AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #1 Skrevet 25. mars 2021 Søler han på gulvteppe så kan han si "smart av deg å kjøpe hvitt teppe da!" Eller "om dette går til helvete, så var det du som sa at jeg skulle gjøre det... " "Du tørker vel opp siden det var jo du som sa hun kunne gå uten bleie" Eller om ungen blir lei seg så kan han si "sånn går det nå mamma sier at vi skulle gjøre sånn" Hele tiden. Sånne ting. Sa ifra til han i går, men han bare ler. Anonymkode: 58607...042
Hmmmmmm Skrevet 25. mars 2021 #2 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Søler han på gulvteppe så kan han si "smart av deg å kjøpe hvitt teppe da!" Eller "om dette går til helvete, så var det du som sa at jeg skulle gjøre det... " "Du tørker vel opp siden det var jo du som sa hun kunne gå uten bleie" Eller om ungen blir lei seg så kan han si "sånn går det nå mamma sier at vi skulle gjøre sånn" Hele tiden. Sånne ting. Sa ifra til han i går, men han bare ler. Anonymkode: 58607...042 Det er faen meg så irriterende. Pass på å spill dum i mange situasjoner, slik at han oppfordrer deg å gjøre det slik eller sånn. Så sier du høyt å tydelig akkurat det samme. Det er en fin måte å sett speilet rett foran tryne hans. Pass på å gjøre dette over en hvis tid da 13
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #3 Skrevet 25. mars 2021 Hadde gjort ham til eks. Anonymkode: 05505...dcc 17
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #4 Skrevet 25. mars 2021 Be han om å holde kjeft. Faen så irriterende det er med sånne mennesker! Anonymkode: 15c57...669 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #5 Skrevet 25. mars 2021 Min er også sånn. Aner ikke hva man kan gjøre med det 🙈 Anonymkode: 29297...c39 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #6 Skrevet 25. mars 2021 Svar "Er du 5 år?". Hver eneste gang. Se om han blir lei. Iblandt si du gleder deg til han blir en reflektert voksen som tar ansvar for egne handlinger. Anonymkode: 58153...f1f 10
Sessan_ Skrevet 25. mars 2021 #7 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Min er også sånn. Aner ikke hva man kan gjøre med det 🙈 Anonymkode: 29297...c39 Droppe å være sammen med dem. Det kan man gjøre med det. Noen mennesker har egenskaper som ikke hører hjemme i et forhold. Og med mindre de endrer seg (eller finner seg noen som er like ille) så bør de kanskje ikke være i forhold heller. Men så lenge det finnes mennesker som er villig til å være sammen med dem, så kan de jo bare fortsette som før. Man velger selv hvem man vil dele livet sitt med, og hva slags bullshit man skal tåle. Personlig ville jeg aldri innledet eller opprettholdt et forhold med en person som snakket slik til meg, men det er mitt valg. Jeg har satt min grense, så får andre sette grenser for seg selv. 5
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #8 Skrevet 25. mars 2021 Ville svart med samme mynt. Vask klær, uff deg og si at sokkene er krøllete og det er hans skyld. Hvis du slår deg borti spisebordet, så si at det var hans skyld siden han ikke flyttet bordet/lot det stå der. Når du bytter sengetøy, si at du hater lakenet men siden han ikke hadde vasket det andre så måtte du bruke det. Se hvordan han reagerer. Og hvis han reagerer negativt, så sier du at det er NØYAKTIG sånn han er mot deg. Enten skjønner han tegninga, ellers blir han sint og irrasjonell. Hvis han ikke skjønner, kommer han aldri til å forandre seg, og du må vurdere om det er slik du vil at barna dine skal vokse opp. Vil du at datteren din skal finne seg en kjæreste som holder på sånn mot henne? Husk at barn lærer kjærlighetsforhold ofte av foreldrene. Anonymkode: d0d9b...94b 3
Oslodamen Skrevet 25. mars 2021 #9 Skrevet 25. mars 2021 Dette er direkte nedpsykende oppførsel der han bevisst går inn for å såre deg. Fortell ham at du ikke lenger aksepterer at han bryter deg ned, så hver gang han sier noe sånt, kommer du til å forlate situasjonen. Og så gjør du det. Hvis du ikke griper fatt i dette nå, ender det bare med at alle dine gode følelser for ham sakte men sikkert vil forsvinne og forholdet går ad undas. 8
Lilylune Skrevet 25. mars 2021 #10 Skrevet 25. mars 2021 Ikke bare er han umoden, jeg synes det grenser til manipulasjon. Veldig dårlig gjort. Jeg hadde kanskje gjort det samme selv mot han, du kan egentlig dra det til en latterlig vinkling når han begynner sånn. «Det var du som fikk henne til å gå på det hvite teppet mens hun var uten pleie fordi at du .. « legg til noe delvis absurd som er sant, men urelevant. Slik som han gjør.
SuperVandreren Skrevet 25. mars 2021 #11 Skrevet 25. mars 2021 Sett han til veggs ved å stille spørsmål på en hyggelig måte. Burde jeg kjøpe en annen farge på teppet? Kanskje jeg burde kjøpe den fargen på teppet det er størst sannsynlighet at du søler. Synes du jeg burde kjøpe kamuflasje teppe? Dette er dritt oppførsel som han kan ha lært fra sin far. Still spørsmål hver gang du merker at han kommer med dritt. Da blir det slitsomt for ham og jeg regner med at han vil stoppe 1
jabx Skrevet 25. mars 2021 #12 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Søler han på gulvteppe så kan han si "smart av deg å kjøpe hvitt teppe da!" Eller "om dette går til helvete, så var det du som sa at jeg skulle gjøre det... " "Du tørker vel opp siden det var jo du som sa hun kunne gå uten bleie" Eller om ungen blir lei seg så kan han si "sånn går det nå mamma sier at vi skulle gjøre sånn" Hele tiden. Sånne ting. Sa ifra til han i går, men han bare ler. Anonymkode: 58607...042 8
jabx Skrevet 25. mars 2021 #13 Skrevet 25. mars 2021 Lilylune skrev (3 minutter siden): Ikke bare er han umoden, jeg synes det grenser til manipulasjon. Veldig dårlig gjort. Jeg hadde kanskje gjort det samme selv mot han, du kan egentlig dra det til en latterlig vinkling når han begynner sånn. «Det var du som fikk henne til å gå på det hvite teppet mens hun var uten pleie fordi at du .. « legg til noe delvis absurd som er sant, men urelevant. Slik som han gjør. Ja, dette er en type psykisk mishandling. Gaslighting-aktig? 2
Lilylune Skrevet 25. mars 2021 #14 Skrevet 25. mars 2021 jabx skrev (1 minutt siden): Ja, dette er en type psykisk mishandling. Gaslighting-aktig? Ja, jeg har blitt utsatt for gaslighting og selvom det ikke var akkurat som i eksempelet her er det flere likhetstrekk. Etterhvert kan man bli såpass brutt ned at det påvirker selvtilliten og man tror på den andre som sier alt man gjør er feil. Det trenger ikke være ondskapsfullt ment, men like fullt er det manipulasjon. Egentlig kan man si det rett ut, at han (altså i tilfellet her) manipulerer alt som skjer i hennes disfavør.
Årolilja Skrevet 25. mars 2021 #15 Skrevet 25. mars 2021 Har han dårlig selvtillit? Er han en dårlig taper i spill o.l.? Er han i stand til å be om unnskyldning for noe han har gjort? Det er typisk at man legger skylden på omgivelsene (les: alt annet enn seg selv), dersom selvfølelsen ikke tåler en støyt. Dette ser jeg innimellom hos barn, gjerne storebrødre med yngre søsken som puster dem i nakken, eller der barn opplever at de vinner foreldrenes gunst gjennom prestasjon og baserer identiteten sin på det. Eller i familier der det ikke er rom for å feile, der tap av ansikt er det ultimate nederlaget. Det kan komme til utrykk ved at det f.eks. alltid er dommer/lagkamerater/ballen/banen sin feil om kampen tapes, eller at barnet nekter å prøve nye ting i frykt for å feile. Ville notert meg situasjonene som oppstår, og deretter satt meg ned med han (i fredstid) for å få han til å forstå problemet. Hvis du viser til konkrete eksempler, kan det være at han selv ser et handlingsmønster. Forsøk å ikke være for konfronterende, da risikerer du at han går rett i forsvarsmodus. Han er voksen, og bør oppføre seg deretter. Han kan ikke legge ansvaret over på deg når noe skjærer seg, og deretter ta æren selv når dere lykkes. Få fram at du ønsker et godt, likestilt og gjensidig sammarbeid mellom dere, og at dere har et felles ansvar. Spesielt ovenfor barnet deres. Dere er jo et team. Du er interessert i å høre på han, og dersom han har innvendiger mot spesifikke ting, må han komme med dem FØR det går galt. I tillegg bør dere være bevisste på å skape rom i forholdet deres for å feile. Det er helt ok å prøve seg fram, og det er ingen stor sak å si unnskyld. Målet er ikke å finne en syndebukk, men å finne en god løsning og lære mens man går. Ingen er perfekte, og det er helt greit! Hvis det ikke er skjult, dårlig selvtillit, kan det eventuelt vitne om stolthet (manglende ydmykhet). Det er et svært usjarmerende karaktertrekk han bør legge av seg så fort som mulig. Men sjekk ut den første muligheten først.
Nuith Skrevet 25. mars 2021 #16 Skrevet 25. mars 2021 Hvis mannen min klager på hvordan jeg gjør noe, eller noe jeg har bestemt, så sier jeg bare at da kan han få gjøre det selv fra nå av. Enklere for oss begge. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #17 Skrevet 25. mars 2021 Don't wrestle with a pig. You will only get dirty, and the pig is gonna love it! Anonymkode: 02f67...703 6
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #19 Skrevet 25. mars 2021 Nå skulle vi kjøpe fisk til akvariet og jeg tok feil på åpningstidene. "Du sa jo at det var åpent! Da drar vi hjem", med en skikkelig sur tone. Hvorfor skal han alltid være så sur på meg?! Det er lov å ta feil! TS Anonymkode: 58607...042
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #20 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nå skulle vi kjøpe fisk til akvariet og jeg tok feil på åpningstidene. "Du sa jo at det var åpent! Da drar vi hjem", med en skikkelig sur tone. Hvorfor skal han alltid være så sur på meg?! Det er lov å ta feil! TS Anonymkode: 58607...042 Han er en ansvarsløs liten drittunge! Be han dra til helvete og gjør han til eks! Det er kun psykisk terrorisme det der. Anonymkode: 0875c...7a3 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå