Gå til innhold

Kan man si til barn at lekene blir kastet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en unge på 4 år som nekter å rydde alltid en kamp. Så det eneste som har funket er å si at de kastes om de ikke ryddes bort. Er der veldig galt av meg?

Anonymkode: 4e193...15e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det er helt greit

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Det er respektløst, så nei. 

Anonymkode: 5eda0...991

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei.. si heller at du legger det vekk i boden om ikke h*n rydder. 

Anonymkode: 72db3...5cf

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ungen lærer ingenting av tomme trusler. Da må du i så fall faktisk kaste dem. Bedre å si at du må rydde dem bort en stund.

Anonymkode: bea1e...374

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Klart det, men da må du faktisk kaste dem, eller ihvertfall gjemme de bort veldig lenge.

Anonymkode: d71a1...477

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Vi har vekslet litt på hva vi har sagt. Er det noe som ikke har særlig stor betydning for barnet, så sier vi at vi hiver det om hen ikke rydder. Vi hiver det også, det er ikke tomprat. Alternativt om det kan omplasseres, gjenbruk er en fin ting. Er det noe som har mer betydning for barnet, så sier vi at vi legger det bort frem til hen lærer å rydde etter seg. Vi får jevnlig rensket opp i leker og ting her hjemme på den måten. De er nå fem og åtte år gamle. Noen ganger føler de det som hinsides urettferdig, andre ganger bryr de seg ikke, men flesteparten av gangene så rydder de. Vi har nå "avansert" det et par hakk - de skal holde orden, ikke bare slenge diverse leker i ei kasse og så finner man aldri dukkeskoene igjen, fordi de ligger sammen med legoen i stedet for i kassa med dukker. Det funker overraskende greit, men de gjør det ikke på eget initiativ.

Anonymkode: 23062...c27

• Liker 2
Skrevet

Jentungen her var ikke så gammel første gang jeg sa at jeg ryddet vekk dokkevogn m/tilbehør om hun ikke ryddet. Det var første gang hun så på meg med trass i blikket og sa "jeg giddej ikke" da jeg ba henne trille dokkevogna inntil veggen der den alltid sto fordi vi skulle spise middag. Den sto i boden i en svart søppelsekk en god stund. Det ble ramaskrik da, men jeg forklarte bare rolig at dersom hun ikke kunne rydde lekene sine kunne de heller ikke være framme.

Ville ikke truet med å kaste dem, men rydde dem bort for en god stund? Absolutt! 

• Liker 12
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har en unge på 4 år som nekter å rydde alltid en kamp. Så det eneste som har funket er å si at de kastes om de ikke ryddes bort. Er der veldig galt av meg?

Barn rydde ikke fordi 1) det er kjedelig og 2) det blir flere ting å rydde og derfor blir oppgaven blir uoversiktlig, og de vet ikke hvordan komme i gang. De ser bare en uendelighet av oppgaver. Litt som når du får 200 jobbmail i innboksen. Da kjenner du en følelse av at det er uoverkommelig og du blir motløs. Sett opp 5 ting de skal rydde på en liste med (bilder eller skrift) og be de krysse ut for hver oppgave som er ryddet, så blir det enklere. Barna rydder i barnehagen så de kan rydde, men med litt oppfølging. 

Skrevet

Det er helt normalt at en 4-åring strever med å rydde. Som theTitanic sier fremstår det som en uoverkommelig oppgave for dem, de klarer ikke å forstå at alt de har lekt og kost seg med i løpet av dagen blir til en uendelighet av rot på kvelden. I stedet for å forvente at han skal rydde alt alene synes jeg dere kan rydde sammen med ham. Dette er det de gjør i barnehagen også. Det er jo ikke bare ett barn som må rydde alt, det er noe de gjør sammen og da føles det hyggeligere og mer overkommelig.

En løsning videre er også å rett og slett ha færre leker tilgjengelig. Dagens barn har så ufattelig mye å leke med og det er helt unødvendig at det ligger en hel liten lekebutikk tilgjengelig til en hver tid.  Ta vekk halvparten og om noen uker så bytter du. Da blir det mindre å rote/rydde samt at de lekene som har vært borte en stund blir mer spennende når de tas fram.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Leker og ting som betyr noe spesielt for barnet, og/eller er «besjelet» med personlighet osv, de blir satt på loftet i en kasse i 2-3 uker dersom barnet ikke etterkommer krav om rydding. 

Legoklosser som ikke ryddes opp fra gulvet når jeg sier at nå kommer støvsugeren, de BLIR SPIST av støvsugeren og kommer ikke til rette igjen. Lego-mennesker/dyr unngår å bli spist, men settes i husarrest i skapet en stund. Vi gjennomfører uten skånsel, og viker ikke en tomme. Må PawPatrol sitte på loftet til etter ferien? Aha, surt det; det skulle du tenkt på før. Hvis Marshall ikke liker seg i den kassa så får han ta det opp med deg. 

Skal love deg at barnet her rydder. Hen er ikke typen som rydder av hensyn til andre helt ennå, sånn med mindre hen er i akkurat det generøse hjørnet. Så vi samtaler om at rydding gjør man for fellesskapet, hygiene, følelse av ro og orden etterpå osv, men reglene her er i praksis et autoritært diktatur pr nå. 😂

Og det lever vi skikkelig bra med. Det er SÅ deilig å slippe å vasse i klosser og perler og togskinner og whatnot! Til og med barnet synes det. 

Anonymkode: 19ca0...b1b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ikke si du skal hive noe hvis barnet ikke rydder, og så gjennomfører du ikke. Mannen min prøvde det - fungerte ikke et øyeblikk. Barnet slo seg bare enda mer vrang. Mulig mannen  min faktisk hadde tenkt å hive hele og fine leker for tusenvis av kroner bare for å understreke alvoret, men så god råd har vi ikke, så da ble det stopp. 

Jeg setter lekene på loftet, der barnet ikke får lov til å gå, men det hjelper ikke på ryddetrangen det heller - men det hjelper på rotet når de fleste lekene står på loftet. Så blir det iallefall litt lettere for meg. 

Anonymkode: 00128...e98

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her er det sånn at barna ikke får ha mer leker enn de gidder å rydde bort etter å ha lekt med det, funker fint 

Anonymkode: 2dd5e...1fe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da må du faktisk mene det og kaste lekene foran barnet ditt. 

Vi pakker vekk leker og legger de i boden i 3 dager. 

Vi henter ikke lekene frem før barna selv nevner lekene etter 3 dager. 

Sånn finner vi også ut om barnet faktisk trenger de lekene eller ikke. 

Anonymkode: 3b487...b0d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var litt eldre da min mamma faktisk kastet noen tingene mine (barneskolen). Husker at jeg fant tingene i søppeldunken ute. Jeg ble flinkere etter det å rydde opp etter meg!

Anonymkode: 05b5b...473

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi kaster også leker (gir til fretex) dersom vi ber dem rydde opp, og de ikke gidder. De må også rydde opp før vaskehjelpen kommer. Det som ikke ryddes da, kaster hun (dvs, det tror de.... I virkeligheten er det jeg). Det har forsvunnet endel småtteri som ikke ble ryddet samtidig som huset ble vasket, så nå er de livredde for vaskehjelpen, og rydder som en gal før hun kommer. 😄

Anonymkode: d2ffd...426

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Greie er at da må du kaste dem hvis barnet ikke hører på... Si heller du skal ta de vekk som en foreslår.. 

Anonymkode: 608cc...08b

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

,,,,,,,, Så det eneste som har funket er å si at de kastes om de ikke ryddes bort. Er der veldig galt av meg?

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Nei.. si heller at du legger det vekk i boden om ikke h*n rydder. 

Anonymkode: 72db3...5cf

Til TS.  Ikke tru med noe du ikke skal gjennomføre.  Altså må du kaste noen leker innimellom.

Til Nr 2.  Dete r det samme som å rydde etter barnet.  Det skjer ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Da må du jo faktisk kaste lekene dersom barnet ikke rydder.

Jeg pleier å si at dersom lekene ikke ryddes så er de mine, og da gjør jeg som jeg vil med de. 

Anonymkode: f3ad1...751

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt innafor så lenge man faktisk gjør det. Vi har gjort det selv. Vi har faktisk kastet leker. Skal sies at her har ikke det funka... 

Anonymkode: 572be...85d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...