AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #1 Skrevet 24. mars 2021 Kan man kjøpe ferdig surdeig på butikken? Eller må man lage den selv😬 Jeg prøvde å lage selv men faila stort😭 Jeg er ikke så flink til å bake så trenger en enkel men supergod oppskrift også😅 Anonymkode: 1f79c...2d7
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #2 Skrevet 24. mars 2021 Jeg har holdt på i to måneder nå og klarer ikke å lage surdeigsstarter . Har prøvd både spelt og hvete men den dør etter en uke eller to. Jeg kjenner ikke noen som har surdeigsstarter jeg kan få en bit av heller. Har sett reklame for surdeigsstarter på som er fersk og står i kjøledisken. Den er laget på hvete eller rug, men man kan sikkert mate den og få den til å bli sånn som man vil. Anonymkode: 6aec6...9b4
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #3 Skrevet 24. mars 2021 Mener jeg har sett reklame for det også men finner den ikke noen steder. Noen som har oppskrift på enkel surdeigstarter? Hvilket mel er best å bruke? Anonymkode: 1f79c...2d7
Gjest Emet Skrevet 24. mars 2021 #4 Skrevet 24. mars 2021 Mange bruker ikke økologisk mel, og det må du bruke både til starter og mate deigen med til du har en ferdig surdeig kultur Lettest å begynne med finmalt hvete og mate dem med kun det til den er ferdig før den får grovere mat. Den skal ikke i kjøleskap heller før den er ferdig, forresten
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #5 Skrevet 25. mars 2021 Samme som over. Vi brukte økologisk mel og flaskevann 😅 Fikk det til på første forsøk. Den er nå halvannet år gammel 🥳 Men skal du ha skikkelig gode surdeigsbrød, er det bittelitt jobb med det også. Anonymkode: 36e8e...29f
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #6 Skrevet 25. mars 2021 Det er enklest å lykkes med rugstarter. Bruk økologisk sammalt fint rugmel. Når den er kommet godt i gang kan den konverteres til hvete/spelt.Det betyr at den mates videre med hvete, tar noen uker før den er blitt ren hvetestarter. Jeg mater alltid med økologisk fint sammalt mel. De beste bakteriene sitter i skallet på kornet. Anonymkode: 8eed6...2c1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #7 Skrevet 25. mars 2021 Anbefaler å spørre på facebook eller instagram. Ikke umulig at noen du kjenner har en avlegger. Anonymkode: 8eed6...2c1
Thomasine Skrevet 11. april 2021 #8 Skrevet 11. april 2021 https://matlevering.coop.no/baking/bakeartikler/idun-surdeig-fullk.hvete-150g
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #9 Skrevet 11. april 2021 Jeg laget to og fikk til begge på første forsøk. Brukte rugmel på den ene og hvetemel på den andre. Bruker økologisk mel. Det kan være lurt å bruke rosinvann om du ikke har lyktes ennå. Husk å bruke økologiske rosiner. https://www.renmat.no/oppskrift/surdeig-fra-start-til-mål Anonymkode: 73f0c...495
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå