Gå til innhold

sjalu stedatter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

stedatter er så sjalu på fellesbarn for tiden.. Begge stebarna fikk ny seng og møbler til rommene sine da de var rundt 10 år.. Lillesøster arvet da deres seng og skap. Nå er det lillesøsters tur og vi har bestilt nye møbler fra ikea og skal male rommet osv.. Tv på rommet har hun spart til selv og skal få lov til å kjøpe seg. Det er selvfølgelig kjempeurettferdig at lillesøster får smart tv på rommet og Storesøster på 16 er kjempesur og mener at hun burde få nytt og så kan lillesøster arve hennes istedet.. Storesøster gnåler om dette veldig mye og jeg prøver å forklare. da blir jeg bare kalt en bitch..  nå er jeg så lei.. uansett hva vi sier så er det urettferdig i følge hun..  

tips?

Anonymkode: 2494e...4ec

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

stedatter er så sjalu på fellesbarn for tiden.. Begge stebarna fikk ny seng og møbler til rommene sine da de var rundt 10 år.. Lillesøster arvet da deres seng og skap. Nå er det lillesøsters tur og vi har bestilt nye møbler fra ikea og skal male rommet osv.. Tv på rommet har hun spart til selv og skal få lov til å kjøpe seg. Det er selvfølgelig kjempeurettferdig at lillesøster får smart tv på rommet og Storesøster på 16 er kjempesur og mener at hun burde få nytt og så kan lillesøster arve hennes istedet.. Storesøster gnåler om dette veldig mye og jeg prøver å forklare. da blir jeg bare kalt en bitch..  nå er jeg så lei.. uansett hva vi sier så er det urettferdig i følge hun..  

tips?

Du skal få en 16åring til å huske at hun fikk nye møbler for seks år siden?

Skrevet

Hun mener at lillesøsters egne oppsparte midler skal gis til storesøster?

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
O.G. skrev (1 minutt siden):

Du skal få en 16åring til å huske at hun fikk nye møbler for seks år siden?

nei, men dette har vi såklart sagt til hun... 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
vinterdekor skrev (Akkurat nå):

Hun mener at lillesøsters egne oppsparte midler skal gis til storesøster?

hun mener at lillesøster skal arve seng, skap, skrivepult og kommode.. og så kan hun selv få nytt.. tv er urettferdig, men det må hun nesten bare leve med.. hun kan kjøpe seg tv selv hun også om hun har lyst "men det er så dyrt"

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

hun mener at lillesøster skal arve seng, skap, skrivepult og kommode.. og så kan hun selv få nytt.. tv er urettferdig, men det må hun nesten bare leve med.. hun kan kjøpe seg tv selv hun også om hun har lyst "men det er så dyrt"

Så be henne om å begynne å spare til tv på rommet.

Skrevet

men når lillesøster arvet storesøster sine ting når hun var mindre. Da fikk vel den gang storesøster nytt? I så fall ser jeg ikke problemet. og dere bør forklare henne at hun fikk ny sist.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
bunny_94 skrev (Akkurat nå):

men når lillesøster arvet storesøster sine ting når hun var mindre. Da fikk vel den gang storesøster nytt? I så fall ser jeg ikke problemet. og dere bør forklare henne at hun fikk ny sist.

hun skjønner greia men går uansett å gnåler om hvor urettferdig det er og er ufin mot lillesøster og meg. 

Skrevet

Ok, personlig mener jeg at ting bør kunne brukes på ny og på ny, og med det kan det jo være lurt at lillesøster arver storesøsters ting men da må også storesøster godta å selv arve eller få noe brukt. Alternativet kan jo være å selge storesøsters ting på Finn og kjøpe noe annet brukt. Det samme kan jo gjøres med lillesøster. Sjekke Finn om de har det hun vil ha, kanskje finner dere noe som er identisk og lite brukt. Forøvrig synes jeg storesøster virker bortskjemt 😆

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

hun skjønner greia men går uansett å gnåler om hvor urettferdig det er og er ufin mot lillesøster og meg. 

Antar at du skriver stedatter så er hun din partners datter. Så få han/hun til å snakke med 16 åringen og få hun til å skjerpe seg. Hvis hun nylig fikk ny så får hun akseptere at hun ikke får ny igjen. evt får hun spare og dra på ikea selv. Er hun bortskjemt ellers? Hvis ja håper jeg dere får henne til å forstå det. Bortskjemte unger blir slitsomme voksne..

• Liker 15
Skrevet

Hvis stedatter fikk pusset opp rommet for 6 år siden er det ikke rart hun vil ha litt forandring? 

Er det noe konkret hun vil forandre? Går jo an å møtes på midten. Ta en titt på Finn, bytt gardiner, etc. 

Akkurat det med TV må hun nesten bare godta. 

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

«Mener du faktisk at lillesøsteren din kun skal arve dine ting og aldri få noe nytt? Du må huske på at du fikk helt nye ting da du var 10 år. Nå er det lillesøster sin tur. TV’en har hun spart til selv, det står du også fritt til å gjøre. Dersom du ønsker å bytte ut noe på rommet ditt så kan vi selge noen av de møblene du har på Finn, også kan du plukke ut andre møbler fra Finn og kjøpe for pengene du får inn. LIKEbehandling er ikke forskjellsbehandling! Det du ønsker deg er forskjellsbehandling, hvor du alltid får nytt og søsteren din alltid arver. Forskjellsbehandling hører ikke hjemme i dette huset. Dersom du har et problem med at du og søsknene dine behandles likt så får det være din sak.»

Anonymkode: f7ab7...c48

• Liker 33
Skrevet

Livet er urettferdig, at hun ikke vet det som 16 åring er jo litt merkverdig. Dessuten så er det ikke sånn at lillesøster alltid skal få det andre kvitter seg med.

Er vel ingen som hindrer 16 åringen i å spare til egen tv. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Tanuki skrev (22 minutter siden):

Hvis stedatter fikk pusset opp rommet for 6 år siden er det ikke rart hun vil ha litt forandring? 

Er det noe konkret hun vil forandre? Går jo an å møtes på midten. Ta en titt på Finn, bytt gardiner, etc. 

Akkurat det med TV må hun nesten bare godta. 

Dette tenker jeg også. Smaken i interiør hos en 10 åring er kanskje litt annerledes enn hos en 16 åring og i den alderen har man gjerne et behov for å føle seg voksen. Det trenger ikke være nye møbler (vet ikke hvor stor sengen hennes er, men en 90 cm seng er ikke spesielt populært når man blir eldre), men nye gardiner, et nytt teppe på gulvet, noen sukkulenter, eller en stor plante i en "heklet krukke". 

Anonymkode: ada9f...a04

• Liker 6
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette tenker jeg også. Smaken i interiør hos en 10 åring er kanskje litt annerledes enn hos en 16 åring og i den alderen har man gjerne et behov for å føle seg voksen. Det trenger ikke være nye møbler (vet ikke hvor stor sengen hennes er, men en 90 cm seng er ikke spesielt populært når man blir eldre), men nye gardiner, et nytt teppe på gulvet, noen sukkulenter, eller en stor plante i en "heklet krukke". 

Anonymkode: ada9f...a04

ja ikke sant. En 10-åring går på barneskolen, mens en 16 åring har vel begynt vgs. Stor forskjell i stil og behov tenker jeg.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Det at en 16-åring er kravstor ig mener en lillesøster er bortskjemt, er jo vanlig og det kan hun jo surmule over så mye hun gidder. Men å bli kalt for bitch(!), det hadde jeg aldri aldri godtatt. Ingen for snakke slik til eller om noen i mitt hus! Hva sier faren til sånn språkbruk? Og hvorfor er det ikke han det går ut over, han burde vel være like mye målskive som deg her?

Anonymkode: 77c59...f9e

• Liker 15
Gjest Fnuggolina
Skrevet

Ta et økonomimøte med henne.

Sett opp utgiftene for disse rommene slik du beskriver.

Del opp i hva dere betalte, og sum som er spart selv.

Få henne til å forklare hvordan regnestykket er urettferdig. 

AnonymBruker
Skrevet

En 16-åring er jo stor nok til å jobbe litt for penger og spare selv.

Ellers synes jeg far bør ta denne praten med henne. Det er vanlig at 16-åringer surmuler, men dere skal ikke akseptere alt. Å kalle deg for bitch bør ikke være greit.

Anonymkode: f85ab...1d8

• Liker 8
Skrevet

Om du tar opp det som er nevnt her så håper jeg hun skjønner det. TV-får hun spare til selv i alle fall.

Men dersom hun ikke har fått noe nytt på rommet sitt på 6 år, så burde hun sikkert få lov til å kunne innrede litt nytt. Veldig godt forslag å selge og kjøpe på Finn dersom dere har lavt budsjett og hun skal finansiere selv.

Pass på at det blir rettferdig for begge i alle fall!

• Liker 2
Skrevet

Hadde datteren min kalt meg en bitch, hadde hun endt opp med en madrass på gulvet og ingenting annet. 

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...