Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sluttet nylig i en jobb, og sliter med å finne veien videre. Kort fortalt opplevde jeg et ekstremt arbeidspress, ingen støtte fra kolleger og arbeidsoppgaver jeg ikke hadde forutsetninger til å klare. Jeg fikk det utrolig tøft psykisk og ble mer eller mindre «tvangs» sykemeldt av legen. Etter en periode som sykemeldt valgte jeg å si opp, da jeg innså at denne jobben ville ødelagt meg helt på sikt.

Nå sliter jeg med å finne ut hvordan jeg skal forklare at jeg sluttet i forrige jobb og hvorfor jeg ikke har referanse derfra. Jeg sluttet i prøvetiden, men var sykemeldt ca halve ansettelsesperioden. Det heter jo at man ikke skal snakke stygt om forrige arbeidsgiver, men det er veldig vanskelig å fortelle hvorfor jeg sluttet uten å gjøre nettopp det..

Ønsker å være ærlig på et intervju, men samtidig ikke ødelegge mulighetene mine videre. Redd hele denne uheldige opplevelsen har ødelagt alle mine muligheter i arbeidslivet videre, men håper det skal finnes noen som på tross av dette vil ansette meg i fremtiden.

Noen gode råd? 

Anonymkode: 15933...305

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syntes det er utrolig bra at du ønsker å være ærlig med en potensiell arbeidsgiver, spesielt når du kommer fra en arbeidsplass som du ikke har referanser ifra. 

Det som er utrolig viktig når du skal nevne tidligere arbeidsgiver er å ikke fremstille dem ''negative/frekke''. 

Jeg tror det som er viktig er å bruke ''Jeg'' setninger og ikke ''dem'' når du skal forklare den forrige situasjonen din.

Du kan prøve å kanskje forklare at grunnen din for å slutte var fordi du ikke følte du ikke strakk til på arbeidsplassen, eller ikke følte du hadde de rette kvalifikasjonene til å utgjøre og være den beste av deg selv på jobb. 

Det er også viktig å prøve å forklare at du har utviklet deg til noe bedre etter denne jobberfaringen, lært mer om deg selv, hva du er god og ikke god til. En jordnær, ærlig og reflektert person er det mange arbeidsgivere vil ha. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du sluttet jo i prøvetiden i din forrige jobb? Det er svært begrenset hva nye arbeidsgivere kommer til å forlange av svar fra deg når du knapt har jobbet der. Det er ingen som forventer referanse fra noen som sluttet i prøvetiden hos et firma. 

Ellers så kan du si at du sluttet som følge av at det ble en mismatch mellom deg og arbeidsgiver angående din opplevelse av arbeidsoppgaver og arbeidsmiljø, og du valgte å trekke deg ut. Jobben var ikke slik du først ble forespeilet det, og du følte at du ikke strakk skikkelig til. Pga kort ansettelsestid med lite prestasjoner og inntrykk så har du ingen referanser derifra. 

Gjør det kort og konkret hvis du blir spurt om det. Jeg tviler på at du får så mange spørsmål om det. Men får du det så er det om å gjøre å ikke trekke deg selv ned eller å trekke den forrige arbeidsgiver ned. Du må prøve å holde det så nøytralt som mulig. 

Anonymkode: e2dbd...15a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Du sluttet jo i prøvetiden i din forrige jobb? Det er svært begrenset hva nye arbeidsgivere kommer til å forlange av svar fra deg når du knapt har jobbet der. Det er ingen som forventer referanse fra noen som sluttet i prøvetiden hos et firma. 

Ellers så kan du si at du sluttet som følge av at det ble en mismatch mellom deg og arbeidsgiver angående din opplevelse av arbeidsoppgaver og arbeidsmiljø, og du valgte å trekke deg ut. Jobben var ikke slik du først ble forespeilet det, og du følte at du ikke strakk skikkelig til. Pga kort ansettelsestid med lite prestasjoner og inntrykk så har du ingen referanser derifra. 

Gjør det kort og konkret hvis du blir spurt om det. Jeg tviler på at du får så mange spørsmål om det. Men får du det så er det om å gjøre å ikke trekke deg selv ned eller å trekke den forrige arbeidsgiver ned. Du må prøve å holde det så nøytralt som mulig. 

Anonymkode: e2dbd...15a

TS her. Flere av mine andre jobber er korte sommerjobber fra studietiden. Disse har jeg referanser fra, selv om jeg har jobber kortere der enn i denne jobben.

Er enig i det med å ikke trekke arbeidsgiver ned. Men føler jo at jeg blir å gjøre det indirekte om jeg feks sier at jeg ikke fikk god oppfølging, måtte jobbe ekstremt mye ubetalt overtid, ikke trivdes i miljøet etc.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

TS her. Flere av mine andre jobber er korte sommerjobber fra studietiden. Disse har jeg referanser fra, selv om jeg har jobber kortere der enn i denne jobben.

Er enig i det med å ikke trekke arbeidsgiver ned. Men føler jo at jeg blir å gjøre det indirekte om jeg feks sier at jeg ikke fikk god oppfølging, måtte jobbe ekstremt mye ubetalt overtid, ikke trivdes i miljøet etc.

Bedriften hadde åpenbart manglende ressurser sp du kan bruke det som begrunnelse i steden for å klandre personer/ledelsen. Du kan være ærlig å si at ressursmangel førte til at du ble pålagt oppgaver du ikke hadde kvalifikasjoner for (go eksempler) mangelfull opplæring og uforholdsmessig arbeidsbelastning, som gikk på helsen løs. Du er en samvittighetsfull person og tar med deg stresset hjem og da det ikke var noen utvikling som tilsa at det ville bli bedre, innså du at det var bedre å finne seg noe annet der du både kunne føle mestring, arbeidsglede og beholde helsen.

Anonymkode: 9aa5b...fa2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det holder vel å si at det var en liten uenighet/personalkonflikt hvis de spør hvorfor du ikke har referanser derfra. Det ligger jo i kortene. Spør de hvorfor du sluttet uten å spørre om hvorfor du ikke har referanser, ville jeg bare sagt at jeg ville prøve noe nytt og trengte å utfordres mer. Tror absolutt ikke det er noe lurt å gå i detaljer om konflikten. Det er uprofesjonelt og tar seg dårlig ut. 

Anonymkode: f7cea...608

Skrevet

Ikke nevn konflikt eller kritiser tidligere arbeidsgiver, det lyser røde flagg med en gang. Si at jobben ikke var som forespeilet og siden du var så kort tid der har du ikke referanser derfra. Trenger ikke si så mye mer enn det. Antar at du har andre jobber og referanser å fokusere på. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lang tid er det egentlig snakk om at du jobbet der? Om du bare jobbet der i 2 mnd (og 2 mnd sykemeldt), ville jeg kanskje unngått å føre denne arbeidsgiveren på CVn. Har du gjort noe annet samtidig? Hatt verv, tatt noen fag? Er det etter vgs eller studier, slik at "ferie/jobbsøking" kan være forklaringen? 

Skal du søke samme type jobb nå som den du hadde? Da bør du i alle fall ikke si at du ikke mestret arbeidsoppgavene. 

Man kan si så mye man vil om at ny arbeidsgiver ønsker "en ærlig og samvittighetsfull" ansatt, men når det kommer til stykket vil arbeidsgiver heller velge en som higer etter å jobbe hos akkurat dem, foran en som viser svakhet ved å fortelle at han ikke strakk til. Og som attpå til forteller om en "mismatch". Det lyser konflikt lang vei. Og om arbeidsgiver skal velge å tro noen, så er det din tidligere arbeidsgiver, ikke deg.

Ledere er livredde konflikter. Dermed er mitt råd å ikke si noe som helst. Finn på en forklaring som holder vann, eller stryk forrige arbeidssted fra CV. 

Anonymkode: d5a85...ec3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...