AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #1 Skrevet 25. mars 2021 Forholdet vårt var veldig turbulent. Han fikk god tid ved brudd, til å vise interesse til å ordne opp. Han viste ingen interesse så jeg gikk videre. Vi har begge ny partner til nå, men eks henger igjen med mye sinne mot meg. Noe som gjør samarbeid om et barn, utrolig vanskelig. Han ødela min økonomi ved å gjemme regningene mine, jeg betalte mest og gjorde mest husarbeid, jeg ordnet ny bil til han da hans ikke var godkjent, han fortalte stygge ting om meg til sin familie/venner, han var aldri hjemme. Så blir jeg beskyldt for å være så opptatt av småting gjennom hele vårt forhold? Hva kan jeg gjøre for denne saken? Anonymkode: b4234...f7f 3
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #2 Skrevet 25. mars 2021 Legge det bak deg. Drite i det. Hilsen Mann Anonymkode: 1b735...723 18
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #3 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Legge det bak deg. Drite i det. Hilsen Mann Anonymkode: 1b735...723 Vi prøver å samarbeide om et barn og han saboterer alt pga sinnet sitt. Noe må jeg gjøre? Eller noe må jo kunne gjøres? Anonymkode: b4234...f7f 3
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #4 Skrevet 25. mars 2021 Du må gjøre som Elsa og la det gå. Du får ikke gjort noe med hans følelser og oppfatninger rundt deres forhold og brudd. Så alt det må du gi slipp på. Du må skille knallhardt mellom det som har med dere å gjøre og det som har med barna å gjøre. Angående samarbeid rundt barn må du være så kort og konkret som mulig. Gjerne ta alt skriftlig. Unngå alle anledninger for han å starte samtaler og diskusjoner om dere. Øv på ting du kan si for å avslutte forsøk og distanser deg. Min eks ble desperat etter respons og gjorde hva han kunne for å provosere meg. Jeg måtte bare gjøre meg så følelsesmessig distansert som mulig, og øve på å aldri komme med noen umiddelbar respons på noe. Han fisker enda innimellom, men nå faller det helt naturlig å si ja og ha, skifte tema til ungene og avslutte samtalen. Om det er ting som må diskuteres så ta det på fvk eller med en tredjeperson tilstede. Anonymkode: dd3c9...e00 16
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #5 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du må gjøre som Elsa og la det gå. Du får ikke gjort noe med hans følelser og oppfatninger rundt deres forhold og brudd. Så alt det må du gi slipp på. Du må skille knallhardt mellom det som har med dere å gjøre og det som har med barna å gjøre. Angående samarbeid rundt barn må du være så kort og konkret som mulig. Gjerne ta alt skriftlig. Unngå alle anledninger for han å starte samtaler og diskusjoner om dere. Øv på ting du kan si for å avslutte forsøk og distanser deg. Min eks ble desperat etter respons og gjorde hva han kunne for å provosere meg. Jeg måtte bare gjøre meg så følelsesmessig distansert som mulig, og øve på å aldri komme med noen umiddelbar respons på noe. Han fisker enda innimellom, men nå faller det helt naturlig å si ja og ha, skifte tema til ungene og avslutte samtalen. Om det er ting som må diskuteres så ta det på fvk eller med en tredjeperson tilstede. Anonymkode: dd3c9...e00 Han her lar bare være å samarbeide og det er helt forferdelig. Til og med når jeg sender beskjeder om barnets helse så overser han. Anonymkode: b4234...f7f 3
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #6 Skrevet 25. mars 2021 Denne skulle vært på familie og ikke samliv forresten. Anonymkode: b4234...f7f 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #7 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Han her lar bare være å samarbeide og det er helt forferdelig. Til og med når jeg sender beskjeder om barnets helse så overser han. Anonymkode: b4234...f7f Overser, eller ikke følger opp? Min glemte timer hos tannlege og helsestasjon (og innkalling kom på papir og bare til han siden barna hadde adresse der). Da kalte jeg inn på fvk og tok opp hvordan vi kunne sikre at barna fikk den oppfølgingen de trengte. Han ble flau da, og ville for all del ikke skrive dem over til meg, så da begynte han både å føre timene deres i vår felles kalender, og sørge for at barna møtte opp. Jeg fikk også ordnet det slik at jeg fikk kopi av innkallinger per sms, slik at jeg kunne følge med. Gjennom det hele var jeg helt rolig og kald mot han, og fokuserte kun på barna og mulige konsekvenser av at han ikke fulgte dem opp (Selv om jeg kokte innvendig og helst ville vri om halsen på han). Anonymkode: dd3c9...e00 8
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #8 Skrevet 25. mars 2021 Han får skylde på deg for bruddet om han vil. Det har uansett ingenting å gjøre med hvordan dere skal ivareta barna nå etter bruddet. Anonymkode: 6c7ac...18d 3
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #9 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Overser, eller ikke følger opp? Min glemte timer hos tannlege og helsestasjon (og innkalling kom på papir og bare til han siden barna hadde adresse der). Da kalte jeg inn på fvk og tok opp hvordan vi kunne sikre at barna fikk den oppfølgingen de trengte. Han ble flau da, og ville for all del ikke skrive dem over til meg, så da begynte han både å føre timene deres i vår felles kalender, og sørge for at barna møtte opp. Jeg fikk også ordnet det slik at jeg fikk kopi av innkallinger per sms, slik at jeg kunne følge med. Gjennom det hele var jeg helt rolig og kald mot han, og fokuserte kun på barna og mulige konsekvenser av at han ikke fulgte dem opp (Selv om jeg kokte innvendig og helst ville vri om halsen på han). Anonymkode: dd3c9...e00 Jeg spør om hva vi skal gjøre med et problem barnet har helsemessig og jeg får ikke noe svar i det hele tatt. Vi deler rimelig likt så jeg kan ikke ta absolutt alt i mine uker. I blant kan jeg ikke vente ut hans uker på å følge opp problemet. Det siste halve året så ser jeg at han ikke tar tak i utfordringene barnet har i det hele tatt. Jeg har ventet for å se om han ser hva som må gjøres, men det skjer ingenting. Så må jeg være sint i stemmen og sette et krav hver eneste gang. Det jeg gjorde nå siste gangen var å ringe til legekontoret selv og be legen ta opp flere ting da far var der med barnet. Men hvis han skal ha så mye samvær og mene at han er bedre enn meg, så burde jo slikt komme automatisk? I en samtale på fvk kom det frem at han var veldig sint på meg for ting fra vårt forhold. Han overdrev veldig med diverse og så ikke sine egne feil. Jeg sa at ja, det gjorde jeg galt og det har jeg vært dårlig på, men ingenting i retur. Han har et vanvittig sinne mot meg som fant ny partner og han sier at det er grunnen til at samarbeidet er vanskelig. Jeg klarer bare ikke å få det til å henge sammen, jeg har vært sint på han jeg også, men barnet er noe annet. Anonymkode: b4234...f7f 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #10 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Han får skylde på deg for bruddet om han vil. Det har uansett ingenting å gjøre med hvordan dere skal ivareta barna nå etter bruddet. Anonymkode: 6c7ac...18d Nettopp min tanke også. Hans side er dårlig samarbeid pga dårlig forhold, brudd og min nye partner. For min del blander jeg ikke de tingene sammen. Hva slags kjæreste han var den gangen har vel ikke noe å si for hva slags pappa han er nå? Anonymkode: b4234...f7f 3
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #11 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Overser, eller ikke følger opp? Min glemte timer hos tannlege og helsestasjon (og innkalling kom på papir og bare til han siden barna hadde adresse der). Da kalte jeg inn på fvk og tok opp hvordan vi kunne sikre at barna fikk den oppfølgingen de trengte. Han ble flau da, og ville for all del ikke skrive dem over til meg, så da begynte han både å føre timene deres i vår felles kalender, og sørge for at barna møtte opp. Jeg fikk også ordnet det slik at jeg fikk kopi av innkallinger per sms, slik at jeg kunne følge med. Gjennom det hele var jeg helt rolig og kald mot han, og fokuserte kun på barna og mulige konsekvenser av at han ikke fulgte dem opp (Selv om jeg kokte innvendig og helst ville vri om halsen på han). Anonymkode: dd3c9...e00 Fikk dette noe følger i lengden? Altså mistet han noe tid, fast bosted eller lignende? Anonymkode: b4234...f7f
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #12 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nettopp min tanke også. Hans side er dårlig samarbeid pga dårlig forhold, brudd og min nye partner. For min del blander jeg ikke de tingene sammen. Hva slags kjæreste han var den gangen har vel ikke noe å si for hva slags pappa han er nå? Anonymkode: b4234...f7f Kanskje fvk kan hjelpe? Anonymkode: 6c7ac...18d
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #13 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Kanskje fvk kan hjelpe? Anonymkode: 6c7ac...18d Femte runda nå og med økt hjelp så vi får se. Hittil har det ikke hjulpet, men jeg syns at den mekleren vi har hatt har vært veldig dårlig. Anonymkode: b4234...f7f 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #14 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg spør om hva vi skal gjøre med et problem barnet har helsemessig og jeg får ikke noe svar i det hele tatt. Vi deler rimelig likt så jeg kan ikke ta absolutt alt i mine uker. I blant kan jeg ikke vente ut hans uker på å følge opp problemet. Det siste halve året så ser jeg at han ikke tar tak i utfordringene barnet har i det hele tatt. Jeg har ventet for å se om han ser hva som må gjøres, men det skjer ingenting. Så må jeg være sint i stemmen og sette et krav hver eneste gang. Det jeg gjorde nå siste gangen var å ringe til legekontoret selv og be legen ta opp flere ting da far var der med barnet. Men hvis han skal ha så mye samvær og mene at han er bedre enn meg, så burde jo slikt komme automatisk? I en samtale på fvk kom det frem at han var veldig sint på meg for ting fra vårt forhold. Han overdrev veldig med diverse og så ikke sine egne feil. Jeg sa at ja, det gjorde jeg galt og det har jeg vært dårlig på, men ingenting i retur. Han har et vanvittig sinne mot meg som fant ny partner og han sier at det er grunnen til at samarbeidet er vanskelig. Jeg klarer bare ikke å få det til å henge sammen, jeg har vært sint på han jeg også, men barnet er noe annet. Anonymkode: b4234...f7f Det siste avsnittet er typisk sånn som du må gi slipp på. Er det er helseutfordring far må følge opp, eller skulle du bare ønske at han var mer engasjert? Jeg ville bare tatt alt i mine uker, om det var mulig, enn å mase på far. Om det er noe krever regelmessig oppfølging, som far ikke tar tak i, så må dere diskutere samværprosent på fvk (eller om det er krise, bv). AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Fikk dette noe følger i lengden? Altså mistet han noe tid, fast bosted eller lignende? Anonymkode: b4234...f7f Det fikk den konsekvensen at far fulgte opp barna sine bedre. Mindre samvær ville blitt konsekvensen om han ikke hadde fulgt opp forpliktelsene sine. AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Femte runda nå og med økt hjelp så vi får se. Hittil har det ikke hjulpet, men jeg syns at den mekleren vi har hatt har vært veldig dårlig. Anonymkode: b4234...f7f Dere kan bytte mekler. Men dere må slutte å diskutere dere, og begynne å diskutere barna. Møt opp med et konkret tema. For eksempel, hvordan skal vi følge opp vårt barns helse, og nekt å gå inn i noen diskusjon om hvem som har gjort hva i deres forhold. Om han kommer med beskyldninger mot deg, må du bare svare noe ala, "synd du opplever det slik, men nå er vi her for å snakke om Karl-Ingrids helseutfordringer, har du noen innspill til det?" Anonymkode: dd3c9...e00 8
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #15 Skrevet 25. mars 2021 Minst mulig kontakt. Mest mulig skriftlig kommunikasjon. Da holder dere dere begge i skinnet. Tenk deg at en dommer leser over skulderen din. Samtidig kan du dokumentere om han ikke følger opp. Dokumenter så mye som mulig der han ikke følger opp. Noter når han ikke møter opp til timer/møter. Avtal legetimer til dine legetimer. Vil du avtale noe med han. Prøv å få han til å foreslå det. Gi han cred for "hans" gode ide. Kladd beskjeder og la de ligge noen dager før du sender. Stripp dem for alle følelser og triggere! Les om Grey rock! Det virker! Jeg sender beskjeder hver torsdag før samværsbytte. Da har jeg samlet opp beskjeder hele uken, og unngått at ting blir sendt i sinne! Ender som regel med 1-2 korte beskjeder som ikke kan irritere Donald Duck engang! Søk opp Caroline Strawson på Spotify. The narsissistic abuse Recovery podcast. Den er veldig bra! Anonymkode: 89da8...600 8
jabx Skrevet 25. mars 2021 #16 Skrevet 25. mars 2021 Kutt all kontakt med unntak av helt nødvendig kommunikasjon rundt barnet. Alt gjøres skriftlig (meldinger). Få satt opp samværsavtale og følg den slavisk. 5
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #17 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det siste avsnittet er typisk sånn som du må gi slipp på. Er det er helseutfordring far må følge opp, eller skulle du bare ønske at han var mer engasjert? Jeg ville bare tatt alt i mine uker, om det var mulig, enn å mase på far. Om det er noe krever regelmessig oppfølging, som far ikke tar tak i, så må dere diskutere samværprosent på fvk (eller om det er krise, bv). Det fikk den konsekvensen at far fulgte opp barna sine bedre. Mindre samvær ville blitt konsekvensen om han ikke hadde fulgt opp forpliktelsene sine. Dere kan bytte mekler. Men dere må slutte å diskutere dere, og begynne å diskutere barna. Møt opp med et konkret tema. For eksempel, hvordan skal vi følge opp vårt barns helse, og nekt å gå inn i noen diskusjon om hvem som har gjort hva i deres forhold. Om han kommer med beskyldninger mot deg, må du bare svare noe ala, "synd du opplever det slik, men nå er vi her for å snakke om Karl-Ingrids helseutfordringer, har du noen innspill til det?" Anonymkode: dd3c9...e00 Han er ikke engasjert i det hele tatt rundt barnets helse. Han ser ikke sykdom ol. Han nekter å gi seg angående samvær, noe som gjør at jeg tror det vil havne i retten. Jeg har ikke diskutert oss, men nå mente mekler at vi ikke kommer videre uten å gjøre det. Anonymkode: b4234...f7f 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #18 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Minst mulig kontakt. Mest mulig skriftlig kommunikasjon. Da holder dere dere begge i skinnet. Tenk deg at en dommer leser over skulderen din. Samtidig kan du dokumentere om han ikke følger opp. Dokumenter så mye som mulig der han ikke følger opp. Noter når han ikke møter opp til timer/møter. Avtal legetimer til dine legetimer. Vil du avtale noe med han. Prøv å få han til å foreslå det. Gi han cred for "hans" gode ide. Kladd beskjeder og la de ligge noen dager før du sender. Stripp dem for alle følelser og triggere! Les om Grey rock! Det virker! Jeg sender beskjeder hver torsdag før samværsbytte. Da har jeg samlet opp beskjeder hele uken, og unngått at ting blir sendt i sinne! Ender som regel med 1-2 korte beskjeder som ikke kan irritere Donald Duck engang! Søk opp Caroline Strawson på Spotify. The narsissistic abuse Recovery podcast. Den er veldig bra! Anonymkode: 89da8...600 Jeg forholder meg til kun spørsmålet og aldri noe mer, eller kun beskjeden. Jeg har fått kommentarer om at jeg forholder meg kun til fakta mens han styres av følelser. Rådene jeg får er hele tiden å møte han på hans følelser, se han, bekrefte hans følelser. Mens jeg syns det er veldig vanskelig fordi jeg ikke er der selv. Hver eneste beskjed eller spørsmål blir oversett og ikke besvart. En gang stilte jeg samme spørsmål, en gang i uke i 6 uker før jeg fikk svar. Jeg forholdt meg kun til det spørsmålet og skrev aldri noe mer enn det. "Fint om du kan..." Og "jeg savner *klær*, har du sett?" Og "hva tror du om *helseproblem* hva syns du vi skal gjøre med det?" Kun slike meldinger og det blir oversett. Så skriver jeg oppdatering om den siste tiden og hyggelige ting som har skjedd. Så stiller jeg spørsmål om legetime jeg har sendt han til, venter opptil 6t etter timen før jeg spør. Selv sender jeg referat før jeg reiser fra timen. Anonymkode: b4234...f7f
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #19 Skrevet 25. mars 2021 jabx skrev (25 minutter siden): Kutt all kontakt med unntak av helt nødvendig kommunikasjon rundt barnet. Alt gjøres skriftlig (meldinger). Få satt opp samværsavtale og følg den slavisk. Ja den følges av meg. F.eks ferieavtale vi har satt opp så kan jeg få meldinger etter ferien om at han er misfornøyd med antall dager eller tid. Selv om jeg har skriftlig at han var fornøyd og enig da avtalen ble gjort. Sommerferie er 3 uker hver og for 1 måned siden skrev jeg fra og til tiden jeg ville ha ferie med barnet. Denne meldingen har jeg ennå ikke fått bekreftet eller avkreftet. I tillegg beskylder han meg for å gi muntlige beskjeder som er motsatt av hva jeg skriver. Anonymkode: b4234...f7f 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #20 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Fikk dette noe følger i lengden? Altså mistet han noe tid, fast bosted eller lignende? Anonymkode: b4234...f7f Tingen med fvk er at mekler skal være nøytral. Jobben deres er å få foreldrene til å bli enige. Mekler har ingen myndighet til å bestemme noe som helst. Så hverken glemte legetimer eller annet surr får konsekvenser. Det er til og med frivillig å møte opp. Så lenge barna har to engasjerte foreldre som er innstilt på å samarbeide og villig til å yte sin del så fungerer det. Hvis den ene ikke gidder så blir det den andre sitt problem. Anonymkode: 80522...300 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå