Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre med livet mitt? Liste med studier jeg vurderer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg er en jente på 22 år og vet ikke hva jeg skal studere til høsten. Jeg har noen tanker om det, men aner ikke om jeg passer til noen av disse yrkene, og om de vil gi meg det livet jeg ønsker... Jeg sliter ganske mye med å velge hva jeg skal gjøre med livet, for det er ikke noen studier jeg tenker at "Ja, dette vil jeg gjøre!" uten at det også er en del ulemper med det... 

Jeg har hatt egen hest i mange år frem til 4 år siden. Jeg er altså veldig glad i dyr, og har en hund nå. Drømmelivet mitt er å leve et rolig liv og bo litt landlig på et småbruk, å ha dyr, og kanskje dyrke en del egen mat. Jeg er veldig interessert i og spiser mye økologisk mat, og prøver å unngå giftstoffer vi får i oss av hygieneartikler osv. Hvis noen har sett programmet "Mandelmanns gård", så er deres liv egentlig drømmen😅

Iforhold til lønn, så har jeg noen dyre hobbyer, blant annet hest, men det trenger jo ikke å vær SÅ dyrt når man har den oppstallet hjemme, og hvis man kun har 1 hest og 1 liten selskapsponni.  (Mindre) landbrukseiendommer er jo ikke så kjempedyre heller iforhold til vanlig hus... Jeg er ikke så opptatt av luksus ellers, som å reise mye eller kjøpe veldig dyre klær veldig ofte... Bryr meg ikke om dyr bil. Men jeg vil jo ha nok penger til å skape et veldig fint hjem, da jeg ønsker å tilbringe aller mest tid der. Og man trenger jo penger til en eiendom med fin beliggenhet... Men jeg bo landlig til, men ikke alt for usentralt, så det er jo billigere da.

Jeg bor ikke langt unna UIS, så jeg tenker at akkurat nå er det mest aktuelt å studere der. Det er blant annet fordi jeg har samboer, og har slitt med skolen og forskjellige andre ting psykisk, inntil nylig. Så tror ikke det vil være bra for meg å flytte akkurat nå... Kanskje det hadde vært aktuelt høsten etter, men så tenker jeg på at jeg blir eldre og blir sent ferdig, iforhold til tapt arbeidsinntekt og mer lån😔  

Jeg har relativt gode karakterer, men har ikke r2 til ingeniørstudier. Disse studiene har jeg tenkt på å søke:

1) Biologisk kjemi - Gir jobbmuligheter relatert til kjemikalier, næringsmidler osv... Jeg er jo interessert i dette, men det handler kanskje mer om å ta vare på egen helse? Hvis noen har erfaringer med dette, setter jeg stor pris på å høre!

2) Lektorutdanning - Lektor virker som et greit studie og yrke, og et ganske stort pluss er feriene og arbeidstidene. Men hvis dette er feil valg for meg, og jeg innser det når jeg kommer ut i jobb, er jeg redd jeg kommer til å bli lei meg av å se alle ungdommene som har hele livet foran seg og som har et bedre utgangspunkt enn hva jeg hadde til å følge drømmene sine... Dette hørtes kanskje litt rart ut, og kanskje det ikke hadde blitt sånn😅  

3) Økonomi og administrasjon - Dette også virker som et greit studie og yrke, men kanskje litt kjedelig...? Et pluss er jo stabile arbeidstider og kanskje lønnen... Jeg vet jo ikke hvordan det er å jobbe som økonom, men hvis jeg bare er middels interessert i det så kommer jeg jo bare til å ha middels-gode stillinger som tjener middels godt? Og det samme med lav og høy interesse. Jeg vet helt ærlig ikke om jeg er interessert eller ikke i dette, for litt vanskelig å vite/forstå hvordan arbeidsoppgavene er når utdanningen er så bred!

En annen ting er at jeg kanskje misforstår hva folk mener når de sier man skal vær interessert i yrket/studiet. De største interessene mine som er nærmest hjertet er vel egentlig dyr og natur (+ noen flere som ikke går an eller er så lett å jobbe med). Men jeg har jo mange mindre interesser som mat, helse, religion/samfunn, design, skriving og mye mer. 

Yrker jeg har tenkt på ellers:

4) Klinisk ernæringsfysiolog - Jeg er jo veldig interessert i kosthold og helse. Hvis jeg skjønte det rett kan bachelor i ernæring hos Bjørknes føre til klinisk ernæringsfysiolog, hvis man tar master etterpå. Det er som nettstudie via Bjørknes og har sånn samlingsbasert undervisning. Jeg må isåfall undersøke hvor lett det er å komme inn på master etterpå... Men som klinisk ernæringsfysiolog, må man kanskje bare gi råd og jobbe utifra kostholdsrådene fra Helsedirektoratet? For jeg er nok litt mer alternativ enn det. 

Itillegg er det jo veldig dyrt... 42.100kr per semester, det blir vel 252.600 for hele bacheloren...

5) Dyrlege - Jeg elsker jo også dyr, men selv om jeg har gode karakterer, hadde jeg eventuelt ikke komt inn før høsten neste år (2022). Hvis jeg velger et av de andre studiene denne høsten, får jeg 2 ekstrapoeng for det + de siste 2 alderspoengene og da tror jeg at jeg er innafor, men tenkte å forbedre karakter på et par fag for å vær helt sikker, hvis jeg velger at det er denne veien jeg vil gå. Veterinær har egentlig vært en drøm fra jeg var liten, og selv om jeg har skjønt det er et stressende yrke, er det vel mindre slitsomt når yrket omhandler noe man liker? Kjæresten min f.eks er kjempesliten av jobben sin, ikke fordi den er så tung/slitsom, men fordi han ikke liker jobben... Grunnen til at jeg har nølt med dyrlege, er vel helst at jeg er redd for å miste samboeren min når studiet er langt unna, og pga. de negative erfaringene jeg hører... 

6) "Bonde" - Mente ikke dette som et studie, men en venninne av meg spurte hvorfor jeg ikke ser på andre muligheter som yrke, f.eks å ha en dyrebutikk. Akkurat det tror jeg ikke at jeg vil da, og uansett er kanskje markedet for det mettet...

Jeg er jo veldig opptatt av økologisk mat, og tror jeg hadde trives med å hatt gård, og hatt dyr og dyrket mat. Dette hadde samboeren min også kunne tenkt seg å jobbe med, men dessverre har ingen av oss familie med gård vi kan arve, som sikkert er det aller mest vanlige blant bønder😅  Og da trenger jeg jo penger til å kunne kjøpe en eiendom først... Besteforeldrene mine dyrket masse epler, grønnsaker og juletrær som de solgte, men de hadde jo en enorm eiendom. Men den solgte bestemoren min for flere år siden da hun ble enke. Dette var heller ikke deres eneste inntekt da. Kanskje det heller bare må vær en tilleggsinntekt, eller at jeg bare dyrker for meg selv og egen familie sitt bruk...

Har noen råd til hva jeg skal velge? Tusen takk for svarene på forhånd!

Anonymkode: 5945f...57c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo mulig å ta husdyrfag med fordypning i fx hest på nmbu. Da må du flytte, men Ås er kjent for godt studentmiljø. Se mer på hva du vil studere enn hvor. Du er ung ennå og har god tid

Anonymkode: 59ad6...a23

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva er snittet ditt?

Anonymkode: 21a32...cc9

AnonymBruker
Skrevet

Har du vurdert og bli hovslager feks?

Anonymkode: 91188...ab0

AnonymBruker
Skrevet

Økonomi/ administrasjon: jeg har utdanning innen det. Det er en sannhet med modifikasjoner at lønna er bra, noen tjener godt, men det er gjerne de som er over snittet gira på dette i utgangspunktet. Jeg tror ikke det er en god ide å ta dette hvis det er lønna som driver deg.

Dyrlege: disse er blant yrkesgruppene som er overrepresentert på selvmordsstatistikken. Hvis du i utgangspunktet sliter psykisk ville jeg styrt unna.

Av det du nevner så synes jeg lektor høres lurest ut. Da er det lettere å velge hvor du vil bo, og så finne seg en jobb i nærheten. Hvis du vil bo i distriktet er det ikke sikkert det er så mange muligheter hvis du har en smal utdannelse.

Anonymkode: e3652...14d

• Liker 1
Skrevet

Støtter forrige taler. Lektor høres lurt ut. Jeg har en teknisk bachelor og er dessverre veldig låst til en liten håndfull større byer for å ha relevant jobb. Vil du bo landlig uten å pendle bør du vurdere yrker som trengs overalt. Sykepleier er kanskje det beste eksempelet på et sånt yrke, men lærer er det også behov for «overalt». 

Skrevet

Kom på en annen relevant utdanning: farmasi.

Ganske grei lønn, stort behov for farmasøyter og de fleste små tettsteder har vel et apotek. 

Skrevet

Snakk med samboeren din. Jeg regner med at du ikke mister vedkommende for at du vil studere for å bli dyrlege :) Du kan jo uansett søke i år, og se om du kommer inn - snittet endres jo fra år til år, også antall søkere :)

Så jeg tenker dyrlege først, mtp. at det virker som om det er det du vil mest :) Eventuelt dyrepleier, dyrlegeassistent eller dyrlegesekretær (virker som om den siste kanskje ikke er helt det du er ute etter, men kanskje en av de andre to, der jeg tenker at førstnevnte er mest aktuell)? :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker lektor er det safeste av disse. 
Klinisk ernæringsfysiolog: Det er veldig populært, så jeg vil tro det ikke er bare-bare å komme inn på master. I tillegg må du nok regne med at i det offentlige er det lite rom for å være «alternativ». Du skal ikke pakke i pasientene økologisk mat, hvis det var det du så for deg. 
Dyrlege: Mulig man blir mindre sliten av å jobbe med noe man liker, men altså... Alle dyrleger liker dyr. Ellers hadde de ikke blitt dyrleger. Og likevel rømmer folk fra klinisk praksis. Jeg er dyrlege selv, forresten. 
Øk/adm: Har hørt det utdannes veldig mange innen dette, sjekk arbeidsmarkedet nøye... 

Absolutt ikke dyrepleier, assistent på dyreklinikk etc som ble foreslått over her, det er veldig stressende og svært, svært dårlig betalt. 

Anonymkode: 2df1d...e37

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg ikke hadde barn, hadde jeg definitivt studert etologi! Før hadde de dette på Ås, men ser nå at Husdyrvitenskap blir nærmest, hvis det ikke er gjemt bort et sted. 

Jeg mener: Velg et STUDIE om noe du interesserer deg for, så kommer jobben og yrket senere. Plutselig har du valgt master innenfor noe helt annet enn du så for deg da du startet. Om du er opptatt av dyr og miljø, er det jo kjempedumt å IKKE studere noe om dyr og miljø? :) 

Ei jeg gikk på skole med studerte husdyrvitenskap og jobber som rådgiver i Tine meierier. 

Anonymkode: 1be7e...195

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvis jeg ikke hadde barn, hadde jeg definitivt studert etologi! Før hadde de dette på Ås, men ser nå at Husdyrvitenskap blir nærmest, hvis det ikke er gjemt bort et sted. 

Jeg mener: Velg et STUDIE om noe du interesserer deg for, så kommer jobben og yrket senere. Plutselig har du valgt master innenfor noe helt annet enn du så for deg da du startet. Om du er opptatt av dyr og miljø, er det jo kjempedumt å IKKE studere noe om dyr og miljø? :) 

Ei jeg gikk på skole med studerte husdyrvitenskap og jobber som rådgiver i Tine meierier. 

Anonymkode: 1be7e...195

Etologi er ikke gjemt bort noe sted, det stemmer at det er en retning du kan ta innen husdyrvitenskap. 
Når det er sagt, tenker også jeg at husdyrvitenskap (NMBU)/husdyrfag ( = tilsvarende studium på Nord universitet) kan være et godt alternativ for TS. 

Anonymkode: 2df1d...e37

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje fiskehelsebiolog kunne vært noe? Da får man visst jobb og.

Anonymkode: 28f6d...643

AnonymBruker
Skrevet

Hmm

Anonymkode: fb69c...fba

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville gått for lektor, dyrlege eller bonde. 

Sikreste jobber, godt betalt og inspirerende jobber. 

Jeg ville ikke gått for økonomi og adm, ernæring og biologisk kjemi.

Markedet er mettet med disse feltene, og mye av dette gir deg begrensede muligheter. 

Anonymkode: dab59...b91

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.3.2021 den 15.35):

Jeg er jo veldig opptatt av økologisk mat, og tror jeg hadde trives med å hatt gård, og hatt dyr og dyrket mat. Dette hadde samboeren min også kunne tenkt seg å jobbe med, men dessverre har ingen av oss familie med gård vi kan arve, som sikkert er det aller mest vanlige blant bønder😅  Og da trenger jeg jo penger til å kunne kjøpe en eiendom først... Besteforeldrene mine dyrket masse epler, grønnsaker og juletrær som de solgte, men de hadde jo en enorm eiendom. Men den solgte bestemoren min for flere år siden da hun ble enke. Dette var heller ikke deres eneste inntekt da. Kanskje det heller bare må vær en tilleggsinntekt, eller at jeg bare dyrker for meg selv og egen familie sitt bruk...

Høres ut som om at du er klar til å bli bonde! Godt valg. Kjør på! :) 

Ikke følg hodet, følg magen. 

Anonymkode: dab59...b91

AnonymBruker
Skrevet

Jeg anbefaler også husdyrvitenskap i Ås. Tar du PPU i tillegg til master, kan du også undervise 😊

Anonymkode: c1e50...e20

AnonymBruker
Skrevet

Det er dessuten bare en liten flytur fra Oslo til Stavanger. Så lenge du er under 26, er det billig å fly 

Anonymkode: c1e50...e20

AnonymBruker
Skrevet

Dette vil du kanskje ikke høre, men velg heller studie foran samboer. Samboeren er det en sjans for at du bytter ut (du er ung...), men utdanningen din har du for alltid. Er samboeren den du skal ende opp med til slutt vil han ønske det beste for deg, dermed vil han støtte deg i valg av studier. 

Når det gjelder hva du skal utdanne deg til, er mitt råd å gå etter det livet du ønsker deg. Jeg valgte også en utdanning litt på tilfeldigheter, og som en tidligere i tråden, innsnevret det hvilke områder jeg kan bo i. Nå har jeg sagt opp jobben for å ta ny utdanning. Jeg fikk rett og slett ikke det livet jeg egentlig ønsket meg. 

Om hesteinteressen din holder seg, gjennom barnefødsler og tidsklemme, bør du være selektiv mtp tiden du vil bruke på jobb. Alle lærere jeg kjenner jobber mye på kveldstid hjemme. Foreldre ringer "døgnet rundt" og krever at deres pode blir prioritert. Velg deg en jobb hvor jobben er ferdig for dagen når du går ut døra. Og jobben bør ligge i grei avstand til hvor du vil bo. 

Om du vurderer å bli bonde bør du ta deg en prat med noen som er det. Da er du ikke bonde fra 9-16. Det er døgnet rundt, året rundt. Og du bør ha en ektefelle som vil ha det livet også. Tenk økonomi rundt et slikt valg. Hvor innbringende vil det være å ha "en liten, koselig gård..?" 

Jeg syns det er bra du er så bevisst rundt valget ditt og ikke bare går for en sær interesse eller en utdanning hvor det er vanskelig å få trygg jobb. Når du blir litt eldre vil du erfare hvor viktig stabilitet i økonomi og hverdag er. Jeg kjenner mange som drømte om et yrke hvor de får reise mye, tjene godt, eller utfolde seg innen interessen sin, som ser at drøm og virkelighet ikke alltid er det samme. Det er lov å drømme, men ikke mist bakkekontakten 😉

Anonymkode: 8e4f8...605

• Liker 2
Skrevet

Tror du vil slite å kombinere lektorjobb med å drive et småbruk. Det er 43,5 t arbeidstid hver uke (komprimert arbeidsår). Dette utløser avspaseringen om sommeren. I starten av lærerkarrieren tror jeg dessverre også at ferske lærere bruker langt flere timer enn dette pr. Uke. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...