AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #1 Skrevet 25. mars 2021 OK, jeg har sikkert driti på draget med disse to når det kommer til dette. Jeg er så lei av å mase på dem om morgenen. passe på tiden, få de til å rydde etter seg osv. hvordan gjør dere andre det på morgenen før skolen slik at det går på skinner? Her står de opp og legger seg på sofaen med mobilen. begge er ikke tilsnakkenes til med en gang de står opp. Jeg lager frokost og smører matpakke. forventer at de kler på seg og rydder opp etter de har spist( = sette i oppvaskmaskinen) De klarer ikke passe på tiden. så jeg må mase og mase om klokka og at de må på badet for å pusse tenner osv så de rekker å gå til skolen. men da vimses det bare rundt og tiden går. Jeg bare skjønner ikke at de er så lite selvgående. og ja, det er sikkert meg. men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å få det bedre. noen tips? jeg trenger å høre hvordan dere som har det på stell på morran gjør det. ungene burde jo klare mer enn dette. Hadde de vært alene på morgenen hadde de jo ikke rukket skolen eller fått med seg mat!! jaja, nå får jeg sikkert masse kjeft.. men håper også på noen gode råd Anonymkode: bf711...5aa 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #2 Skrevet 25. mars 2021 Hehe, dette kunne vert bonusbarna mine som er like gamle! Hver dag med hjemmekontor er bare masing og stress. Men i hverdagen klarer de seg utmerket når vi ikke er hjemme. Det lager frokost og matpakke selv, pusser tenner og børster hår. Tar ansvar og passer tiden selv, og rekker alltid skolen. Prøv å gi de ansvaret selv en dag, uten å mase eller gi beskjed om hva de skal gjøre. Kanskje de overrasker deg? Lykke til! Er nok helt vanlig dette i den alderen ☺️ Anonymkode: 942e4...653 3
Sensi Skrevet 25. mars 2021 #3 Skrevet 25. mars 2021 Har ikke barn i den alderen. Men jeg tenker at telefonen må på hotell til de er ferdig med alt. Gi dem også ansvaret for alt. Alt på en gang. De er store nok til det. Du kan hjelpe med tidsplanlegging. Innen kl 7 være ferdig påkledd, innen 7.30 ferdig med matpakke og spise frokost. Lag selvsagt de tidspunkt som passer for dere. Tror de er så godt vant, også på masingen, at det bare preller av 😄. 3
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #4 Skrevet 25. mars 2021 Slik er mine barn også. 8 og 11 år. Gutten er litt mer medgjørlig enn jenta, og kan til og med nedlate seg til å spise frokost med oss, men ikke jenta. Jeg tar ikke kamper her. Det blir mye mas fra min side (nå er det 5 minutt til dere må gå! ... nå er det 1 minutt igjen!!! .... Nå kommer dere for sent hvis dere ikke går!" Jeg er heller ikke spesielt sulten om morgenen, og derfor maser jeg ikke på at de MÅ spise frokost hver dag. Men de kan ta et eple i hånden når de går ut døra, for eksempel. 9-åringen må jeg legge fram klær til, ellers tar han på seg klærne fra dagen før uansett hvor gjørmete og skitne de er. Det ble mindre krangel og stress etter at jeg lot 11-åringen gjøre ting i eget tempo, etter at vi andre blir ferdige på badet og går ned i kjøkken/stue, står hun opp, bruker laaaaang tid, har med telefonen inn der, men så lenge hun kommer ned og er påkledd og stelt før hun må dra, er det greit for meg. Det er mannen min som lager matpakker, en sjelden gang gjør 11-åringen det selv, men hun rekker det ikke hvis hun ikke gjør det kvelden før. Og på kveldene er de alltid så mye annet som skjer, så det blir oftest glemt. Anonymkode: 03f9c...20e
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #5 Skrevet 25. mars 2021 Vi har tre barn på 6, 11 og 14. De to eldste er helt selvgående på morgenene. De har smurt matpakkene sine siden de var 9-10 år, og lager også frokosten sin selv. De har også på vekkerklokke, så vi vekker de heller ikke. Vi har ikke felles frokost, så de sitter jo og ser på telefonene sine mens de spiser. Det tenker jeg er helt ok. Vet ikke helt om jeg har noen råd til deg, det må isåfall være å forvente mer av 11-åringen iallefall. Om de er helt hjelpeløse bør du kanskje innføre en og en ting? Om du lager frokost og matpakke til de så må de komme seg opp og komme seg avgårde i tide selv? Det er vel gjerne det som skaper mest mas? Anonymkode: 426e5...d24
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #6 Skrevet 25. mars 2021 Gutten min er 10 år. Han står opp selv i god tid, for han vil ikke stresse sier han. Kler på seg, ordner håret. Han går ned, pakker sekken klar med matboks og drikke. Så lager han seg frokost og ser på tv frem til 15 min før han skal dra. Pusser tenner og kler på seg når vi sier ifra. Trenger bare si ifra én gang heldigvis, for han er redd for å komme for seint på skolen. Han får ikke lov å bruke mobilen på morgenen. Han har uansett ingen apper å leke seg med, så mobilen er ikke så interessant. Hvis vi ikke er hjemme når han skal dra, ringer vi han 15 min før skolen starter og ber han å kle på seg og gå, kom han alltid gjør. Jeg tror nesten du må sette på alarm på telefonen, og si til barna dine at de har så og så lang tid på seg til å rekke skolen. Så må de lære seg å ta ansvar selv. Er det ikke flaut for dem å komme for seint? Anonymkode: 18879...0e4
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #7 Skrevet 25. mars 2021 Satte tidlig regel om null mobil før de var ferdig på badet, påkledd og frokosten var på vei ned. Vi er ganske løse med skjerbruk, men om morgenen er mobil belønning for de som er effektive. Anonymkode: 5faa2...712 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #8 Skrevet 25. mars 2021 Høres ut som om i alle fall telefonene må bort på mårran.. Og ellers kanskje bare latt de styre alt selv og se hvordan det går? Etter å ha kommet for sent på skolen i et par dager så innser de kanskje at de bør kjappe på litt på mårran? Har ikke barn så gamle selv enda, men jeg ordnet meg selv på mårran fra 1. klasse (mamma og pappa dro på jobb klokka 7 og skolen begynte ikke før 9). Da var jeg 7 år. Anonymkode: 2c530...bb8
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #9 Skrevet 25. mars 2021 takk for mange svar og råd. tenker vi må stramme inn på skjermen som det blir nevnt over her og få den når alt er gjort. sette på timer var en god ide også. Jeg skal prøve å mase mindre og heller la de kjenne på det å komme for sent en dag så de lærer.. TS Anonymkode: bf711...5aa 1
Ulrikke Skrevet 25. mars 2021 #10 Skrevet 25. mars 2021 Her ville jeg sluttet å mase. Sett deg ned med dem og spør hvor lang tid de trenger på ditt og datt. Altså "hva må klokka være når du kler på deg, når du spiser, når du går ut døra". Så ville jeg lagt bort telefonene og evt andre skjermer til de var ferdige med det de må. Informer i forkant. Sure miner, gå sakte-aksjoner og protester besvares med at telefonen blir borte lenger, ingen krangling eller diskusjon. Informer om dette også i forkant. Og så slutter du å mase og minne på. Det kan hende de kommer for sent noen ganger. Informer lærer, si at dere øver på mer effektivitet om morgenen. Be gjerne lærer snakke med dem om viktighet av å komme i tide osv dersom de kommer for sent, så har de det fra andre enn deg. Hadde aldri orket å holde på sånn som det der.... Her har de klart seg selv om morgenen fra de var rundt 8, dvs ha på alarm selv, gjøre det de skal, passe tiden og komme seg avgårde. Utrolig deilig - men de hadde jo sikkert ikke gjort det hvis vi ikke forventet det av dem.... Kan ikke huske sist jeg maste på 15-åringen om å stå opp, gjøre lekser eller andre sånne ting.... Fordi jeg hele veien har formidlet at alt sånt er hennes ansvar.... Så fjern det som distraherer dem, det er greit å trenge tid for seg selv om morgenen, men å være sur og gjøre livet surt for andre er ikke lov - og legg ansvaret over på dem. Det er ikke et ansvar de tar naturlig når de blir 16-17 nødvendigvis, om de ikke har måttet før.... Så like greit å starte nå! 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #11 Skrevet 25. mars 2021 Samme problem her. Har ei på 10. Jeg liker ro på morgenen, god tid og at ting flyter. Men det er jo helt urealistisk med barn, tydeligvis😅 Jeg må vekke 4-5 ganger, så er det mas om klær, alt som skal gjøres på badet, frokost, matboks. Hun skal gå herfra kl.8, men setter seg på do 07.55.. Noen morgener må jeg reise 30min før henne, og da er det alltid hjertet i halsen og håp om at hun rekker skolen i siste liten. Tlf og barne-tv har vi kuttet ut på morgenen, men det har tatt tid. Nyhetene står på helt til vi går. Vi har ofte stress på kvelden også, før legging. Neste plan nå er at hun finner frem klær og smører matboks selv kvelden før. For jeg blir helt utslitt av å ha sånn type stress fra jeg står opp.. Skal man ha endringer, må man ha overskudd til å stå i kampene en stund, til ting går litt mer av seg selv. Anonymkode: 47404...45d
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #12 Skrevet 25. mars 2021 Unga mine er nøyaktig like gamle. Jeg smører både frokost og matpakke til begge. Vekker dem ca en halvtime før dem må ta på seg yttertøy. Når dem har kledd på seg så kommer dem rett til kjøkkenet og spiser. Så sier jeg ifra når dem må gå. Mobil og TV er ikke lov før skolen, fordi før da det var lov så måtte jeg mase hele tiden og det ble bare uhyggelig. Så etter det ble slutt på mobil og TV før skolen så er det ikke lenger noe tull. Føler meg ikke streng selv om vi har den regelen. Anonymkode: 32471...bc4
Gjest Dævendøtte Skrevet 25. mars 2021 #13 Skrevet 25. mars 2021 Her er det null nett før alt er i orden. Null mobil, null skjermtid. Alt skal gjøres før mobilen brukes. Bonussønn har kommet for sent til bussen et par ganger, kommer hjem igjen og hinter om at jeg skal kjøre ham på skolen. Det gjør jeg ikke. Eneste måten å lære på, er at de forstår at det blir konsekvenser. Fra de har vært 10 år, har de selv tatt ansvar for å stå opp i rett tid og rekke buss/skole. Når de kommer hjem, har de oppgaver som søppel, sine egne klær skal inn i skuffer og skap, lekser og oppvaskmaskin. Skjer ikke dette, skrur jeg av nettilgangen. De lærer fort
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #14 Skrevet 25. mars 2021 Mine var helt like, helt til jeg skiftet jobb og måtte dra tidligere så de måtte passe tiden selv. Det er utrolig hvor mye de klarer hvis de får ansvar. Nå vet de jo at du passer tiden for dem så de kommer seg avgårde til rett tid. Anonymkode: 54b71...4a8 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #15 Skrevet 25. mars 2021 Det var litt sånn hos oss også, helt til jeg begynte å dra tidlig på morgenen. Vekket dem og dro. De klarte seg helt supert. De hadde alarm på tlf som ringte når de skulle gå. Ordnet frokost og stelte seg. Da var de 9 og 11. Anonymkode: 217af...370
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #16 Skrevet 25. mars 2021 Mine yngste er 10 og 12 år. Jeg er stort sett hjemme om morgenene. De blir vekt 07.30. Da går jeg å lager niste mens de kler på seg. Klærne har de funnet frem kvelden før. De klarer å lage niste selv, men jeg lager som regel siden jeg har mulighet. Deretter spiser det litt, før de ordner seg. Ingen mobil eller tv før alt er klart. 08.15 kler de på seg og går. Veldig sjelden det er masing her om morgenen. Jeg er ikke morgengretten, men kan fort bli irritert om jeg må mase for mye. Vi prøver alle å få en fin start på dagen. Anonymkode: ec534...fde
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #17 Skrevet 25. mars 2021 Da jeg var barn så var min mor alltid klar på at leking/lesing/TV osv alltid måtte vente til jeg var klar hvis vi skulle noe, enten det var skole om morgenen eller avtaler senere på dagen. Først gjøre meg helt klar, og så, om det var tid igjen, kunne jeg gjøre det jeg ville etterpå. Anonymkode: 418b4...151 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #18 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hehe, dette kunne vert bonusbarna mine som er like gamle! Hver dag med hjemmekontor er bare masing og stress. Men i hverdagen klarer de seg utmerket når vi ikke er hjemme. Det lager frokost og matpakke selv, pusser tenner og børster hår. Tar ansvar og passer tiden selv, og rekker alltid skolen. Prøv å gi de ansvaret selv en dag, uten å mase eller gi beskjed om hva de skal gjøre. Kanskje de overrasker deg? Lykke til! Er nok helt vanlig dette i den alderen ☺️ Anonymkode: 942e4...653 Nettopp! Gi de ansvar selv for matpakke og det å komme seg på skolen. Det gjorde mine barn fra de var 9 år. De smurte matpakke, hadde alarm på selv. Så for meg var det bare å være der, og se til at de hadde det de trengte. Men de ville selv lære å klare seg selv. Anonymkode: 5e044...183
cattleya Skrevet 25. mars 2021 #19 Skrevet 25. mars 2021 Snakk med de som om det er et felles problem. Jeg syntes det er så kjipt på morningene at jeg maser og blir sur og at dere ikke gjør det dere skal. Hvordan kan VI løse dette sammen? Prøv å få dem på banen og la de aktivt ta del av problemløsningen. De liker sikkert ikke å bli mast på, så kanskje de selv har en løsning? Ta dem på alvor, og så gi dem friheten til å mestre noe, la de få styre seg selv en dag, uten at du bryter inn, selv om det klør i fingrene, i beste fall greier de seg fint og vokser på den nyvunnne selvstendigheten, og i verste fall så kommer de for sent på skolen med bustete hår uten å ha pusset tenner, det er masse læring i det.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #20 Skrevet 25. mars 2021 Vi har skrudd av wifi på begges mobiler og ipad’er fra kl.20 til 08. Den ene må gå kl.08, altså ingen grunn til å ta fram mobilen om morgen. Den andre har da spist og kledd seg og er klar, og kan dille med mobil til hun må gå kl.08.30. Matpakker smører jeg, men hvis de klager, foreslår jeg raskt at de kan gjøre det selv. Klær fikser de selv. Anonymkode: 949e1...5a4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå