Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sitter i en situasjon hvor jeg har rundt 1,1 mill i forbruksgjeld, 2,1 mill i boliglån og en bolig som nylig har fått verditakst på kr 4,7 mill. Jeg tjener rundt 590000 i året men har vært sykemeldt en stund og har hatt 10000 skattefritt inn i mnd Jeg har prøvd å kontakte flere banker (utenom min egen da de var klare på at de ikke betaler ut forbrukslån når jeg fikk lånet, men gav meg 10 års avdragsfrihet), de har sagt at de ikke refinansierer forbrukslån selv om jeg har både sikkerhet og inntekt til å kunne sitte med ett boliglån opp til 3,3. Jeg kontaktet Bluestep men de avslo også. Jeg kontaktet en av disse gjeldsrådgiverfirmaene på nettet men de sa jeg må søke igjen når jeg er tilbake i full jobb. Jeg er dypt fortvilet om dagen og svært deprimert over denne dumme situasjonen jeg har satt meg selv i og alt ser veldig mørkt ut og med mange ekstra kostnader på ting som har gått i stykker så ligger jeg per i dag langt bak. Er det noe man kan gjøre i en slik situasjon eller noen andre man kan kontakte som kan forhandle med banker på mine vegne? Er det noen andre råd noen har å komme med? 

Anonymkode: fd59b...354

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Du opplyser at du har en samlet gjeld på kr 3 200 000,00 – tre millioner tohundretusen.

Boligen oppgir du til å ha en verdi på kr 4 700 000,00 – fire millioner syvhundre tusen.

Det første som springer frem som løsning er salg av bolig, hvor du etter salget vil sitte med et overskudd på kr 1 500 000,00 - 1 million femhundre tusen.

Dette vil da kunne fungere som egenkapital, ved kjøp av ny egen bolig.

Avdragsfritt lån.

I denne perioden påløper renter og gebyrer. Du opplyser ingen ting om du vil/skal nedbetale på lånets hovedstol, altså selve lånebeløpet.

Gjennomgang av utgifter.

Sjekk om du redusere dine utgifter, så som billigere forsikring, strøm, telefon og internettabonnement osv. Kan du redusere livsoppholdsutgifter, så som mat, kleskjøp osv. Altså stramme inn den berømte livreima.

Lag derfor budsjett og begynn å før regnskap. Dette vil gi deg kontroll over din økonomi, og vil kunne være til hjelp ved søknad om refinansiering.

Finansinstitusjoner ser ikke bare på sikkerhet, men også på betjeningsevne.

Rask beregning.

Livsoppholdssatsene for livsopphold er pr d.d. satt til 8 989,00 pr mnd. Dette er livsoppholdssatser under en gjeldsordning.

Dette beløpet er ment å dekke: strøm, reise hjem/arbeid/hjem, strøm, mat, klær osv., alt utenom renter og avdrag.

Dette utgjør pr år kr 107 868 pluss forskuddsskatt = penger til å betjene gjeld.

Noe nærmere råd/anbefaling er det vanskelig å gjøre da du har gitt for få opplysninger om din økonomiske situasjon.

Håper imidlertid at dette kan være til noe hjelp.

Med vennlig hilsen

TBergh

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg sitter i en situasjon hvor jeg har rundt 1,1 mill i forbruksgjeld, 2,1 mill i boliglån og en bolig som nylig har fått verditakst på kr 4,7 mill. Jeg tjener rundt 590000 i året men har vært sykemeldt en stund og har hatt 10000 skattefritt inn i mnd Jeg har prøvd å kontakte flere banker (utenom min egen da de var klare på at de ikke betaler ut forbrukslån når jeg fikk lånet, men gav meg 10 års avdragsfrihet), de har sagt at de ikke refinansierer forbrukslån selv om jeg har både sikkerhet og inntekt til å kunne sitte med ett boliglån opp til 3,3. Jeg kontaktet Bluestep men de avslo også. Jeg kontaktet en av disse gjeldsrådgiverfirmaene på nettet men de sa jeg må søke igjen når jeg er tilbake i full jobb. Jeg er dypt fortvilet om dagen og svært deprimert over denne dumme situasjonen jeg har satt meg selv i og alt ser veldig mørkt ut og med mange ekstra kostnader på ting som har gått i stykker så ligger jeg per i dag langt bak. Er det noe man kan gjøre i en slik situasjon eller noen andre man kan kontakte som kan forhandle med banker på mine vegne? Er det noen andre råd noen har å komme med? 

Selg ting på Finn.no. Legg ut 100 ulike annonser og vent på napp. Gjerne mer enn det også. Kanskje du har noe av enda større verdi? Du kan fort få inn mange mange tusen takk. Vet det ikke løser alle problemer, men du kan bruke de på å betale inn gjelden raskere.

Anonymkode: aaf53...20f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det kun hos Bluestep du har sjekket refinansiering? Bank2 og Nordax kan også være alternativer til Bluestep. Er forbruksgjelden misligholdt og gått til inkasso, eller er gjelden betjent?

Hva er de 10 000,- du har hatt skattefritt inn i måneden og hva har du brukt disse pengene til? Om du er sykemeldt, så har du vel fortsatt inntekt?

Anonymkode: d3d81...495

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sett Silje be personer sende «Silje» til 04800 og få økonomisk hjelp av DnB dersom personer sliter med å få refinansiert feks forbruksgjeld inn i boliglånet. Kanskje verdt et forsøk?

C60480A2-91C0-4B3D-98C0-63844C61B002.thumb.png.3051f9cc41c0b020a17970397efc0eff.png

Anonymkode: 7d889...e60

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Gå til banken og be om finansieringsbevis på maks ca. 3,4 mil (verdi på huset minus forbruksgjeld minus meglerhonorar og dok.avg.), selg huset, løs ut forbruksgjelda og kjøp en billigere bolig. Du vil tjene på det siden du slipper de sinnsyke rentene på forbruksgjeld. Banken vil tjene på det fordi du reduserer risikoen for betalingsproblemer når forbruksgjelda er borte. Derfor tenker jeg at de vil gå med på en slik løsning. Senere kan du kjøpe deg større bolig når du har fått orden på økonomien og økt egenkapitalen. 

Anonymkode: fbf01...f96

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Signerer AB over - gå til banken og få et finansieringsbevis på 3,4 millioner først som sist. 

Selg huset, gjør det gjerne så rimelig som mulig. Når du har penger til å løs ut forbruksgjelden, forsøk å få rabatt. Noen ganger kan kreditorer gå med på å senke gjelden mot at den innfris umiddelbart. Der kan du spare en del tusen. 

Du har en fin inntekt, så du vil kunne sette til side penger hver måned når du får styring og blir kvitt gjelden.

Anonymkode: 2b739...d35

• Liker 3
Skrevet
TBergh skrev (6 timer siden):

Hei.

Du opplyser at du har en samlet gjeld på kr 3 200 000,00 – tre millioner tohundretusen.

Boligen oppgir du til å ha en verdi på kr 4 700 000,00 – fire millioner syvhundre tusen.

Det første som springer frem som løsning er salg av bolig, hvor du etter salget vil sitte med et overskudd på kr 1 500 000,00 - 1 million femhundre tusen.

Dette vil da kunne fungere som egenkapital, ved kjøp av ny egen bolig.

Hei TBergh,

Dersom hun selger huset, er det en viss risiko for at hun ikke får nytt lån til kjøp av annet hus. Årsaken til at hun ikke får refinansiert forbrukslånet skyldes mest sannsynlig at hun er sykemeldt. En bank er redd for at en sykemelding skal gå over til uføre, noe som igjen vil føre til at hun får lavere inntekt. Derfor er det aller beste om hun kunne kommet seg tilbake i jobb og etterpå søkt refinansiering men vi vet jo ikke om det er mulig? 

Synes ellers at du er en av de få i disse trådene som skriver saklig. Tusen takk for det 🤗

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Selg ting på Finn.no. Legg ut 100 ulike annonser og vent på napp. Gjerne mer enn det også. Kanskje du har noe av enda større verdi? Du kan fort få inn mange mange tusen takk. Vet det ikke løser alle problemer, men du kan bruke de på å betale inn gjelden raskere.

Nei nei, dette funker IKKE i dette tilfellet, dessverre. Her er det alt for store summer i forbrukslån. Huset må selges. 

Anonymkode: d6ea2...2f8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hjelper ikke husbanken med refinansiering for folk som risikerer å miste huset? 

Anonymkode: 9fb62...1e7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.3.2021 den 19.27):

Signerer AB over - gå til banken og få et finansieringsbevis på 3,4 millioner først som sist. 

Selg huset, gjør det gjerne så rimelig som mulig. Når du har penger til å løs ut forbruksgjelden, forsøk å få rabatt. Noen ganger kan kreditorer gå med på å senke gjelden mot at den innfris umiddelbart. Der kan du spare en del tusen. 

Du har en fin inntekt, så du vil kunne sette til side penger hver måned når du får styring og blir kvitt gjelden.

Anonymkode: 2b739...d35

Det er ikke bare å gå i banken og få en finansieringsbevis på 3,4 mill når inntekten er 590000. Ikke sikkert at årsaken til avslag på refinansiering er sykemeldingen, men at samlet gjeld er mer enn 5 ganger inntekt.

Anonymkode: 1173f...3c9

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har barn, så er det en mulighet å refinansiere gjennom Husbanken. De har som samfunnsoppdrag å hjelpe barnefamilier som står i fare for å miste bolig. Vi fikk selv hjelp med forbruksgjeld på denne måten. De tok over hele huslånet vårt og forbruksgjeld, som ble bakt inn i ett lån. Bundet rente til 1,7 i 10 år. 

Anonymkode: d790e...244

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvis du har barn, så er det en mulighet å refinansiere gjennom Husbanken. De har som samfunnsoppdrag å hjelpe barnefamilier som står i fare for å miste bolig. Vi fikk selv hjelp med forbruksgjeld på denne måten. De tok over hele huslånet vårt og forbruksgjeld, som ble bakt inn i ett lån. Bundet rente til 1,7 i 10 år. 

Det er ikke lenger mulig å bake inn annen gjeld i lån gjennom Husbanken. Den praksisen er det slutt på. 

Anonymkode: 05c3f...106

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.3.2021 den 20.45):

Når var dette? Vet du om de gjør dette enda? Ser personen under skriver at de ikke gjør dette fortsatt. Hvor lang tid tok det fra du søkte til du fikk svar? Eier per i dag boligen min alene, vil det være en fordel om jeg søker om samboer kan være medlåner? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Når var dette? Vet du om de gjør dette enda? Ser personen under skriver at de ikke gjør dette fortsatt. Hvor lang tid tok det fra du søkte til du fikk svar? Eier per i dag boligen min alene, vil det være en fordel om jeg søker om samboer kan være medlåner? 

Kan ikke samboeren din bare kjøpe seg inn i boligen din? Så bruker du de pengene og betaler ned forbrukslånet.

Hvor mye koster lånene deg totalt i måneden? Og hvor mye får du inn netto?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kan ikke samboeren din bare kjøpe seg inn i boligen din? Så bruker du de pengene og betaler ned forbrukslånet.

Hvor mye koster lånene deg totalt i måneden? Og hvor mye får du inn netto?

Han er blitt permittert dessverre. De usikrede lånene  koster rundt 15000 i mnd. Jeg har inn ca 35000 i mnd og av det skal disse lånene betales, boliglån, barnehage, fellesutgifter, mat osv. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.3.2021 den 16.12):

Er det kun hos Bluestep du har sjekket refinansiering? Bank2 og Nordax kan også være alternativer til Bluestep. Er forbruksgjelden misligholdt og gått til inkasso, eller er gjelden betjent?

Hva er de 10 000,- du har hatt skattefritt inn i måneden og hva har du brukt disse pengene til? Om du er sykemeldt, så har du vel fortsatt inntekt?

Anonymkode: d3d81...495

Gjelden blir betjent men blir stadig vanskelige å betale alle vanlige regninger og ligger veldig etter med det meste. De 10000 er barnebidrag og leie fra samboer. Han er blitt permittert og har ventet lenge på dagpenger og det har gjort at jeg har blitt liggende enda mer bak. Det dekker egentlig ikke så mange utgifter heller fordi det dekker hans del av mat osv osv som han «koster» meg ekstra. Jeg har kontaktet ett slikt gjeldsrådgiving selskap som skal se om det er noe de kan gjøre gjennom sine forbindelser. 

AnonymBruker
Skrevet
vinterdekor skrev (På 25.3.2021 den 19.35):

Hei TBergh,

Dersom hun selger huset, er det en viss risiko for at hun ikke får nytt lån til kjøp av annet hus. Årsaken til at hun ikke får refinansiert forbrukslånet skyldes mest sannsynlig at hun er sykemeldt. En bank er redd for at en sykemelding skal gå over til uføre, noe som igjen vil føre til at hun får lavere inntekt. Derfor er det aller beste om hun kunne kommet seg tilbake i jobb og etterpå søkt refinansiering men vi vet jo ikke om det er mulig? 

Synes ellers at du er en av de få i disse trådene som skriver saklig. Tusen takk for det 🤗

Hvorfor trenger hun å opplyse at hun er sykemeldt? I sykmeldingsperioden har hun vanlig lønn og kan vise til dette

Anonymkode: 3a85f...0cb

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.3.2021 den 13.00):

I ditt tilfelle så er jo greia enkelt. Du selger boligen din og betaler ned gjelden med den. Hvis du får så mye som den er verdt, så sitter du igjen med adskillig sum når alt av gjeld er betalt.

AnonymBruker
Skrevet

Selg boligen. Betal all gjeld og du har fortsatt 1.5 MILLIONER. Det er nok til å fullfinansiere et oppussingprosjekt. 

Anonymkode: 5c5eb...94c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...