AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #1 Skrevet 25. mars 2021 Hei! Noen som har vært på reise i Sør Amerika og vil dele erfaringer? Jeg skal på utveksling til Buenos Aires neste vår, men har 6-8 uker tilgjengelig for å reise før skolen starter i mars. Jeg skal ta fly til Buenos Aires og finne meg leilighet først, så turen skal starte og slutte der. Hva er et must å oppleve? Hvor lang tid trenger man på de forskjellige stedene? Andre erfaringer? Tog/fly/buss? Jeg tenker å reise alene, men booke enkeltekskursjoner med feks Kilroy. Foreløpig er planen 6 uker i Peru og Bolivia. Foreløpig tenker jeg noe slik: Dag 1 Fly fra Buenos Aires til Lima Dag 2-8 Utforske Lima Dag 9 Reise fra Lima til Arequipa Dag 10-16 Utforske Arequipa, dagsturer til fjell i nærheten Dag 17 Reise fra Arequipa til Cusco Dag 18-30 Utforske Cusco, Machu Picchu, Inca Trail Dag 31 Reise fra Cusco til La Paz Dag 32-36 Utforske La Paz Dag 37 Reise fra La Paz til Titicaca sjøen Dag 38-43 Oppleve Titicaca sjøen og området rundt Dag 44 Reise tilbake til Buenos Aires Erfaringer og tips tas i mot med takk!! Hilsen jente 22 Anonymkode: 1c48b...428
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #2 Skrevet 25. mars 2021 Å komme inn for landing i El Alto (La Paz), spesielt om man kommer sørfra, er ganske eksepsjonelt. Byene har vokst sammen, men det er en 4-500 meter høy klippe som skiller byene, som gjør innflygningen til El Alto veldig spesiell. La Paz er virkelig verd et besøk, og i Bolivia får man se sør-amerikansk fattigdom på en annen måte enn man gjør de fleste andre steder. Markedet i byen er fantastisk. Der gikk jeg gjerne i timesvis, flere dager. Taubanen mellom La Paz og El Alto er også et must. Fantastisk utsikt over byen. Jeg reiste direkte derfra til Titicacasjøen, og bodde noen dager i Copacabana. Anbefales veldig. En koselig liten by ved sjøen. Derfra går det guidede turer. Jeg var blant annet på Isla del Sol, som var magisk. Trolig en av verdens mest høytliggende sandstrender. Det er kanskje 10 år siden de fikk elektrisitet der, og den eneste måten å bli eier av tomt er ved arv. Et hellig sted historisk sett. Tok buss derfra til Cusco. Var der en ukes tid, og var blant annet i Machi Picchu, som er et must når du er der. Jeg gikk ikke trailen, for jeg bestilte for sent, så den var utsolgt. Men togturen var også fantastisk, og hele stedet var magisk. Tog fly mellom Cusco og Lima, da busstiden var alt for lang til at jeg giddet det. Tok buss derfra litt nedover kysten igjen, til Pisco og Ica, og tilbragte noen netter i Huacachina, en ørkenoase med omtrent 90 fastboende. Et magisk sted. Ørken og sanddyner over alt. Var på guidet tur med dune buggy, som inkluderte sandboarding ned noen enorme sanddyner. I Lima så bodde jeg ved kysten. Det å gå langs vannet en hustrig høstkveld, men høye bølger slående innover land var en mektig opplevelse. Men så har jeg en liten greie med at jeg skal ut i vannet uansett hvor jeg er. Det er noe med den massen som binder hele jorden sammen, som gjør at man føler seg veldig liten der man vasser ut i vannet. Anonymkode: abff5...03a
Aviale Skrevet 26. mars 2021 #3 Skrevet 26. mars 2021 Enig med AB over, ta en tur til Huacachina. Tror ikke du trenger så mange dager i Lima, så bruk et par-tre dager i Huacachina-området. Vi besøkte også en vingård der som heter Tacama, der hadde de gratis omvisning med vinsmaking. Synes planen din ser veldig bra ut. Det eneste jeg ikke kjenner til er Arequipa, der var jeg ikke. Som AB skriver, pass på at du er tidlig ute for å få plass på Inka trail. Jeg bestilte turen i januar, da var alle bilettene til sommeren solgt allerede. Lake Titicaca er veldig fint, jeg var med på homestay der med reiseselskapet Bamba tours (start/stopp i Puno). Veldig bra opplegg! Puno i seg selv (byen som ligger ved Lake Titicaca) har nesten ingenting, så ikke bruk noe tid der. Jeg reiste en lignende rute (minus Arequipa) pluss noen steder til: jeg fløy fra La Paz til Uyuni og kjørte gjennom saltørkenen i Bolivia og til San Pedro de Atacama, så Buenos Aires og til slutt Rio. Jeg likte saltørken-turen veldig godt og synes det var verdt tida, men det spørs på interessen din for natur/landskap. Det er jo litt mer tungvindt å komme seg til BA derfra. Ellers hører man mye om at Rio er en veldig farlig by, men jeg likte byen skikkelig godt. Vil tilbake! Dog kanskje ikke i korona-tida. Jeg reiste også i 6 uker, men brukte kortere tid på hvert sted - det er jo hva du selv foretrekker og prioriterer.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #4 Skrevet 26. mars 2021 40 minutter siden, Aviale said: Jeg reiste en lignende rute (minus Arequipa) pluss noen steder til: jeg fløy fra La Paz til Uyuni og kjørte gjennom saltørkenen i Bolivia og til San Pedro de Atacama, så Buenos Aires og til slutt Rio. Jeg likte saltørken-turen veldig godt og synes det var verdt tida, men det spørs på interessen din for natur/landskap. Jeg startet i Santiago, reiste oppover til San Pedro de Atacama, over grensen til Uyuni, opp til Potosi og Sucre. Så fly fra Sucre til La Paz/El Alto, buss til Copacabana ved Titicacasjøen, så buss til Puno og deretter til Cusco/Macchu Picchu. Fly til Lima, buss sørover til Huacachina, så buss opp til Lima igjen. Så da har vi reist delvis samme rute, bare omvendt. 🙂 Anonymkode: abff5...03a 1
Gjest Kayo Skrevet 27. mars 2021 #5 Skrevet 27. mars 2021 Ville heller kjørt løypa Lima- Kusco - Arequipa - Titicaca( copacabana/Isla del Sol)- La Paz - Buenos Aires. Da får du bedre flyt på ruta de og slipper å reise frem og tilbake. Buss funker fint gjennom Peru og Bolivia. Jeg ville også droppet å planlegge så detaljert og reist litt mer på feelingen og spontanitet. Så har du større valgmuligheter om ønskene dine skulle endre seg underveis. Har brent meg her selv... Du rekker, det du rekker! Personlig angret jeg på at jeg ikke brukte flere dager på Isla del Sol... Var virkelig fint. Puno syntes jeg var stusselig.. Du kan jo også se om du får muligheten til å besøke Salar de Uyuni i Bolivia. Er ganske sikker turer dit fra La Paz selv om jeg selv kjørte over fra San pedro de Atacama. Når det kommer til transport så anbefaler jeg Appen " Busbud". Cruz del sur i Peru er bedre og langt mer fleksibelt enn Peruhop som flere låser seg til. Anbefaler deg å lese deg opp på Inca Trail om du ønsker å ta denne. Aldri tatt den selv, men vet at den selges ut og er steng i perioder. Sett bort i fra det så er relativt etablert turistnæring der nede. Det er ofte rimeligere og bedre å booke på stedet enn gjennom selskaper på nett.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #6 Skrevet 30. mars 2021 Har ikke vært i Bolivia og Peru selv, men hvis du skal bo i Buenos Aires en stund vil jeg i alle fall anbefale deg å ta en tur til Iguazu fossene på grensa mellom Argentina og Brasil, helt fantastisk flotte😍Det går fly fra BA til Puerto Iguazu. Anonymkode: 63889...b89 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #7 Skrevet 6. april 2021 Ung kvinne alene i Sør-Amerika? Vær forsiktig! Anonymkode: cdd49...b6c 3
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #8 Skrevet 6. april 2021 Fin reiserute. Men vær forsiktig i Cusco som jente alene. Mye ran der. Og folk som prøver å svindle deg. Dette er veldig underrapportert fra Politiet der. Da Cusco er hovedporten til landets største turistattraksjon Machu Picchu. De fleste drar til Peru for å oppleve inkabyen. Anonymkode: 4e2b5...6a2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #9 Skrevet 6. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fin reiserute. Men vær forsiktig i Cusco som jente alene. Mye ran der. Og folk som prøver å svindle deg. Dette er veldig underrapportert fra Politiet der. Da Cusco er hovedporten til landets største turistattraksjon Machu Picchu. De fleste drar til Peru for å oppleve inkabyen. Anonymkode: 4e2b5...6a2 Enig. Jeg reiste alene i Peru, og måtte hele tiden være på vakt. Ville brukt mer tid i Bolivia, og mindre tid i Peru, men selvfølgelig besøkt Machu Picchu. Synes Peru er veldig oppskrytt, men Machu Picchu er magisk! Vil også anbefale Salar de Uyuni, de nordlige argentinske provinsene Salta og Jujuy, samt Iguazú. Flyreiser er dyrt, men det går busser overalt. Særlig i Argentina er bussene gode og behagelige. Anbefaler at du kan spansk før du legger ut på en slik tur, da blir alt mye lettere. Anonymkode: a94db...7de
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #10 Skrevet 9. april 2021 Reiser på utveksling som en del av master i spansk, så spansken sitter ganske godt Ville nok vært mer bekymret uten noe kunnskaper i spansk ja.. Takk for alle tips og ideer! Anonymkode: 1c48b...428
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #11 Skrevet 10. april 2021 Ville brukt mindre tid i Lima, og enig med hun som foreslo foss de iquaszu, det er virkelig spektakulært. La paz er helt fantastisk og ulikt alt annet jeg har sett. Virkelig elsket det! Anonymkode: 5875f...b6f
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #12 Skrevet 10. april 2021 AnonymBruker skrev (På 6.4.2021 den 17.47): Synes Peru er veldig oppskrytt Syntes Peru var fantastisk! Trujillo, Titicaca sjøen, Islas ballestas, pisco, var fantastisk å fly over nazca linjene. Selvsagt MP! Selve cusco fortjener noen dager, nydelig by selv om det er mye turister! Enig i Iguazu, må oppleves! Samme med Uyuni! Mye god mat! Anonymkode: 72fe7...2f1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #13 Skrevet 10. april 2021 Hva med Galapagos øyene utenfor Equador? kan også anbefale Cuenca i Ecuador. En fantastisk liten by!!! jeg kunne også spansk da jeg reiste. Likevel må du være veldig forsiktig. Det er et fantastisk kontinent med en fantastisk kultur. men fattigdom gjør folk kapable til mye rart... Og lyshårede unge kvinner er ettertraktet... Anonymkode: 51c43...ed4
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #14 Skrevet 13. april 2021 AnonymBruker skrev (På 10.4.2021 den 22.53): Syntes Peru var fantastisk! Trujillo, Titicaca sjøen, Islas ballestas, pisco, var fantastisk å fly over nazca linjene. Selvsagt MP! Selve cusco fortjener noen dager, nydelig by selv om det er mye turister! Enig i Iguazu, må oppleves! Samme med Uyuni! Mye god mat! Anonymkode: 72fe7...2f1 Hehe, rart hvor ulike oppfatninger man kan ha! Peru er det landet jeg liker minst i Sør-Amerika. Tror det er mest fordi jeg møtte så mange som prøvde å lure meg med det ene og det andre. I Cusco maste folk høl i hue på meg om "inca-massage" noe som flere jeg snakket med sa var en smertefull opplevelse hvor steiner ble gnidd mot huden, og man ble hudløs etter behandlingen. Tiggerne var mye frekkere, og nærmest skrek "money" mens de holdt hånda under nesa mi. Var også endel tull rundt turen jeg booket til Machu Picchu +++ Summen av alt jeg opplevde har ført til at Peru havnet nederst på lista sammen med Paraguay, mens Ecuador, Bolivia, Argentina, Uruguay og Brasil er på topp! Anonymkode: a94db...7de
Gjest Kayo Skrevet 13. april 2021 #15 Skrevet 13. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): ehe, rart hvor ulike oppfatninger man kan ha! Peru er det landet jeg liker minst i Sør-Amerika. Tror det er mest fordi jeg møtte så mange som prøvde å lure meg med det ene og det andre. I Cusco maste folk høl i hue på meg om "inca-massage" noe som flere jeg snakket med sa var en smertefull opplevelse hvor steiner ble gnidd mot huden, og man ble hudløs etter behandlingen. Du beskriver ganske godt hvordan selgere oppfører seg i de fleste turistbombene i verden med dårligere levevilkår. Macchu Picchu er liksom ikke hvilken som helst attraksjon heller.. Om du beveger deg vekk fra disse plassene får du et mer realistisk inntrykk av hvordan folk i landene virkelig er.. Peruanere er generelt et herlig og veldig inkluderende folkeslag < 3 Utover det er Peru et veldig spektakulært land med mye variasjon.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #16 Skrevet 13. april 2021 Kayo skrev (5 timer siden): Du beskriver ganske godt hvordan selgere oppfører seg i de fleste turistbombene i verden med dårligere levevilkår. Macchu Picchu er liksom ikke hvilken som helst attraksjon heller.. Om du beveger deg vekk fra disse plassene får du et mer realistisk inntrykk av hvordan folk i landene virkelig er.. Peruanere er generelt et herlig og veldig inkluderende folkeslag < 3 Utover det er Peru et veldig spektakulært land med mye variasjon. Jada, har reist mye, både i Sør- og Mellom-Amerika, og bodd flere år i Mexico, og synes fortsatt at Peru var en nedtur. Folka var ikke like åpne, smilende og kule som de fleste andre latinoer jeg kjenner. Mulig jeg hadde maks uflaks, men var der i tilsammen 7 uker fordelt på to omganger. Reiste til mange steder, ikke bare turistbomber. Anonymkode: a94db...7de
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå