf Ja jeg har råd til å tape de. Tenkte å sitte med de en stund. Kommer litt ann på hvordan aksjen beveger seg. Men jeg er ikke sånn som får panikk om aksjen synker og fortet meg med å selge liksom. tenkte bare at siden studielånet er ett lån og ikke mine penger burde jeg kanskje ikke satse på enkeltaksjer men kanskje heller plassere de i fond. ts Anonymkode: 91db4...362
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #7 Skrevet 25. mars 2021 Indeksfond er nok det beste alternativet tror jeg Anonymkode: 34bd7...d9b
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #8 Skrevet 25. mars 2021 Kanskje kjøpt noen aksjer i Statens Lånekasse? Anonymkode: 2c5b8...a7b 1
Ilmodric Skrevet 25. mars 2021 #9 Skrevet 25. mars 2021 Indeksfond er relativt safe med tidshorisont>5 år(ish). Men hvis du er interessert i finansmarkedet og er villig til å bruke tid på å lese deg opp kan jeg absolutt anbefale å kjøpe enkeltaksjer. 30k er dog litt lite for å diversifisert porteføljen sin (dyr kurtasje), så da blir det high risk/high reward. Jeg hadde valgt indeksfond eller et selskap med god utbyttehistorikk.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #10 Skrevet 25. mars 2021 hei ts jeg investerer 4000 kr av studielånet hver mnd i indeksfond, som jeg tenker kan stå i minst 5 år. synes det er bedre å kjøpe en gang i mnd, i stedet for å spare opp og kjøpe en gang. jeg jobber litt, slik at jeg ikke er helt avhengig av lånet. det var en mnd jeg trengte pengene, men da stoppet jeg bare trekket☺️synes det er fine greier jeg! har ikke peiling på aksjer, så der tør jeg ikke bruke lånte penger. Anonymkode: c1790...c61
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #11 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei. Jeg vurderer å investere noe av studielånet i Aksjer. Det er snakk om 30-40 tusen kroner. Men er veldig usikker på om det er så veldig lurt. Noen som kan komme med noen meninger om dette? Og hvordan ville du eventuelt fordelt det ? Hvor stor sum pr aksje ? Setter pris på konstruktive svar 😊 Anonymkode: 91db4...362 Velg globalt indeksfond. Hvertfall 80%. Også kan du evt sette resten i aksjer😊 Anonymkode: 0081f...281
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #12 Skrevet 25. mars 2021 En spekulerer i aksjer. En investerer i fond. Hadde aldri flæst av studielån på enkeltaksjer. Anonymkode: 23015...ca4
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #13 Skrevet 25. mars 2021 Ilmodric skrev (6 timer siden): Indeksfond er relativt safe med tidshorisont>5 år(ish). Men hvis du er interessert i finansmarkedet og er villig til å bruke tid på å lese deg opp kan jeg absolutt anbefale å kjøpe enkeltaksjer. 30k er dog litt lite for å diversifisert porteføljen sin (dyr kurtasje), så da blir det high risk/high reward. Jeg hadde valgt indeksfond eller et selskap med god utbyttehistorikk. Det stemmer jo ikke, f.eks. - 8000 i Pen, 8000 i Akso, 8000 i Nskog, 8000 i Storebrand. Kjøp (og salg når den tid kommer ) vil i snitt utgjøre 100-150 kr pr kjøp+salg, så 400-600 kr totalt i kurtasje for alt. Det er ikke en høy prosent av 32,000. Aksjene er kun et eksempel, ikke en anbefaling. Selv om jeg blant annet har troen på Pen på sikt hvis man kjøper rundt nylig emisjonskurs. AnonymBruker skrev (3 timer siden): En spekulerer i aksjer. En investerer i fond. Hadde aldri flæst av studielån på enkeltaksjer. Anonymkode: 23015...ca4 Hva spekulerer fondet i da? En indeks bestående av et antall aksjer... Anonymkode: 98baa...373
Charlie Amberson Skrevet 25. mars 2021 #14 Skrevet 25. mars 2021 For fem år siden ville jeg sagt det kunne vært lurt (med fond, ikke enkeltaksjer). Nå har vi både virus og generell usikkerhet. Det er et gammelt munnhell innen finans at når taxisjøførene begynner å snakke om aksjer så er det på tide å selge seg ut av aksjer (ikke kjøpe flere). Jeg tror dette er tidsånden nå. At alt for mange hvermannser snakker om aksjer til at dette kan gå bra.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #15 Skrevet 26. mars 2021 På en dag hadde du tjent mer enn på 1 år i de fleste indeksfond hadde du kjøpt de aksjene jeg nevnte i går og solgt de i dag 👌 Nskog opp 10% , Pen opp 4,5 % , Akso opp 2,31 % og Storebrand opp 2%. Anonymkode: 98baa...373
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå