AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #1 Skrevet 25. mars 2021 Har et barn på 13 år som stortsett bruker hele dagen til spilling. Dette må vi nå få slutt på. Men hva erstatter vi disse timene med spilling med da? Jeg leser jo mange tips om aktiviteter hele familien kan gjøre sammen. Men det er litt der problemet ligger. Mor har en alvorlig sykdom som gjøre at hun ikke kan delta på fysiske aktiviteter. Så hva skal 13 åringen fylle dagene med det? Anonymkode: 58f56...be2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #2 Skrevet 25. mars 2021 Det er vel ingenting man kan gjøre nå under corona, med mindre han vil lese bok, tegne og male. Anonymkode: 8097f...9bd 8
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #3 Skrevet 25. mars 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Har et barn på 13 år som stortsett bruker hele dagen til spilling. Dette må vi nå få slutt på. Men hva erstatter vi disse timene med spilling med da? Jeg leser jo mange tips om aktiviteter hele familien kan gjøre sammen. Men det er litt der problemet ligger. Mor har en alvorlig sykdom som gjøre at hun ikke kan delta på fysiske aktiviteter. Så hva skal 13 åringen fylle dagene med det? Anonymkode: 58f56...be2 Jeg hadde laget en termos med toddy og matpakke og dratt ut i naturen. Gått små og lange turer med barnet og vist genuin interesse. Eller hva med en sykkeltur? Anonymkode: c8d7c...82b 3
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #4 Skrevet 25. mars 2021 21 minutter siden, AnonymBruker said: Det er vel ingenting man kan gjøre nå under corona, med mindre han vil lese bok, tegne og male. Anonymkode: 8097f...9bd Og hva er galt med det? 😅 Dette er det mitt barn driver med hjemme, i tillegg til søm, snekring og skriving, og her i huset har vi aldri tillatt «spilling». Anonymkode: fc1b0...7e0 4
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #5 Skrevet 25. mars 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Og hva er galt med det? 😅 Dette er det mitt barn driver med hjemme, i tillegg til søm, snekring og skriving, og her i huset har vi aldri tillatt «spilling». Anonymkode: fc1b0...7e0 Hei på deg Odd Nerdrum Anonymkode: bc1ed...9af 18
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #6 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Og hva er galt med det? 😅 Dette er det mitt barn driver med hjemme, i tillegg til søm, snekring og skriving, og her i huset har vi aldri tillatt «spilling». Anonymkode: fc1b0...7e0 Velkommen til det antroposopiske hjem! Odd Nerdrum er et godt bilde på det. Anonymkode: 8097f...9bd 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #7 Skrevet 25. mars 2021 Hvorfor må dere få slutt på det? Anonymkode: e1bde...9ea 10
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #8 Skrevet 25. mars 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Mor har en alvorlig sykdom som gjøre at hun ikke kan delta på fysiske aktiviteter. Da får far og resten av familien begynne i det små, og ta med barnet ut på utflukter. Dette er ikke noe dere klarer å snu over natten, men dere må begynne et sted. Hvorfor har det blitt sånn her, hvorfor har ikke barnet vært med resten av familien på aktivitetene de driver med frem til nå? Anonymkode: 2efb0...ced 4
GammelKaktus Skrevet 25. mars 2021 #9 Skrevet 25. mars 2021 Skjønner ikke helt hvorfor det er et problem? Er jo det de gjør i den alderen, gaming med venner og det å være sosial over nett skal ikke undervurderes. 13
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #10 Skrevet 25. mars 2021 Min 11-åring er også på nett en stor del av dagen. MEN det fører med seg noe godt også - jeg ser ofte at hu sitter og tegner mens hun ser på en video på youtube/tiktok der hun lærer nye teknikker. I dag hadde hun sett en oppskrift på frokostblanding (sunn - av alle ting, jeg holdt på å få sjokk) på tiktok, som hun lurte på om hun kunne få lage. Så får hun noen penger og handler inn ingredienser til det etter skolen i dag. Jeg trøster meg med det, i alle fall. Det er helt umulig å få henne med på tur i skog og mark, det gikk fint frem til hun var 8-9 år, men ikke lenger nå... Det ender med krangel og bråk hvis vi insisterer på at hun skal bli med, det har vi prøvd flere ganger. Turen ut er rett og slett ikke verdt krangelen. Anonymkode: e7e6e...416 3
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #11 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Da får far og resten av familien begynne i det små, og ta med barnet ut på utflukter. Dette er ikke noe dere klarer å snu over natten, men dere må begynne et sted. Hvorfor har det blitt sånn her, hvorfor har ikke barnet vært med resten av familien på aktivitetene de driver med frem til nå? Anonymkode: 2efb0...ced Ts Far jobber i helsevesen og jobber ofte doobelt nå pga korona og som oftest natt og sover derfor en del på dagtid. Når ting er tilbake til normalt er det han som pleier ta han med på bading, ut å spille fotball, fjellturer osv Anonymkode: 58f56...be2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #12 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg hadde laget en termos med toddy og matpakke og dratt ut i naturen. Gått små og lange turer med barnet og vist genuin interesse. Eller hva med en sykkeltur? Anonymkode: c8d7c...82b Ts Du fikk ikke med deg at mor er syk og ikke kan være med på fysisk aktiviteter. Og så legger jeg til at far jobber i helsevesen og jobber mye dobbelt pluss fast nattevakt nå under corona. Så han sover mye på dagtid Anonymkode: 58f56...be2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #13 Skrevet 25. mars 2021 Her bor barna ute i trampolinen om dagen. De er også ofte på pokemontur eller sykkeltur eller bare gåtur med en kompis. Vi har begrenset innebesøk til bare kohortene og en venn om gangen, mens de fra vennskapskohorter kan de få leke med ute. Det blir mer spilling og iPad nå som alt er stengt. Jeg synes det er helt ok så lenge de er ute og legger fra seg spillegalskapen når jeg ber dem om det. Har ikke barnet ditt venner han kan være litt sammen med? Helt enig i at spilling fra 12 om formiddagen til sengetid er for mye. Men det er vel bare å sende ham ut? Anonymkode: c484e...15e
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #14 Skrevet 25. mars 2021 Så hva skal en 13-åring gjøre da? Alle fritidsaktiviteter er avlyst. Alle møteplasser er stengt. 13 er også en vanskelig alder, de er for store til å bli sendt ut for å leke. Mor kan ikke bli med på ting. Far kan ikke bli med på ting. Ærlig talt, så høres det ut som en veldig bra og sunn ting for denne gutten at har spilling tilgjengelig som aktivitet. Spiller han sammen med venner på nett så får han opprettholdt sosial kontakt og ha opplevelser med gjengen sin tross tiden vi lever i. Når det er sagt, så er vår 13-åring glad i å lage mat innimellom. Så han er utfordra på å finne på en ny middagsrett en gang i uka. Det er blitt et helt lite gøyalt prosjekt utav det etterhvert Han har litt interesse for film/video, så innimellom lager han og en kompis animerte filmer hvor de bruker lego og div action-figurer. Vi har også, helt siden han var liten, en lese-kosedag. Men kanskje verre å starte nå som han er 13 da... Vi ordner oss te/kako, snacks, pledd osv og enten koser oss med hver vår bok, eller leser høyt for hverandre. Utrolig koselig tradisjon. Anonymkode: 14c93...afe 9
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #15 Skrevet 25. mars 2021 Lage mat! Tar høyde for at andre har svart det samme. Det gjorde jeg selv da jeg var på den alderen. Bakte noe eller noe sånt. Det setter jeg også 11-åringen til med (med en del hjelp), hvis han kjeder seg. Anonymkode: ae5e6...56a 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #16 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Velkommen til det antroposopiske hjem! Odd Nerdrum er et godt bilde på det. Anonymkode: 8097f...9bd Antroposofiske. Anonymkode: ae5e6...56a
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #17 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så hva skal en 13-åring gjøre da? Alle fritidsaktiviteter er avlyst. Alle møteplasser er stengt. 13 er også en vanskelig alder, de er for store til å bli sendt ut for å leke. Mor kan ikke bli med på ting. Far kan ikke bli med på ting. Ærlig talt, så høres det ut som en veldig bra og sunn ting for denne gutten at har spilling tilgjengelig som aktivitet. Spiller han sammen med venner på nett så får han opprettholdt sosial kontakt og ha opplevelser med gjengen sin tross tiden vi lever i. Når det er sagt, så er vår 13-åring glad i å lage mat innimellom. Så han er utfordra på å finne på en ny middagsrett en gang i uka. Det er blitt et helt lite gøyalt prosjekt utav det etterhvert Han har litt interesse for film/video, så innimellom lager han og en kompis animerte filmer hvor de bruker lego og div action-figurer. Vi har også, helt siden han var liten, en lese-kosedag. Men kanskje verre å starte nå som han er 13 da... Vi ordner oss te/kako, snacks, pledd osv og enten koser oss med hver vår bok, eller leser høyt for hverandre. Utrolig koselig tradisjon. Anonymkode: 14c93...afe Ts For å være helt ærlig så er det pga enorm kritikk fra annen familie at vi tenkte å kutte kraftig ned på spillingen. Men jeg ser jo her nå at det kanskje ikke så uvanlig for barn i den alderen å bruke mye tid på skjerm. Men i følge de nypensjonerte besteforeldrene med helse som en ungfole og uhorvelig med tid så skal 13 åringen aktiviseres sammen med de voksne til alle døgnets tider. Det skal spilles fotball, gå på tur, grille pølser, gå i svømmehallen, gå på kino, dra på fisketur, bygges hytte, gå orientering, spilles kort, bakes osv osv konstant slik at det ikke skal være behov for noe skjermtid Anonymkode: 58f56...be2 2
MMonroe Skrevet 25. mars 2021 #18 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ts For å være helt ærlig så er det pga enorm kritikk fra annen familie at vi tenkte å kutte kraftig ned på spillingen. Men jeg ser jo her nå at det kanskje ikke så uvanlig for barn i den alderen å bruke mye tid på skjerm. Men i følge de nypensjonerte besteforeldrene med helse som en ungfole og uhorvelig med tid så skal 13 åringen aktiviseres sammen med de voksne til alle døgnets tider. Det skal spilles fotball, gå på tur, grille pølser, gå i svømmehallen, gå på kino, dra på fisketur, bygges hytte, gå orientering, spilles kort, bakes osv osv konstant slik at det ikke skal være behov for noe skjermtid Anonymkode: 58f56...be2 Jeg tenker at i den perioden vi er inne i nå med begrenset kontakt og aktiviteter er det helt greit å la han spille hvis han ønsker det. Å spille blir generelt sett negativt på men det har også sine positive sider. Det er sosialt, øker ferdigheter og er morsomt. Så kan det heller begrenses når (hvis) pandemien begynner og gi seg å ting åpner mer opp. Stort sett det eneste som er negativt med spillingen er sittestilling/holdning og at kroppen får lite mosjon, så noen alternativ er å innføre fast fysisk aktivitets økt i løpet av dagen (evt. fysisk aktivt spill), minne på gutten å ta noen små pauser for å røre på kroppen, innføre faste filmkvelder med familien/mor evt. brett/kortspill, motivere han til å hjelpe med å lage middag/baking. 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #19 Skrevet 25. mars 2021 Spilling er fremtiden så det er ikke så ille, men fysisk aktivitet er viktig også. Lastet ned treningsprogram fra militæret sammen med en kompis da jeg var på hans alder. Vi skulle bli marinejegere haha. Ble ikke marinejegere men ble veldig godt trent og det var kjempe gøy. Anonymkode: 7290e...73e
Mt3 Skrevet 25. mars 2021 #20 Skrevet 25. mars 2021 Skaff spill/spillkonsoll som krever bevegelse. Vanligvis så skal en så klart oppfordre barn og unge til å være aktive og sosiale også utenfor spillverdenen, men nå har vi jo igjen blitt oppfordret til minimalt med kontakt utenom husstanden og mange aktiviteter/muligheter stenges ned så hvorfor stresse med å rive ungdomen bort fra teknologien når mulighetene til aktivitet er så begrenset. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå