Gå til innhold

Jeg har så dårlig selvtillit at jeg blir tomatrød i trynet og skjelver i stemmen når jeg snakker med noen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er faktisk helt jævlig. Det er så ille at jeg velger å ikke møte noen fordi jeg får så dårlig selvtillit av at andre ser hvor nervøs jeg blir av å være rundt andre. Vil bare dø. Blir verre jo mer isolert jeg er pga pandemi og permittering. Vært hjemme i 1 år og kan merke at jeg har mistet alt det jeg har bygd opp. Jeg er et vrak. Kan dere gi meg råd?

Vil det bli bedre om jeg spiser sunt, trener, får bedre selvtillit i form av at jeg liker det ytre når jeg ser meg i speilet? Jeg vil bygge opp en selvtillit som ingenting kan knuse, for jeg vil ikke ha det sånn lenger! Det er UTMATTENDE

Anonymkode: 37829...1af

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet hvordan det er. Og ja, det blir bedre hvis du trener. Det jeg begynte med var å filme meg selv. Hver dag. FLAUT i starten, men målet mitt var å bli vant til å se meg selv utenfra slik andre ser meg. Jeg har blitt mye bedre etter jeg begynte med dette selv om jeg har en lang vei å gå enda. 

Anonymkode: 87390...2b6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var selv en rødmer. Det er mye bedre nå, etter å ha jobbet med meg selv.

Det som fungerte for meg, var å stå i det. Når man rødmer, tenker man ofte "ånei ånei ånei! Nå rødmer jeg igjen, alle ser det, og de tenker negativt om meg nå. Hva skal jeg gjøre?? Jeg må BORT fra situasjonen!! Ingen må se meg nå, men alle ser hvor rød jeg er!!" eller lignende. Denne tankegangen hjelper IKKE.

Du må takle å stå i det, men samtidig snu tankegangen. Erkjenn for deg selv i tankene at du rødmer (når du gjør det). Og så skal du tenke at det er helt greit. Mens det pågår må du snakke fint med deg selv. "Jeg er litt rød i ansiktet akkurat nå, men det går snart over. Og det kjennes værre ut enn det egentlig er. Det er ikke like synlig for andre at jeg rødmer, det er følelsen av det som er værst. Dette går bra, det går snart over". Altså, godsnakk med deg selv.

I tillegg skal du puste dypt og rolig. Fokuser mer på pusten og de positive tankene dine, istedenfor å fokusere på rødmingen. Tren på dette en stund, jeg er sikker på at det kommer til å hjelpe deg om du klarer å snu tankegangen.

Når du føler at du har rødmingen mer under kontroll, kan du begynne å snakke med folk på eget initiativ. Ta kontrollen, den har du. Det trenger ikke være mye. Spør en fremmed hva klokka er, eller veien til *** som du vet er i nærheten. Er du på butikken, spør om de har ***. Kjenner du at rødmingen er på vei, kom rødmingen i forkjøpet og godsnakk med deg selv.

Dette klarer du! Og ja, trening hjelper godt. Hiv deg i det, så blir du mer sikker på deg selv. Jeg har troa på deg! Masse lykke til ❤️

Anonymkode: d0a37...4d6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...