AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #1 Skrevet 25. mars 2021 Fikk to barn med to års mellomrom for 16 og 14 år siden.. fikk dem tidlig og er enda langt unna 40😅 følte meg ferdig med barn da de var midt i barneskolen. Men nå de siste to tre årene føler jeg at det er en som mangler. noen som har fått ett barn når de største har blitt ungdommer? Hvordan var det? Anonymkode: 65d1a...789
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #2 Skrevet 25. mars 2021 15 år mellom eldste og yngste, det er helt supert. Anonymkode: 2767b...012
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #3 Skrevet 25. mars 2021 Hvordan stiller du deg til å eventuelt få 2 barn til? Atpåklatten vil bli et funksjonelt enebarn, ettersom søsknene er såpass mye eldre. Men det trenger ikke nødvendigvis å være negativt. Barnet får tettere oppfølging, men krever også mer aktivisering fra deres side. Anonymkode: 6c811...e5c 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #4 Skrevet 25. mars 2021 Jeg sier kjør på! Jeg fikk mine to første tett, men det blei 3 år mellom yngste og mellomste. Var redd hun skulle på en måte bli attpåklatt da de andre to blei så tette, men det med alderen har jevnet seg ut ganske fort. For din del, blir det som å få et enebarn. Jeg har flere venner som har opplevd det samme, og jeg ser ikke noe negativt i det. Den minste blir familiens midtpunkt når de andre barna kommer hjem i ferier. Som forelder har du vært gjennom alt to ganger før og da blir dette å gå greit, du vet nøyaktig hva du går til. Anonymkode: 346b9...995 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #5 Skrevet 25. mars 2021 Som en av de to eldste i en ca sånn søskenflokk vil jeg anbefale å få 2 barn til i såfall. Her ble det veldig mye bråk fra yngste hver gang vi to eldste skulle gjøre noe uten henne, det var "urettferdig" og hun ble "utestengt" osv. Veldig slitsomt for oss, og veldig kjipt for henne å være den som ikke har noen "lekekamerat" i familien når hun så at søsknene hadde det. Vi gjorde mye sammen med henne også, tok henne med på ting som passet til hennes alder. Men det er ikke alt tenåringer gjør som det passer å ha med småbarn på. Og hun ble nok ganske bortskjemt, slik at hun forventet å være midtpunkt hele tiden og få være med på alt. Anonymkode: b598d...833 5
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #6 Skrevet 25. mars 2021 Jeg ville anbefale å få minst to til. De jeg kjenner som er attpåklatter slik du beskriver sier at de føler seg veldig utenfor søskenflokken. De er aldri på samme sted i livet som søsknene sine og barna deres får heller ikke noe nært forhold til søskenbarna sine pga aldersforskjell. Det har vært ensomt for dem å se to andre søsken ha et nært og godt forhold mens de selv alltid var på et annet sted i livet. Anonymkode: 7f40b...036 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #7 Skrevet 25. mars 2021 Ikke noe problem. Har to stykker med 17 år i mellom. Anonymkode: 330ce...69f
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #8 Skrevet 25. mars 2021 Min storebror og jeg var 12 og 15 da lillebror kom. Jeg elsket den lille bylten, og vi kunne hjelpe mye til med ham. Litt kjipt å flytte hjemmefra mens han enda var et lite barn. MEN i dag har storebror og jeg begge mye bedre forhold til lillebror enn vi har til hverandre. De to gutta er bestevenner og har til og med bodd sammen i perioder. ❤️ Anonymkode: b523a...a78 3
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #9 Skrevet 25. mars 2021 Takk for fine svar! blir nok ikke to barn til, såfremt det ikke skulle bli tvillinger. Er no ulemper med å få barn med så stor aldersforskjell, ja! H*n vil jo bli enebarn fra skolealder! Og aldri på samme sted som sone søsken sånn i livet ellers. Men det går nok fint det og tenker jeg. Er usikker annenhver dag😅 ❤️Men mø bare prøve å bestemme seg🤔💛 Anonymkode: 65d1a...789
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #10 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg ville anbefale å få minst to til. De jeg kjenner som er attpåklatter slik du beskriver sier at de føler seg veldig utenfor søskenflokken. De er aldri på samme sted i livet som søsknene sine og barna deres får heller ikke noe nært forhold til søskenbarna sine pga aldersforskjell. Det har vært ensomt for dem å se to andre søsken ha et nært og godt forhold mens de selv alltid var på et annet sted i livet. Anonymkode: 7f40b...036 De følelsene kan jeg skrive under på! Utrolig sårt! Anonymkode: 33cf6...608
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #11 Skrevet 25. mars 2021 Mine søsken er 15 og 17 år eldre enn meg. Jeg har vokst opp som enebarn men likevel hatt søsken og hatt det helt supert med det. Jeg ble tante veldig ung og fikk et kjempe forhold til tantebarn. Har et godt forhold spesielt til min søster. Voksne søsken er ekstra omsorgspersoner. Har aldri savnet lekekamerater som søsken, hadde jo venner som dekket det behovet Anonymkode: 48944...38c
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #12 Skrevet 25. mars 2021 Min erfaring er at en stor aldersforskjell betyr mindre etterhvert som man blir eldre. Har en venninne på 45 som har en lillesøster på 30, og de er veldig nære og gode venner. Selv har jeg et 8 år eldre søsken og vårt forhold er også veldig bra. Anonymkode: 2f888...e99
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #13 Skrevet 25. mars 2021 Jeg er en sånn tredjemann, attpåklatt. Det var kjipt i oppveksten, jeg var jo i praksis enebarn med storesøsken som flyttet ut når jeg begynte på barneskolen. De var mer tanter og onkler for meg, som en sjelden gang tok med i svømmehallen/tivoli og dukket opp i bursdager/jul. Men nå som voksen har vi et greit forhold og feirer høytider sammen. Barna våre har også et ganske tett bånd Det er jo ikke noe verre enn å vokse opp som enebarn, egentlig. Anonymkode: cbcb3...4b1
Spell Skrevet 25. mars 2021 #14 Skrevet 25. mars 2021 Min tante er attpåklatt, 11 år yngre enn min mor og andre tante (bare 1 år mellom de) . Hun ble skikkelig bortskjemt, og ser selv tilbake på seg selv som ufordragelig unge, frem til jeg ble født. Det er "bare" 12 år mellom oss, så hun ble litt som en storesøster for meg. Tenker man må være litt obs på dette med attpåklatter som blir alene. Føler ikke det er like ekstremt med enebarn faktisk, for de har jo ikke søsken som skjemmer de bort i tillegg 😅
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #15 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er jo ikke noe verre enn å vokse opp som enebarn, egentlig. Anonymkode: cbcb3...4b1 ??? De som vokser opp i hjem med vold, rus og seksuelt misbruk vil nok være uenig med deg der. Anonymkode: 2f888...e99
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #16 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): ??? De som vokser opp i hjem med vold, rus og seksuelt misbruk vil nok være uenig med deg der. Anonymkode: 2f888...e99 Vedkommende mente vel bare at det ikke er verre å vokse opp som attpåklatt enn som enebarn? Anonymkode: 48944...38c 3
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #17 Skrevet 25. mars 2021 Jeg er i alle fall evig takknemlig for at mine foreldre hadde et lite "uhell" slik at jeg og mitt eldste søsken fikk et yngre søsken da vi var i tenårene. Er så fryktelig glad i familiens minste og glad for at det ble som det ble. Den yngste har i praksis vokst opp som enebarn deler av tiden, men har likevel hatt god kontakt med oss eldre søsken. Tror hen synes det er veldig greit å ha flere voksenpersoner som kan stille opp ved behov, nå som hen er en ung voksen. Anonymkode: 0a6bc...2a0
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #18 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): ??? De som vokser opp i hjem med vold, rus og seksuelt misbruk vil nok være uenig med deg der. Anonymkode: 2f888...e99 Jeg formulerte meg muligens litt feil. Mente at å vokse opp som attpåklatt, ikke er noe verre enn å vokse opp som enebarn👍🏻 Selvfølgelig finnes det ufattelig mange verre ting enn det. Enebarn har det helt greit, de Anonymkode: cbcb3...4b1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #19 Skrevet 25. mars 2021 Jeg er i en litt annen situasjon. Jeg har 2 helsøsken som er 16 og 18 år yngre enn meg. Vi har alltid hatt et godt søskenforhold, er gode venner og tilbringer mye tid sammen selv om vi er på ulike stadier i livet. Anonymkode: 840a7...f5e
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #20 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Takk for fine svar! blir nok ikke to barn til, såfremt det ikke skulle bli tvillinger. Er no ulemper med å få barn med så stor aldersforskjell, ja! H*n vil jo bli enebarn fra skolealder! Og aldri på samme sted som sone søsken sånn i livet ellers. Men det går nok fint det og tenker jeg. Er usikker annenhver dag😅 ❤️Men mø bare prøve å bestemme seg🤔💛 Anonymkode: 65d1a...789 Som funksjonelt enebarn kommer jeg aldri til å bringe ett barn til verden uten å i det minste prøve å få søsken i nær alder. Jeg er 25, 20 og 18 år eldre enn mine søsken. Anonymkode: 44fc7...2f0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå