Gå til innhold

Hvem bør løftes i årets lønnsoppgjør? Hjertesukk fra saksbehandler i staten

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Diskuterer med mannen min, som er lærer. Ser at lærerne var blant de som ble løftet minst i fjorårets oppgjør (nrk.no nyhettsak akkurat nå), og derfor vil de nok kreve en god del i årets lønnsoppgjør.

Mannen min sier at han nesten er litt flau over dette, for han som er lektor har egentlig en helt grei lønn, i allefall med 16 års erfaring i skolen som han har nå. Han har ca 650 000 utbetalt.

Jeg har like lang utdanning som ham, og like lang ansiennitet, men havnet som saksbehandler i staten, der det også er krav om mastergrad. Lønna mi er lavere, jeg tjener 150 000 mindre i året enn min lærer-mann.

Lærerne har en fantastisk fagforening (vel, flere) som tar kampene og står på krava. Det har ikke vi i offentlig administrasjon. I tillegg har lærerne streikemuligheten, som får stor effekt på samfunnet, og som derfor virker bra. Jeg går og håper på å bli tatt ut i streik, slik at det blir mer tydelig hvilken jobb saksbehandlere i staten gjør.

Det snakkes om å løfte de lavtlønnede. Dette er for en stor del mennesker som ikke har høye studielån, som har begynt å jobbe ganske rett etter videregående skole eller en kort lærlingstid, og derfor opparbeider seg mye mer pensjon enn vi dårlig lønnede i staten med lange utdanninger før vi kommer inn i arbeidslivet, og høye studielån. Bør ikke lønn i offentlige stillinger følge utdanningsnivå i det hele tatt? Skal det ikke lønne seg å ha studert?

På grunn av at lavest lønnede skal heves i omtrent alle forhandlinger, får de nyansatte i jobben min nå like mye utbetalt som oss som har 15 års erfaring. Vi stagnerer, for vi har gått opp alle lønnstrinnene vi kan og kommer opp til 500 000 kanskje, og startlønna i dag som nyansatte får er også 500 000. Før de begynner å rykke opp automatisk i lønn de neste ti årene. De som ble ansatt 5-10 år før meg, tjener også mindre enn meg, det er helt latterlig, og føles veldig urettferdig. Det er ikke det at jeg på død og liv må opp i lønn. Men at det føles blodig urettferdig når alle rundt meg går opp år etter år.

Beklager litt usammenhengende innlegg med frustrerte tanker. :)  Mannen min sier jeg bør begynne å se meg om etter en ny jobb (han spytter inn mye mer i familieøkonomien enn det jeg gjør, og synes det er veldig rart at jeg tjener så mye mindre enn lærerne, at det må være noe "feil" i systemet et sted). Men jeg nærmer meg 50, og det er ikke så lett å verken finne ny jobb eller bytte arbeidsmiljø.

Anonymkode: d10e8...d6b

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper at det blir lønnsøkning i år, har ikke fått noe de siste årene. Jobber på høyskole.

Anonymkode: dfeea...3e8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Førskolelærere og sykepleiere. Og lærere, for all del. Utdanningsforbundet er sterke og har løftet lærerne mye, men de svikter førskolelærerne gang på gang. 

Anonymkode: 18ca4...9e1

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Renholdere! Og det er jeg villig til å gå i langvarig streik for. 

Anonymkode: 559f2...dd7

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

For det første er ikke du lavlønt, og du tjener faktisk godt i forhold til tittelen din. Anbefaler deg å bytte jobb. Og for det andre bør ikke statsansatte heves særlig i lønn i år. Er det noen som alltid får mye lønnsøkninger så er det dem. 

Jeg tenker man bør heve lavtlønte i private yrker, eventuelt ikke-statlige yrker. Butikkmedarbeidere og renholder for å nevne et par. Samtidig bør sykepleiere og hjelpepleiere heves i lønn. Samt transportyrker, barnehageansatte og produksjonsmedarbeidere. Fellesnevneren for disse er at dem er "på gulvet", ikke i administrasjon. 

Anonymkode: 2c18e...522

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner veldig godt at du synes det er rart, jeg tenker også at de i din situasjon bør ha høyere lønn. 

Jeg er også lærer, allmennlærer og tjener derfor nærmere din lønn enn din mann. Jeg har mye kompetanse, og lang erfaring innen veldig mange områder i skolen, men siden mine studiepoeng ikke er samlet i en mastergrad får jeg ikke lektorlønn. Jeg opplever også at de nytilsatte som kommer inn med en grunnutdanning som er ett år lengre enn min (men jeg har flere studiepoeng samlet, og langt mer kompetanse) tjener bedre enn meg.

Så jeg skjønner følelsen din. Og jeg håper vi begge vil få større lønnsvekst i år, jeg ønsker å settes pris på for arbeidet jeg gjør. Det opplever jeg ikke nå (både med bakgrunn i lønn og manglende smittevern). 

Anonymkode: d086d...fc9

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Førskolelærere og lærere og sykepleiere.

Anonymkode: 98360...823

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Tror forresten at veldig FÅ vil få lønnsøkning i år. Man vil nesten alle havne under 2,5-2,6%, som tilsvarer KPI-reguleringer. Altså en økning på 2,5-2,6% i lønn i forhold til fjoråret, men ikke økning i kjøpekraft. 

