AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #1 Skrevet 25. mars 2021 Jeg og mannen er separert. Han har fra dag en vist seg fra sin verste side. Han nekter å selge huset og jeg har vært nødt til å koble inn advokat. Men sånt tar tid og jeg har skaffet meg en leilighet jeg kan leie så lenge. Men nå nekter han meg å ta med ting vi har blitt enige om og til og med skrevet ned at vi skal dele. Han sier bare at han ikke har skrevet under og pakker bare ut ting jeg pakker ned. Hva skal man gjøre i en slik situasjon? Jeg begynner å bli ganske desperat og fortvilet. Det er helt umulig å kommunisere med han. Vi har 2 barn sammen. Jeg kan jo ikke flytte uten å få med meg halvparten av ting vi har sammen. Jeg har ikke råd til å kjøpe alt på nytt. Anonymkode: 5d3fd...14c
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #2 Skrevet 25. mars 2021 Han kan umulig være hjemme hele tiden. Dra og hent tingene dine når han er ute. Bruk gjerne politet og forhør deg med de. Og du har en advokat, be om råd. Anonymkode: 4badb...7fe 10
MajaS Skrevet 25. mars 2021 #3 Skrevet 25. mars 2021 Han er sykemeldt så han er hjemme så og si hele tiden. Han har også «mistet» førerkortet midlertidig pga psykisk sykdom så han kommer seg ingen vei. Men om han er vekk et par timer, har jeg da lov til å hente de tingene? Kan han ta meg for det senere? Jeg skal høre med advokaten min. Takk for innspill.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #4 Skrevet 25. mars 2021 Alle eiendelene deres skal jo fordeles ved separasjon, så enkelt er det bare. Det er en del av den økonomiske prosessen. Han kan ikke bare sitte på hus og møbler og hevde han har rett. Her får du skaffe din egen advokat pronto. Høres ut som at han ønsker å gjøre dette vanskelig, og da får du få hjelp. Anonymkode: cb316...49d 3
TBergh Skrevet 25. mars 2021 #5 Skrevet 25. mars 2021 Hei. Salg av bolig. Du kan kreve oppløsning av sameie Deling av eiendeler. Kontakt namsmannen og hør om de kan være medhjelpelige. Ta med papiret/dokumentet som viser hva eller at innbo skal deles. Håper dette er til hjelp Med vennlig hilsen TBergh 9
tånegla Skrevet 25. mars 2021 #6 Skrevet 25. mars 2021 Da jeg flyttet ut opplevde jeg mye av det samme. Han nektet meg å ta med noe som helst utenom mine egne klær og hygieneprodukter. Jeg måtte ned på hans nivå og krevde husleie fra ham frem til huset ble solgt eller jeg ble kjøpt ut. Da var han rask med å sørge for at jeg fikk både møbler og annet, for han skulle ikke betale meg en krone i husleie. Det var forøvrig en advokat som sa at jeg burde kreve husleie. 9
MajaS Skrevet 25. mars 2021 #7 Skrevet 25. mars 2021 (endret) Takk for fine svar og gode innspill. Men hvordan er det om jeg søker husleie av han nå da? Jeg har jo fortsatt 50% eierskap i huset. Må jeg betale huslånet for min eiendel samt løpende utgifter på huset? Mister jeg da retten til å få med meg verdiøkningen på huset frem til ev salg? Ved å få sameiet oppløst så betyr det at det ev går til tvangssalg om han ikke klarer å kjøpe meg ut? Endret 25. mars 2021 av MajaS
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #8 Skrevet 25. mars 2021 MajaS skrev (1 time siden): Han er sykemeldt så han er hjemme så og si hele tiden. Han har også «mistet» førerkortet midlertidig pga psykisk sykdom så han kommer seg ingen vei. Men om han er vekk et par timer, har jeg da lov til å hente de tingene? Kan han ta meg for det senere? Jeg skal høre med advokaten min. Takk for innspill. Min søster slet med det samme, og måtte kontakte politi tilslutt. Men før han ble fysisk hadde hun med seg min far. Har du noen som kan være med? Dine ting har du lov å hente. Anonymkode: 14145...bea 5
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #9 Skrevet 25. mars 2021 Jeg hadde med meg politiet for å få ut tingene mine, så det er en mulighet . Å gå dit når han ikke er hjemme ville jeg ikke gjort, da kan han fort beskylde deg for å ha tatt noe som er hans og. Anonymkode: 0f7e0...452 6
Gjest Blondie65 Skrevet 25. mars 2021 #10 Skrevet 25. mars 2021 Du får si til han at du ikke flytter før du får med deg tingene dine og at han kan velge mellom å la deg få pakke i fred og få en regning på alt du ikke får ta ut. Jeg advarer på det sterkeste å flytte før tingene dine. Dette fordi han er så ustabil som han er og jeg har også sett på nært hold hvor vanskelig det kan være å komme inn igjen i huset. Mitt store spørsmål er hvorfor du flytter - be han flytte ut siden han oppfører seg sånn.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #11 Skrevet 25. mars 2021 Jeg måtte rømme fra mitt eget hjem, jeg eide huset. Han sa at jeg kunne få de tingene jeg eide før vi ble sammen, men vi ble enige. Han somlet med å flytte og var truende. Når jeg kom tilbake hadde han ødelagt for par hundre tusen. Politiet mente det var en sivilsak og ikke deres. Ble henvist til namsmannen, men gjorde ikke mer ut av det. Mulig jeg hadde kommet frem hvis jeg hadde kontaktet politiet før, men uten bevis tviler jeg på det. Anonymkode: 91bea...887 1
MajaS Skrevet 25. mars 2021 #12 Skrevet 25. mars 2021 Blondie65 skrev (33 minutter siden): Du får si til han at du ikke flytter før du får med deg tingene dine og at han kan velge mellom å la deg få pakke i fred og få en regning på alt du ikke får ta ut. Jeg advarer på det sterkeste å flytte før tingene dine. Dette fordi han er så ustabil som han er og jeg har også sett på nært hold hvor vanskelig det kan være å komme inn igjen i huset. Mitt store spørsmål er hvorfor du flytter - be han flytte ut siden han oppfører seg sånn. Ja jeg er veldig usikker på å flytte ut før jeg får tingene mine nettopp fordi jeg er redd han kan hindre meg i å hente de senere. Jeg flytter da han nekter å flytte, han ønsker å kjøpe meg ut. Men har ikke penger til å gjøre det. Det går ikke å ha en dialog med han, så jeg ser ikke noen annen løsning enn at jeg må ut til vi ev får solgt huset og jeg skjønner at det kan ta tid om det går så langt som til tvangssalg.
Gjest Blondie65 Skrevet 25. mars 2021 #13 Skrevet 25. mars 2021 MajaS skrev (5 minutter siden): Ja jeg er veldig usikker på å flytte ut før jeg får tingene mine nettopp fordi jeg er redd han kan hindre meg i å hente de senere. Jeg flytter da han nekter å flytte, han ønsker å kjøpe meg ut. Men har ikke penger til å gjøre det. Det går ikke å ha en dialog med han, så jeg ser ikke noen annen løsning enn at jeg må ut til vi ev får solgt huset og jeg skjønner at det kan ta tid om det går så langt som til tvangssalg. Du ber han flytte og gir han en frist. Han har forspilt sine sjanser, og nå skal han ut. Ikke gi deg på dette.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #14 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg og mannen er separert. Han har fra dag en vist seg fra sin verste side. Han nekter å selge huset og jeg har vært nødt til å koble inn advokat. Men sånt tar tid og jeg har skaffet meg en leilighet jeg kan leie så lenge. Men nå nekter han meg å ta med ting vi har blitt enige om og til og med skrevet ned at vi skal dele. Han sier bare at han ikke har skrevet under og pakker bare ut ting jeg pakker ned. Hva skal man gjøre i en slik situasjon? Jeg begynner å bli ganske desperat og fortvilet. Det er helt umulig å kommunisere med han. Vi har 2 barn sammen. Jeg kan jo ikke flytte uten å få med meg halvparten av ting vi har sammen. Jeg har ikke råd til å kjøpe alt på nytt. Anonymkode: 5d3fd...14c Du har jo allerede koblet inn en advokat. Da syns jeg du skal forholde deg til h*n istedet for å få en haug med misvisende og kanskje gale svar her inne. Anonymkode: 90cd1...ad2 3
Lønnesirup01 Skrevet 25. mars 2021 #15 Skrevet 25. mars 2021 (endret) Han lever nok fortsatt i fornektelse ang. bruddet. Det har ikke sunket inn. Jeg signerer Blondie65 på at du ikke burde flytte ut uten tingene dine. Samtidig forstår jeg at det er veldig vanskelig å bo under samme tak som ham, og vanskelig å fysisk få ham ut. Ettersom du har hyret advokat, snakk med vedkommende. Kanskje trenger han en skriftlig varsel fra advokat om at du har rett på tingene dine, og han vil stå økonomisk ansvarlig for det han ødelegger/ikke tar deg få. Han slipper ikke unna bare fordi han slår seg vrang. Endret 25. mars 2021 av Lønnesirup01 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #16 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Du har jo allerede koblet inn en advokat. Da syns jeg du skal forholde deg til h*n istedet for å få en haug med misvisende og kanskje gale svar her inne. Anonymkode: 90cd1...ad2 Dette. Og så må du kreve husleie av ham for halvparten din. Anonymkode: 16205...a48
MajaS Skrevet 25. mars 2021 #17 Skrevet 25. mars 2021 Takk for alle svar, da har jeg blitt litt klokere. Jeg skal ringe min advokat i morgen å høre så ting blir gjort riktig. Det jeg lurer litt på er jo hvordan jeg skal forholde meg til huslånet vi har sammen på huset når jeg flytter? Den må jeg vel uansett betale? Da blir vel det å kreve husleie bare å flytte penger litt frem og tilbake?
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #18 Skrevet 25. mars 2021 MajaS skrev (3 timer siden): Takk for alle svar, da har jeg blitt litt klokere. Jeg skal ringe min advokat i morgen å høre så ting blir gjort riktig. Det jeg lurer litt på er jo hvordan jeg skal forholde meg til huslånet vi har sammen på huset når jeg flytter? Den må jeg vel uansett betale? Da blir vel det å kreve husleie bare å flytte penger litt frem og tilbake? Du må betale din del av lånet så lenge du står ansvarlig for det . Det kommer du ikke utenom. Husleie kompenserer for at du ikke får bo i boligen du har utgifter på. Du kan ikke kreve det tilbakevirkende, så du bør få det gjort så snart som mulig. Anonymkode: 16205...a48
MajaS Skrevet 25. mars 2021 #19 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Du må betale din del av lånet så lenge du står ansvarlig for det . Det kommer du ikke utenom. Husleie kompenserer for at du ikke får bo i boligen du har utgifter på. Du kan ikke kreve det tilbakevirkende, så du bør få det gjort så snart som mulig. Anonymkode: 16205...a48 Takk for oppklaring👍
Skyblue7 Skrevet 25. mars 2021 #20 Skrevet 25. mars 2021 Anbefaler deg å rådføre det med advokat. Min ex mann gjorde det samme. Han skiftet kode på huset vårt og tok alle eiendelene våre. Jeg fikk kun med meg klærne mine. Det gikk 8 mnd før han gikk med på å kjøpe meg ut (til en dårlig pris). Jeg krevde han for husleie, men jeg fikk aldri noe. Jeg satt med store utgifter etter bruddet, siden jeg kjøpte meg ny bolig noen mnd før, så jeg hadde ikke råd til advokat. Jeg hadde kun en utesofa som møbel i det nye huset i starten, den fikk jeg og faren min henta en dag han ikke var hjemme. Jeg mistet alt av støtte (som barnetygd), siden det jeg var den som «flytta» ut. Fikk ikke endret adresse på barna uten hans godkjenning. Nå i ettertid har jeg fått noen få ting tilbake av han, men det er kanskje 5-10 % av det jeg eide. Har man ikke råd til advokat sliter man altså 🥺
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå