AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #1 Skrevet 24. mars 2021 Jeg og kjæresten pluss to venner planlegger å flytte sammen. Vi studerer i en av de store byene og det er ikke spesielt billig. Vi har vært på MANGE visninger, men nesten ingenting er bra nok for typen. Jeg holder på å bli gal! Enten er det for langt unna, for lite, for dyrt, for liten stue, for lite soverom, for gammelt, ikke møblert etc. Jeg prøver å fortelle han at han kanskje må senke forventingene sine litt. Det er ikke mulig å finne et 150 kvadratmeters hus med fire soverom til 15000 kr her i byen, men det virker nesten som om det er det eneste som er bra nok, og det må selvsagt være sentralt også...OG møblert. Nå leier han hos studentskipnaden og betaler 5000 for å bo i kollektiv med mange andre, og han vil helst bo billigere enn det. Jeg mener at det så å si ikke er mulig. Vi har sett på mange steder der jeg har virkelig likt plassen, men han har alltid noe å sette fingeren på. Vi så på et nydelig hus med fire soverom til 14000 kr her om dagen, og da var problemet at man må reise 30 minutter med buss for å komme til sentrum. Det rare er at vi så på ei rønne med 3 soverom UTEN stue her om dagen til 18000 og den likte han plutselig veldig godt. Soverommene var da på rundt 20 kvadratmeter hver, men det er ikke holdbart at jeg og han skal bo på samme rom uten å ha stue i tillegg. Vi skal nå på en visning på en leilighet som koster 20 000 per måned, og den er ca. 130 kvadrat og fire soverom. På bildene ser den veldig fin ut, den ligger sentralt til, den er møblert og inkludert tv og internett. Strøm kommer utenom. Kjæresten mener det er dyrt og at vi kan finne bedre. Eller at vi skal prøve å prute på prisen. Jeg mener at å betale ca. 5500 kr for et rom i kollektiv er helt vanlig og at det er nesten umulig å finne noe som er like fint som er billigere. Jeg vurderer å tilby meg å betale hele strømmen hvis jeg liker leiligheten. Hvordan kan jeg realitetsorientere de andre? Anonymkode: b6a44...faf
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #2 Skrevet 24. mars 2021 Hvis dette er begynnelsen på forholdet deres ville jeg ikke flyttet sammen med han i det hele tatt. Han virker svært lite moden og helt urealistiske forventinger. Dette blir garantert verre med tida. Anonymkode: b4ad2...5e4 4
Rosabløff Skrevet 24. mars 2021 #3 Skrevet 24. mars 2021 5000 i månedsleie i en av de store byene er «billig». Å finne noe billigere enn det er umulig med mindre man satser på et bøttekott med mugg i. Studentskipnaden har dessuten sakene sine i orden. Nok av de studentene som blir utnyttet av private aktører fordi studentene er desperate etter et sted å bo. Fortsett å bo hver for dere, finn ut av forholdet, så kan dere flytte sammen på sikt. Du skal ikke betale strømmen. Før du vet ordet av har du betalt både det ene og det andre. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #4 Skrevet 25. mars 2021 Hvis dette er snakk om Oslo så er 5000 i leie når man bor i kollektiv grisebillig. De fleste jeg kjenner som bor i kollektiv her betaler mer enn hva de ville gjort hos en studentskipnad. 6000-8000 er normale priser. Anonymkode: 1d74a...10c
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #5 Skrevet 25. mars 2021 Dette hørtes ut som et MEGET usikkert prosjekt, tenk deg godt om. Anonymkode: 84fb7...d52
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #6 Skrevet 25. mars 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: Dette hørtes ut som et MEGET usikkert prosjekt, tenk deg godt om. Anonymkode: 84fb7...d52 Vurderer å trekke meg. Så lei av å dra rundt på visninger når ingenting er bra nok uansett. Så på en på 90 kvadratmeter til 16000 i måneden, og da var problemet at det var for lavt under taket, og det var helt normal takhøyde (2,40). Tror der han bor nå har 3 meter takhøyde. Det er hele tiden småting som gjør at han ikke liker stedet. Ikke kan han bo i blokk (enda han bor i en gigantisk studentblokk nå), det må helst være enebolig og godt over 100 kvadratmeter. Soverommene bør være 15 kvadratmeter (og det bør være 4 av dem), og stuen bør være minst 30 kvadratmeter, og det må selvsagt være fullt møblert. Alt dette til maks 18000 i måneden. Vi er studenter, og vi har ikke privilegiet at vi kan velge å vrake i gode boliger til gode priser. Jeg prøver å forklare han at leieprisene er høye fordi de følger boligprisene, og at mange utleiere gjerne har sitt eget lån de må betale på. Men han mener at siden leien går til å betale på utleiers lån, så burde de kunne leie ut billigere (altså gå litt i minus), da de uansett kommer til å tjene på det når lånet er nedbetalt. Men utleiere driver jo ikke med veldedighet, og så lenge markedet er presset, så kan ikke vi som leietakere komme å kreve at utleier skal senke prisen for oss, det står som regel noen andre klar til å overta leilighet til den opprinnelige prisen. Vi har vel sett på et sted som han likte, men der var det til gjengjeld maaange om beinet. Anonymkode: b6a44...faf
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #7 Skrevet 25. mars 2021 Høres ut som en gjerrig fyr! Løp! Anonymkode: b5d1c...5c5 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #8 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vurderer å trekke meg. Så lei av å dra rundt på visninger når ingenting er bra nok uansett. Så på en på 90 kvadratmeter til 16000 i måneden, og da var problemet at det var for lavt under taket, og det var helt normal takhøyde (2,40). Tror der han bor nå har 3 meter takhøyde. Det er hele tiden småting som gjør at han ikke liker stedet. Ikke kan han bo i blokk (enda han bor i en gigantisk studentblokk nå), det må helst være enebolig og godt over 100 kvadratmeter. Soverommene bør være 15 kvadratmeter (og det bør være 4 av dem), og stuen bør være minst 30 kvadratmeter, og det må selvsagt være fullt møblert. Alt dette til maks 18000 i måneden. Vi er studenter, og vi har ikke privilegiet at vi kan velge å vrake i gode boliger til gode priser. Jeg prøver å forklare han at leieprisene er høye fordi de følger boligprisene, og at mange utleiere gjerne har sitt eget lån de må betale på. Men han mener at siden leien går til å betale på utleiers lån, så burde de kunne leie ut billigere (altså gå litt i minus), da de uansett kommer til å tjene på det når lånet er nedbetalt. Men utleiere driver jo ikke med veldedighet, og så lenge markedet er presset, så kan ikke vi som leietakere komme å kreve at utleier skal senke prisen for oss, det står som regel noen andre klar til å overta leilighet til den opprinnelige prisen. Vi har vel sett på et sted som han likte, men der var det til gjengjeld maaange om beinet. Anonymkode: b6a44...faf Du svarer jo egentlig selv på problemen i første innlegget. Han er problemet. Ønsker du å kue deg for dette problemet? Slutt å vær grei!!! Sifra hva du mener om dette, ta egne valg kvinne! Mange mennesker har helt håpløst forhold til ting i livet, tror det kan bestemme og få alt som de vil til HVILKEN som helst pris. Slik funker ikke livet. Anonymkode: 84fb7...d52
Spell Skrevet 25. mars 2021 #9 Skrevet 25. mars 2021 Han er åpenbart ikke realitetsorientert på hvordan bolig og leiemarkedet er i det hele tatt. I tillegg til alt for kravstor... Og så lurer jeg på hvorfor dere skal ha 4 soverom? Må du og kjæresten ha hvert deres? Dersom dere skal komme under 5000 per person så må dere i alle fall dele soverom (om utleier godtar det). Vanligvis vil utleier legge på noe i leie pga slitasje og evt ekstra strømkostnader dersom det er en person mer enn det er antall soverom. Det private leiemarkedet i Oslo er som regel alltid dyrere enn studentsamskipnaden med mindre det er mye mugg eller andre store mangler. I de andre store studentbyene har dog privatmarkedet flatet mye ut sammenlignet med studentsamskipnaden. Opplevde i alle fall det i Trondheim, da SiT der satt opp prisene hvert år, mens det private markedet hadde flatet ut. Delte med 5 andre, men prisen begynte å nærme seg 6000 inkl strøm før jeg valgte å flytte privat. (Utenlandsstudentene hadde krav på de billigste hyblene så var vanskelig å få). Klarte da å finne noe til 4000 inkl strøm, men det var et gammelt hus med litt mugg på det ene badet og egentlig ikke noe særlig stue. Rommet var 12kvm. Skulle ikke bo der alt for lenge, så det var greit. Dette er dog noen år siden, så regner med at denne typen hybler går for 4500-5000 nå. At dere skal finne en enebolig med 4 soverom til 15000 i nærheten av studiestedet ser jeg på som veldig urealistisk. Han kan ikke velge både å få det billigere OG bedre kvalitet enn han allerede har. 30 min med buss er jeg enig i at er en relativt lang reisevei som student, man kan miste mye av det sosiale da. I alle fall om det åpner opp igjen til høsten. Men han må jo skjønne at det er billigere fordi det er så langt unna...
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #10 Skrevet 26. mars 2021 15 hours ago, Spell said: Han er åpenbart ikke realitetsorientert på hvordan bolig og leiemarkedet er i det hele tatt. I tillegg til alt for kravstor... Og så lurer jeg på hvorfor dere skal ha 4 soverom? Må du og kjæresten ha hvert deres? Dersom dere skal komme under 5000 per person så må dere i alle fall dele soverom (om utleier godtar det). Vanligvis vil utleier legge på noe i leie pga slitasje og evt ekstra strømkostnader dersom det er en person mer enn det er antall soverom. Det private leiemarkedet i Oslo er som regel alltid dyrere enn studentsamskipnaden med mindre det er mye mugg eller andre store mangler. I de andre store studentbyene har dog privatmarkedet flatet mye ut sammenlignet med studentsamskipnaden. Opplevde i alle fall det i Trondheim, da SiT der satt opp prisene hvert år, mens det private markedet hadde flatet ut. Delte med 5 andre, men prisen begynte å nærme seg 6000 inkl strøm før jeg valgte å flytte privat. (Utenlandsstudentene hadde krav på de billigste hyblene så var vanskelig å få). Klarte da å finne noe til 4000 inkl strøm, men det var et gammelt hus med litt mugg på det ene badet og egentlig ikke noe særlig stue. Rommet var 12kvm. Skulle ikke bo der alt for lenge, så det var greit. Dette er dog noen år siden, så regner med at denne typen hybler går for 4500-5000 nå. At dere skal finne en enebolig med 4 soverom til 15000 i nærheten av studiestedet ser jeg på som veldig urealistisk. Han kan ikke velge både å få det billigere OG bedre kvalitet enn han allerede har. 30 min med buss er jeg enig i at er en relativt lang reisevei som student, man kan miste mye av det sosiale da. I alle fall om det åpner opp igjen til høsten. Men han må jo skjønne at det er billigere fordi det er så langt unna... Jeg tenkte at når vi er fire personer så er jo behovet for privatliv litt større enn hvis det f.eks bare hadde vært meg og han. I tillegg så snorker han av og til. Men nå tenker jeg å bare trekke meg fra hele greia, for det viser seg at de andre hadde tenkt at 4 soverom var viktig for de har tenkt å ta inn en femte person. Det er ikke OK for meg. Enten er vi maks fire personer, og det er greit å ha et ekstra rom til enten en ekstra stue, lagringsplass etc. Eller så vil jeg bare bo med kjæresten, flere enn fire gidder jeg ikke, det blir for mange. Jeg har mye klær og ting, og de fleste rom i kollektiv har ikke så mye skapplass. Vi så på en fin leilighet til 20 000, og til min overraskelse så likte de den, men nå har de altså tenkt å ta inn en femte person der for å få det billigere. Jeg blir gal... Anonymkode: b6a44...faf
Spell Skrevet 26. mars 2021 #11 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg tenkte at når vi er fire personer så er jo behovet for privatliv litt større enn hvis det f.eks bare hadde vært meg og han. I tillegg så snorker han av og til. Men nå tenker jeg å bare trekke meg fra hele greia, for det viser seg at de andre hadde tenkt at 4 soverom var viktig for de har tenkt å ta inn en femte person. Det er ikke OK for meg. Enten er vi maks fire personer, og det er greit å ha et ekstra rom til enten en ekstra stue, lagringsplass etc. Eller så vil jeg bare bo med kjæresten, flere enn fire gidder jeg ikke, det blir for mange. Jeg har mye klær og ting, og de fleste rom i kollektiv har ikke så mye skapplass. Vi så på en fin leilighet til 20 000, og til min overraskelse så likte de den, men nå har de altså tenkt å ta inn en femte person der for å få det billigere. Jeg blir gal... Anonymkode: b6a44...faf Haha, ja, da burde du bare droppe det. Virker som de helst vil ha et festkollektiv. Har mye erfaring med hvordan folk bor i kollektiv, men kjenner ingen som har gått sammen for å finne en hel enebolig eller stor leilighet egentlig. Som oftest så har det vært en som "eier" dette, dvs foreldrehjelp, eller at det har vært et kollektiv hvor man flytter gradvis inn sammen etterhvert som rommene blir ledig. Typisk at de kjenner en som får ledige rom i sitt kollektiv. Sjeldent at et helt kollektiv flytter ut sammen, slik at å være 5 stk faktisk kan være vanskelig om alle skal inn samtidig, men det står kanskje mer ledig nå pga korona slik at det er større muligheter. Du sier jo at dere har vært på visning til forskjellige nå, så det er jo fullt mulig å gjøre det sånn. (Dersom alle blir enige da) Studentsamskipnadene har også slik at man kan søke sammen for å danne et kollektiv, men vet det ofte er lange ventetider på dette, og det er nesten "umulig" å få til et kollektiv med bare folk man ønsker. I tillegg får man ikke spesielt mye rabatt for å bo mange, og man kan ikke dele hybel (Selv om jeg vet om flere som har jukset der...)
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #12 Skrevet 26. mars 2021 43 minutter siden, Spell said: Haha, ja, da burde du bare droppe det. Virker som de helst vil ha et festkollektiv. Har mye erfaring med hvordan folk bor i kollektiv, men kjenner ingen som har gått sammen for å finne en hel enebolig eller stor leilighet egentlig. Som oftest så har det vært en som "eier" dette, dvs foreldrehjelp, eller at det har vært et kollektiv hvor man flytter gradvis inn sammen etterhvert som rommene blir ledig. Typisk at de kjenner en som får ledige rom i sitt kollektiv. Sjeldent at et helt kollektiv flytter ut sammen, slik at å være 5 stk faktisk kan være vanskelig om alle skal inn samtidig, men det står kanskje mer ledig nå pga korona slik at det er større muligheter. Du sier jo at dere har vært på visning til forskjellige nå, så det er jo fullt mulig å gjøre det sånn. (Dersom alle blir enige da) Studentsamskipnadene har også slik at man kan søke sammen for å danne et kollektiv, men vet det ofte er lange ventetider på dette, og det er nesten "umulig" å få til et kollektiv med bare folk man ønsker. I tillegg får man ikke spesielt mye rabatt for å bo mange, og man kan ikke dele hybel (Selv om jeg vet om flere som har jukset der...) Ja, vi har nok alt for ulike forventinger til det å bo sammen. Jeg vil ha et sted jeg kan bo en stund, tror ikke jeg hadde orket å bo slik mer enn maks et semester. Jeg vil ha et sted som føles som hjemme. Det positive med kollektiv er jo at man kan være sosial når man vil og trekke seg tilbake når man ikke vil, men hvis jeg og kjæresten skal bo sammen på et bittelite soverom, så mister jeg jo den muligheten. Anonymkode: b6a44...faf
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #13 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, vi har nok alt for ulike forventinger til det å bo sammen. Jeg vil ha et sted jeg kan bo en stund, tror ikke jeg hadde orket å bo slik mer enn maks et semester. Jeg vil ha et sted som føles som hjemme. Det positive med kollektiv er jo at man kan være sosial når man vil og trekke seg tilbake når man ikke vil, men hvis jeg og kjæresten skal bo sammen på et bittelite soverom, så mister jeg jo den muligheten. Anonymkode: b6a44...faf Du skal velge det som passer best for deg. 🙂 Anonymkode: 84fb7...d52
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #14 Skrevet 26. mars 2021 6 hours ago, AnonymBruker said: Jeg tenkte at når vi er fire personer så er jo behovet for privatliv litt større enn hvis det f.eks bare hadde vært meg og han. I tillegg så snorker han av og til. Men nå tenker jeg å bare trekke meg fra hele greia, for det viser seg at de andre hadde tenkt at 4 soverom var viktig for de har tenkt å ta inn en femte person. Det er ikke OK for meg. Enten er vi maks fire personer, og det er greit å ha et ekstra rom til enten en ekstra stue, lagringsplass etc. Eller så vil jeg bare bo med kjæresten, flere enn fire gidder jeg ikke, det blir for mange. Jeg har mye klær og ting, og de fleste rom i kollektiv har ikke så mye skapplass. Vi så på en fin leilighet til 20 000, og til min overraskelse så likte de den, men nå har de altså tenkt å ta inn en femte person der for å få det billigere. Jeg blir gal... Anonymkode: b6a44...faf Har du sagt til dem at du ønsker ditt eget rom? Dersom både du og kjæresten begge to betaler det samme beløpet som de andre, så er jo det helt fair. Anonymkode: e66cf...f72 1
Alauda Skrevet 26. mars 2021 #15 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 25.3.2021 den 11.59): .... . Men han mener at siden leien går til å betale på utleiers lån, så burde de kunne leie ut billigere (altså gå litt i minus), da de uansett kommer til å tjene på det når lånet er nedbetalt. .... Anonymkode: b6a44...faf Hva han måtte mene om hva andre burde ta i leie er fullstendig irrelevant, det er det eksisterende leiemarkedet han har å forholde seg til. For en kjip fyr, lurer på hva du vil med ham. Tviler på at han blir noe særlig bedre uansett hvordan dere velger å bo.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå