AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #21 Skrevet 26. mars 2021 Kastanjefrø skrev (21 minutter siden): Haha, å lære seg «symbolene» må du i like stor grad i alle mattefagene, og det er det soleklart enkleste med mattefagene på VGS. Nei, jeg snakker om symboler og skrivemåter utover de vanlige pluss og minus.. 👍🤗 Det er mye mer i R1 enn de andre fagene jeg. Men du kan jo forsøke å være morsom Anonymkode: 51a25...a6c
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #22 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg har ikke "bare" brukt formler tidligere heller, da tror jeg ikke man klarer å oppnå toppkarakterer i noen av mattefagene. Jeg mener selv at jeg har relativt god forståelse for matte, og jeg syns faget er veldig gøy. Det er alle de skrekkhistoriene som stopper meg. De jeg kjenner som har satt det, sier at det er vanvittig vanskelig, og at det beste er å legge det på hylla, om jeg absolutt ikke må ha det. Utregning, bevis og korrekt bruk av symbol må man vel ha uansett hvilken matte man tar? Anonymkode: cc2b2...de2 Nei, i R1 er det mer utvidet bruk ha disse mystiske "tegnene" . Og man leser formlene annerledes, i R matte. Selvfølgelig kan man " lese tegnene og formlene" på samme måte i P matte, det jeg sier er at de vektlegger dette på eksamen i R matte. De gjør det mindre i P. Og det er fordi R matte peiler deg inn på matematiske studier. Altså, du skal kunne lykkes på videre matematikkstudier med denne type matte. Da Må du være innstilt på nettopp dette. Når du skal videre på UNI (jeg er heldig, som har tatt alt dette baklengs) så vil du i realfag se at bøkene vektlegger dette mer. Matte er et slags eget språk. Når det er sagt så sier jeg ikke at det er umulig. Men jeg sier at du skal legge inn en del arbeid for å kunne oppnå god karakter, hvis det er det du sikter til. De som sier noe annet, de lurer deg litt. Fordi du må sette deg ned å bruke den tiden det tar, og det er ikke gjort på kort tid sånn uten videre, slik som enkelte fremlegger det. Vil du ha et svar som likner på at "det er lett" så kan jeg godt gi deg det. Men det er ikke sant for dem fleste. Du må jobbe hardt, og du må gå inn for å forstå faget på en annen måte enn S fagene og T.. Det er i allfall noe helt annet enn P matte. Jeg har vært borti alle. Og du må være ganske selvstendig i R matten, i forhold til T foreksempel. Mangler du noe grunnleggende så finner du ikke dette i T boka. Anonymkode: 51a25...a6c 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #23 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Hva synes du om likninger/bokstavregning? Jeg underviser i p-fag, og tenker at R1 nesten er lettere når du er helt på egenhånd (ett fag istedenfor 2 og dermed mindre stoff). Men om du liker funksjoner i geogebra og sliter med likninger og algebra ville jeg valgt S. Du kan sikkert klare R1 så lenge du vet at du kan ha endel "hull" og setter av nok tid til å tette de underveis. Men nå kjenner jeg ikke dette faget så godt, så andre kan rette meg her. Det kommer nye læreplaner i vg2 fagene fra høsten, der s1 i enda større grad også skal bygge på 1t såvidt jeg har forstått. Anonymkode: a9676...031 Problemet er at pensumet I bøkene for T/S/R dekker ikke eventuelle hull. Så man må famle seg tilbake, og det tar sykt lang tid . Det er ikke bare bare. Desverre🙂 Anonymkode: 51a25...a6c
Gjest Kastanjefrø Skrevet 26. mars 2021 #24 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Problemet er at pensumet I bøkene for T/S/R dekker ikke eventuelle hull. Så man må famle seg tilbake, og det tar sykt lang tid . Det er ikke bare bare. Desverre🙂 Anonymkode: 51a25...a6c Så lenge du kan BOMDAS kan du regnereglene de forutsetter i 1T og 1S
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #25 Skrevet 26. mars 2021 Kastanjefrø skrev (2 timer siden): Så lenge du kan BOMDAS kan du regnereglene de forutsetter i 1T og 1S Nope. Og jeg tror det mangler noen bokstaver der. Anonymkode: 51a25...a6c
Gjest Kastanjefrø Skrevet 26. mars 2021 #26 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Nope. Og jeg tror det mangler noen bokstaver der. Anonymkode: 51a25...a6c At du tror det mangler noen bokstaver avslører at du ikke vet hva du snakker om. Hvilke regneregler utover denne mener du det forutsettes at man skal kunne?
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #27 Skrevet 26. mars 2021 Kastanjefrø skrev (14 minutter siden): At du tror det mangler noen bokstaver avslører at du ikke vet hva du snakker om. Hvilke regneregler utover denne mener du det forutsettes at man skal kunne? Høres ut som du har lest "bli god i matte" 8-10 klasse. Men sikkert andre bøker som nevner regnerekkefølgene. Man må også kunne ha tallforståelse, som man får gjennom å kjenne kvadratrøttene, brøk, gangetabellen m. m. Du er en kranglefant i de fleste innleggene dine😉 God helg Anonymkode: 51a25...a6c
Gjest Kastanjefrø Skrevet 26. mars 2021 #28 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Høres ut som du har lest "bli god i matte" 8-10 klasse. Men sikkert andre bøker som nevner regnerekkefølgene. Man må også kunne ha tallforståelse, som man får gjennom å kjenne kvadratrøttene, brøk, gangetabellen m. m. Du er en kranglefant i de fleste innleggene dine😉 God helg Anonymkode: 51a25...a6c Høres ut som du aldri har gjort en eneste matteoppgave forbi grunnskolen og ikke vet hva du snakker om. Jeg er i alle fall ikke fullstendig kunnskapsløs. god påske🐓
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #29 Skrevet 26. mars 2021 Kastanjefrø skrev (6 minutter siden): Høres ut som du aldri har gjort en eneste matteoppgave forbi grunnskolen og ikke vet hva du snakker om. Jeg er i alle fall ikke fullstendig kunnskapsløs. god påske🐓 Får du kick av å være nedlatende? Du gjør en iherdig innsats her på forumet i allfall Anonymkode: 51a25...a6c
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #30 Skrevet 26. mars 2021 Kastanjefrø skrev (42 minutter siden): Høres ut som du aldri har gjort en eneste matteoppgave forbi grunnskolen og ikke vet hva du snakker om. Jeg er i alle fall ikke fullstendig kunnskapsløs. god påske🐓 Jeeezzz, kastanjefrø, hvem er du? Anonymkode: fffb5...17d
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #31 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Nei, i R1 er det mer utvidet bruk ha disse mystiske "tegnene" . Og man leser formlene annerledes, i R matte. Selvfølgelig kan man " lese tegnene og formlene" på samme måte i P matte, det jeg sier er at de vektlegger dette på eksamen i R matte. De gjør det mindre i P. Og det er fordi R matte peiler deg inn på matematiske studier. Altså, du skal kunne lykkes på videre matematikkstudier med denne type matte. Da Må du være innstilt på nettopp dette. Når du skal videre på UNI (jeg er heldig, som har tatt alt dette baklengs) så vil du i realfag se at bøkene vektlegger dette mer. Matte er et slags eget språk. Når det er sagt så sier jeg ikke at det er umulig. Men jeg sier at du skal legge inn en del arbeid for å kunne oppnå god karakter, hvis det er det du sikter til. De som sier noe annet, de lurer deg litt. Fordi du må sette deg ned å bruke den tiden det tar, og det er ikke gjort på kort tid sånn uten videre, slik som enkelte fremlegger det. Vil du ha et svar som likner på at "det er lett" så kan jeg godt gi deg det. Men det er ikke sant for dem fleste. Du må jobbe hardt, og du må gå inn for å forstå faget på en annen måte enn S fagene og T.. Det er i allfall noe helt annet enn P matte. Jeg har vært borti alle. Og du må være ganske selvstendig i R matten, i forhold til T foreksempel. Mangler du noe grunnleggende så finner du ikke dette i T boka. Anonymkode: 51a25...a6c Takk for svar. Nei, jeg er innstilt på å jobbe hardt, absolutt. Begir meg ikke ut på den veien, om jeg ikke tror jeg har energien til det. Jeg får fysisk undervisning i R1 i så fall, så jeg slipper heldgivis å stå helt uten noe form for hjelp. Det er eventuelt t-matte jeg måtte sette meg grundig inn i, og og som jeg da må pugge på egenhånd. Det "eneste" jeg har, er tilgang til videoer som forklarer pensum. Anonymkode: cc2b2...de2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #32 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for svar. Nei, jeg er innstilt på å jobbe hardt, absolutt. Begir meg ikke ut på den veien, om jeg ikke tror jeg har energien til det. Jeg får fysisk undervisning i R1 i så fall, så jeg slipper heldgivis å stå helt uten noe form for hjelp. Det er eventuelt t-matte jeg måtte sette meg grundig inn i, og og som jeg da må pugge på egenhånd. Det "eneste" jeg har, er tilgang til videoer som forklarer pensum. Anonymkode: cc2b2...de2 Det tror jeg er veldig lurt🙂 lykke til, jeg har absolutt trua👍 Anonymkode: 51a25...a6c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå