AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #21 Skrevet 25. mars 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hvor villig er Google til å utlevere brukerdata til norsk politi? Er det f.eks. nok med en ransakelsesordre på samme bakgrunn som beslagleggelse av datamaskin/telefon? Eller må det være tatt ut tiltale? Anonymkode: def4d...904 Jeg må søke dette opp, men det har kommet ut slik informasjon raskt i mange saker, før tiltale er tatt ut - TROR jeg. Særlig når det skjer store ting er enkelte raskt ute med å handle, av de store aktørene. I de mest høyprofilerte sakene skal man ikke se bort ifra at gryehat-grupper tilegner mye data de overleverer politiet, som hackede kontoer til han de akkurat ryktes har drept 10 stykker i en skolemassakre (ol.). Anonymkode: 67b7f...f8d
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #22 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): At det hva?🥴 Anonymkode: def4d...904 Haha, mulig dårlig valg av ord. Men jeg vil jo anta at spor om ting vil ligge et sted? Koblet opp mot wifien i huset osv? Jeg vet ikke hva det kalles😂 At man kan se hva man har vært på fra sitt eget Internett liksom?😂 Anonymkode: 0bbb8...02c
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #23 Skrevet 25. mars 2021 Siden vi er inne på området om fysiske enheter også, her er en kjapp artikkel som viser at det er ikke bare-bare for å politiet selv de får tilgang på fysiske enheter. Man kan si man har tre former for brukere, de som gir faen, de som setter seg litt inn i det, og de som jobber med det/er såpass engasjert at de virkelig setter seg inn i fagområdet som INFSEC og kryptering faktisk er. Politiet kan begynne å slite allerede fra de som faktisk setter seg litt inn i det. VI er ofte avhengig av eksterne løsninger et og annet, men setter du sammen den rette gruppen mennesker, så går det. Jeg både jobber med slike systemer, utvikler de, og joda, vi KAN lage systemer som er bortimot mulige å dekryptere/hente informasjon fra, selv ved fysisk tilgang til maskinparken vår. Det finnes også tjenester de ute som protonmail (har ikke sjekke de veldig opp, men ser de er populære), som går langt i å sikre din informasjon og identitet. Selv driver jeg med lite "snusk" på nettet som ikke er jobb-relatert, men noe blir det jo, og da sikrerer jeg meg i alle bauger og kanter. Skulle ALT rakne har jeg par enorme kondensatorer (enkelt forklart) her hvor blant annet all småelektrikk blir satt ut av spille. I tillegg har jeg en degurrser tilgjengelig som raskt kan fjerne alle spor fra en HDD. Det som er igjen av HDD-disker står i 19" rackmoduler (SAN), og disse kan raskt nappes ut og degusses. Anonymkode: 67b7f...f8d 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #24 Skrevet 25. mars 2021 Det er så utrolig mange grader av denne typen kriminialitet. Men jeg kan relativt hardnakket på stå de kan slippes inn i mitt system og se de får tilgang på - de vil slite her. Kort oppsummert består systemet en del ulike komponenter. Har to stor esxi-cluster som igjen kjører mange ulike VM-er, hvorfor absolutt ALT i SAN-et blir kryptert og er lokalt. Diskene i ESXI-hostene ville jeg raskt vært ute med og degusset. Enkelte data, og systemer er så låst ned med en usedvanlig hardkryptering, i tilleg til at ALLE systemer kjører kryptert filsystem i bunnen. Det er også veldig gode rutiner for "killswitch", men er også smertelige klar at hvis blir trykket på så raser det meste av systemet ned, og de kan bare ikke skrues på igjen. For å gjøre jobben enda enklere for politiet som ev. skulle komme på rassia, så har degusser, jeg har også på flere utvalgte punkter klare høyeffektsstrømadaptere ( og kondensatorer som ved beskjed vil "frese" kortet med overspinning. Det Anonymkode: 67b7f...f8d
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #25 Skrevet 25. mars 2021 33 minutter siden, AnonymBruker said: Dataekspertene som sitter her ser jeg 😂😂 rart det ikke er dere som jobber i politiet da. Sitter langt inne å innse at vi har et utrolig kompetent politi? Anonymkode: ea545...8f1 Det finnes klart kompetene mennesker hos Kripos og lignende, det er ikke bare gæli. Tenk det som et politi er første-linje-support, kripos kommer inn som en andrelinje, som igjen benytter firmaer som iBAS. MEN det skal sies i denne saken, at politiet finner frem til veldig mye. Det gjelder "noobs" som prøver å sikre, en ikke vet hvordan. Anonymkode: 67b7f...f8d 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #26 Skrevet 25. mars 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Det er så utrolig mange grader av denne typen kriminialitet. Men jeg kan relativt hardnakket på stå de kan slippes inn i mitt system og se de får tilgang på - de vil slite her. Kort oppsummert består systemet en del ulike komponenter. Har to stor esxi-cluster som igjen kjører mange ulike VM-er, hvorfor absolutt ALT i SAN-et blir kryptert og er lokalt. Diskene i ESXI-hostene ville jeg raskt vært ute med og degusset. Enkelte data, og systemer er så låst ned med en usedvanlig hardkryptering, i tilleg til at ALLE systemer kjører kryptert filsystem i bunnen. Det er også veldig gode rutiner for "killswitch", men er også smertelige klar at hvis blir trykket på så raser det meste av systemet ned, og de kan bare ikke skrues på igjen. For å gjøre jobben enda enklere for politiet som ev. skulle komme på rassia, så har degusser, jeg har også på flere utvalgte punkter klare høyeffektsstrømadaptere ( og kondensatorer som ved beskjed vil "frese" kortet med overspinning. Det Anonymkode: 67b7f...f8d Her begynner vi å nærme oss et veldig bruktbart system, særlig fra grunnnivå. Degussingen ville ikke tatt lange tiden, og du ville vært å anse som relativt trygg. Ved høysensitiv informasjon så kan, som du, velge å tilspisse og legge på mer ressursskrevende krypteringsløsninger, som kan likevel befinne seg på et system som er kryptert i utgangspunktet. Det siste du er inne på der har jeg laget flere ganger, men ikke med ondsinnede formål - for å bevise hvor stor effekt det har å si. Og ja, det kan bety MYE å peise inn overspenning i systemene, En del av killswitchene fysisk ødelegger mye av maskinvaren, men et system med spinnedisker/HDD ville jeg gått for degussing. Anonymkode: 67b7f...f8d 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #27 Skrevet 25. mars 2021 de kommer hjem til deg og henter pcn din også tapper de ut informasjonen på den måten. politi kommer ikke til og hacke seg inn på din google konto men de kan spore din ip adresse eller mac adresse Anonymkode: 8ee6f...dc2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #28 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Haha, mulig dårlig valg av ord. Men jeg vil jo anta at spor om ting vil ligge et sted? Koblet opp mot wifien i huset osv? Jeg vet ikke hva det kalles😂 At man kan se hva man har vært på fra sitt eget Internett liksom?😂 Anonymkode: 0bbb8...02c IP du mener? Anonymkode: 6915c...28b
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #29 Skrevet 25. mars 2021 42 minutter siden, AnonymBruker said: Dataekspertene som sitter her ser jeg 😂😂 rart det ikke er dere som jobber i politiet da. Sitter langt inne å innse at vi har et utrolig kompetent politi? Anonymkode: ea545...8f1 Det er mange forhold som gjør at jeg ikke ønsker å jobbe hos politiet. Oppgaveområdene faller ikke inn under min interesse, lønnen er ALT for lav sammenlignet med normal lønn for IT-folk med høy kompetanse, og jeg trives bedre i situasjoner der jeg kan sikre systemer, og ikke angripe dem. Dessuten røyka jeg hasj en gang som ung, så jeg ville sikkert ikke blitt sikkerhetsklarert av dem uansett. For å bli lære å bli god på å sikre, så må du også lære å angripe. Har seks års utdanning innen akkurat hva vi diskuterer her, jobber med det daglig, og har 30 års fartstid å komme med. Anonymkode: 67b7f...f8d
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #30 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Haha, mulig dårlig valg av ord. Men jeg vil jo anta at spor om ting vil ligge et sted? Koblet opp mot wifien i huset osv? Jeg vet ikke hva det kalles😂 At man kan se hva man har vært på fra sitt eget Internett liksom?😂 Anonymkode: 0bbb8...02c Helt åpenbart at din sterke datakompetanse er til hjelp i denne tråden her altså 😂 Anonymkode: 41f9c...f37 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #31 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Her begynner vi å nærme oss et veldig bruktbart system, særlig fra grunnnivå. Degussingen ville ikke tatt lange tiden, og du ville vært å anse som relativt trygg. Ved høysensitiv informasjon så kan, som du, velge å tilspisse og legge på mer ressursskrevende krypteringsløsninger, som kan likevel befinne seg på et system som er kryptert i utgangspunktet. Det siste du er inne på der har jeg laget flere ganger, men ikke med ondsinnede formål - for å bevise hvor stor effekt det har å si. Og ja, det kan bety MYE å peise inn overspenning i systemene, En del av killswitchene fysisk ødelegger mye av maskinvaren, men et system med spinnedisker/HDD ville jeg gått for degussing. Anonymkode: 67b7f...f8d Diskuterer du med deg selv? Eller la du til info`? Anonymkode: 6915c...28b 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #32 Skrevet 25. mars 2021 40 minutter siden, AnonymBruker said: Haha, mulig dårlig valg av ord. Men jeg vil jo anta at spor om ting vil ligge et sted? Koblet opp mot wifien i huset osv? Jeg vet ikke hva det kalles😂 At man kan se hva man har vært på fra sitt eget Internett liksom?😂 Anonymkode: 0bbb8...02c Helt greit å anta ting inn i en slik disuksjon, men samtidig burde du vel kanskje egentlig bare kaste inn håndkleet og innrømme at jeg vet faktisk ingenting når vi løfter nivået på diskusjonen et lite hakk over vanlig hjemmebruk. Anonymkode: 67b7f...f8d 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #33 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Haha, mulig dårlig valg av ord. Men jeg vil jo anta at spor om ting vil ligge et sted? Koblet opp mot wifien i huset osv? Jeg vet ikke hva det kalles😂 At man kan se hva man har vært på fra sitt eget Internett liksom?😂 Anonymkode: 0bbb8...02c har du prøvd og skru ruteren av og på? Anonymkode: 8ee6f...dc2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #34 Skrevet 25. mars 2021 Konklusjon, vi er noen få mennekser her inne som forstår hvordan "pc og internett" faktisk fungerer, på et HELT annet nivå enn de fleste brukerne. Vi kan kryptografi-løsninger, vi vet hvordan vi skal oppføre oss om det hamrer på døra og uvedkommende skal ha tak i vår informasjon, og mer, men for å gjøre det enkelt stopper vi der. Dermed blir det artig når man får synsetråder på 5 sider om hvor mye rart man kan få gjort med en ip-addresse 😂 Anonymkode: 67b7f...f8d
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #35 Skrevet 25. mars 2021 9 minutter siden, AnonymBruker said: Diskuterer du med deg selv? Eller la du til info`? Anonymkode: 6915c...28b Hvis du forsto noe av det, så var den neste posten en videre utbrodering av systemet. Ingenting motsgiende - ja, han la til info. Anonymkode: 67b7f...f8d
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #36 Skrevet 25. mars 2021 En annen artig ting, men dagens marked hvor det florerer av "skytjenester", noen store som Azure, AWS og flere, så har man også mange små. Det er når vi kommer til de små, at det enklere kan utnyttes til kriminelle handler. Leier servere for en billig penge i både et og annet land. Når jeg går på nettet for å relativt anony/ikke sporbar, kjører jeg da trafikken, kryptert, via flere hops på mine leide VPS-er og i ulike land. Å nøste opp i det vil komme til å bli en mareritt-sak for politiet. Anonymkode: 67b7f...f8d
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #37 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Helt åpenbart at din sterke datakompetanse er til hjelp i denne tråden her altså 😂 Anonymkode: 41f9c...f37 Var visst IP-adresse jeg ville frem til😂 Er ikke alltid så lett å huske hva ting heter. Jeg vet ihvertfall at politiet fant frem ting på min stefar ved å bruke Internettet hjemme. Derfor jeg svarte, beklager manglende evne på å huske data-ord. Anonymkode: 0bbb8...02c
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #38 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Helt greit å anta ting inn i en slik disuksjon, men samtidig burde du vel kanskje egentlig bare kaste inn håndkleet og innrømme at jeg vet faktisk ingenting når vi løfter nivået på diskusjonen et lite hakk over vanlig hjemmebruk. Anonymkode: 67b7f...f8d Åpenbart. Jeg husket ikke hva det het. Jeg vet derimot at politet brukte internettet hjemme til å felle min stefar på et tidspunkt, derfor jeg svarte. Jeg beklager på det sterkeste. Anonymkode: 0bbb8...02c
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #39 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvis du forsto noe av det, så var den neste posten en videre utbrodering av systemet. Ingenting motsgiende - ja, han la til info. Anonymkode: 67b7f...f8d Han? Du mener du la til info. Sjekk AB koden, samme kode = samme person som skriver. Anonymkode: 6915c...28b 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #40 Skrevet 25. mars 2021 Jeg har en USB-stick foran meg nå, jeg kan GARANTERE at politiet ikke hadde kommet seg inn på. Det ligger automatikk i at hvis den USB-sticken gjernes, og enkelte andre conditions inntreffer, så vil nøkkelfilene som er helt essensielt for å kunne dekyprtere den slettes. Da mister jeg tilbake til den for alltid, men det gjør også politiet. Anonymkode: 67b7f...f8d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå