AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #41 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jo det stemmer. For en lærer med seks års utdanning og 16 års ansiennitet. Ikke noe å rope hurra for, men en ok lønn. Anonymkode: cc369...bf4 Da er han ikke lærer, men lektor. Da er lønnen rett. Før skatt, naturligvis Anonymkode: 99f65...a55 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #42 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det forundrer meg stadig at mange tror en lærer har så mye fri, og jobber utelukkende med barn. Det er jo som flere påpeker her, lektorer, og mange av disse jobber i VGS. Så med ungdommer rett ut av ungdomsskolen, og unge voksne. Det betyr ikke at disse menneskene er noe enklere å være lærer for? Det er masse prøver, tentamen (selvom det kanskje ikke er MANGE tentamen, så tenk deg at du har 5 klasser du er lærer for, som alle har tentamen i løpet av en 2 ukers periode, hver klasse har 25-27 elever). Når tenker dere at disse lærerene retter disse prøvene og tentamene? For det er ikke på kontoret. Da skal de være tilgjengelig for elevene. Så dette gjøres hjemme, gjerne på kveldstid, etter middag, trening, etter barna er lagt og etter de har fått inn en og annen egentreningsøkt selv. Åja, så var det planlegging av timene da. De må også gjøres. De må planlegge forskjellig. Enten for hele klassen hvert kapittel, helt semester, for wn mnd av gangen, kvartalsvis, individuelt for enkelte elever med spesielle behov, for i VGS er det faktisk ikke like enkelt å få PPT og miljøarbeidere til å avlaste slik elevene/foreldre/lærere har støttet seg på gjennom grunnskolen (som er kommunal, VGS er fylkeskommune). Så helt reelt, mange bruker faktisk både vinterferie, påskeferie, juleferie og helger til jobb. Kanskje spesielt jula, for rett etter terminator skal terminkarakterer føres, ALT av karakterer skal føres, vurderinger skal føres, varsles skal være sendt ut og eventuelle klager må være gjennomført. Og mulighet for streik? Når var det sist en lærerstreik? Jeg husker ikke helt, men i 2014 var det kanskje? Det var vel en ganske heftig også, men vel fortjent. Den gikk vel dog ikke direkte på lønn, men ubunden arbeidstid? Fordi det ville vært helt umulig å sette krav om tilstedeværelse i 7.5 på skolen, for da kunne man ikke kreve at jobb ble gjort utenom arbeidstid - som igjen ville ført til (blant annet) problemer med å gjennomføre foreldresamtaler i barne-ungdomsskole, tilbakemeldinger på arbeid i normal tid, tilgjengelighet for foresatte etc. Jeg har nå kun tatt for meg lærere, i all stilling - adjunkt med og uten opprykk, lektorer etc. De gjør en formidabel innsats, har vært på jobb, ikke hatt et vern under korona, ikke kunne hatt 10 eller mindre nærkontakter i uka, forventet samme arbeidsinnsats hele veien uansett om det ble digital skole eller fysisk oppmøte og beskjeden ble gitt en tirsdag kl 20.00. (Og ja, jeg er enig om at dette også gjelder barnehageansatte, men jeg har ikke denne yrkesgruppen tett på meg, så jeg kan ikke uttale meg). Jeg har dog en lærer tett på meg, som snart fysisk går i bakken, men han føler et så stort ansvar for elevene sine at han ikke tillater seg å kjenne seg sliten. Det er vondt å se på. Han sjonglerer 4 klasser, som er delt i 2, så i praksis 8 klasser, på 8 klasserom av smittehwnsyn, men skal likevel være tilstede for disse. Selvfølgelig ikke samtidig. Men å løpe mellom to klasserom samtidig som det sitter ungdommer, midt i en blodrød by, med full skole og klasserom rundt, det er tøft. Og så neste klasse, samme greia. Så hjem, rette prøver, lage opplegg. Stengt skole, digital undervisning. Elever får panikk, roe elever. "Ja, dere får vurdering. Vi ordner dette!" Jeg kan vel egentlig bare si at jeg syns lærerene ble spytta på i lønnsoppgjøret. Og de fortjener et løft. Jeg skal ikke sette noen yrkesgrupper opp mot hverandre. Alle er sliten. Men lærere har ikke så jævla mye fri som alle tror. Det er ikke sånn at de kan legge fra seg jobben når de går fra jobb. Anonymkode: 40a64...0a5 TUSEN TAKK! En som virkelig har skjønt det! Anonymkode: 99f65...a55
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #43 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): De eneste som bør opp er alle som jobber med barn. De er virkelig underbetalt. En skam rett og slett. Det er fryktelig vanskelig arbeid, og krever helt spesielle mengder med fine positive egenskaper som omsorg og tålmodighet. Ikke kan disse bare stikke en tur i lunsjen heller, barn trenger hele tiden oppsyn. Papirbunker kan du legge til side, ikke barn. Alle andre kan gå kraftig NED i lønn. Spesielt ledere i offentlig sektor. Alle andre tjener for mye, og ødelegger lønnsnivået og konkurransekraften til norske eksportprodukter. Lærere kan holde helt kjeft. På tide at den lange sommerferien blir taksert til det den er verdt i kroner og øre. Da har lærere en kjempelønn. Anonymkode: 80887...9f3 ALLE som jobber med BARN er de eneste som bør opp i lønn . LÆRERE kan holde kjeft! Altså...les hva du selv skriver, da 🤤 Anonymkode: 7a10b...1c1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #44 Skrevet 25. mars 2021 Helsefagarbeidere og renholdere, også ufaglærte assistenter i helsevesenet burde få bedre lønn. Har ansvar for andre menneskers liv og lever under fattigdomsgrensa. Det er uhørt! Anonymkode: 18707...c76 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #45 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): TS mente 650.000 utbetalt. Det er uvanlig lønn for lærere hvis de tar ekstra jobber i tillegg. Anonymkode: ed5bc...b64 Jeg nekter å tro på at man har 54.000 kr utbetalt i gjennomsnitt som lektor. 650 k før skatt, ja. Ikke etter. Medianlønnen for en lektor på vgs er 605 k. Han har da 45.000 mer UTBETALT? Har han nesten 950 k i brutto han da? Anonymkode: 17d76...e2c 3
Gjest Smeltemann Skrevet 25. mars 2021 #46 Skrevet 25. mars 2021 Øk tilleggene til de som har ugunstig arbeidstid. (De som jobber turnus)
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #47 Skrevet 25. mars 2021 Jeg skjønner ikke alle som sier at barnehagelærere tjener så spesielt dårlig. I Oslo kommune ligger de på samme lønnstrinn som sykepleiere. Tantadi skrev (45 minutter siden): Helsefagarbeiderne! Hører mest om sykepleiere, men helsefagarbeiderne har virkelig en tøff og jobb og er utsatt for minst like stor smitterisiko som sykepleiere.. .med mye dårligere lønn. La disse får ei lønn som de virkelig fortjener. Deretter barne og ungdomsarbeidere og renholdere. Viktige jobber med alt for lav lønn. Det er allerede alt for lite som skiller helsefag og sykepleier. Når man trekker fra det man betaler til lånekassa så sitter man igjen med omtrent det samme. Men sykepleierne har så enormt mye større ansvar enn det hjelpepleierne har. Og selvfølgelig må ansvar lønne seg, eller er vel ingen interessert i å jobbe som sykepleiere i kommunene lengre. Synes helsefag heller bør fokusere på fulle stillinger. Anonymkode: 5763c...e9d 9
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #48 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg er renholder og er enig i dette. Jeg får såvidt økonomien til å gå rundt fra måned til måned, til tross for at jeg jobber på meg slitasje flere steder på kroppen. Spesielt i koronatiden har vi fått mye mer å gjøre, men ikke mer tid/ressurser til å gjøre det. Tvert i mot har vi fått beskjed om å bruke mindre penger på utstyr. Etter min personlige erfaring er også renholdere de som oftest blir ignorert/sett ned på, på en arbeidsplass. Nei jeg sitter ikke på kontoret ved siden av sjefen i bygget, men likevel går jeg her på jobb hver eneste dag - som oftest før alle andre i det hele tatt har våknet hjemme. Når alle andre blir servert varm lunsj og kaker på lunsjrommet, er det tydelig hva de tenker om renholdere når vi blir tilbydd kalde rester etter at alle andre er ferdige. For en liten stund siden var det et barn av en kollega av meg som ble mobbet på skolen, fordi det var visst galt å ha foreldre som var renholdere... Det er så tullete... Å få sett at vi faktisk blir satt pris på gjennom bedre lønn hadde betydd kjempemye for samtlige renholdere, det kan jeg garantere. Anonymkode: e0cae...0f4 Enig i dette. Det står respekt av de som står i denne typen yrker dag inn og dag ut, og dere gjør en viktig jobb. Anonymkode: 83d5f...099 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #49 Skrevet 25. mars 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Uføretrygden, med minst en tusenlapp. Maten har blitt mye dyrere, og økningen på 1 - 2 hundrelapper i fjor, dekket ikke prisøkningen engang. Satsen har nesten stått stille de siste årene. Den må opp. Anonymkode: caeb6...355 49 minutter siden, AnonymBruker said: KPI økte med rundt 2,5-2,6%, og jeg forventer at Grunnbeløp, herav trygdede og arbeidsledige, øker rundt dette. Om det utgjør en tusenlapp eller ikke spørs hvor mye man har i trygd. Men jeg tror sjansene er store i år for at Grunnbeløp blir svekket. Altså at den kanskje blir oppjustert kun 2,2-2,3%. Jeg tror at uføretrygdede og arbeidsledige, med tanke på at dem er en stor andel nå og herav en belastning på Staten, må ta sin del av dugnaden med reallønnsnedgang. Svekket kjøpekraft altså. Dette igjen skaper enda større forskjeller i et samfunn som allerede har store forskjeller. Så er jeg sikker på at statsansatte havner på eller over 2,6%. Begrunnelsen for dette er at fagforeninger gir blanke faen i uføretrygdede, og prioriterer statsansatte. Slik har det vært i alle år, og slik blir det i år også. Grunnbeløp vil ikke bli prioritert i år, og forhandles lett bort til fordel for andre. Anonymkode: 2c18e...522 Til info økte grunnbeløpet med 1.5% i 2020, lønnsøkning til navansatte var 0.5%. Anonymkode: a6c77...bad 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #50 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Sykepleiere er hysterikere, som klager på god lønn. De tjener 570.000 kroner i gjennomsnitt, og klager over dette er en dårlig lønn. Maken til grådighet skal man lete lenge etter. Anonymkode: ed5bc...b64 Du får si det den dagen det ikke er nok sykepleiere til å ta seg av de syke. Når lønna, arbeidsoppgavene og arbeidstiden er så ubekvem så slutter sykepleiere. Av intensivsykepleiere som ble tilbakekalt til yrket sitt under korona var det bare et fåtall som tok kontakt. Ergo er det mangler på sykepleiere som har en svært viktig oppgave og som samfunnet trenger mange av i årene fremover. Å kalle det grådighet når man helt klart og tydelig ikke aner hva denne yrkesbelastningen handler om er et signal på null kunnskap. En nyutdannet sykepleier tjener ikke 570000. Anonymkode: 3e845...682 6
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #51 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du får si det den dagen det ikke er nok sykepleiere til å ta seg av de syke. Når lønna, arbeidsoppgavene og arbeidstiden er så ubekvem så slutter sykepleiere. Av intensivsykepleiere som ble tilbakekalt til yrket sitt under korona var det bare et fåtall som tok kontakt. Ergo er det mangler på sykepleiere som har en svært viktig oppgave og som samfunnet trenger mange av i årene fremover. Å kalle det grådighet når man helt klart og tydelig ikke aner hva denne yrkesbelastningen handler om er et signal på null kunnskap. En nyutdannet sykepleier tjener ikke 570000. Anonymkode: 3e845...682 Å klage på lønna når lønna er helt grei og den reelle utfordringen er turnusbelastningen og dårlig bemanning er også «et signal på null kunnskap». 🙄 Sykepleiere flykter fra yrket fordi de ikke orker i lengden å gå rett på dagvakt etter en kveldsvakt, gå glipp av julefeiringer, barnas bursdager og sosiale sammenkomster, ikke fordi de ikke klarer å betale regningene sine. Tid med familien er allerede minimal når man jobber på dagtid mens barna er på skolen, og den blir enda mindre når man må jobbe to kvelder i uken og hver tredje helg. Løsningen er selvsagt bedre bemanning og flere å dele de ubekvemme vaktene på, slik at belastningen blir mindre på hver enkelt. Og det er ikke samfunnsøkonomisk mulig å få til dersom lønna også skal opp opp opp hele tiden. Anonymkode: 83d5f...099 5
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #52 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Til info økte grunnbeløpet med 1.5% i 2020, lønnsøkning til navansatte var 0.5%. Anonymkode: a6c77...bad Det er jo fordi NAV-ansatte i utgangspunktet er overbetalte, og får høyere økning hvert eneste år, men i fjor var unntaket. Statsansatte regulerer lønnen 2 ganger i året. Først gjennom sentrale forhandlinger, deretter gjennom interne forhandlinger. Ikke uvanlig at statsansatte ligger høyere enn gjennomsnittlig lønnsøkning, og attpåtil får ekstra i lokale lønnsforhandlinger. Anonymkode: 2c18e...522 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #53 Skrevet 25. mars 2021 6 minutter siden, AnonymBruker said: Det er jo fordi NAV-ansatte i utgangspunktet er overbetalte, og får høyere økning hvert eneste år, men i fjor var unntaket. Statsansatte regulerer lønnen 2 ganger i året. Først gjennom sentrale forhandlinger, deretter gjennom interne forhandlinger. Ikke uvanlig at statsansatte ligger høyere enn gjennomsnittlig lønnsøkning, og attpåtil får ekstra i lokale lønnsforhandlinger. Anonymkode: 2c18e...522 Hvordan er man overbetalt med litt under 500 000 i årslønn med mastergrad? Jeg jobber i butikk og har høyere lønn enn samboeren som jobber i nav. Jeg har ingen utdanning. Anonymkode: a6c77...bad 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #54 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan er man overbetalt med litt under 500 000 i årslønn med mastergrad? Jeg jobber i butikk og har høyere lønn enn samboeren som jobber i nav. Jeg har ingen utdanning. Anonymkode: a6c77...bad I dette tilfellet er det du som er overbetalt, og ikke samboeren din som er underbetalt. Det må du også skjønne når du jobber i butikk og tjener mer enn 41.666,- i måneden. Anonymkode: 2c18e...522 7
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #55 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er ikke nedlatende overfor helsefagarbeidere, nei. Jeg mener de er kjempeviktige!! Og flinke. Men de har vært i jobb samtidig som de tar utdanning. Og fått betaling for det. Ingen av de har studielån. I dag er det bare 50 000 kr i årslønn som skiller en helsefagarbeider og en sykepleier. Det er for lite. Anonymkode: cc369...bf4 Min mor som er helsefagarbeider tjener langt under 50.000 mindre enn sykepleierene på samme arbeidsplass?.. Anonymkode: c32e8...aec
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #56 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Min mor som er helsefagarbeider tjener langt under 50.000 mindre enn sykepleierene på samme arbeidsplass?.. Anonymkode: c32e8...aec Hvordan vet du det? Hva tjener dun mor? Og hva tjener sykepleierne? Anonymkode: 5763c...e9d 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #57 Skrevet 25. mars 2021 Jeg er helt enig med deg TS, i at lønnspolitikken i staten er på ville veier. Men anbefaler deg å finne en fagforening slik at du kan få hjelp når det er lokale lønnsoppgjør. Velger du riktig der kan det være penger å hente. Jeg har gått opp fra 430 til 498 de siste 5 årene takket være lokale forhandlinger og fagforeninga. Jeg har som deg master og er saksbehandler. Ellers syns jeg at renholdere med fagbrev og bioingeniører bør bli prioritert nå. Vi trenger flere kompetente renholdere som behersker jobben sin, og jeg håper og at staten kan ansette dem selv, og ikke leie inn fra ISS. Og bioingeniørene har ligget bakpå lenge, de tjener for dårlig, og pandemien har vist oss hvor viktige de er. Anonymkode: c707d...b49 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #58 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Min mor som er helsefagarbeider tjener langt under 50.000 mindre enn sykepleierene på samme arbeidsplass?.. Anonymkode: c32e8...aec Litt upresist av meg, beklager. Startlønnen for nyutdannet sykepleier vs nyutdannet helsefagarbeider. Anonymkode: cc369...bf4
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #59 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvordan vet du det? Hva tjener dun mor? Og hva tjener sykepleierne? Anonymkode: 5763c...e9d Hva de tjener vil jeg ikke gå ut med. Men jeg er venninne med flere av min mors kollegaer, og så vet jeg hva min mor tjener fordi jeg hjelper henne med selvangivelsen. Anonymkode: c32e8...aec
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #60 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Litt upresist av meg, beklager. Startlønnen for nyutdannet sykepleier vs nyutdannet helsefagarbeider. Anonymkode: cc369...bf4 Min mor har jobbet nesten 20 år, og en av de som tjener en del mer ble ferdig utdannet for 5 år siden. Anonymkode: c32e8...aec
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå