Gå til innhold

Greit aa se ned paa "Baerums-berter"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes dette er et litt merkelig fenomen. Det er liksom greit aa snakke om Baerums-folk som "fisefine" og perleoeredobb-og merkeklaer-kledte airheads, mens jeg sjelden har sett at folk fra oestkanten blir snakket om som "harry'" eller annet negativt? Selv om det er mange som har mye penger i Baerum er det ikke alle som er helt idioter for det (tvert i mot ettersom de har hatt intelligens nok til aa skaffe seg pengene sine!). J

eg betviler ikke at mange baeringer passer inn i en stereotyp - det er en spesiell stil i Baerum blant en del - men det er da vel ikke noe verre enn aa kle seg i en annen, utpreget stil (les: goths, punkere, cowboy-stil)? Reagerer paa at det er saa akseptert aa snakke negativt om baerumsfolk, for jeg kjenner mange hyggelige baerumsjenter og -gutter! Er selv derfra, men ikke spesielt opptatt av merkeklaer eller penger....og jeg tror ikke jeg er unik! Mange i Baerum er faktisk helt "normale" :ler: Er det misunnelse eller uvitenhent - eller mangel paa selvsikkerhet - som gjoer at baerumsfolk alltid blir utsatt for slikt snakk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bor i Bærum, har lite problemer med de "innfødte". Men det finnes de som er hovne. Men det blir som å si at alle som bor øst for bærum er gangstere.... ;)

Skrevet

Tja, jeg er i grunnen enig med deg i at det virker mye mer akseptert å snakke stygt om Bærum/vestkanten enn østkanten. Vi bor selv på vestkanten i Oslo og merker det av og til. Men jeg må innrømme at jeg har opplevd en god del fisefine Bærumsfolk også. For et par år siden var vi invitert på middag hos en kollega av sambo, som bor i Bærum. Hun hadde også invitert mange andre venner, som vi ikke kjente. Alle var fra Bærum unntatt oss og en annen. Du skulle opplevd den pinlige atmosfæren rundt bordet da den andre venninnen svarte at hun bodde på østkanten (jeg og sambo ble visst akseptert, siden vi bodde på "rett side"), de arrogante "åja"-ene, og det var helt tydelig forskjell på hvordan de oppførte seg mot henne og de andre. Og de var skikkelig arrogante og høy på pæra generelt også, veldig sånn wannabe-intellektuelle samtaler om ting de tydeligvis ikke hadde peiling på, men veldig gjerne skulle ønske de hadde. Det var rett og slett en utrivelig kveld. Nå skal jeg vokte meg vel for å påstå at alle fra Bærum er slik, det tror jeg absolutt ikke, men jeg ville vel bare si at det kan gå andre veien også. ;)

Gjest Litjmæ
Skrevet
Mange i Baerum er faktisk helt "normale"  :ler:

:ler:

Jeg vet ikke om det er fordi det er fredag eller fordi det står på skråblikk, men denne var jo kostelig da.

:tommel:

Det eneste jeg forbinder med dette er ellers den lille-lørdag-sangen om pomm-fri og sånn som var ute for leeenge siden - der han skulle "knuse en blærums-soss for deg min venn*

Jeg har ingen dårlige erfaringer med bærumsfolk selv ;)

Skrevet

Jeg opplever det litt motsatt av det trådstarter gjør. Jeg bor selv i Oslo nord, men jobber i Bærum. De fleste av mine kollegaer bor i Bærum og de er veldig negative mot alt som ikke har med Bærum og Oslo Vest å gjøre. Bortsett fra Grünerløkka selvfølgelig, det er jo toppen av lykke for dem. De kommer stadig med kommentarer om at "du som er fra østkanten". Jeg har flere ganger forsøkt å påpeke at dersom de tar frem et kart over Oslo ser de at det faktisk er Grünerløkka, Torshov osv som er Oslo øst, mens Stovner, Furuset osv er Oslo nord, men det er de ikke interesserte i å høre på. Så det er nok mangel på selvsikkerhet i Bærum også.

Skrevet

Har møtt allrighte folk fra Bærum. Men hvis man skal lete etter pappagutter og berter, hadde jeg startet i Bærum.

Skrevet

Ja, det er "greit" å se ned på folk fra Bærum og mobbe dem fordi de har så mye penger, er så snobbete og statuspregede.

. Også i Bærum finnes det sosialkontor, flyktninger, barnehageassistenter, hjemmehjelper, arbeidsledige, uføretrygdede og syke.

De som tror at ALLE i en kommune med 100.000 innbyggere automatisk er rike, er selv ganske dumme i mine øyne. For de som vokser opp i blokk i Bærum med fattig mor eller far, er dette sikkert veldig gøy å få gnidd inn i trynet gjennom hele oppveksten

Gjest ulfer'n
Skrevet

Jeg ser ned på alle, her i gården er det ingen diskriminering.

Gjest Revenka
Skrevet

Jeg er fra Bærum men studerer i Trondheim. Jeg syns det er snobbete i Bærum. Jeg kommer aldri til å flytte tilbake til Bærum. Vil ikke at mine barn skal vokse opp der. Nå er jo de fleste i Bærum helt "normale" og ikke snobbete, men jeg liker ikke Bærum. Jeg har alltid følt presset på skolen og andre steder (ikke hjemme da mine foreldre er fra nordnorge ;) ) om å ha riktige klærne og tingene osv. Oslo er heller ikke et sted jeg vil bo, men det er vel en helt annen diskusjon.

Skrevet
Ja, det er "greit" å se ned på folk fra Bærum og mobbe dem fordi de har så mye penger, er så snobbete og statuspregede.

. Også i Bærum finnes det sosialkontor, flyktninger, barnehageassistenter, hjemmehjelper, arbeidsledige, uføretrygdede og syke.

De som tror at ALLE i en kommune med 100.000 innbyggere  automatisk er rike, er selv ganske dumme i mine øyne. For de som vokser opp i blokk i Bærum med fattig mor eller far, er dette sikkert veldig gøy å få gnidd inn i trynet gjennom hele oppveksten

Er enig med deg, Melk. Selv om Baerum har en befolkning med i snitt hoyest utdannelse i landet, saa er ikke alle steinrike...

Skrevet
Jeg er fra Bærum men studerer i Trondheim. Jeg syns det er snobbete i Bærum. Jeg kommer aldri til å flytte tilbake til Bærum. Vil ikke at mine barn skal vokse opp der. Nå er jo de fleste i Bærum helt "normale" og ikke snobbete, men jeg liker ikke Bærum. Jeg har alltid følt presset på skolen og andre steder (ikke hjemme da mine foreldre er fra nordnorge ;)  ) om å ha riktige klærne og tingene osv. Oslo er heller ikke et sted jeg vil bo, men det er vel en helt annen diskusjon.

Deg om det. Jeg synes Baerum er et flott sted - mye flott natur med turmuligheter, trygt for barn og mye aktiviteter og andre tilbud. Og en hoey standard paa offentlige tjenester. Og ikke minst koselige villaveier. Men det KAN helt sikkert oppleves som litt vel Wisteria Lane noen ganger! :ler:

Vil heller at barna mine skal vokse opp i Baerum enn paa Stovner. Men jeg er kanskje litt rar...

Skrevet

Vil heller at barna mine skal vokse opp i Baerum enn paa Stovner. Men jeg er kanskje litt rar...

Hvorfor det?

Bare lurer.

Skrevet

Har sikkert litt med fordommer aa gjoere, Arwen! Men jeg synes ikke det er spesielt pent der heller...bl.a.

Skrevet

Jeg bor i Bærum, men er født og oppvokst på andre siden av Oslo (enda lengre øst enn østkanten :ler: )

Jeg selv føler at blærete, hovne og ekle mennesker finnes det overalt, uansett hvor man bor. Min erfaring er også at veldig mange som bor i Bærum og som karnsje kan kalles snopper (utifra oppførsel) er innflyttere..Det er ikke de som har bodd i Bærum i 3 generasjoner eller mer som er verst..det er også et tankekors..

Mine barn vokser opp i Bærum, og jeg har ingen problemer med det, MEN jeg hadde heller ikke hatt noen problemer med å la de vokse opp på Stovner eller på Tøyen eller andre steder i Norge. HVor man vokser opp er ikke hva som teller for en god og trygg barndom!

Er det ok og harselere med Bærumsfolk...nei, jeg synes ikke det er ok og gjøre narr av noen p.g.a hvor de bor. Synes det minner mer om hjernekapasiteten til de som gjør det.. Den må nemlig være utrolig liten og selvfølelsen enda mindre..

Men det er nå min mening! :sjarmor:

Skrevet
Er det ok og harselere med Bærumsfolk...nei, jeg synes ikke det er ok og gjøre narr av noen p.g.a hvor de bor. Synes det minner mer om hjernekapasiteten til de som gjør det.. Den må nemlig være utrolig liten og selvfølelsen enda mindre..

Men det er nå min mening! :sjarmor:

Hey! Du rakker ned på de som rakker ned på andre. Så jeg kan godt rakke ned på deg, men det holder jeg meg for god til, for jeg synker ikke ned på ditt lave rakkenivå. :sjarmor:

Skrevet
Det er ikke de som har bodd i Bærum i 3 generasjoner eller mer som er verst..det er også et tankekors..

Jeg tror det har å gjøre med hvor sikker man er på sin "posisjon". Hvis man er sikker på seg selv trenger man ikke rakke ned på andre eller fremheve seg selv og sin status i alle situasjoner. Det noe som heter "truth is modest".

Skrevet

Hehe...at det går an.

Er det mulig, sier jeg bare.

Ja ja, typisk norsk.

Gjest SumoBryter
Skrevet (endret)

Jeg tror faktisk ikke det at man har penger alltid følger intelligens. Jeg er så :frustrert: lei av den forestillingen for den er helt fjern. Noen ganger gjør det andre ganger gjør det ikke.

Men en ting skal man være for å bli rik og det er Pengedrevet fra ung alder!

Hvis du ønsker eksempler så her har du noen. Universitetspersonell, jeg ville påstått dem intelligente, men i dette landet er de i allefall ikke rike.

Og hva med glamor modeller, greit nok, de har skaffet seg rikdom, men trenger de intelligens? Og hva med enkelte medlemmer av den britiske kongefamilien? HerreGud :roll:

Og mange flere eksempler finnes det. Jeg tror så absolutt ikke intelligens kan måles i penger!

...... provosert som :sur:

Endret av SumoBryter
Skrevet

Diana ødela vel intelligensen i den Britiske kongefamilien.

Skrevet

Jeg er en av de som er vokst opp nærme bærum (oslo vest), og jepp, jeg synes faktisk de fleste av fordommene mot vestkant-snobber stemmer. Såklart kan man ikke skjære alle under en kam, men ja, det er MANGE der som er motbydelig snobbete og bedrevitere. :roll:

Akkurat som det er mange fra østkanten som er "harry" (i mine øyne).

Samme hvor fint det er på vestkanten er det et sted jeg ALDRI kunne tenkt meg å la barna mine vokse opp. Aldri i verden om de skal måtte ha det vanvittige "snobbe"-presset (klær, bil, hus o.l), de skal slippe å bli satt i bås utifra hva vi jobber med og tjener, og de skal få vokse opp et sted hvor de skal kunne utvikle seg til å bli selvstendige mennesker, uten å bli mobbet fordi de ikke liker polo-skjorter.

Men nå ville jeg aldri latt barna mine vokse opp i Oslo omegn overhodet. :sjenert:

Men ALLE steder har jo sine fordeler og ulemper, Bærum kan sikkert være kjempefint for noen som ikke er som meg! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...