AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #1 Skrevet 25. mars 2021 Har hatt en krangel med min mann i løpet av morgentimene. Har funnet ut at han har brukt kredittkortet mitt på kjøp av kryptovaluta, er ikke det veldig risikable greier? Kan lite om det, men det høres svindel ut. Han har garantert at dette er lønnsomt over tid, som med aksjer, og at jeg ikke vil angre, men for meg er det tillitsbrudd når han ikke en gang har fortalt meg om bruken av kortet. Vi har riktig nok felles økonomi, og vi bruker i blant hverandres kort i "nødtilfeller", men da vet den andre om det. Mannen sier jeg overreagerer og tar dette for personlig. Hvordan ville dere reagert? Anonymkode: 3f935...fbf 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #2 Skrevet 25. mars 2021 Hadde regnet det som økonomisk utroskap, bestilt nye kort han ikke fikk tilgang til og avsluttet ordningen med felles økonomi. Anonymkode: 956b5...de4 42
vinterdekor Skrevet 25. mars 2021 #3 Skrevet 25. mars 2021 Kr 5000,- i håp om å bli rik er vel ingen krise?
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #4 Skrevet 25. mars 2021 Ikke greit, og det vet han så inderlig vel selv også. Det er mye som skurrer her. Hvorfor brukte han ikke sitt eget kort til dette, og hvorfor fortalte han deg ikke om dette? Jeg ville gjort litt detektivarbeid her, og forsøkt å finne ut om han flere ganger har tatt seg til rette på den måten. Dette er hva du har funnet ut, hva mer skjuler han? Anonymkode: 4189c...ab1 24
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #5 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Har hatt en krangel med min mann i løpet av morgentimene. Har funnet ut at han har brukt kredittkortet mitt på kjøp av kryptovaluta, er ikke det veldig risikable greier? Kan lite om det, men det høres svindel ut. Han har garantert at dette er lønnsomt over tid, som med aksjer, og at jeg ikke vil angre, men for meg er det tillitsbrudd når han ikke en gang har fortalt meg om bruken av kortet. Vi har riktig nok felles økonomi, og vi bruker i blant hverandres kort i "nødtilfeller", men da vet den andre om det. Mannen sier jeg overreagerer og tar dette for personlig. Hvordan ville dere reagert? Anonymkode: 3f935...fbf bare 5000? han burde da satse mer en det... Anonymkode: 04e21...6a9 7
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #6 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hadde regnet det som økonomisk utroskap, bestilt nye kort han ikke fikk tilgang til og avsluttet ordningen med felles økonomi. Anonymkode: 956b5...de4 Denne☝️Viktig å beskytte seg selv mot potensiell økonomisk ruin. Vet av mange som har gått i denne fellen. Når han ikke fortalte dette til deg, så hadde han aldri tenkt til det heller. Man kan ha felles økonomi uten at den andre partneren har tilgang til kredittkort mm. Ha en felleskonto hvor begge overfører til fellesutgifter hver mnd. Det som står igjen til hver av dere etter hver deres lønn, kan brukes til sparing, investering eller annet personlig forbruk. Anonymkode: 1000f...830 3
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #7 Skrevet 25. mars 2021 Vi har fått over en mill i fortjeneste (gikk inn med rett over 200K) på krypto så langt, hovedsakelig kun siden i sommer. Så jeg vil absolutt påstå at den risikoen kan være veldig verdt det! Nå er jo 5000,- veldig lite da, så ville heller investert de kronene i en mer risikofylt valuta, som kan gi større sjanse for en god fortjeneste. Men å bruke 5000,- på ditt kredittkort, uten ditt samtykke, det er IKKE greit. Anonymkode: 215ad...0a4 13
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #8 Skrevet 25. mars 2021 Det høres ikke ut som en spesielt lur investering. Det skal litt til å oppnå mer i gevinst (som forøvrig er skattbar) enn rentene på kredittkortgjeld vil utgjøre. Kryptoinnvestering med penger som man ikke har råd til å tape er dumskap. Anonymkode: db440...e01 3
SPOCA Skrevet 25. mars 2021 #9 Skrevet 25. mars 2021 Dette synes jeg er et grovt overtramp. Nei, 5000 kr er ikke SÅ mye, men det er ikke poenget her, slik jeg ser det. Poenget er at han går bak din rygg og bruker kredittkort på denne måten, uten å involvere deg i beslutningen. Jeg hadde da spurt meg om hva annet han kunne finne på. Hvorfor stoppe der liksom? Hva med 10 000 kr? 15 000 kr? Nå håper jeg at dette er penger dere har råd til og kan betale tilbake med en gang når neste faktura foreligger, ellers er det jo helt høl i hodet å kjøpe krypevaluta på kredittkort som det går renter på. 7
Sessan_ Skrevet 25. mars 2021 #10 Skrevet 25. mars 2021 vinterdekor skrev (9 minutter siden): Kr 5000,- i håp om å bli rik er vel ingen krise? Er det ikke du som er økonom (ifølge deg selv i en annen tråd)? Er det slike råd du ville gitt mennesker du jobber med? Stjel penger fra din partners kredittkort og invester dem i krypto? Spesielle råd fra en økonom i så fall... 26
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #11 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi har fått over en mill i fortjeneste (gikk inn med rett over 200K) på krypto så langt, hovedsakelig kun siden i sommer. Så jeg vil absolutt påstå at den risikoen kan være veldig verdt det! Nå er jo 5000,- veldig lite da, så ville heller investert de kronene i en mer risikofylt valuta, som kan gi større sjanse for en god fortjeneste. Men å bruke 5000,- på ditt kredittkort, uten ditt samtykke, det er IKKE greit. Anonymkode: 215ad...0a4 Det er dette han forklarer seg med. Han har sagt at jeg uansett ville si nei, men at andre har fått et voldsomt oppsving av investeringen og det var bare å vente og se og gi det litt tid. Han har liksom vært i forkant i følge ham selv. Anonymkode: 3f935...fbf
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #12 Skrevet 25. mars 2021 Det er slett ikke bra at han tar penger fra deg til slikt uten å snakke med deg. Dette bør dere snakke om, og som en over her sier, har han gjort det flere ganger ? Jeg vet imidlertid en del om bitcoin. Det er slett ikke svindel, bare veldig volatilt. Dvs. verdien av de fem tusen kan svinge mellom 1000 og 10000 i løpet av kort tid. Det beste du kan gjøre her er å sitte på disse bitcoin verdiene, uten å selge dem. Lenge. Årevis. Anse pengene som tapt foreløpig. Se på det som en lottokupong. Slik utsiktene er akkurat nå, vil trolig verdien synke mer og mer fremover, men om noen måneder/år vil de trolig stige en hel del. Jeg har noen tusen i bitcoin og de har nesten tidoblet seg i verdi siste året, men synker sakte men sikkert nå. Hadde han kjøpt disse greiene for ett år siden hadde dere altså hatt 50.000 nå. En annen ting er at han kontrollerer verdiene/pengene og kan finne på å selge dem på et ugunstig tidspunkt. Sørg for at også du har kontroll på disse verdiene, få dem overført til deg eller i det minste få tilgang til kryptobørsen har har dem på. Anonymkode: b8248...347 3
Sessan_ Skrevet 25. mars 2021 #13 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er dette han forklarer seg med. Han har sagt at jeg uansett ville si nei, men at andre har fått et voldsomt oppsving av investeringen og det var bare å vente og se og gi det litt tid. Han har liksom vært i forkant i følge ham selv. Anonymkode: 3f935...fbf Men hvorfor kunne han ikke ta den risken med penger fra sitt eget kredittkort? Hvorfor måtte han bruke ditt? Det er jo interessant å finne ut av. Er det fordi han har makset ut sitt kort? Eller har han ikke kort? I så fall, hva er grunnen til det? Folk må gjerne ta risiko med sine egne penger, men i det øyeblikket man stjeler penger fra andre for å gjøre det, så har man tråkket laaangt over grensen. 15
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #14 Skrevet 25. mars 2021 Her ville jeg fort undersøkt om dette er snakk om et reellt kjøp av kryptovaluta. En mann som er villig til å investere 5000 kroner fra et kredittkort i den tro at det "garantert er lønnsomt" kan like gjerne ha gått på et faktisk svindelforsøk, hvor pengene har havnet et helt annet sted uten at dere sitter igjen med noe som helst av verdi. Anonymkode: 83757...7bb 16
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #15 Skrevet 25. mars 2021 Just now, AnonymBruker said: Her ville jeg fort undersøkt om dette er snakk om et reellt kjøp av kryptovaluta. En mann som er villig til å investere 5000 kroner fra et kredittkort i den tro at det "garantert er lønnsomt" kan like gjerne ha gått på et faktisk svindelforsøk, hvor pengene har havnet et helt annet sted uten at dere sitter igjen med noe som helst av verdi. Anonymkode: 83757...7bb Godt poeng ! Anonymkode: b8248...347 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #16 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er dette han forklarer seg med. Han har sagt at jeg uansett ville si nei, men at andre har fått et voldsomt oppsving av investeringen og det var bare å vente og se og gi det litt tid. Han har liksom vært i forkant i følge ham selv. Anonymkode: 3f935...fbf Hvis du synes det er ok at han har gjort dette bak ryggen din, uten å ta med deg i beslutningen så får du bare vente å se da? Personlig hadde jeg tatt det som et stort svik da dette ble gjort bak ryggen. Han kommer med den antagelsen om at du ville sagt nei og bruker det som en unnskyldning for at det ble gjort. Det betyr i grunn at han ikke respekterer deg og dine meninger= en god oppskrift for at han kommer til å gjøre tilsvarende i ulike saker i fremtiden, samme hva det gjelder. Er det greit for deg? Jeg snakker av personlig erfaring mtp økonomisk svik. Alt starter i det små. Anonymkode: 1000f...830 10
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #17 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er dette han forklarer seg med. Han har sagt at jeg uansett ville si nei, men at andre har fått et voldsomt oppsving av investeringen og det var bare å vente og se og gi det litt tid. Han har liksom vært i forkant i følge ham selv. Anonymkode: 3f935...fbf Tid trenger man aboslutt, men ikke minst kunnskap og en god dose is i magen. Og man trenger kapital, som man ikke er redd for å miste om man skulle gå i null. Veldig mange går inn i krypto uten å ha den minste basiskunnskap om investering (fordi har est/hørt noe om det), og da går det sjeldent veldig bra. Nja, hvis han kjøper bitcoin nå, med 5000,-, virker det ikke helt som han er i forkant. Det er uansett ikke dumt å investert litt i bitcoins, sånn med tanke veldig langsiktig avkastning. Uansett er det ikke ok å bruke dine penger som du ikka har gitt ham samtykke til å bruke. Anonymkode: 215ad...0a4 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #18 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er slett ikke bra at han tar penger fra deg til slikt uten å snakke med deg. Dette bør dere snakke om, og som en over her sier, har han gjort det flere ganger ? Jeg vet imidlertid en del om bitcoin. Det er slett ikke svindel, bare veldig volatilt. Dvs. verdien av de fem tusen kan svinge mellom 1000 og 10000 i løpet av kort tid. Det beste du kan gjøre her er å sitte på disse bitcoin verdiene, uten å selge dem. Lenge. Årevis. Anse pengene som tapt foreløpig. Se på det som en lottokupong. Slik utsiktene er akkurat nå, vil trolig verdien synke mer og mer fremover, men om noen måneder/år vil de trolig stige en hel del. Jeg har noen tusen i bitcoin og de har nesten tidoblet seg i verdi siste året, men synker sakte men sikkert nå. Hadde han kjøpt disse greiene for ett år siden hadde dere altså hatt 50.000 nå. En annen ting er at han kontrollerer verdiene/pengene og kan finne på å selge dem på et ugunstig tidspunkt. Sørg for at også du har kontroll på disse verdiene, få dem overført til deg eller i det minste få tilgang til kryptobørsen har har dem på. Anonymkode: b8248...347 Helt enig! TS har krav på like mye kontroll her. Nekter han deg det så er det et STORT rødt flagg. Da anser han det som SINE penger HAN skal tjene penger på over tid. Anonymkode: 1000f...830 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #19 Skrevet 25. mars 2021 Ja, det ville jeg ha reagert på. Det er misbruk av tillit og faktisk så er avtalen med kredittkortselskapet også brutt. Selv om dere har felles økonomi så er ikke det det samme som at partner har tilgang til kredittkortet. Anonymkode: a0ae7...de7 3
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #20 Skrevet 25. mars 2021 Sessan_ skrev (7 minutter siden): Folk må gjerne ta risiko med sine egne penger, men i det øyeblikket man stjeler penger fra andre for å gjøre det, så har man tråkket laaangt over grensen. han har jo ikke stjålet pengene hennes? han sa jo at hun vil tjene på det ifølge TS. Anonymkode: d28b5...f6f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå