AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #1 Skrevet 25. mars 2021 Hei. Jeg er ung og har et dårlig nettverk, så jeg har ingen i livet mitt jeg kan få hjelp av. Har prøvd å lese litt, men er livredd for å gjøre feil. Det står at man selv er ansvarlig for å dobbeltsjekke at meldingen er fylt ut korrekt, men hvordan vet jeg det? Jeg vet at beløpet som står under "inntekt" er riktig, men resten av linjene (fradrag, alminnelig inntekt, særfradrag, formue, gjeld, nettoformue) forstår jeg ingenting av.. Står jeg får 2700 kr til gode, og er redd jeg blir anmeldt for svindel om dette er feil. Anonymkode: 8e0a3...006
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #2 Skrevet 25. mars 2021 Under "alminnelig inntekt" står det "inntekt etter fradrag" - betyr dette netto? Fordi tallet som står der er langt lavere enn det jeg fikk utbetalt netto i løpet av 2020. Anonymkode: 8e0a3...006
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #3 Skrevet 25. mars 2021 I løpet av januar/februar får du årsmeldinger fra bl.a. banken og jobben, som viser hva de har rapportert inn til skattemyndighetene av hva du har på konto, i gjeld og fått i lønn. Finn frem de og dobbeltsjekk at tallene er like. Anonymkode: 7fd95...166 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #4 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): I løpet av januar/februar får du årsmeldinger fra bl.a. banken og jobben, som viser hva de har rapportert inn til skattemyndighetene av hva du har på konto, i gjeld og fått i lønn. Finn frem de og dobbeltsjekk at tallene er like. Anonymkode: 7fd95...166 Kan ikke huske å ha fått noe, hverken på mail eller melding. Jeg hadde en jobb i et par mnd i begynnelsen av 2020, men måtte gå over på NAV resten av året. Har sjekket på NAV sine nettsider at brutto inntekt er korrekt, og i følge beregningene mine så skal tallene fra jobben også være korrekt. Det er resten jeg ikke skjønner meg på. Anonymkode: 8e0a3...006
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #5 Skrevet 25. mars 2021 Har du lån? Formue? Fagforeningskontingent? Barn? Årsoppgave fra banken finner du nok på nettbanken. Anonymkode: aac2a...c9f
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #6 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Har du lån? Formue? Fagforeningskontingent? Barn? Årsoppgave fra banken finner du nok på nettbanken. Anonymkode: aac2a...c9f Jeg er 20 år og i fjor var første året jeg hadde inntekt. Bor hjemme, men min mor er alvorlig psykisk syk og rusavhengig, så jeg har aldri blitt lært noe av dette. Har aldri tatt opp lån, vet ikke hva som menes med formue eller fagforeningskontingent, og jeg har ikke barn. Skal sjekke i nettbanken, tusen takk. Anonymkode: 8e0a3...006
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #7 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Har du lån? Formue? Fagforeningskontingent? Barn? Årsoppgave fra banken finner du nok på nettbanken. Anonymkode: aac2a...c9f Fant årsoppgave i nettbanken, fikk den i fjor i desember. Det tallet som står der er det samme som det som står oppført under "nettoformue". Er jeg trygg på at alt er korrekt da? Anonymkode: 8e0a3...006
Whistler Skrevet 25. mars 2021 #8 Skrevet 25. mars 2021 Nettoformue er grovt sagt alt du eier, minus det du har i gjeld på slaget midnatt nyttårsaften. Bor du hjemme og ikke eier noe annet enn klærne dine og de pengene du hadde i banken er saldo nyttårsaften nettoformuen.
Akay Skrevet 25. mars 2021 #9 Skrevet 25. mars 2021 Tror du skal være safe jeg ts. Når du er 20 år og ikke har lån eller andre ting annet enn litt inntekt fra jobb og nav er det ikke noe som slår tilbake på deg heller. Bare å levere. Det virker på meg som du har sjekket det du kan. Det er mange poster i skattemeldingen men det er kun noen få som er relevante for deg.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #10 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Fant årsoppgave i nettbanken, fikk den i fjor i desember. Det tallet som står der er det samme som det som står oppført under "nettoformue". Er jeg trygg på at alt er korrekt da? Anonymkode: 8e0a3...006 Du har en enkelt skattemelding, så da stemmer nok dette. Anonymkode: aac2a...c9f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå