Gå til innhold

Hvem bør løftes i årets lønnsoppgjør? Hjertesukk fra saksbehandler i staten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helsefagarbeiderne! Hører mest om sykepleiere, men helsefagarbeiderne har virkelig en tøff og jobb og er utsatt for minst like stor smitterisiko som sykepleiere.. .med mye dårligere lønn. La disse får ei lønn som de virkelig fortjener. Deretter barne og ungdomsarbeidere og renholdere. Viktige jobber med alt for lav lønn.

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ledere i offentlig sektor bør prioriteres!

Anonymkode: ed5bc...b64

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

650.000 utbetalt, eller brutto?

Anonymkode: 5286c...c14

TS mente 650.000 utbetalt. Det er uvanlig lønn for lærere hvis de tar ekstra jobber i tillegg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Tantadi skrev (Akkurat nå):

Helsefagarbeiderne! Hører mest om sykepleiere, men helsefagarbeiderne har virkelig en tøff og jobb og er utsatt for minst like stor smitterisiko som sykepleiere.. .med mye dårligere lønn. La disse får ei lønn som de virkelig fortjener. Deretter barne og ungdomsarbeidere og renholdere. Viktige jobber med alt for lav lønn.

Jeg er litt uenig. Vi ser år etter år at man prioriterer de lavtlønte, som gjør at det går et kunstig lavt lønnskille mellom de med og uten utdanning i helsevesenet. Det skal lønne seg å være vernepleier eller sykepleier, med tre års tapt inntekt og studielån. Det lønner seg ikke spesielt mye i dag.

Jeg mener forøvrig bioingeniørene fortjener lønnsløft. De har lenge vært lønnstapere blant ingeniørene, til tross for at de er helt uunværlige!

Anonymkode: cc369...bf4

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber også i staten, er siviløkonom. Ser meg om etter ny jobb. Elsker jobben, men det er ekstremt demotiverende at nyansatte får høyere lønn enn meg. 

Hos oss sliter de skikkelig med å holde på folk i min type stilling, mange slutter etter bare få måneder, men sånn blir det når de legger opp til at man må bytte jobb for å gå opp i lønn. 🤷‍♀️

Men statlig sektor generelt sliter vel ikke med rekruttering, og det virker inn på lønna. 

Anonymkode: 630bd...450

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er litt uenig. Vi ser år etter år at man prioriterer de lavtlønte, som gjør at det går et kunstig lavt lønnskille mellom de med og uten utdanning i helsevesenet. Det skal lønne seg å være vernepleier eller sykepleier, med tre års tapt inntekt og studielån. Det lønner seg ikke spesielt mye i dag.

Jeg mener forøvrig bioingeniørene fortjener lønnsløft. De har lenge vært lønnstapere blant ingeniørene, til tross for at de er helt uunværlige!

Helsefagarbeidere er utdannet og har tatt fagbrev. Tror du de får det gratis? Nedlatende holdning overfor en veldig viktig yrkesgruppe.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber også i staten, er siviløkonom. Ser meg om etter ny jobb. Elsker jobben, men det er ekstremt demotiverende at nyansatte får høyere lønn enn meg. 

Hos oss sliter de skikkelig med å holde på folk i min type stilling, mange slutter etter bare få måneder, men sånn blir det når de legger opp til at man må bytte jobb for å gå opp i lønn. 🤷‍♀️

Men statlig sektor generelt sliter vel ikke med rekruttering, og det virker inn på lønna. 

Jeg er 22 år og jobber som utvikler i privat sektor. Tjener 720.000 og har ingen utdanning.

Forstår fremdeles ikke hvorfor folk kaster bort tida på å ta utdanning, når man ikke får betalt for det. Selvfølgelig bør leger og andre nødvendig yrker gjøre det. Men de fleste andre utdanninger slik IT, kan lære seg på egenhånd. Her er det totalt bortkastet å ta utdanning.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Tantadi skrev (1 minutt siden):

Helsefagarbeidere er utdannet og har tatt fagbrev. Tror du de får det gratis? Nedlatende holdning overfor en veldig viktig yrkesgruppe.

Sykepleiere er hysterikere, som klager på god lønn. De tjener 570.000 kroner i gjennomsnitt, og klager over dette er en dårlig lønn. Maken til grådighet skal man lete lenge etter.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jo det stemmer. For en lærer med seks års utdanning og 16 års ansiennitet. Ikke noe å rope hurra for, men en ok lønn. 

Aldri i livet.

Anonymkode: eaef7...b14

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Renholdere, butikkarbeidere, industrimatarbeidere, sykepleiere, lærere og bussjåfører. 

Anonymkode: 65339...61c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Tantadi skrev (Akkurat nå):

Jeg er ikke nedlatende overfor helsefagarbeidere, nei. Jeg mener de er kjempeviktige!! Og flinke.

Men de har vært i jobb samtidig som de tar utdanning. Og fått betaling for det. Ingen av de har studielån. I dag er det bare 50 000 kr i årslønn som skiller en helsefagarbeider og en sykepleier. Det er for lite. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Aldri i livet.

Anonymkode: eaef7...b14

Aldri i livet hva? Du kan jo sjekke statistikken selv.

AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker said:

Renholdere! Og det er jeg villig til å gå i langvarig streik for. 

Anonymkode: 559f2...dd7

Jeg er renholder og er enig i dette. Jeg får såvidt økonomien til å gå rundt fra måned til måned, til tross for at jeg jobber på meg slitasje flere steder på kroppen. Spesielt i koronatiden har vi fått mye mer å gjøre, men ikke mer tid/ressurser til å gjøre det. Tvert i mot har vi fått beskjed om å bruke mindre penger på utstyr.

Etter min personlige erfaring er også renholdere de som oftest blir ignorert/sett ned på, på en arbeidsplass. Nei jeg sitter ikke på kontoret ved siden av sjefen i bygget, men likevel går jeg her på jobb hver eneste dag - som oftest før alle andre i det hele tatt har våknet hjemme. Når alle andre blir servert varm lunsj og kaker på lunsjrommet, er det tydelig hva de tenker om renholdere når vi blir tilbydd kalde rester etter at alle andre er ferdige.

For en liten stund siden var det et barn av en kollega av meg som ble mobbet på skolen, fordi det var visst galt å ha foreldre som var renholdere... Det er så tullete...

Å få sett at vi faktisk blir satt pris på gjennom bedre lønn hadde betydd kjempemye for samtlige renholdere, det kan jeg garantere.

Anonymkode: e0cae...0f4

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er 22 år og jobber som utvikler i privat sektor. Tjener 720.000 og har ingen utdanning.

Forstår fremdeles ikke hvorfor folk kaster bort tida på å ta utdanning, når man ikke får betalt for det. Selvfølgelig bør leger og andre nødvendig yrker gjøre det. Men de fleste andre utdanninger slik IT, kan lære seg på egenhånd. Her er det totalt bortkastet å ta utdanning.

Hvordan har du fått den jobben? Hvilken kompetanse har du som gjør at du kan få en så høy lønn?

Om du mister denne jobben, får du deg da en tilsvarende jobb uten problem?

Anonymkode: 8a6f2...cef

• Liker 3
Skrevet

Jeg er ikke nedlatende overfor helsefagarbeidere, nei. Jeg mener de er kjempeviktige!! Og flinke.

Men de har vært i jobb samtidig som de tar utdanning. Og fått betaling for det. Ingen av de har studielån. I dag er det bare 50 000 kr i årslønn som skiller en helsefagarbeider og en sykepleier. Det er for lite. 

Det var da voldsomt til generalisering.. Ikke alle som har gått samme utdanningsløpet kan jeg fortelle deg. Mange som har studielån. Men uansett, tenkte ikke at det skulle bli en trolldiskusjon med yrkesgrupper satt opp mot hverandre. Alle de nevnte er viktige hjul i samfunnsmaskineriet. Alle fortjener de en lønn de kan leve av. Spørsmålet til TS var «hvem bør løftes i årets lønnsoppgjør?» og jeg svarte.

AnonymBruker
Skrevet

Dyrepleiere. De tar 3 årig bachelor med fullt studielån, får autorisasjon fra Mattilsynet og gjennomsnittslønnen ligger rundt 360.000 kr i året om man er heldig. De gjør samme jobb som sykepleiere om ikke mer, da de jobber på tvers av absolutt alt innen (dyre)helse og må kunne og gjøre ALT. 

Anonymkode: c7600...bde

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi lærere har IKKE fantastiske fagforbund. De hører ikke på medlemmene, som betaler mellom 7000 og 13000 kr i året. Når vi sier nei i uravstemming, overgår forbundet og godkjenner lønnsoppgjør på 1700 kr - I ÅRET!!.

Det er en skam!! Og jeg blir så forbanna på NHO -sjefen som maner til måtehold. Vi, lærere har f$%#@ ikke gjort annet de siste årene. 

Anonymkode: 99f65...a55

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det forundrer meg stadig at mange tror en lærer har så mye fri, og jobber utelukkende med barn. Det er jo som flere påpeker her, lektorer, og mange av disse jobber i VGS. Så med ungdommer rett ut av ungdomsskolen, og unge voksne. Det betyr ikke at disse menneskene er noe enklere å være lærer for? Det er masse prøver, tentamen (selvom det kanskje ikke er MANGE tentamen, så tenk deg at du har 5 klasser du er lærer for, som alle har tentamen i løpet av en 2 ukers periode, hver klasse har 25-27 elever). Når tenker dere at disse lærerene retter disse prøvene og tentamene? For det er ikke på kontoret. Da skal de være tilgjengelig for elevene. Så dette gjøres hjemme, gjerne på kveldstid, etter middag, trening, etter barna er lagt og etter de har fått inn en og annen egentreningsøkt selv. 

Åja, så var det planlegging av timene da. De må også gjøres. De må planlegge forskjellig. Enten for hele klassen hvert kapittel, helt semester, for wn mnd av gangen, kvartalsvis, individuelt for enkelte elever med spesielle behov, for i VGS er det faktisk ikke like enkelt å få PPT og miljøarbeidere til å avlaste slik elevene/foreldre/lærere har støttet seg på gjennom grunnskolen (som er kommunal, VGS er fylkeskommune).

Så helt reelt, mange bruker faktisk både vinterferie, påskeferie, juleferie og helger til jobb. 

Kanskje spesielt jula, for rett etter terminator skal terminkarakterer føres, ALT av karakterer skal føres, vurderinger skal føres, varsles skal være sendt ut og eventuelle klager må være gjennomført. 

Og mulighet for streik? Når var det sist en lærerstreik? Jeg husker ikke helt, men i 2014 var det kanskje? Det var vel en ganske heftig også, men vel fortjent. Den gikk vel dog ikke direkte på lønn, men ubunden arbeidstid? Fordi det ville vært helt umulig å sette krav om tilstedeværelse i 7.5 på skolen, for da kunne man ikke kreve at jobb ble gjort utenom arbeidstid - som igjen ville ført til (blant annet) problemer med å gjennomføre foreldresamtaler i barne-ungdomsskole, tilbakemeldinger på arbeid i normal tid, tilgjengelighet for foresatte etc. 

Jeg har nå kun tatt for meg lærere, i all stilling - adjunkt med og uten opprykk, lektorer etc. De gjør en formidabel innsats, har vært på jobb, ikke hatt et vern under korona, ikke kunne hatt 10 eller mindre nærkontakter i uka, forventet samme arbeidsinnsats hele veien uansett om det ble digital skole eller fysisk oppmøte og beskjeden ble gitt en tirsdag kl 20.00. (Og ja, jeg er enig om at dette også gjelder barnehageansatte, men jeg har ikke denne yrkesgruppen tett på meg, så jeg kan ikke uttale meg). 

Jeg har dog en lærer tett på meg, som snart fysisk går i bakken, men han føler et så stort ansvar for elevene sine at han ikke tillater seg å kjenne seg sliten. Det er vondt å se på. Han sjonglerer 4 klasser, som er delt i 2, så i praksis 8 klasser, på 8 klasserom av smittehwnsyn, men skal likevel være tilstede for disse. Selvfølgelig ikke samtidig. Men å løpe mellom to klasserom samtidig som det sitter ungdommer, midt i en blodrød by, med full skole og klasserom rundt, det er tøft. Og så neste klasse, samme greia. Så hjem, rette prøver, lage opplegg. Stengt skole, digital undervisning. Elever får panikk, roe elever. "Ja, dere får vurdering. Vi ordner dette!" 

Jeg kan vel egentlig bare si at jeg syns lærerene ble spytta på i lønnsoppgjøret. Og de fortjener et løft. Jeg skal ikke sette noen yrkesgrupper opp mot hverandre. Alle er sliten. Men lærere har ikke så jævla mye fri som alle tror. Det er ikke sånn at de kan legge fra seg jobben når de går fra jobb. 

Anonymkode: 40a64...0a5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg jobber også i staten, er siviløkonom. Ser meg om etter ny jobb. Elsker jobben, men det er ekstremt demotiverende at nyansatte får høyere lønn enn meg

Unntaket er lederlønningene. Ledere og nyansatte er lønnsvinnere i staten. 

Jeg synes og at renholdere bør være ansatt i staten, og ikke gjennom feks ISS eller andre renholdsfirma. (Renholdsarbeiderne som jobber fulltid i samme bygg som statlige eller kommunale saksbehandlere.)

De som jobber i barnehagen fortjener et løft. De blir alltid glemt.

Anonymkode: 67cbd...a66

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mannen min sier at han nesten er litt flau over dette, for han som er lektor har egentlig en helt grei lønn, i allefall med 16 års erfaring i skolen som han har nå. Han har ca 650 000 utbetalt.

Beklager å si det, men enten er mannen din helt fjern eller så vet ikke du forskjell på før og etter skatt. 
En lektor med tillegg og 16 års erfaring tjener 652000 før skatt. Hvis mannen din får summen utbetalt har han noen helt syke personlige tillegg, som ikke er normalen!

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Lærere kan holde helt kjeft. På tide at den lange sommerferien blir taksert til det den er verdt i kroner og øre. Da har lærere en kjempelønn.

Anonymkode: 80887...9f3

Nei. Gidder ikke skrive hvorfor, engang. 

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jo det stemmer. For en lærer med seks års utdanning og 16 års ansiennitet. Ikke noe å rope hurra for, men en ok lønn. 

Nekter å tro det. Før skatt, ja, etter skatt/utbetalt nei. 

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

TS mente 650.000 utbetalt. Det er uvanlig lønn for lærere hvis de tar ekstra jobber i tillegg.

Til og med om de jobber mye ekstra er det alt for mye. 

Anonymkode: 1d466...841

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...