Violetta Skrevet 25. mars 2021 #1 Skrevet 25. mars 2021 https://www.nrk.no/viten/fhi-fryktet-mye-skjult-koronasmitte-i-norge-_-ny-forskning-fra-tromso-viser-det-motsatte-1.15427803 Ja, jeg skjønner at det er en kostnad ved det. Men det koster å ha et lukket samfunn og. Hva med å legge opp til at alle blir testet, det er jo ikke noe poeng i at de som er immune skal få vaksine? 3
Enmanelskeråhate Skrevet 25. mars 2021 #2 Skrevet 25. mars 2021 Kapasiteten må brukes på oppsporing av smitte pr nå, enkelt og greit 1
Djungelvrål Skrevet 25. mars 2021 #3 Skrevet 25. mars 2021 Ja det er rart....er jo en haug som har hatt det uten symtomer. 1/4 har ikke symptomer.
Collan Skrevet 25. mars 2021 #4 Skrevet 25. mars 2021 3 hours ago, Violetta said: https://www.nrk.no/viten/fhi-fryktet-mye-skjult-koronasmitte-i-norge-_-ny-forskning-fra-tromso-viser-det-motsatte-1.15427803 Ja, jeg skjønner at det er en kostnad ved det. Men det koster å ha et lukket samfunn og. Hva med å legge opp til at alle blir testet, det er jo ikke noe poeng i at de som er immune skal få vaksine? Det er absolutt et poeng at de som har hatt Covid19 skal få vaksine. Man får bedre immunitet av vaksine enn av gjennomgått infeksjon (det har jeg lest flere steder, det gjelder i hvert fall for Pfizer og Modernas vaksiner). Dessuten er immuniteten etter gjennomgått infeksjon tidsbegrenset. Med vaksine får man lengre immunitet. Hvis man kan spare én innleggelse på dette er det sannelig verdt pengene. Jeg leste i en papiravis nylig at et gjennomsnittlig døgn på norske sykehus koster 17 000 kroner. En enkelt innleggelse vil typisk vare i minst 5-6 døgn, man får ganske mange vaksinedosere for den prisen. Ikke minst skal du huske på at når du gjør en test har du fire mulige utfall, ikke bare to, som kan virke litt rart om man ikke har studert statistikk og måleteknikk. Her er mulighetene for hva testen kan si (negativ = ikke immunstoffer, ikke gjennomgått infeksjon) - Negativ og det er sant at personen ikke har hatt Covid19 - Negativ, men personen har hatt Covid19 - Positiv og personen har hatt Covid19 - Positiv men personen har ikke hatt Covid19 Med slik testing vil man få en del falske positiver, dsv. folk som da tror de har hatt Covid19 som ikke har hatt det. Disse vil kunne bli smittet, og gitt at de tror de er immune vil de fort kunne smitte mange andre.
GrønnNellik68 Skrevet 25. mars 2021 #5 Skrevet 25. mars 2021 Collan skrev (2 timer siden): Det er absolutt et poeng at de som har hatt Covid19 skal få vaksine. Man får bedre immunitet av vaksine enn av gjennomgått infeksjon (det har jeg lest flere steder, det gjelder i hvert fall for Pfizer og Modernas vaksiner). Dessuten er immuniteten etter gjennomgått infeksjon tidsbegrenset. Med vaksine får man lengre immunitet. Hvis man kan spare én innleggelse på dette er det sannelig verdt pengene. Jeg leste i en papiravis nylig at et gjennomsnittlig døgn på norske sykehus koster 17 000 kroner. En enkelt innleggelse vil typisk vare i minst 5-6 døgn, man får ganske mange vaksinedosere for den prisen. Ikke minst skal du huske på at når du gjør en test har du fire mulige utfall, ikke bare to, som kan virke litt rart om man ikke har studert statistikk og måleteknikk. Her er mulighetene for hva testen kan si (negativ = ikke immunstoffer, ikke gjennomgått infeksjon) - Negativ og det er sant at personen ikke har hatt Covid19 - Negativ, men personen har hatt Covid19 - Positiv og personen har hatt Covid19 - Positiv men personen har ikke hatt Covid19 Med slik testing vil man få en del falske positiver, dsv. folk som da tror de har hatt Covid19 som ikke har hatt det. Disse vil kunne bli smittet, og gitt at de tror de er immune vil de fort kunne smitte mange andre. Hva med de som har antistoffer fra før?? Det og burde være mulig og få testet.
Collan Skrevet 25. mars 2021 #6 Skrevet 25. mars 2021 2 hours ago, Bente1234 said: Hva med de som har antistoffer fra før?? Det og burde være mulig og få testet. Som en annen her skrev: Akkurat nå, og i sannsynligvis to måneder framover, er testkapasiteten på bristepunktet i store deler av Norge. Uansett ser jeg ikke helt poenget. Hva skal du oppnå ved å ha et papir på at du har hatt Covid19? Man bør ta vaksinen uansett, siden det gir bedre immunitet. Man bør også fortsette med munnbind og sosial avstand. Det er en del som blir smittet selv om de har vært syke tidligere. Særlig den brasilianske mutasjonen smitter folk som har hatt "vanlig" Covid19 fra før.
Enda en tulling Skrevet 25. mars 2021 #7 Skrevet 25. mars 2021 Collan skrev (2 timer siden): Som en annen her skrev: Akkurat nå, og i sannsynligvis to måneder framover, er testkapasiteten på bristepunktet i store deler av Norge. Uansett ser jeg ikke helt poenget. Hva skal du oppnå ved å ha et papir på at du har hatt Covid19? Man bør ta vaksinen uansett, siden det gir bedre immunitet. Man bør også fortsette med munnbind og sosial avstand. Det er en del som blir smittet selv om de har vært syke tidligere. Særlig den brasilianske mutasjonen smitter folk som har hatt "vanlig" Covid19 fra før. Bedre immunitet av vaksinen enn av gjennomgått sykdom?? Det får du dokumentere, for det henger ikke på greip. Og nei, selvskryt fra produsentene teller ikke.
Lønnesirup01 Skrevet 25. mars 2021 #8 Skrevet 25. mars 2021 Jeg har tatt antistofftest (blodprøve) privat (negativ), og jeg snakket litt med legen om dette i forkant, da hun var tydelig på at det må tas mange forbehold. Hun sa hun hadde hatt pasienter som hadde vært syke og testet positivt for Covid-19, men som senere leverte negativ antistofftest. De anser ikke antistofftest som et trygt parameter. Alle som vil kan ta antistofftest, men antakeligvis med visse forbehold dersom de skal gjøre det offentlig. Privat kan hvem som helst gjøre det. Er forøvrig enig i at de som har vært syke og faktisk har fått påvist Covid-19, skal rykke bakover i vaksinekøen. Ikke fordi de ikke har utbytte av vaksinen overhodet, men det haster ikke like mye som å få vaksinert de som aldri har vært smittet. 1
Collan Skrevet 25. mars 2021 #9 Skrevet 25. mars 2021 3 hours ago, Enda en tulling said: Bedre immunitet av vaksinen enn av gjennomgått sykdom?? Det får du dokumentere, for det henger ikke på greip. Og nei, selvskryt fra produsentene teller ikke. Kropp og fysiologi fungerer ikke alltid slik man skulle tro. Meslinger f. eks svekker immunforsvaret i flere år etter gjennomgått infeksjon, det gjør ikke meslingaksinen. Jeg er på vei til senga nå, orker ikke leite så mye, men jeg fant denne: https://www.cbc.ca/news/health/vaccination-infection-covid-19-immunity-1.5865984 There is no reason to believe that the immunity elicited by the vaccine would be inferior to that elicited by the virus." She noted that there's also the safety risk to consider. "The vaccine has a better chance of making sure that you generate immunity that's not going to be deleterious."
Anbefalte innlegg