Gå til innhold

Hvem bør løftes i årets lønnsoppgjør? Hjertesukk fra saksbehandler i staten

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva de tjener vil jeg ikke gå ut med. 

Men jeg er venninne med flere av min mors kollegaer, og så vet jeg hva min mor tjener fordi jeg hjelper henne med selvangivelsen. 

Anonymkode: c32e8...aec

Så du hevder ting ang lønnsnivået til helsefagarbeidere og sykepleiere, men nekter å si hvor mye lønnen ligger på? Jeg tror du prater tull! 

Anonymkode: 5763c...e9d

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Å klage på lønna når lønna er helt grei og den reelle utfordringen er turnusbelastningen og dårlig bemanning er også «et signal på null kunnskap». 🙄

Sykepleiere flykter fra yrket fordi de ikke orker i lengden å gå rett på dagvakt etter en kveldsvakt, gå glipp av julefeiringer, barnas bursdager og sosiale sammenkomster, ikke fordi de ikke klarer å betale regningene sine. Tid med familien er allerede minimal når man jobber på dagtid mens barna er på skolen, og den blir enda mindre når man må jobbe to kvelder i uken og hver tredje helg. 

Løsningen er selvsagt bedre bemanning og flere å dele de ubekvemme vaktene på, slik at belastningen blir mindre på hver enkelt. Og det er ikke samfunnsøkonomisk mulig å få til dersom lønna også skal opp opp opp hele tiden. 

Anonymkode: 83d5f...099

Som intensivsykepleier tjente jeg 570 000,- (master og full ansiennitet) og ubekvemtstillegg oppå der igjen. Så lønna levde jeg godt av. Men som du sier, jeg var møkklei turnus. Nå jobber jeg i statens legemiddelverk, tjener omtrent det samme som før og har arbeidstider som er forenlig med et familieliv. Går aldri tilbake til klinikken og turnus!

Anonymkode: 73477...8f2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette beviser bare at du ikke vet hvilke arbeidsoppgaver en lærer har. Og når de må utføre dem....Nei jeg er ikke lærer men gift med en lektor. Mye av jobben hans gjøres hjemme på kveldene..

Anonymkode: 604f7...8d5

Lærere underviser ikke fulle arbeidsdager, de har noe undervisning og noe planlegging/retting osv. 

Anonymkode: e28ad...8df

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Aldri i livet hva? Du kan jo sjekke statistikken selv.

Anonymkode: cc369...bf4

650000 UTBETALT som lærer??? Hva er bruttoen da???

Anonymkode: eaef7...b14

AnonymBruker
Skrevet

Vi lærere har IKKE fantastiske fagforbund. De hører ikke på medlemmene, som betaler mellom 7000 og 13000 kr i året. Når vi sier nei i uravstemming, overgår forbundet og godkjenner lønnsoppgjør på 1700 kr - I ÅRET!!.

Det er en skam!! Og jeg blir så forbanna på NHO -sjefen som maner til måtehold. Vi, lærere har f$%#@ ikke gjort annet de siste årene. 

Anonymkode: 99f65...a55

Det med uravstemmingen i fjor var en skam. Har aldri vært så flau over Utdanningsforbundet som da. 

Anonymkode: 18ca4...9e1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 22 år og jobber som utvikler i privat sektor. Tjener 720.000 og har ingen utdanning.

Forstår fremdeles ikke hvorfor folk kaster bort tida på å ta utdanning, når man ikke får betalt for det. Selvfølgelig bør leger og andre nødvendig yrker gjøre det. Men de fleste andre utdanninger slik IT, kan lære seg på egenhånd. Her er det totalt bortkastet å ta utdanning.

Anonymkode: ed5bc...b64

Nå har du gått i fella ved å tro at alle har samme utgangspunkt som deg. Ikke alle klarer å forstå oppned på et programmeringsspråk uten å lære seg den grunnleggende logikken bak det først. Ikke alle får til det på egenhånd. 

Dessuten er det nok slik at 90% av de ulike fagretningene man kan jobbe med innenfor IT ville du ikke klart å jobbe med. IT driver verden fremover på bakgrunn av vitenskapelig metode. Det du snakker om er programmering, ikke IT. Programmering er en relativt liten del av utviklingsprosessen. Det blir som å si "hvorfor utdanne seg til å bli kokk? Alle kan lære seg å legge mat på en tallerken".

Barnehagelærere fortjener et løft, men dessverre tror jeg ingen får noe løft de neste årene. 

Anonymkode: 32312...06a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nå har du gått i fella ved å tro at alle har samme utgangspunkt som deg. Ikke alle klarer å forstå oppned på et programmeringsspråk uten å lære seg den grunnleggende logikken bak det først. Ikke alle får til det på egenhånd. 

Dessuten er det nok slik at 90% av de ulike fagretningene man kan jobbe med innenfor IT ville du ikke klart å jobbe med. IT driver verden fremover på bakgrunn av vitenskapelig metode. Det du snakker om er programmering, ikke IT. Programmering er en relativt liten del av utviklingsprosessen. Det blir som å si "hvorfor utdanne seg til å bli kokk? Alle kan lære seg å legge mat på en tallerken".

Barnehagelærere fortjener et løft, men dessverre tror jeg ingen får noe løft de neste årene. 

Anonymkode: 32312...06a

Det er flere i min omgangskrets som har lært seg programmering på egenhånd. De tjener alle mellom 600 - 1mil, avhengig av hva de kan.

Utfordringen er som du sier, at man må være i stand til å lære ny teknologi på egenhånd. Derfor er også utfordringen å overbevise en arbeidsgiver at du kan like mye som de som har master i IT. Det kan man gjøre ved å vise til prosjekter man har arbeidet med.

I min bedrift får jeg like mye i lønn som 30-åring med mastergrad og 5 års erfaring får i lønn. 

Anonymkode: ed5bc...b64

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo fordi NAV-ansatte i utgangspunktet er overbetalte, og får høyere økning hvert eneste år, men i fjor var unntaket. 

Statsansatte regulerer lønnen 2 ganger i året. Først gjennom sentrale forhandlinger, deretter gjennom interne forhandlinger. 

Ikke uvanlig at statsansatte ligger høyere enn gjennomsnittlig lønnsøkning, og attpåtil får ekstra i lokale lønnsforhandlinger. 

Anonymkode: 2c18e...522

Overbetalt? Jeg har rett under 500 000 i årslønn. Synes ikke det er overbetalt akkurat. Fikk 1300 kr i lønnsøkning i fjor. 

Anonymkode: be0d5...9e0

AnonymBruker
Skrevet

Å klage på lønna når lønna er helt grei og den reelle utfordringen er turnusbelastningen og dårlig bemanning er også «et signal på null kunnskap». 🙄

Sykepleiere flykter fra yrket fordi de ikke orker i lengden å gå rett på dagvakt etter en kveldsvakt, gå glipp av julefeiringer, barnas bursdager og sosiale sammenkomster, ikke fordi de ikke klarer å betale regningene sine. Tid med familien er allerede minimal når man jobber på dagtid mens barna er på skolen, og den blir enda mindre når man må jobbe to kvelder i uken og hver tredje helg. 

Løsningen er selvsagt bedre bemanning og flere å dele de ubekvemme vaktene på, slik at belastningen blir mindre på hver enkelt. Og det er ikke samfunnsøkonomisk mulig å få til dersom lønna også skal opp opp opp hele tiden. 

Turnusbelastningen du snakker om har mye og si og henger sammen med lønn. Skal man bortprioritere familie så bør det ha sin gevinst og i det minste gjenspeiles i lønn. Det bør være lukrativt å jobbe som sykepleier, for det er langt fra et nok verdsatt yrke. Skal man i fremtiden ha nok sykepleiere i henhold til befolkningsvekst og behov i samfunnet så må man rekruttere og få folk til å utdanne seg, og da har lønna mye å si. Jobben i seg selv er veldig tung både fysisk og psykisk, og samfunnet har ikke råd til at folk velger bort denne utdanningen. Nå sliter allerede helsepersonell med at man ikke får fulltidsstillinger, og å dele opp turnusen mer enn det er i dag vil på ingen måte være fordelaktig.

Tipper flere ønsker å kunne jobbe og bli værende innenfor sykepleieryrket om lønn og fulltidsstillinger blir forutsigbar og prioritert. Videreutdanningen hos sykepleiere er på ingen måte verdt det slik det er i dag, så jeg vil ikke si at det er å klage på lønna, men å ha fremtidsplaner for et bærekraftig helsevesen som vil gi store utfordringer. 

Anonymkode: 3e845...682

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Turnusbelastningen du snakker om har mye og si og henger sammen med lønn. Skal man bortprioritere familie så bør det ha sin gevinst og i det minste gjenspeiles i lønn. Det bør være lukrativt å jobbe som sykepleier, for det er langt fra et nok verdsatt yrke. Skal man i fremtiden ha nok sykepleiere i henhold til befolkningsvekst og behov i samfunnet så må man rekruttere og få folk til å utdanne seg, og da har lønna mye å si. Jobben i seg selv er veldig tung både fysisk og psykisk, og samfunnet har ikke råd til at folk velger bort denne utdanningen. Nå sliter allerede helsepersonell med at man ikke får fulltidsstillinger, og å dele opp turnusen mer enn det er i dag vil på ingen måte være fordelaktig.

Tipper flere ønsker å kunne jobbe og bli værende innenfor sykepleieryrket om lønn og fulltidsstillinger blir forutsigbar og prioritert. Videreutdanningen hos sykepleiere er på ingen måte verdt det slik det er i dag, så jeg vil ikke si at det er å klage på lønna, men å ha fremtidsplaner for et bærekraftig helsevesen som vil gi store utfordringer. 

Anonymkode: 3e845...682

Det er ingen som har nevnt å «dele opp turnusen mer», det er snakk om å øke bemanningen slik at man kan jobbe fulltid med færre ubekvemme vakter enn i dag, siden det et flere å dele de ubekvemme vaktene mellom. 

Jeg tror også du har misforstått hvorfor helseforetakene har blitt tvunget til å dele opp stillingene. Dette er et direkte resultat av at NSF har tvunget igjennom at sykepleierne skal jobbe maks hver 3. helg. For å få turnusen til å gå opp da er helseforetakene nødt til å ansette f. eks. 2 stykker i 50% stilling framfor 1 i 100% stilling, fordi de da får dekket opp dobbelt så mange helger. 

Jeg er også fullstendig uenig i at «turnusbelastningen henger sammen med lønn», da man verken blir mindre sliten eller får mindre sykefravær ved å ha høyere lønn. Nøkkelen her er å jobbe for en bedre work/life balance slik at det blir lettere å stå i yrket et helt arbeidsliv. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.3.2021 den 13.42):

Jeg er renholder og er enig i dette. Jeg får såvidt økonomien til å gå rundt fra måned til måned, til tross for at jeg jobber på meg slitasje flere steder på kroppen. Spesielt i koronatiden har vi fått mye mer å gjøre, men ikke mer tid/ressurser til å gjøre det. Tvert i mot har vi fått beskjed om å bruke mindre penger på utstyr.

Etter min personlige erfaring er også renholdere de som oftest blir ignorert/sett ned på, på en arbeidsplass. Nei jeg sitter ikke på kontoret ved siden av sjefen i bygget, men likevel går jeg her på jobb hver eneste dag - som oftest før alle andre i det hele tatt har våknet hjemme. Når alle andre blir servert varm lunsj og kaker på lunsjrommet, er det tydelig hva de tenker om renholdere når vi blir tilbydd kalde rester etter at alle andre er ferdige.

For en liten stund siden var det et barn av en kollega av meg som ble mobbet på skolen, fordi det var visst galt å ha foreldre som var renholdere... Det er så tullete...

Å få sett at vi faktisk blir satt pris på gjennom bedre lønn hadde betydd kjempemye for samtlige renholdere, det kan jeg garantere.

Anonymkode: e0cae...0f4

Hvor mye tjener du som renholder i året? 

Anonymkode: 61f6b...f21

Skrevet

syns taxi sjåfører burde får bedre lønnsvilkår.  Og så burde de heve arbeidsledighetstrygden. Den kan en knapt leve på. 

AnonymBruker
Skrevet

Butikkmedarbeider, ufaglærte og andre. Uføre og arbeidsledige... De fortjener et løft. Det er veldig sannsynlig at disse også har studielån, og store utgifter som alle andre. 

Anonymkode: 08a34...5a9

AnonymBruker
Skrevet

Generelt er det dårlig lønnsvekst når man jobber på samme plass år etter år. Beste er å bytte jobb for å få høyere lønn. 

Anonymkode: 6a9a4...190

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber også i staten TS, og vi har sikkert akkurat samme utdanning også antar jeg. Selv om jeg skjønner det du sier og kjenner meg godt igjen i det, så er ikke løsningen at mange saksbehandlere i staten får økt lønn. Vi arbeider ikke turnus og har fleksitid. I tillegg sliter man ikke akkurat med å få nok saksbehandlere, slik man gjør med lærere og sykepleiere. Og ja, vi har kanskje lavere lønn selv om utdanningen ofte er høyere, men det er ikke alt som betyr noe her. Jeg lever veldig godt med ordnede arbeidsdager og å få komme hjem til samme tid hver dag, og jobber veldig sjeldent kveld eller helg. 

Det du bør gjøre TS er å søke ny jobb rett og slett. Vi har også nyansatte hos oss som ligger høyere i lønn enn det jeg gjør som har vært der i mange år. Tror tanken med det var å «løfte» alle andre opp etter hvert, men det skjer jo ikke. Jeg søker ny jobb nå, enten bruker jeg et tilbud for å forhandle lønnen, eller så bare bytter jeg jobb rett og slett.

Anonymkode: baaa1...f8a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.3.2021 den 17.10):

Overbetalt? Jeg har rett under 500 000 i årslønn. Synes ikke det er overbetalt akkurat. Fikk 1300 kr i lønnsøkning i fjor. 

Anonymkode: be0d5...9e0

jeg har 250 000 i årslønn, synes lønna de høres ganske grei ut jeg...

Anonymkode: 82adf...606

Skrevet
Tantadi skrev (På 25.3.2021 den 13.37):

Helsefagarbeidere er utdannet og har tatt fagbrev. Tror du de får det gratis? Nedlatende holdning overfor en veldig viktig yrkesgruppe.

Er det ikke gratis å ta fagbrev i Norge?  

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.3.2021 den 18.13):

Det er ingen som har nevnt å «dele opp turnusen mer», det er snakk om å øke bemanningen slik at man kan jobbe fulltid med færre ubekvemme vakter enn i dag, siden det et flere å dele de ubekvemme vaktene mellom. 

Hvordan ser du for deg at dette skal fungere? Det vil i så fall bety enda flere deltidsstillinger med overvekt av ubekvem arbeidstid, svært lite solidarisk. 

AnonymBruker
Skrevet
Tantadi skrev (På 25.3.2021 den 13.37):

Helsefagarbeidere er utdannet og har tatt fagbrev. Tror du de får det gratis? Nedlatende holdning overfor en veldig viktig yrkesgruppe.

Helsefagarbeidere er en viktig yrkesgruppe, men det er en utdanning på videregående nivå, og det kreves ikke studielån for å gjennomføre. De to første årene tas i likhet med alle andre som gjennomfører vgs på skolebenken, og så er det to år i lære der man får lønn underveis. Det kan ikke sammenlignes med å måtte ta tre år på høyere utdanning med studielån. Iflg denne artikkelen fra 2020 er gjennomsnittslønnen for en helsefagarbeiderlærling 16 780 kr, noen vil ha mindre og noen mer, men det er ikke nødvendig med studielån ved siden av. https://frifagbevegelse.no/nyheter/nye-tall-sjekk-larlinglonna-i-44-yrker-6.158.670832.26e219eaeb

Når det gjelder diskusjonen om lønnsforskjell mellom helsefagarbeider og sykepleier/vernepleier så er det kun på 48 000 for nyutdannede, og 67 000 ved maks ansiennitet. Det er ikke mye når man tenker på at helsepersonell som har bachelor har studielån og tre års tap arbeidsinntekt i den perioden de studerte, mot helsefagarbeidere som ikke har studielån og fikk lønn som lærling. I tillegg sitter sykepleiere/vernepleiere med alt ansvaret i det daglige. Kilde https://delta.no/lonn-og-avtaler/spekter/omrade-10

Anonymkode: 87cb7...eab

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Helsefagarbeidere er en viktig yrkesgruppe, men det er en utdanning på videregående nivå, og det kreves ikke studielån for å gjennomføre. De to første årene tas i likhet med alle andre som gjennomfører vgs på skolebenken, og så er det to år i lære der man får lønn underveis. Det kan ikke sammenlignes med å måtte ta tre år på høyere utdanning med studielån. Iflg denne artikkelen fra 2020 er gjennomsnittslønnen for en helsefagarbeiderlærling 16 780 kr, noen vil ha mindre og noen mer, men det er ikke nødvendig med studielån ved siden av. https://frifagbevegelse.no/nyheter/nye-tall-sjekk-larlinglonna-i-44-yrker-6.158.670832.26e219eaeb

Når det gjelder diskusjonen om lønnsforskjell mellom helsefagarbeider og sykepleier/vernepleier så er det kun på 48 000 for nyutdannede, og 67 000 ved maks ansiennitet. Det er ikke mye når man tenker på at helsepersonell som har bachelor har studielån og tre års tap arbeidsinntekt i den perioden de studerte, mot helsefagarbeidere som ikke har studielån og fikk lønn som lærling. I tillegg sitter sykepleiere/vernepleiere med alt ansvaret i det daglige. Kilde https://delta.no/lonn-og-avtaler/spekter/omrade-10

Anonymkode: 87cb7...eab

Er det noe denne pandemien har vist så er det at helsefagarbeidere står sammen med sykepleiere i fronten i en risikofylt jobb når det gjelder smittehåndtering. Ja, helsefagarbeiderutdanningen er på videregående nivå, samtidig mangler det enormt med helsefagarbeidere i årene fremover sammen med sykepleiere. For hver sykepleier på vakt trengs det 3-4 helsefagarbeidere for å dekke 1 arbeidsvakt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...