Spørsmålet er om noen i det hele tatt vil havner særlig over dette. Det blir et magert lønnsoppgjør. Spørsmålet er ikke økning i lønn, men om ansatte bør få svekket kjøpekraft i år eller ikke. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

De eneste som bør opp er alle som jobber med barn. De er virkelig underbetalt. En skam rett og slett. Det er fryktelig vanskelig arbeid, og krever helt spesielle mengder med fine positive egenskaper som omsorg og tålmodighet. Ikke kan disse bare stikke en tur i lunsjen heller, barn trenger hele tiden oppsyn. Papirbunker kan du legge til side, ikke barn.

Alle andre kan gå kraftig NED i lønn. Spesielt ledere i offentlig sektor. Alle andre tjener for mye, og ødelegger lønnsnivået og konkurransekraften til norske eksportprodukter.

Lærere kan holde helt kjeft. På tide at den lange sommerferien blir taksert til det den er verdt i kroner og øre. Da har lærere en kjempelønn.

Anonymkode: 80887...9f3

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De eneste som bør opp er alle som jobber med SMÅbarn. De er virkelig underbetalt. En skam rett og slett. Det er fryktelig vanskelig arbeid, og krever helt spesielle mengder med fine positive egenskaper som omsorg og tålmodighet. Ikke kan disse bare stikke en tur i lunsjen heller, barn trenger hele tiden oppsyn. Papirbunker kan du legge til side, ikke barn.

Alle andre kan gå kraftig NED i lønn. Spesielt ledere i offentlig sektor. Alle andre tjener for mye, og ødelegger lønnsnivået og konkurransekraften til norske eksportprodukter.

Lærere kan holde helt kjeft. På tide at den lange sommerferien blir taksert til det den er verdt i kroner og øre. Da har lærere en kjempelønn.

retting

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De eneste som bør opp er alle som jobber med barn. De er virkelig underbetalt. En skam rett og slett. Det er fryktelig vanskelig arbeid, og krever helt spesielle mengder med fine positive egenskaper som omsorg og tålmodighet. Ikke kan disse bare stikke en tur i lunsjen heller, barn trenger hele tiden oppsyn. Papirbunker kan du legge til side, ikke barn.

Dette beviser bare at du ikke vet hvilke arbeidsoppgaver en lærer har. Og når de må utføre dem....Nei jeg er ikke lærer men gift med en lektor. Mye av jobben hans gjøres hjemme på kveldene..

Anonymkode: 604f7...8d5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ikke ut som du har noen unik kompetanse - man får den lønna man er verdt.

Anonymkode: c9dcd...457

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nå glemmer du at lærere har lenger arbeidsuke, og at den lange sommerferien er avspasering av disse ekstratimene.

Du har likevel et poeng, så det optimale hadde vært at lærere faktisk må dokumentere merarbeidet sitt slik som alle andre yrkesgrupper, og de som ikke jobber nok til å opptjene seg all denne avspaseringen burde ha blitt satt til å jobbe på sommeraktivitetsskole eller lignende. Og de som jobber mer enn de får tatt ut i avspasering burde bli tatt inn til en samtale med leder angående hvorfor de ikke klarer å gjøre arbeidsoppgavene sine i løpet av årstimetallet for skoleåret. Kanskje må læreren jobbe med effektiviteten sin eller kanskje har vedkommende for mange arbeidsoppgaver. 

Anonymkode: 83d5f...099

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Barnehagelærere og renholdere, hvordan skulle vi klart oss uten dem?

Anonymkode: e49d4...676

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Uføretrygden, med minst en tusenlapp.  Maten har blitt mye dyrere, og økningen på 1 - 2 hundrelapper i fjor, dekket ikke prisøkningen engang. Satsen har nesten stått stille de siste årene. Den må opp.

Anonymkode: caeb6...355

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

650000 utbetalt som lærer kan rett og slett ikke stemme.

Anonymkode: eaef7...b14

• Liker 6
Skrevet

Ingen, dette bør bedriftene bestemme.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

650000 utbetalt som lærer kan rett og slett ikke stemme.

Anonymkode: eaef7...b14

Jo det stemmer. For en lærer med seks års utdanning og 16 års ansiennitet. Ikke noe å rope hurra for, men en ok lønn. 

Anonymkode: cc369...bf4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

650.000 utbetalt, eller brutto?

Anonymkode: 5286c...c14

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Uføretrygden, med minst en tusenlapp.  Maten har blitt mye dyrere, og økningen på 1 - 2 hundrelapper i fjor, dekket ikke prisøkningen engang. Satsen har nesten stått stille de siste årene. Den må opp.

Anonymkode: caeb6...355

KPI økte med rundt 2,5-2,6%, og jeg forventer at Grunnbeløp, herav trygdede og arbeidsledige, øker rundt dette. Om det utgjør en tusenlapp eller ikke spørs hvor mye man har i trygd. Men jeg tror sjansene er store i år for at Grunnbeløp blir svekket. Altså at den kanskje blir oppjustert kun 2,2-2,3%. Jeg tror at uføretrygdede og arbeidsledige, med tanke på at dem er en stor andel nå og herav en belastning på Staten, må ta sin del av dugnaden med reallønnsnedgang. Svekket kjøpekraft altså. Dette igjen skaper enda større forskjeller i et samfunn som allerede har store forskjeller. Så er jeg sikker på at statsansatte havner på eller over 2,6%. Begrunnelsen for dette er at fagforeninger gir blanke faen i uføretrygdede, og prioriterer statsansatte. Slik har det vært i alle år, og slik blir det i år også. Grunnbeløp vil ikke bli prioritert i år, og forhandles lett bort til fordel for andre. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...