Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
TBergh skrev (På 25.3.2021 den 13.28):

Hei.

Du opplyser at du har en samlet gjeld på kr 3 200 000,00 – tre millioner tohundretusen.

Boligen oppgir du til å ha en verdi på kr 4 700 000,00 – fire millioner syvhundre tusen.

Det første som springer frem som løsning er salg av bolig, hvor du etter salget vil sitte med et overskudd på kr 1 500 000,00 - 1 million femhundre tusen.

Dette vil da kunne fungere som egenkapital, ved kjøp av ny egen bolig.

Avdragsfritt lån.

I denne perioden påløper renter og gebyrer. Du opplyser ingen ting om du vil/skal nedbetale på lånets hovedstol, altså selve lånebeløpet.

Gjennomgang av utgifter.

Sjekk om du redusere dine utgifter, så som billigere forsikring, strøm, telefon og internettabonnement osv. Kan du redusere livsoppholdsutgifter, så som mat, kleskjøp osv. Altså stramme inn den berømte livreima.

Lag derfor budsjett og begynn å før regnskap. Dette vil gi deg kontroll over din økonomi, og vil kunne være til hjelp ved søknad om refinansiering.

Finansinstitusjoner ser ikke bare på sikkerhet, men også på betjeningsevne.

Rask beregning.

Livsoppholdssatsene for livsopphold er pr d.d. satt til 8 989,00 pr mnd. Dette er livsoppholdssatser under en gjeldsordning.

Dette beløpet er ment å dekke: strøm, reise hjem/arbeid/hjem, strøm, mat, klær osv., alt utenom renter og avdrag.

Dette utgjør pr år kr 107 868 pluss forskuddsskatt = penger til å betjene gjeld.

Noe nærmere råd/anbefaling er det vanskelig å gjøre da du har gitt for få opplysninger om din økonomiske situasjon.

Håper imidlertid at dette kan være til noe hjelp.

Med vennlig hilsen

TBergh

Hei! Tusen takk for innspill! Salg av bolig er selvfølgelig ett alternativ men prisene er økt svært mye siden jeg kjøpte og leieprisene er mye høyere. Som en siste løsning, så er det dette jeg evt må gjøre. Jeg holder på å ta kontakt med Husbanken for å høre om det stemmer at de kan refinansiere. Bankene som jeg har prøvd å ta kontakt med gir utrykk for at de ikke baker inn forbrukslån i refinansiering. Banken min gav meg ett boliglån men gjorde det klart at de ikke bakte inn usikret gjeld i dette, selv om totalen for hva jeg kunne låne til bolig lå endel høyere enn det jeg hadde trengt for å betale ned den usikrede gjelden. Jeg har nå tatt kontakt med ett slikt gjeldsrådgivningselskap som skal se hva de kan gjøre. Er du bankrådgiver? 

Anonymkode: fd59b...354

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Hvorfor trenger hun å opplyse at hun er sykemeldt? I sykmeldingsperioden har hun vanlig lønn og kan vise til dette

Anonymkode: 3a85f...0cb

De kommer til å be om lønnsslipp når hun skal søke lån. 

Gjest Blondie65
Skrevet

Det beste rådet her er å selge boligen, kvittere ut alle lån, leie noe rimelig og planlegge ut fra den nye situasjonen med blanke ark. Alt annet tror jeg blir lappverk der man sitter med for høye utgifter i forhold til inntekter. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.3.2021 den 5.53):

Det er ikke lenger mulig å bake inn annen gjeld i lån gjennom Husbanken. Den praksisen er det slutt på. 

Anonymkode: 05c3f...106

Vel, da må du lese en gang til på nettsiden deres: 

https://www.husbanken.no/person/startlaan/soke-startlaan-og-tilskudd/

Vi fikk gjennom en slik søknad for få måneder siden. 

Anonymkode: d790e...244

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Når var dette? Vet du om de gjør dette enda? Ser personen under skriver at de ikke gjør dette fortsatt. Hvor lang tid tok det fra du søkte til du fikk svar? Eier per i dag boligen min alene, vil det være en fordel om jeg søker om samboer kan være medlåner? 

Dette var for få måneder siden. Vi fikk svar i løpet av tre måneder. Hadde da løpende dialog med saksbehandler i kommunen underveis. Fra innvilget søknad gikk det ytterligere 6 uker til alt var i orden pga postgang til de som utbetaler lånet. Men kommunene kan jo legge føringer selv på hvem de vil prioritere til lån. Vi er heldige og kommer fra en kommune hvor det var lite pågang hos dem akkurat nå. 

Jeg er gift, og eier boligen sammen med min ektefelle. Vi måtte derfor søke sammen, selv om forbruksgjelda var min. Vet ikke hvordan reglene er når du eier alene. 

Dette vil uansett være verdt et forsøk for deg. Du har ingenting å tape! Også kan du vurdere mer drastiske tiltak, som boligsalg, hvis det ikke går i orden med Husbanken. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Vel, da må du lese en gang til på nettsiden deres: 

https://www.husbanken.no/person/startlaan/soke-startlaan-og-tilskudd/

Vi fikk gjennom en slik søknad for få måneder siden. 

De refinansierer boliglån, men baker ikke inn forbrukslån og kredittgjeld lenger. Jeg jobber på boligkontoret i kommunen her og ifølge de nye retningslinjene til Husbanken er det ikke mulig å bake den slags gjeld inn i boliglånet lenger. Har man den slags gjeld, så skal søkeren være i stand til å betjene den gjelden i tillegg til huslånet.

Skrevet

Du må faktisk selge huset. Alternativt finne en billig hybel og leie ut huset hvis det dekker inn det du må betale per måned (og hvis banken godkjenner det). Om du selger så kan du leie/kjøpe noe billigere og på sikt spare deg opp igjen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De refinansierer boliglån, men baker ikke inn forbrukslån og kredittgjeld lenger. Jeg jobber på boligkontoret i kommunen her og ifølge de nye retningslinjene til Husbanken er det ikke mulig å bake den slags gjeld inn i boliglånet lenger. Har man den slags gjeld, så skal søkeren være i stand til å betjene den gjelden i tillegg til huslånet.

Kan hende vi snakker forbi hverandre nå. 
Men vi fikk altså refinansiert huslånet vårt hos Husbanken, da vi risikerte å miste bolig pga forbruksgjeld. Vi fikk lånt like mye som huset vårt er verdt i dag. 
Husbanken betalte ut våre kreditorer, og huslånet ble 1/4 høyere enn det var tidligere.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan hende vi snakker forbi hverandre nå. 
Men vi fikk altså refinansiert huslånet vårt hos Husbanken, da vi risikerte å miste bolig pga forbruksgjeld. Vi fikk lånt like mye som huset vårt er verdt i dag. 
Husbanken betalte ut våre kreditorer, og huslånet ble 1/4 høyere enn det var tidligere.

Tusen takk for at du tar deg tid til å svare! Så jeg forstår deg helt riktig, de refinansierte og bakte inn forbrukslånene inn i boliglånet dere fikk? Dette er selvfølgelig ønskeløsningen og jeg er i full stand til å betjene dette lånet. Jeg har nå vært i kontakt med ett gjeldsrådgivningselskap som skal prøve å få en refinansiering, men de tar 40.000 for dette om de får til en løsning man aksepterer. Usikker på om jeg bør gå videre med dette eller vente på ett svar fra Husbanken.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg anbefaler ikke å bruke 40.000 på gjeldsrådgivning. Det er helt hinsides!

Jeg anbefaler deg å kontakte boligkontoret i DIN kommune og høre hva som er mulig. Får du nei derfra anbefaler jeg at du selger boligen slik at du får nullstilt deg.

Jeg har selv svært dårlig erfaring med gjeldsrådgivere - det var en som stod og skrøt på seg at det skulle skje mirakler bare han fikk se på min økonomi. Heldigvis var "titten" gratis for etter å ha sløst en time av min og hans tid kunne han slå fast at det ikke var noe hjelp å få derfra.

Den beste hjelpen jeg har fått har jeg fått gjennom min egen bank. Det har tatt svært lang tid å finne den rette banken og den rette rådgiveren, men det er der jeg går når jeg lurer på noe.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Tusen takk for at du tar deg tid til å svare! Så jeg forstår deg helt riktig, de refinansierte og bakte inn forbrukslånene inn i boliglånet dere fikk? Dette er selvfølgelig ønskeløsningen og jeg er i full stand til å betjene dette lånet. Jeg har nå vært i kontakt med ett gjeldsrådgivningselskap som skal prøve å få en refinansiering, men de tar 40.000 for dette om de får til en løsning man aksepterer. Usikker på om jeg bør gå videre med dette eller vente på ett svar fra Husbanken.

Ja, de gjorde dette i vår kommune. Jeg vet søren ikke hva vi hadde gjort hvis vi ikke hadde fått dette gjennom. Måtte jo ha solgt, tenker jeg. 

Ring til din kommune og legg fram saken din. De kan helt sikkert si noe om dette er en sak som de kan vurdere. 
Ønsker deg masse lykke til! Ønsker deg det beste :) 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 25.3.2021 den 13.00):

Jeg sitter i en situasjon hvor jeg har rundt 1,1 mill i forbruksgjeld, 2,1 mill i boliglån og en bolig som nylig har fått verditakst på kr 4,7 mill. Jeg tjener rundt 590000 i året men har vært sykemeldt en stund og har hatt 10000 skattefritt inn i mnd Jeg har prøvd å kontakte flere banker (utenom min egen da de var klare på at de ikke betaler ut forbrukslån når jeg fikk lånet, men gav meg 10 års avdragsfrihet), de har sagt at de ikke refinansierer forbrukslån selv om jeg har både sikkerhet og inntekt til å kunne sitte med ett boliglån opp til 3,3. Jeg kontaktet Bluestep men de avslo også. Jeg kontaktet en av disse gjeldsrådgiverfirmaene på nettet men de sa jeg må søke igjen når jeg er tilbake i full jobb. Jeg er dypt fortvilet om dagen og svært deprimert over denne dumme situasjonen jeg har satt meg selv i og alt ser veldig mørkt ut og med mange ekstra kostnader på ting som har gått i stykker så ligger jeg per i dag langt bak. Er det noe man kan gjøre i en slik situasjon eller noen andre man kan kontakte som kan forhandle med banker på mine vegne? Er det noen andre råd noen har å komme med? 

Forbruksgjelden er det som "knekker " folk sin økonomi med skyhøge renter.   1,1 mill i forbruksgjeld høres mye ut, og du har nok blitt rimeleg blåøyd her.   I verste fall kan du  vel risikere å måtte selge din bolig dersom du ikkje får refinansiert din gjeld til eit akseptablet nivå.    kr. 560.000 i lønnsinntekt er vel ikkje mer en som trengs når ein har over 3 mill. i gjeld  vel å merke når renten forløbi er lav.     Du må ta høyde for en renteforhøyelse kanskje i løpet av året, og neste år, og det kan forverre di økonomiske kvardag.   Det beste hadde nok vert å bare solgt boligen, og kjøpt deg en rimligere bolig.       

Endret av Skybe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...