AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #1 Skrevet 25. mars 2021 Hei. Jeg vurderer å ta realfagskompetanse. Fra før av har jeg 1P og 2P, hvor jeg vippet mellom 5 og 6. Havnet til slutt på 5. I de øvrige generell studiekompetanse-fagene, har jeg 6, så jeg jobber strukturert med ting, når jeg først skal gjøre noe. Hvilken vei lønner det seg å ta videre nå? Er R-1 veldig vanskelig? Lønner det seg å ta T-matten i mellom? Og er det i så fall mulig å ta den på egenhånd på sommeren, for å være klar for R-matte til høsten? Eller er det bedre å ta S1 og S2, i stedenfor R1? Anonymkode: cc2b2...de2
Gjest Kastanjefrø Skrevet 25. mars 2021 #2 Skrevet 25. mars 2021 R1 forutsetter at du kan veldig mye fra 1T, som ikke gjennomgås på nytt, så du er nesten nødt å gå gjennom endel av T-matten enten mens du har R1 eller før du tar det. Personlig tror jeg det er enklere å ta R1 over ett år, enn S1 og S2, selv om R1 er vanskeligere enn både S1 og S2. Da får du mye mer tid til å jobbe med hvert emne. Om du tar S1 og S2 trenger du ikke å gå gjennom T-matten.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #3 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hei. Jeg vurderer å ta realfagskompetanse. Fra før av har jeg 1P og 2P, hvor jeg vippet mellom 5 og 6. Havnet til slutt på 5. I de øvrige generell studiekompetanse-fagene, har jeg 6, så jeg jobber strukturert med ting, når jeg først skal gjøre noe. Hvilken vei lønner det seg å ta videre nå? Er R-1 veldig vanskelig? Lønner det seg å ta T-matten i mellom? Og er det i så fall mulig å ta den på egenhånd på sommeren, for å være klar for R-matte til høsten? Eller er det bedre å ta S1 og S2, i stedenfor R1? Anonymkode: cc2b2...de2 Kommer an på hva du vil eller rettere sagt hva du vil forberede deg på til høyere utdanning. Jeg hadde R matte selv men byttet til S1+S2 som privatist i vg3 når jeg skulle ha R2. Hadde ikke nok timer/fag til å fullføre så da splittet jeg opp faget jeg kunne best og fikk dobbelt opp med fag/timer. R1 er absolutt ikke vanskelig Anonymkode: 26fe6...bfc 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #4 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hei. Jeg vurderer å ta realfagskompetanse. Fra før av har jeg 1P og 2P, hvor jeg vippet mellom 5 og 6. Havnet til slutt på 5. I de øvrige generell studiekompetanse-fagene, har jeg 6, så jeg jobber strukturert med ting, når jeg først skal gjøre noe. Hvilken vei lønner det seg å ta videre nå? Er R-1 veldig vanskelig? Lønner det seg å ta T-matten i mellom? Og er det i så fall mulig å ta den på egenhånd på sommeren, for å være klar for R-matte til høsten? Eller er det bedre å ta S1 og S2, i stedenfor R1? Anonymkode: cc2b2...de2 Hva synes du om likninger/bokstavregning? Jeg underviser i p-fag, og tenker at R1 nesten er lettere når du er helt på egenhånd (ett fag istedenfor 2 og dermed mindre stoff). Men om du liker funksjoner i geogebra og sliter med likninger og algebra ville jeg valgt S. Du kan sikkert klare R1 så lenge du vet at du kan ha endel "hull" og setter av nok tid til å tette de underveis. Men nå kjenner jeg ikke dette faget så godt, så andre kan rette meg her. Det kommer nye læreplaner i vg2 fagene fra høsten, der s1 i enda større grad også skal bygge på 1t såvidt jeg har forstått. Anonymkode: a9676...031 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #5 Skrevet 25. mars 2021 Kastanjefrø skrev (Akkurat nå): R1 forutsetter at du kan veldig mye fra 1T, som ikke gjennomgås på nytt, så du er nesten nødt å gå gjennom endel av T-matten enten mens du har R1 eller før du tar det. Personlig tror jeg det er enklere å ta R1 over ett år, enn S1 og S2, selv om R1 er vanskeligere enn både S1 og S2. Da får du mye mer tid til å jobbe med hvert emne. Om du tar S1 og S2 trenger du ikke å gå gjennom T-matten. Nja...folk er ulike. Vil ikke si R1 er vanskeligere enn s1 og s2 jeg hadde begge pga mangel på timer etc. hvis nan har tungt for å lese tekst kan statistikkoppgavene i S matte bli en utfordring. Begynner liksom å løse noe helt annet enn det oppgaven ber om uten at metoden er feil........ Anonymkode: 26fe6...bfc
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #6 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva synes du om likninger/bokstavregning? Jeg underviser i p-fag, og tenker at R1 nesten er lettere når du er helt på egenhånd (ett fag istedenfor 2 og dermed mindre stoff). Men om du liker funksjoner i geogebra og sliter med likninger og algebra ville jeg valgt S. Du kan sikkert klare R1 så lenge du vet at du kan ha endel "hull" og setter av nok tid til å tette de underveis. Men nå kjenner jeg ikke dette faget så godt, så andre kan rette meg her. Det kommer nye læreplaner i vg2 fagene fra høsten, der s1 i enda større grad også skal bygge på 1t såvidt jeg har forstått. Anonymkode: a9676...031 Likninger er noe av det jeg mestret best, syns det var veldig moro. knotet en del i geogebra, men jeg er ikke spesielt teknisk anlagt. Men det var 2P jeg fikk flest toppkarakterer i, om det kanskje er en pekepinn? Kastanjefrø skrev (9 minutter siden): R1 forutsetter at du kan veldig mye fra 1T, som ikke gjennomgås på nytt, så du er nesten nødt å gå gjennom endel av T-matten enten mens du har R1 eller før du tar det. Personlig tror jeg det er enklere å ta R1 over ett år, enn S1 og S2, selv om R1 er vanskeligere enn både S1 og S2. Da får du mye mer tid til å jobbe med hvert emne. Om du tar S1 og S2 trenger du ikke å gå gjennom T-matten. Tenker du at det kan være mulig å gå såpass godt igjennom T-matten i løpet av en sommer, at jeg eventuelt kan være klar for R-matte til høsten? Anonymkode: cc2b2...de2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #7 Skrevet 25. mars 2021 Ps; jeg tenkte å kombinere det med enten fysikk, kjemi eller biologi, så blir noen flere fag enn kun matte. Jar bare ikke helt bestemt meg for retningen enda. Anonymkode: cc2b2...de2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #8 Skrevet 25. mars 2021 Ville tatt R1. Synes ikke det var vanskelig, men jeg gikk rett fra T til R da. Har ikke hatt P.matte Anonymkode: 9e441...c7f 1
Gjest Kastanjefrø Skrevet 25. mars 2021 #9 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nja...folk er ulike. Vil ikke si R1 er vanskeligere enn s1 og s2 jeg hadde begge pga mangel på timer etc. hvis nan har tungt for å lese tekst kan statistikkoppgavene i S matte bli en utfordring. Begynner liksom å løse noe helt annet enn det oppgaven ber om uten at metoden er feil........ Anonymkode: 26fe6...bfc Da sier du feil. Objektivt er R1 vanskeligere fordi oppgaver som er felles pensum er på et mye høyere nivå i R, og det som ikke er felles pensum er vanskeligere konsepter som krever mer forforståelse for å forstå.
Gjest Kastanjefrø Skrevet 25. mars 2021 #10 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva synes du om likninger/bokstavregning? Jeg underviser i p-fag, og tenker at R1 nesten er lettere når du er helt på egenhånd (ett fag istedenfor 2 og dermed mindre stoff). Men om du liker funksjoner i geogebra og sliter med likninger og algebra ville jeg valgt S. Du kan sikkert klare R1 så lenge du vet at du kan ha endel "hull" og setter av nok tid til å tette de underveis. Men nå kjenner jeg ikke dette faget så godt, så andre kan rette meg her. Det kommer nye læreplaner i vg2 fagene fra høsten, der s1 i enda større grad også skal bygge på 1t såvidt jeg har forstått. Anonymkode: a9676...031 Ja, men man kan fremdeles gå opp til gammel læreplan fem(?) semestre etterpå. Etter fagfornyelsen nå er det ingen god grunn for å velge S, da S skal bli like vanskelig som R, men du må ha S1 og S2 i stedet for bare R1
Gjest Kastanjefrø Skrevet 25. mars 2021 #11 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Likninger er noe av det jeg mestret best, syns det var veldig moro. knotet en del i geogebra, men jeg er ikke spesielt teknisk anlagt. Men det var 2P jeg fikk flest toppkarakterer i, om det kanskje er en pekepinn? Tenker du at det kan være mulig å gå såpass godt igjennom T-matten i løpet av en sommer, at jeg eventuelt kan være klar for R-matte til høsten? Anonymkode: cc2b2...de2 Du kommer deg lett gjennom T-matte ila. Av en sommer om du setter av noen timer hver dag til det. Du burde forøvrig begynne på R-matten også.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #12 Skrevet 25. mars 2021 R2 er ikke så vanskelig som alle skal ha det til i hvert fall. 1T og R1 har så mange rare eksamensoppgaver... Anonymkode: fffb5...17d 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #13 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ville tatt R1. Synes ikke det var vanskelig, men jeg gikk rett fra T til R da. Har ikke hatt P.matte Anonymkode: 9e441...c7f Kastanjefrø skrev (8 minutter siden): Du kommer deg lett gjennom T-matte ila. Av en sommer om du setter av noen timer hver dag til det. Du burde forøvrig begynne på R-matten også. Tusen takk for tips, folkens! AnonymBruker skrev (4 minutter siden): R2 er ikke så vanskelig som alle skal ha det til i hvert fall. 1T og R1 har så mange rare eksamensoppgaver... Anonymkode: fffb5...17d R2 tror jeg ikke at jeg trenger, Ikke på de retningene jeg har kikket på til nå, i alle fall Anonymkode: cc2b2...de2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #14 Skrevet 25. mars 2021 Kastanjefrø skrev (46 minutter siden): Da sier du feil. Objektivt er R1 vanskeligere fordi oppgaver som er felles pensum er på et mye høyere nivå i R, og det som ikke er felles pensum er vanskeligere konsepter som krever mer forforståelse for å forstå. Jeg sier ikke feil. Sa jo at folk er forskjellige i starten. Jeg hadde R1 s1+2 og halve R2. Kjempe mange som hadde R synes sansynlighetsregning var vanskelig i S. Jeg hadde 6 fra R1. Felleskonaeptene uansett R eller S er helt grunnlegende for å kunne ta høyere utdanning innen kvantitative fag uansett. Så hvis man ikke skal bli matematiker, ingeniør, studere kvantitative økonomifag eller lege etc så trenger man hverken S eller R så det er sagt. Anonymkode: 26fe6...bfc
Gjest Kastanjefrø Skrevet 25. mars 2021 #15 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg sier ikke feil. Sa jo at folk er forskjellige i starten. Jeg hadde R1 s1+2 og halve R2. Kjempe mange som hadde R synes sansynlighetsregning var vanskelig i S. Jeg hadde 6 fra R1. Felleskonaeptene uansett R eller S er helt grunnlegende for å kunne ta høyere utdanning innen kvantitative fag uansett. Så hvis man ikke skal bli matematiker, ingeniør, studere kvantitative økonomifag eller lege etc så trenger man hverken S eller R så det er sagt. Anonymkode: 26fe6...bfc Og på hvilken måte er ditt siste avsnitt relevant for ett eneste av poengene mine? Tror du må lese hva jeg skrev en gang til
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #16 Skrevet 26. mars 2021 R1 er tøft. For å få en god karakter krever de at du kan bruke symbolene i mattematikk, dvs at du har lært "matte-språket". Du må svare på eksamen med å bruke disse symbolene. Du må også ha fullstendig oversikt på hvordan man skriver "bevis". De stiller mye høyere krav. Og du må kunne lage egne formler m. m. R matte er for de som liker og interesserer seg for faget. Matten i seg selv er kanskje ikke så mye mer vanskelig, men kravene er høyere, og de vektlegger forståelsen din på en annen måte. Det er ikke nok å "bare kunne formler" eller følge oppskrifter lenger. Du skal være mer selvstendig. Men det er ikke umulig å bestå den, men sikter du høyere ville jeg tenkt meg om. Så jeg styrte unna da jeg skjønte dette🙂👍 Anonymkode: 51a25...a6c
ErGlad Skrevet 26. mars 2021 #17 Skrevet 26. mars 2021 T-matten er relativt enkelt. R1 har flere krevende temaer som vektorregning og lignende. Husk at S1+S2 = R1. Da du gjennomgår mye vanskelig matematikk. R2-matte er enkelt i forhold til R1. Da du allerede har kommet deg gjennom hindret med å forstå R1-matten. 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #18 Skrevet 26. mars 2021 Jeg hadde letteste matte for å få studiekompetanse fra tidligere, det som den gang het 1MY(?), og klarte knapt bestå. Etter noen år i arbeidslivet tok jeg R1 og R2 på ett halvt år, for å komme inn på ingeniørstudie. Noem få emner var jeg veldig avhengig av å få gode forklaringer fra foreleser, men mye kunne jeg ha lest meg opp på egenhånd. Anonymkode: 05073...691
Gjest Kastanjefrø Skrevet 26. mars 2021 #19 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): R1 er tøft. For å få en god karakter krever de at du kan bruke symbolene i mattematikk, dvs at du har lært "matte-språket". Du må svare på eksamen med å bruke disse symbolene. Du må også ha fullstendig oversikt på hvordan man skriver "bevis". De stiller mye høyere krav. Og du må kunne lage egne formler m. m. R matte er for de som liker og interesserer seg for faget. Matten i seg selv er kanskje ikke så mye mer vanskelig, men kravene er høyere, og de vektlegger forståelsen din på en annen måte. Det er ikke nok å "bare kunne formler" eller følge oppskrifter lenger. Du skal være mer selvstendig. Men det er ikke umulig å bestå den, men sikter du høyere ville jeg tenkt meg om. Så jeg styrte unna da jeg skjønte dette🙂👍 Anonymkode: 51a25...a6c Haha, å lære seg «symbolene» må du i like stor grad i alle mattefagene, og det er det soleklart enkleste med mattefagene på VGS.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #20 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): R1 er tøft. For å få en god karakter krever de at du kan bruke symbolene i mattematikk, dvs at du har lært "matte-språket". Du må svare på eksamen med å bruke disse symbolene. Du må også ha fullstendig oversikt på hvordan man skriver "bevis". De stiller mye høyere krav. Og du må kunne lage egne formler m. m. R matte er for de som liker og interesserer seg for faget. Matten i seg selv er kanskje ikke så mye mer vanskelig, men kravene er høyere, og de vektlegger forståelsen din på en annen måte. Det er ikke nok å "bare kunne formler" eller følge oppskrifter lenger. Du skal være mer selvstendig. Men det er ikke umulig å bestå den, men sikter du høyere ville jeg tenkt meg om. Så jeg styrte unna da jeg skjønte dette🙂👍 Anonymkode: 51a25...a6c Jeg har ikke "bare" brukt formler tidligere heller, da tror jeg ikke man klarer å oppnå toppkarakterer i noen av mattefagene. Jeg mener selv at jeg har relativt god forståelse for matte, og jeg syns faget er veldig gøy. Det er alle de skrekkhistoriene som stopper meg. De jeg kjenner som har satt det, sier at det er vanvittig vanskelig, og at det beste er å legge det på hylla, om jeg absolutt ikke må ha det. Utregning, bevis og korrekt bruk av symbol må man vel ha uansett hvilken matte man tar? Anonymkode: cc2b2...de2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå