Gå til innhold

Gulv på bad, hva vil du velge?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.2.2023 den 11.56):

jeg er veldig opptatt av estetikk og interiør, og følger nøye med, men jeg er og opptatt av klima og å tenke litt selv. 

Anonymkode: 3ccb1...580

Er vinylgulv mer miljøvennlig enn fliser?

Anonymkode: a29fa...172

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

svaret handlet om å være opptatt av trender.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Klart det er det. Det er et naturmateriale som krever mindre forarbeid, ikke et eget vanntett lag, mindre betong osv.

Anonymkode: e0d2a...1f6

Skrevet

Vi har belegg og elsker det. Så fantastisk enkelt å rengjøre. Ekle fuger som fort tar farge og aldri blir fine. Skal aldri mer ha en eneste flis igjen. 

Anonymkode: aeede...e46

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.2.2023 den 11.13):

Men alle vet jo at du ikke får igjen de pengene du legger i oppussing, for de fleste kjøpere er så kresne idag at de river uanpokkersett. Så det er jo bedre å tape lite penger enn mye penger, tenker jeg.

Men det er uansett irrelevant, fordi

1) det er mine bad som jeg bruker i min hverdag, og jeg er fortsatt superfornøyd. Jeg laget dem til meg, og ikke til fremtidens ukjente kjøpere

2) jeg har brukt lite penger, og kunne dermed tillate meg å gjøre badene min kule og unike. Folk som tenker at de skal holde verdien på boligen i et fremtidig salg, ender som regel opp med skikkelig kjedelige beige nøytrale A4 valg

3) Jeg har bolig med livsløpstandard, med attraktiv beliggenhet, og ingen planer om å selge den på minst 30 år, så den neste oppussingen er det etter planen meg selv som skal ta uansett.

4) jeg har ofte et annet mindset enn "de aller fleste", og vil ikke plage meg selv med å please "de aller fleste"

5) de pengene jeg sparte på å velge vekk varmekabler, har jeg brukt på ting som gir meg vesentlig større glede enn varme tær og fuge-vaske-helvetet.

6) gjett om jeg tjente litt penger da strømkrisen kom og jeg hadde en gunstig fastprisavtale og et hus fritt for varmekabler!!

Konklusjon: Det kan være like lurt å tenke annerledes.

Anonymkode: 0d039...0a3

Hvordan oppvarming har du på badet? 
Bare nysjerrig 😊

Tørker håndukene eller har du sånn stativ med varme? 

Skrevet
Sensi skrev (50 minutter siden):

Hvordan oppvarming har du på badet? 
Bare nysjerrig 😊

Tørker håndukene eller har du sånn stativ med varme? 

en bitteliten panelovn fra Mill:

PA400WIFI3-LogoNO.png

Tørker håndklærne på disse praktiske sakene fra Ikea, som har sånn teleskopfunksjon så de ikke tar plass når de ikke er i bruk. Det er ikke varme i dem. Er god tørk på badet, så det funker fint:

BROGRUND Håndkleholder med 3 stenger, rustfritt stål

Skrevet

Her valgte jeg belegg på gulvet på vaskerommet da det ble renovert og varmekabler. Rett og slett for å få et rom der klær blir tørre.

På et badegulv ville jeg også valgt belegg da det er mange fine og de er praktiske. Men jeg ville nok hatt varmekabler. Vi har en ovn på veggen nå som varmer opp rommet.

Men det viktgste er at jeg drømmer om å få stikkontakt på badet.

Anonymkode: a2709...7b7

• Liker 1
Skrevet

Ubehandlet furu?

Anonymkode: 8e80a...c85

• Liker 1
Skrevet
Manneguid1 skrev (22 minutter siden):

Som en 50 år gammel far og selverklært profesjonell på gulv, ville jeg anbefalt å bruke fliser eller vinylgulv på badet. Begge alternativene er vanntette og enkle å rengjøre, og vil vare i mange år med riktig vedlikehold. Tarkett sine IQ Surface og Megalit vinylgulv er gode alternativer, spesielt hvis du ønsker et moderne utseende og ønsker å unngå fliser. Begge produktene er også slitesterke og motstandsdyktige mot fuktighet, noe som er viktig på badet. Når du velger gulv til badet, er det også viktig å vurdere sikkerheten, spesielt hvis du har barn eller eldre som bruker badet. Velg et gulv med godt grep for å unngå fall og skader. Uansett hva du velger, bør du sørg for å følge produsentens instruksjoner for installasjon og vedlikehold for å sikre at gulvet vil vare lenge.

Hva med epoksy?

Anonymkode: e0d2a...1f6

Skrevet
Kvalitet skrev (På 26.3.2021 den 17.10):

Dere som velger vekk fliser og går for billigere alternativ. Kan dere med hånden på hjerter 😂 si at det ikke skyldes kostnader og økonomi? 

Ja, for mannen min kan legge fliser selv, men jeg ønsker vinyl på vaskerommet nå når det er ferdig, f.eks, og kunne lett hatt det på et bad.

Anonymkode: 37195...e9a

Skrevet

Kjør britisk stil. Vegg til vegg teppe på badet. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg bor i borettslag (K 38, Oslo siden det vistnok er relevant) og må pusse opp badene nå snart på grunn av renovering av rør i hele borettslaget.

Jeg begynner å vurdere malbare plater og kanskje vinylgulv men må se an kostnad og hva firmaene styret lander på å bruke har av utvalg og kompetanse på de ulike tinga. Det er en viss sjangse for at vi selger i løpet av 5-10 år så slik sett er det greit å ha fremtidig salg i bakhodet uten at jeg tenker voldsomt mye over den biten. 

Jeg vil gjerne kunne male slik jeg selv vil, og kunne godt tenkt meg et mykere gulv enn flis men som mange andre tenker jeg at vinyl ser billig og utdatert ut i forhold til flis. Renholdsmessig har jeg aldri syntes flis var særlig vanskelig. Vi har varmekabler i dag og vil ha det fremover også selv om de knapt nok brukes.

Endret av Nevrosererroser
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, for mannen min kan legge fliser selv, men jeg ønsker vinyl på vaskerommet nå når det er ferdig, f.eks, og kunne lett hatt det på et bad.

Anonymkode: 37195...e9a

ja, nettopp. Den vinylen vi valgte måtte legges av fagfolk, fordi den var på rull og måtte sveises,  men vi kunne fint lagt fliser eller mikrosement selv oppå den gamle vinylen. Og det ville vi gjort, for vi pleier å gjøre det vi kan selv.

Når jeg søker på nettet for å finne bilder, kom jeg istedet inn på Megaflis som selger terrazzofliser i nøyaktig samme mønster, men til lavere pris, så jeg har limt inn begge for sammenligning:

Til de som mener det er, eller ser billig ut med vinyl - her er den vi valgte, fra Gerbad. Kostet 449 per kvm + arbeid for den måtte legges av fagfolk- Fant bare et bilde fra et stort kjøkkengulv, men vi har det på et 10 kvm bad, og da blir uttrykket litt annerledes:

cr,554,554-08fb26.jpgRS32563_CONFETTI-BEIGE-Kitchen-670x1030.jpg

Til sammenligning - fliser fra Megaflis til 429 per kvm, som vi kunne lagt selv på en helg:

8054139105978_2.png?ref=388241252B&w=700&scale=both&mode=pad&h=700&format=jpg8054139105978_1.png?ref=21AC9BA7BE&w=700&scale=both&mode=pad&h=700&format=jpg

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Renoverer bad og vaskerom nå, det blir flis på vegger og gulv. Har fagfolk til jobben, siden absolutt alt måtte tas her og det er kjeller. Tre kan jeg jobbe med, men mur og betong er ikke min greie 😛 

Fikk beskjed om at ved bruk av gulvbelegg så kunne man ikke bruke like sterke varmekabler, og vi ville ha støpte varmekabler som kan stå på hele tiden. Det finnes mye fint belegg som ser bra ut, men det er jammen mye som ser dårlig ut og. Har fått noen kommentarer fra div familie på at vi burde gått for belegg og baderomsplater for å holde kostnaden nede, men jeg vil påstå det er ganske langt fra belegg og baderomsplater til flis.

Vi har 60x60-fliser, og det er 3 mm fuger. Ikke voldsomt mye rom for skit der 😛

Anonymkode: a1820...fd7

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Renoverer bad og vaskerom nå, det blir flis på vegger og gulv. Har fagfolk til jobben, siden absolutt alt måtte tas her og det er kjeller. Tre kan jeg jobbe med, men mur og betong er ikke min greie 😛 

Fikk beskjed om at ved bruk av gulvbelegg så kunne man ikke bruke like sterke varmekabler, og vi ville ha støpte varmekabler som kan stå på hele tiden. Det finnes mye fint belegg som ser bra ut, men det er jammen mye som ser dårlig ut og. Har fått noen kommentarer fra div familie på at vi burde gått for belegg og baderomsplater for å holde kostnaden nede, men jeg vil påstå det er ganske langt fra belegg og baderomsplater til flis.

Vi har 60x60-fliser, og det er 3 mm fuger. Ikke voldsomt mye rom for skit der 😛

Anonymkode: a1820...fd7

jeg er helt enig i at det er mye belegg som ser dårlig ut. Det meste faktisk!! jeg strevde veldig med å finne noen jeg liker, så jeg skjønner jo at folk er skeptiske. Poenget mitt er bare at hvis man finner de få som er fine, så kan det bli fint med belegg. Det er ikke en nødvendig sammenheng mellom belegg og stygt/dårlig/billig, men man må lete litt.

Og så er det jo ikke sånn at man MÅ kombinere belegg på gulvet med belegg eller baderomsplater på veggene. Man kan fortsatt ha fliser, selv om de ikke er på gulvet. Jeg foretrekker å holde flisene på veggen for å slippe ekle fuger-problematikken og varmekablene som jeg ikke ønsker. Så  jeg har valgt belegg på gulvet på begge mine bad, men på veggene har jeg en kombinasjon av malte flater og fliser på det ene badet, og en kombinasjon av malte flater og bambustapet (flexbamboo) på det andre. Sånn som dette:

53552637-flexbambus-7-miljo-scaled.jpg?lb=true&alt=webp&v=638094692881500000

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville nok valgt fliser som ser ut som tre. 

Du som har sand og epoxy: kan vi få se bilde? Det høres fint ut. 

Anonymkode: d9798...8f8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...